Fejlfinding af udgang.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » man 20. apr 2020 17:53

Mens jeg venter på reservedele, fik jeg renset & pudset lidt på "maskinen" så det mekaniske fungerer. Lamperne kommer senere, og de fleste herinde vil sikkert mene, de skal være som glødepærer. - plasthus, fatninger mv. ser fine ud, så ingen grund til at ændre på det.
Men jeg mangler stadig 2 blanke trykknapper - har ledt lidt online uden de store resultater, så de er sikkert svære at finde.
Kender I nogen der laver/sælger den slags?? - alternativt kan jeg sikkert få drejet noget Ø11 mm i rustfri, men nok ikke med samme glans, som de originale.
På forhånd tak...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf Fredmarantz » man 20. apr 2020 22:46

Altså for mig at se, så ser det ud til at det er hele "Hi-filter" switch-mekanismen, der er defekt (plastic-pal knækket) - det vil betyde, at du skal have en anden intakt switch monteret - incl. aludelen m. plasticinsert. Du KAN nøjes med den korrekte cremefarvede plasticdel i switchen.

Balanceknappen ser mere "menneskelig" ud idet det bare er selve knappen (plasticinsert+ alukappe), som du mangler. Her er du heldig. Den balancepal (metaldelen, som man kan se på dit billede) er ofte knækket. :shock:

Det finder man nok ikke lige, medmindre man kan finde en totalhavareret Marantz fra samme generation som donor - ellers er det nok Ebay-vejen.

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7435
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf Fredmarantz » man 20. apr 2020 22:55

Hvis du får mod på at skille sådan en switch ad - så kan du kigge rigtig godt her: https://audiokarma.org/forums/index.php ... ng.266269/

Det er noget, der ligner kirurgisk arbejde- men er du dygtig, kan det lade sig gøre at udskifte plasticdelen ( pas meget meget på, at du ikke mister de helt små fjedre - hvis du mister én af disse, er du virkelig fucked)

Du har hermed 2 sæt af de små fjedre - et sæt på hver switch ( pas rigtig godt på dem - du vil få brug for dem, hvis du ikke har det ekstra sæt)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7435
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » man 20. apr 2020 23:31

Tak for link - der sidder stadig en stump af tappen tilbage, men det yderste ( inderste i knap ) er jo nok i den forsvundne knap. At finde et stykke tap der matcher og bore en 1 mm stift i sammen med epoxy - den tanke har også strejfet. Metal delen kan jeg måske få drejet af en kammerat på Ouh's værksted. ( det siger vi ikke højt her ) . Har kigget flere steder på ebay, Marantz parts, vintage radio knots mv. - måske er jeg heldig.... ;)
https://www.google.dk/search?q=vintage+ ... hoJA&hl=da
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf Fredmarantz » man 20. apr 2020 23:43

Du bestemmer selvfølgelig selv, hvordan du vil arrangere det, men jeg kan ikke undlade at linke til detteher:

https://www.ebay.com/itm/Vintage-Marant ... SwFqZeWecY.

Her er, hvad du skal bruge:

Plastic-pal ( den knækkede) - du kan tage den ud af denne assembly og placere i den, som du allerede har og så har du endda også en alukappe m. plasticinsert.

Desuden er der i denne assembly yderligere en alukappe - lige til at klemme på balancepalen.

Problem solved med originaldele.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7435
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf KenRas » man 20. apr 2020 23:54

Du kan også prøve her hos AW Electronics.

De har masser af dele fra ophuggede Marantz receivere, dog ikke lige en 2250B lige nu.
Her er fx. knappen du mangler:

https://www.awelectronics.com/vintage-s ... witch-knob

Der er også print med den omskifter der er knækket, ser det ud til.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1221
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf highfive » tirs 21. apr 2020 10:12

Hej CDP

Jag har omkopplarknappar och omkopplarmekanism.
Knapparna kommer från en Marantz 4230 bortom räddning, då frontpanelen har stukade hörn och djupa repor.
knapparna är 13 mm respektive 17,6 mm höga.

Jag antar att det är 13 mm höjd på knapparna till Marantz 2250B ?

Omkopplaren är också Marantz original.

Jag kan posta till dig i Danmark.
Skicka ett PB till mig med din adress!

Knappen till potentiometern, är ju av en annan typ än den till omkopplaren, men det går ju att modifiera innanmätet?

Med vänlig hälsning, highfive / Björn i Göteborg

FF4A5350-C6B9-4E70-9E68-C8FF692B9F44.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » tirs 21. apr 2020 17:38

Jag antar att det är 13 mm höjd på knapparna till Marantz 2250B ?

Hej Bjørn

Stort tack för din hjälpsamhet - jag saknar en 17,6 och en 13mm knapp. Båda Ø11 mm.
Ps. Min bror seglar från Göteborg med Stenaline på torsdag morgon klockan 8, om du har något annat som går till Fyn.

PB sendt :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » man 4. maj 2020 19:26

Update herfra - stor tak for alle gode råd, og især KaaG, x-ray og highfive. Seneste er at begge udgange fungerer, dog H. bevidst uden eff. transer, så den spiller jo i modfase. ( formoder jeg ) Problemet ligger nu i manglende signal fra preamp. til h. eff., derfor skal alle forbindelser derfra videre til eff. fejlsøges. Af samme grund, har jeg afprøvet eff. med en stereotest fra mobil direkte til effekt trin, og den siger ok. Mht. til pre-signal til eff. print, kan det såmænd måles med et simpelt analogt Vac-meter, og den viser absolut nul på denne kanal. Så her står jeg nu - Men tid læger jo alle sår, så mon ikke fejlen kommer til syne alligevel. ;) Næste er tone ampboard, sinus på input, så er det prøvet. Proceduren dc/bias er godt beskrevet, men Kim giver lige support omkring dette, for at være helt sikker. De 2 4007 dioder og en R220 er skiftet.
Og til Freddy - dit råd om bundplade er der bestemt noget om.. :thumbsup:
Det var vist alt for denne gang. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf X-ray » man 4. maj 2020 21:55

cdp skrev:...så den spiller jo i modfase. ( formoder jeg )...

Nej - det gør den ikke.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » fre 22. maj 2020 21:45

Godaften
- just in case - de 2 opamps i tone preamp ser ud til at være BA 312-633. Men på youtube nævnes BA 317, som kan erstattes med NTE 1433 ( foto herunder ). Er der en som kan gennemskue forskellen og hvilke der passer ( plug'n play ) Pe01 blot et hurtigt screenshot fra pc - håber det giver mening. ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf Fredmarantz » fre 22. maj 2020 22:00

Jeg kan og vil ikke påstå, at dine BA312 hverken er defekte eller ej, men i USA er de førende Marantz-rep-drenge generelt enige om, at denne komponent yderst sjældent fejler noget. Inden du kommer ud i noget mærkeligt noget med erstatninger og mulige tilpasninger, ville jeg godt nok undersøge, om ikke der var andre grunde til, at der ikke kommer signal igennem tonekredsen.

ps: I SM står der, at HE01 samt HE02 hedder BA312 - og ikke andet. Hvor har du " - 633" fra?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7435
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf Fredmarantz » fre 22. maj 2020 22:33

Nu er der jo den risiko, at det KAN være, at 'en af disse IC'er er defekte. Men hvordan kan det så være, at du ikke vælger at erstatte den med en BA312?

De kan få's - omend måske ikke "originale" (NOS), men jeg ville ikke være nervøs for at afprøve enten denne:

https://www.bastler-shop.net/p/ba312-lin-ic-nf-v-7-sip

eller denne:

https://elektronik-lavpris.dk/p129052/b ... amp-sip-7/

måske er der flere "derude" -

Der er selvfølgelig den risiko, at disse ikke er gode og måske noget decideret "hejs" - men det kan jo også godt være, at de er fine og er BA312 i funktion og ydelse i øvrigt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7435
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » lør 23. maj 2020 00:59

Tak Freddy
Der står Ba312 + (633) på ic'en, om det betyder noget ved jeg ikke. Har godt set de forskellige udbydere, men sjovt E.L. kalder den riaa forst. Har 312'eren samme ben-scematic som på øverste foto?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf Fredmarantz » lør 23. maj 2020 01:37

hmmmm........

BA312 går jeg (som ikke er en pro) ud fra er en type, som man kan regne med er en BA312. Dvs. elektriske og kredsløbsfysiske forhold må være det, som gør en BA312 til en BA312. Nummeret herefter kunne være en datokode eller producentkode/batchnummer eller en blanding af disse. Lidt ligesom med rør ...en ECC83 er en ECC83, dvs. pinout er altid den samme og de elektriske forhold er ifølge et datablad for en ECC83. ( med de mindre variationer, der må være på især rør). Jeg ved ikke, om de kunne få's med mere eller mindre forstærkning (a la Hfe-grading). I servicemanualen er intet nævnt om deres evt. kode forstærkning eller noget.

Jeg ville, hvis jeg var bare halvsikker på at jeg havde defekt på en BA312, skynde mig at købe et par stykker hos en forhandler (her E.L.) - bare for at have mulighed for at tjekke, om det nu var ok, når man havde monteret en ny BA312. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at en BA312 pinout altid er den samme. Ellers ville den vel hedde noget andet, skulle jeg mene. Det med -633 er jeg helt sikker på ikke er noget som man skal hænge sig i som tidligere skrevet. .

måske har jeg overset noget, men er du sikker på, at du har forstået forbindelsen mellem pre- og main in/out rigtigt? - og det ikke tilfældigvis er dette, som spiller dig et puds? Se mit vedhæftede billede af denne konstruktion. Det forvirrer mig en smule, at du, så vidt jeg kan læse, kun kører med drivertransistorer i den ene kanal og på den anden med fuld bestykning.

Og så slår det mig lige: Hvis man fx stille omskifteren (tone mode) på "out" - bypasser man så hele det tone-board? - eller? hvis dette er tilfældet, skal man vel have signalet uden om boardet og hermed opløser man vel også funktionen af de to BA312. Jeg ved det ikke, men KAAG må vel kunne se det i diagrammet.

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7435
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster