Fejlfinding af udgang.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » lør 4. apr 2020 22:47

Takker jer begge - diagrammer er jo ikke spidskompetencen her, så det skal jeg lige nærstudere lidt. Har scematic og component location på pdf ( main amp. p700 ) , må lige være sikker, alle J-numre ligner loddeflige / tilslutninger til print. er det korrekt ?
Ellers ser det overkommeligt ud nu - de 2-3 sek. på opstart - passer sikkert meget godt, har nok sammenlignet med min Onkyo, der har længere tid. Dc- måling skulle jo gerne være i balance på den raske kanal også.
Nedenstående fra diagram, hjælp til trimning:
2. Main Amplifier DC off--setalignment Connect a DC voltmeter with 0.5 or 1 V range between the speakerterminals and adjust the trimming resistor R707 for "zero" DC output on the meter. Repeat the same procedure for the other channel. Note: During this alignment no load should be connected to the speakerterminals. 3. Idle-current adjustment Connect a VTVM between pin terminals 708 and 710. Next, adjust the trimming resistor R719 so the VTVM reads10mV DC. Repeat the sameprocedure for the other channel. 4. Check DC off-set voltage aligned in the procedure 2 and if any DC output is observed on the DC voltmeter, adjust the R707 again for "zero" output.

Vender nok tilbage.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » tirs 7. apr 2020 22:08

Hej Igen - mht. til indkøb af nye, vil det være bedst med "originale" eller betyder det mindre, hvis specs ellers er det samme ? - medfølger glimmerskiver til et nyt sæt ?
https://www.ebay.com/itm/Marantz-Part-1 ... Sw4pteFAR2
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf X-ray » ons 8. apr 2020 00:06

Du kan sagtens finde erstatninger, som vil gøre det fint. Glimmer-skiver følger ikke med.
Jeg kan ikke helt hitte rede i - om du har haft udgangen oppe at køre..?

Edit: Elektronik-Lavpris har den ene... mon ikke de kan finde en erstatning for den anden også...

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » ons 8. apr 2020 06:41

X-ray skrev:Du kan sagtens finde erstatninger, som vil gøre det fint. Glimmer-skiver følger ikke med.
Jeg kan ikke helt hitte rede i - om du har haft udgangen oppe at køre..?

Edit: Elektronik-Lavpris har den ene... mon ikke de kan finde en erstatning for den anden også...

Hilsen X-ray

Jeg har lavet bundplade og kabinet de sidste par dage, men afmonterer transistorerne i dag efter arb. ( hvis jeg når det ;) ). Det er jo ikke så slemt, når de sidder i stik kan jeg fornemme. Har fået svar fra Canada vedr. de originale - pris incl. porto er 37cad, måske nok lidt pebret. Og al forsendelse er jo bare " way back " lige pt. Jeg prøver El. lavpris - super tak X-ray.. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » tors 9. apr 2020 18:05

Jeg har nu begge transer ude - det viser sig der nok er mere i vejen med udgangen, da reelæet ikke trækker med H kanal forbundet.
Har tændt et kort øjeblik, og kan måle en lettere varmeforøgelse med mit laser termometer, på nogle modstande og driver. ( ingen røg ) ;)
Power transerne er udmålt efter nedenstående link, A753 er kortsluttet, mens sc1343 ser ud til at være ok. Er det en pålidelig metode, der garanterer det kun er nødvendigt at skifte den defekte, eller skal de skiftes begge?
https://www.youtube.com/watch?v=qnVGwfc8CB4
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf KAAG » fre 10. apr 2020 11:04

Nu hvor transerne er ude og relæet ikke trækker, ku det da være interessant at måle DC i midtpunktet J709.
Gerne også:
H714 Base
H714 Emitter
H715 Base
H715 Emitter

Alt i forhold til stel. Så er vi da igang.

Vh
Kim
KAAG
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: Vojens

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » lør 11. apr 2020 18:17

KAAG skrev:Nu hvor transerne er ude og relæet ikke trækker, ku det da være interessant at måle DC i midtpunktet J709.
Gerne også:
H714 Base
H714 Emitter
H715 Base
H715 Emitter

Alt i forhold til stel. Så er vi da igang.

Vh
Kim

Hej Kim
Tak for assistance - forskel ml. 713 & 709 er -15 til18 mV ( stel/midtpunkt ) på den raske kanal. Er det ok ?
I henhold til måling på den defekte ( målt fra stikforbindelser til de udtagne transer ) ligger værdierne højt !!
1343 : E = 14,7 / b = 25,3 ( Vdc)
753 : E = - 6,7 / b = 25,5 ( Vdc)
Derfor er der kun tændt ganske kort, for ikke at forvolde mere skade.
Ps. sender pb snarest.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » tirs 14. apr 2020 12:05

IMG_20200414_092610.jpg
Ny status på Marantz udgang:
Først stor tak til Kim ( kaag ) for support og fejlfinding.
Grunden til den høje dc-spænding, skyldes en kortsluttet diode - disse ses ikke på diagram/lokation, så fokus kom først efter et billede og frakobling. Før dette måltes ca. 4,5 ohm mellem j705 og j708 ( j709 ), hvilke gjorde den store spænding. Bortset fra Tr. 1343 synes dette nu at være eneste defekte og selvom r730 har været varmet godt op, måler den specs. Dc-midtpunkt nu omkring 25-30 mV.
!. Ved nogen hvilke type diode, der kan erstatte den defekte ? ( beskytter mod for stor spænding i spærre retning )
2. Protect relæ kobler nu lidt langsommere ind, men skal nok renses. ( elllers ok )
3: Har mailet elek.lavpris vedr. de 2 transer, men ikke fået svar endnu. Er der andre muligheder herhemme ?
På forhånd tak ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf X-ray » tirs 14. apr 2020 13:40

Super - fejlen er fundet... :thumbsup:
Kigger man i manualen på 2265(som er meget lig) bruges der en W06B, som er en ganske alm diode. Data: Description: Rectifier Diode, 1 Element, 0.75A, 100V V(RRM), Silicon - alm typer som 1N4002 eller 1N4007 anbefales som erstatninger.
Udgangen skal stadig kunne fungere uden dioden og udgangs-transistorer. Men det skrev du vist også...

Altså jeg ligger inde med erstatninger til transistorerne - men kan ikke sende, beklager.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » tirs 14. apr 2020 21:03

Takker x-ray - håb skimtes i horisonten nu... :thumbsup:
….har dem liggende, men kan ikke sende...

- skal det forstås du helst beholder, eller kan de afhentes ? ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf X-ray » tirs 14. apr 2020 23:50

Jeg har MJ15003G/MJ15004G, som jeg mener vil være fine.
Du skal være velkommen til at hente. Men jeg kan også smide dem af ved ferr31, når jeg skal over Fyn næste gang om 1-2 uger.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » ons 15. apr 2020 20:56

Super x-ray - ser ud til de er lidt kraftigere som de nuværende, - dem vil jeg gerne købe.
Forstår det sådan, at EJby, Vestegnen ikke er Nordfyn, så vil jeg gerne ta' imod dit tilbud.
Pb sendt.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » tors 16. apr 2020 19:56

Måske skal overskriften efterhånden ændres til renovering, men de sidste detaljer kommer nok først på plads en gang efter sommer.
planen om en egentlig bundplade er droppet, da det ikke rigtig giver mening i forhold til træsvøbet. De 6 m4-skruer i bunden går jo gennem fra undersiden af svøb, og når de fjernes hænger en hel bundplade kun i 2 små skruer forest. I stedet er monteret gitter under køleprofil og midte, og et par strimler plexiglas e.l. skal hæve radioen til matchende niveau på forkant. Mht. kabinettet, der var ret medtaget, var eneste mulighed grundig slibning, teak fyller , bejdse x2, og sprøjtelak x2. Har valgt junkers halvmat lysfilterlak og egen kompressor sprøjte.
Senest rettet af cdp man 20. apr 2020 17:37, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf Fredmarantz » tors 16. apr 2020 20:00

Vær udtalt opmærksom på, at en metalbundplade kan være en del af "Brumskjoldet". Test på Phono, om tilstedeværelsen af metalbundplade reducerer/fjerner brum på phono.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » tors 16. apr 2020 20:40

Fredmarantz skrev:Vær udtalt opmærksom på...... metalbundplade reducerer/fjerner brum på phono.

Vh
Freddy

:cool1: - good point, takker Freddy.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 33 gæster