Fejlfinding af udgang.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf spuncut » lør 23. maj 2020 09:09

BA312 er et forstærkermodul der indeholder 3 transistorer og som fortrinsvis blev anvendt af Marantz og Sansui i 70'erne. BA312 bliver ikke længere produceret, men firmaet, Sparkoslab sælger diskret opbygget erstatningsmoduler:
Hjemmeside:
https://sparkoslabs.com/ba312-ic-replac ... age-audio/
Facebook:
https://www.facebook.com/sparkoslabs/po ... 230469918/
Ebay:
https://www.ebay.com/itm/Vintage-Marant ... 3204593967
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf X-ray » lør 23. maj 2020 09:58

Syntes det lyder underligt, at der pludselig skulle være fejl dér også... Men er du i tvivl så byt rundt på dem.
Hvis der virkelig er fejl i kredsløbet - ville jeg som det første lige skifte de elektrolytter som sidder dér.

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf KAAG » lør 23. maj 2020 11:42

Jeg har fulgt Carsten med fejlfinding (via mobil), og jeg tror han bare vil have fundet den manglende kanal inden han gør udgangen færdig. Det vi har fundet ud af indtil nu er at med samme tone (1 khz) ind på begge kanaler, får vi følgende: Samme signal på input ben 1 og 3 af tone-amp. Signal på o/p ben 6, intet signal på ben 7. Samme signal på begge ben 6 af IC'en. Der er signal på base af HE03, men intet signal på base af HE05. Så fejlen burde ligge mellem HE02 ben6 og HE05 base. Jeg foreslog så at måle kondensatorerne, specielt CE14 og CE34. Han ville desuden rense omskifteren igen.
vh Kim
KAAG
 
Indlæg: 67
Tilmeldt: 26 okt 2014
Lokalitet: Vojens

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » lør 23. maj 2020 16:32

Hej Kim - Jep, og vil gerne trække lidt på din expert viden indtil videre, så du hører fra mig igen.. ;)
Spørgsmålet mht. de 2 kondensatorer ( og andre også ) er om måling er præcis uden det ene ben fraloddes - de ligger nemlig lidt uden for specs., men ingen deciderede korstuttede. ( lytter/modstande ) Svar til jeres respons omkring Ba312, kender godt til erstatninger med diskret modul mv. - der vil jeg ikke hen. Grunden til jeg nævner Ba317, kan I se på nedenstående video. Det undrer lidt.. ;)
https://youtu.be/DHQHXpH19b0?t=880
EDIT - tonekontroller er self inst. på OUT !! - men skift ml. indstillinger giver ingen respons. Igen ac in 1&3 = ens, der er hørbart brum ved måling V-ind men ikke H-ind , når målepind sættes på. Samme måling helt ens på volume pot hhv. h&v. Alle målinger er på aux, men uændret om der skiftes til andre linie indg. el. fm. :(
For sjov skyld ledte jeg signalet fra pin 1 & 3 inputstik direkte til anden forst./linie indgang og kan hermed konkludere, at der kommer rigtig musik og lyd fra aux til indgang på tone-board, hvor fejlen så ligger retur H-kanal !!
Har ohmet de 2 ic'er ens i forhold til hinanden (board frakoblet) - de måler ret ens. Tantaler ???
Hmm - forsættes.. Tak for interesse & hjælp. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » tors 4. jun 2020 19:43

Lidt nyt herfra - efter mange målinger ( og support fra Kim ), valgte jeg en løsning fra youtube og skiftede først de nærmeste kondensatorer - samme problem - skiftede så ba312 Ic'en, hvilke gav hul igennem og nu musik i begge sider - højre dog stadig uden de nye transer, men så er der da lys for enden ;) Ps: det var lidt en udfordring, at lodde en IC med 2,5mm ben afstand - så måtte gøre det under lup, for at sikre lodninger er lige så pæne, som de originale.
- SOM AMATØR MÅ MAN KRAVLE, FØR MAN KAN GÅ - :lol:
Det næste er jo nærmest som tidligere i modsat rækkefølge, hvor diagram mv. beeskriver ret klar mht. dc balance og bias. Hvis der er noget jeg skal være opmærksom på , så kommenter endelig.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » tors 18. feb 2021 18:30

Update - Tiden går og meget andet har betydet et længere standby på projektet. Men nu kører begge udgange komplet igen - det viste sig der lå en voldsom forskydning i dc-balancen på den berygtede udgang, som først tog fart når effekt transerne blev isat. Har siden skiftet H710/711 og de fleste nærliggende kondensatorer, hvilke betyder at både DC og "hvilespænding" ligger fint for begge kanaler nu. Om det reelt er hele miseren ved jeg nu ikke, men det virker.
Til slut - er der et lille fif omkring skift af skalapærerne - de defekte pærer er begge visere, fm-logo og nogle pærer i lygtehuset.
Måske Freddy M lige kender proceduren - tænker selv, afmonteres bagud og skalasnor skal måske fikseres med et par elastikker, så samme opspænding kan genbruges osv. Tak til alle der har set/hjulpet med. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf Fredmarantz » fre 19. feb 2021 02:33

cdp skrev: Til slut - er der et lille fif omkring skift af skalapærerne - de defekte pærer er begge visere, fm-logo og nogle pærer i lygtehuset.
Måske Freddy M lige kender proceduren - tænker selv, afmonteres bagud og skalasnor skal måske fikseres med et par elastikker, så samme opspænding kan genbruges osv. Tak til alle der har set/hjulpet med. ;)


Fif og fif...tjah...joh...det er der jo nok. men jeg tror, at du har fat i den lange ende. :thumbsup:

skab plads bagud fra lyskassen - demontér bagud - pas på skør plast ( herunder "tungerne" , som der sidder en skrue ned gennem i siderne) - tag skalasnoren af et par af hjulene og fixer den med noget tape et hensigtsmæssigt sted. Skru skalapære-indsatsen løs (2 skruer) og træk/lirk forsigtigt bagud. skru ligeledes funktionslampe-indsatsen løs og træk forsigtigt bagud, så lamperne blotlægges.

vurdér om, plasthusets indre er blevet så gult af varme og ælde, at det måske skal genopmales indvendigt med hvid radiatormaling på spray? - Dette kræver selvsagt en total afmontering af lampehuset, hvilket er ret omfattende. gør man dette skal det vurderes om ikke man skulle skifte vellumpapir, når man nu var gang med den store tur. (se også neden for)

Hvis ikke - så skift skalalamperne ud med 8V 200mA - funktionslamper (bi-pins) 6,3V - 40mA - stereoindikator (bi-pin)12V 40mA - disse værdier er vigtige - ikke mindst stereoindikatorlampen. Trækker den mere strøm end de 40mA risikerer du at brænde stereodekoderen af :shock: .

skal du lodde, så kan jeg ikke undlade at minde om, at ganske mange (herunder også jeg :oops: ), har brændt skalasnoren over med loddekolben grundet et øjebliks uforsigtigtighed og manglende omtanke. Det må altså bare ikke ske.

Når alt er ordnet - så saml igen og sæt skalasnor på trisserne. gør det rigtigt. Dette er ikke svært, hvis man har prøvet det nogle gange. Det også grafisk illustreret i SM (tag tydelige billeder ellers). Snoren er ganske robust og der er noget "elastik" i trækket (fjederen i hjulet på akslen). Sørg for at teste, om snoren/skalapinden kører ubesværet og som forventet og håbet.

Samle - samle - samle... husk alle skruer. Sikr dig, at alle forbindelser, herunder 6,3V-forsyningen fra strømforsyningen er intakt.

Det kan være, at du får lyst til at skifte Vellumpapiret bag selve den blå skala. Dette gøres ved at komme ind forfra - og er ret omfattende. Der skal gang i et større skrue - klippe - klistre - indkøbe ny Vellum - sort karton - dobbeltklæbende tape - lime - projekt. Man skal ind fra fronten. Man skal være fingernem og skånsom.

ovenstående "fif" - gælder for rigtig mange af receiverne fra Marantz fra midten af 70'erne. Dem med den sorte/blå skala. også af nogle kaldet "the blue series". Dertil hører også 2250B.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » fre 19. feb 2021 19:18

Tak for den meget grundige information - har netop gransket tilsvarende reparation på Yuotube , hvilke stort set omhandler samme problemer, som du nævner. Der var også et par gode råd omkring dårlige caps og bedre transistorer i phono delen. Bemærk hans smarte måde at måle " idle " - på nogle modeller muligt ved at aflæse forskel direkte mellem de 2 udg. transistores collektor. ( hvis jeg ellers har forstået det korrekt ) ;)
https://www.youtube.com/watch?v=49hQ7rRyCrQ
:thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf Fredmarantz » fre 19. feb 2021 19:24

cdp skrev:Tak for den meget grundige information - har netop gransket samme reparation på Yuotube , hvilke stort set omhandler samme problemer, som du nævner. Der var også et par gode råd omkring dårlige caps og bedre transistorer i phono delen. Bemærk hans smarte måde at måle " idle " - på nogle modeller muligt ved at aflæse forskel direkte mellem de 2 udg. transistores collektor. ( hvis jeg ellers har forstået det korrekt ) ;)
https://www.youtube.com/watch?v=49hQ7rRyCrQ


Ja- i mit ovenstående indlæg har jeg holdt mig lidt fra det elektriske.

Men skal man kigge lidt yderligere er det jo altid relevant at kigge på udskiftninger af dårlige komponenter og tjekke evt. dårlige forbindelser/lodning mv. alle steder i receiveren.

Taler vi om phono/Riaa-boardet er udskiftningen af to potentielle ballademagere 2SC458 relevant. De kan med stor fordel erstattes af KSC1815. (tjek lige ECB-konfígurationen og køb hos en forhandler, der handler med the real mcCoy.) yderligere udskiftninger af div elektrolytkondensatorer er ikke noget, jeg her hverken vil afvise eller anbefale. Men det er i hvert tilfælde yderst relevant at tænke over.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » tirs 9. mar 2021 16:10

- Det kan være, at du får lyst til at skifte Vellumpapiret.....

Att. Freddy ;) - Indtil videre bliver det skiftet i skalaen, da det nok er mest gulnet og fordi adskillelse til bagsiden af metre synes lidt mere bøvlet. ( venter på pærer ) Forleden så jeg en youtuber bygge en flot lysramme med dele fra et led tv. Der sidder nogle plast ark, som gør lyset mere diffust og ens på hele fladen. Det gælder sikkert for både tråd pærer og led.
Har du eller andre leget med sådan noget ? ( jeg har delene liggende fra et skrottet tv )
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf Fredmarantz » ons 10. mar 2021 01:54

Hejsa!

jeg kan godt forstå, hvorfor du pt vælger at afstå fra at skifte Vellum-papiret i metrene. Det er et helvedes bøvl, for at sige det mildt.

Nå, men selve skalaen. Vellum-papir kan købes i hobbyforretninger, fx Panduro. Du skal nok lige "friske" dem lidt på, hvad det egentlig er. Det kan så vidt jeg ved, få's i forskellige tykkelser. Det må gerne være tykt. Det fastgøres med lim eller dobbeltklæbende tape af ordentlig kvalitet. Det kræver samtidig, at man er fiks på fingrene - sådan lidt kirurg-agtig i motorikken :-)

I denne tråd på AK diskuteres Vellum ivrigt- måske kunne den være god at læse.

https://audiokarma.org/forums/index.php ... ers.12231/

Ellers kan jeg lige bemærke, at hvis man bruger ét lag Vellum, kan skalaen komme til at se lidt "tynd" ud - dvs. at man nærmest godt kan ane, hvor lamperne sidder inde bagved - men hvis man bruger 2 lag af det tykkere Vellum, diffuseres belysningen bedre og bagbelysningen fremstår mere jævn og ensartet. Marantz brugte dog 1 lag.... ;)

Det er muligt at eksperimentere lidt her- indtil man har det resultat, som man ønsker, da man jo kan skille ad igen og forsøge med en anden løsning - undtaget hvis man bruger lim. :QQS:

måske Panduro her: https://panduro.com/da-dk/products/krea ... 5-p-434121 -selv om jeg synes, at det måske ser for "slattent" ud...??

Ellers kan man måske "bide i kuglen" her: https://www.ebay.com/itm/High-quality-v ... xyeR9TF7PF

eller her: https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... =10&_oac=1

problemet kan være, at vi vel ikke helt er med på hvad det rigtige vellum hedder på Dansk? - Det er jo en slags meget stift bagepapir/pergamentpapir, men alligevel. Måske his067 kan sige noget om det?

parchment- paper måske? og så ved vi vel ikke helt, hvordan man opgiver deres tykkelse og stivhed -, så det er det helt rigtige man får? er det ikke noget med gram pr kvadratmeter?

Jeg har nogle stykker, som jeg har erhvervet gennem en god Hollandsk bekendt, som også skulle bruge noget til noget Marantz-receiver. Jeg tror altså godt, at man kan få den helt rigtige vare i DK - men hvor?

lysramme - hvorfor vil du bygge en lysramme? - Er den gamle deform? måske den kan købes elelr 3-d printes? filen er vist tilgængelig. Så er det "bare" med at få fat i X-tian herfra forummet,. Hans søn er vist ferm til sådan noget.

måske misforstår jeg din beskrivelse af "lysramme" fra TV - kan du uddybe dette?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fejlfinding af udgang.

Indlægaf cdp » ons 10. mar 2021 08:25

- måske misforstår jeg din beskrivelse af "lysramme" fra TV - kan du uddybe dette?

https://www.youtube.com/watch?v=8JrqH2oOTK4
Princippet er vist på ovenstående link - tror nu nærmere jeg skal forklare mig bedre.. :lol:

Eller her..
https://www.hrisch.com/allproducts/led- ... cent-paper

Selve lyskassen er falmet men ok, eneste defekt er den lille flig der holdes af skruen i den ene side, den var så forvitret at halvdelen fulgte med skruen, men det klares nu meget nemt. Vellum eller tilsvarende kan sagtens fås herhjemme og trimmes ind til et godt resultat, når jeg lige får hvidtet lyskassen lidt først. Men ovenstående lys ark skal også prøves nu det hele er adskilt. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 16 gæster