Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf tctla » søn 21. jun 2020 14:07

Hej Poul,

Tillykke med afslutningen på Philips radio renoveringen :OLO:


Selvfølgelig hjalp det med en ny selen-ensretter så nu er det værste overstået.
Stereodekoderen virker som de fleste andre vintage stereodekodere, her kort fortalt.
Du har et mono-signal fra FM-detektoren (Grøn pil), der både indeholder 19KHz Pilot-tonen (Sinus-signal, Røde Pile) til styring af stereo-dekoderen samt lav-frekvenssignalet (Orange pile).
Nu går øvelsen ud på, at splitte monosignalet op i småbidder og sende den ene halvdel af bidderne ud i venstre kanal og den anden halvdel i højre kanal.
Pilot-tonen og et evt. SCA-signal (slå det op på Google) stoppes med filtrene 133/135 & 134/156, så der kun forekommer et rent LF signal ind på sekundær-midtpunktet af transformeren 125.
Omvendt stoppes LF signalet i svingnings-kredsen 107/109, der er afstemt til 19KHz. Ind på basis af 110 er der altså kun Pilottonen på 19KHz tilbage.
Pilottonen opforstærkes i 110 & 120. På 120/emitter udtages 19KHz til svingnings-kredsen 148/149 samt på kollektoren til transformer 115. Vha. denne transformer og de to dioder 116/119 fordobles de 19KHz til 38KHz (Blå pile) der opforstærkes i 130.
På 130/emitter udtages 38KHz (Blå pile) til diode 151 samtidig med, at der tilføres 19KHz til svingnings-kredsen 148/149 på basis af 147/AC187. Denne transistor er 100% cut-off uden de to nævnte signaler idet basis er forbundet til stel gennem 150/1KOhm. Når signalerne fremkommer altså, når der modtages en FM stereostation, så vil diode 151 clampe (sinus)signalerne med reference til stel og sende dem i positiv retning. Når signalernes positive spidser til sammen overstiger den nødvendige spænding, plus 0,2~0,3V på 147/basis, vil transistoren gå ON = lede fuldt mellem kollektor og emitter, som en lukket relæ-kontakt og stereolampen lyser.
På kollektor af 130 tilføres dekoder-transformatoren de 38KHz der styrer (åbner/lukker) hvilke dioder, der parvis leder LF-signalet til enten venstre eller højre kanal.
Når stereolampen ikke tænder, er der altså nogle muligheder for fejl:
Lampen er sprunget / dårlige forbindelser i soklen / knækket ledning.
Stereo-Level potentiometeret står forkert (Input til dekoder ved Brun pil)
Der bliver overført for lidt signal fra 120/emitter fordi 121 har tabt pusten (MEGET sandsynligt)
Diode OA79/151 er defekt og clamper ikke signalerne korrekt.
Transistor AC187/147 er defekt.
En defekt elektrolyt 111 med tabt kapacitet kan også være problemet.
Under ALLE omstændigheder vil jeg sørge for adgang til et oscilloscop, hvis der skal drejes på nogen som helst spole-kerne.
Altså, lad umiddelbart være med det indtil, alle andre fejlmuligheder er undersøgt.

Mvh,

/Torben

EDIT:
Ikke helt sikker på teorien med udtag af 38KHz på 130/emitter.
Der er en anden teori, der er mere sandsynlig nemlig, at når 147 går ON og tænder lampen, udelukkende vha. 19KHz signalet fra 120/emitter, så er der en slags hysterese indbygget, der vil holde lampen tændt selvom signalstyrken på stationen varierer og faktisk går under det niveau, der først tændte pæren.
Det foregår ved. at 120 har flere funktioner. Den tænder selvfølgelig for pæren da modstanden mellem kollektor og emitter nærmer sig nul Ohm. Derved vil 131/10KOhm blive parallelkoblet med 132/4,7KOhm hvorved forstærkningen i 130/BC113 stiger. Desuden vil 152/0,1uF blive parallelkoblet over 151/OA79 og derved virke som en ladekondensator for basisspændingen på 147, der så vil gå endnu "hårdere" ON og derved kræve lavere signal fra 19KHz inputtet for at holde lampen tændt.
Altså en hysterese-funktion, der kræver større tuner-signal for at tænde pæren og skifte til stereo-dekodning, men holder status quo indtil tuner-signalet falder en del under hvad, der var nødvendigt for at starte dekodningen.
147/AC187 har selvfølgelig en 4de. funktion nemlig, at til/fra-koble selve dekodningen af LF signalet i trafoen 125. I mono er der 20V gennem stereo-pæren og modstandene 146/144 til midtpunktet af 125. Disse +20V vil forspænde dioderne 136/142, der vil lede fuldt ud hvor den indre modstand nærmer sig nul Ohm. Derfor vil Mono-signalet, der kommer ind på trafo-midtpunktet uændret ledes videre til både venstre og højre kanal. Når 147 går ON, er de +20V borte og trafoen og dermed dekodningen, styres af de 38KHz, der kommer fra 130/kollektor. Herved lukker dioderne 136/138/140/142 op efter hvordan de styres af trafoen, hvorved LF signalet hakkes i højre/venstre bidder, der havner på de tilhørende udgange.

Og alt det her minder mig om, at mange vintage-radioer faktisk ikke kan spille MONO når, stereo-lampen er sprunget. Nu ved du hvorfor.

Giver det mening?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » søn 21. jun 2020 15:39

Tak for en grundig gennemgang af stereo-systemet Torben (som jeg vist nok forstår det meste af) :roll:
Det er i hvert fald et godt grundlag for det videre arbejde :p
Jeg har ikke drejet på nogen af spolerne, da jeg desværre ikke har det fornødne kendskab til at bruge mit oscilloskop :shock: (Kan du huske, at vi tidligere har talt om et lille grundkursus?)

Stereo-pæren var sprunget, da jeg åbnede tuneren, men den er selvfølgelig udskiftet til en ny på 19V/100mA.
Senest har der iøvrigt i et par tilfælde kortvarigt været lys i Stereo-lampen - det er i begge tilfælde sket umiddelbart efter start, og har virket i en 5-10 sekunder :ide: Så der er altså periodisk “hul igennem” til Stereo-lampen ;)

Jeg har en fornemmelse af, at der er en fejl omkring Tr147/AC187.
Den testede godt nok OK (hFe på hele 450 varierende.....!), da jeg havde den ude, men jeg er alligevel ikke “rigtig tryg ved den”. Synes at det er en meget stor forstærkning - Kan den måske have en periodisk fejl?

Jeg har en anden AC187, som er OK, og som kun viser cirka det halve i hFe. Jeg vil prøve at montere denne transistor i tuneren, og se om den hellere vil trække stel til stereo-lampen :roll:

Har tidligere haft diode 151/OA79 ude af printet, og den målte OK.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » man 22. jun 2020 18:00

Lige en status-opdatering på BM5000-tuner renoveringen.
Har nu udskiftet TR147/AC187 og D151/OA79. Tidligere er alle elektrolytter blev udskiftet, MEN stadig ingen lys i Stereo-lampen :'(
Fandt herefter en gammel BM1700-tuner frem for at sammenligne dennes udgangssignal med udgangssignalet fra BM5000-tuneren, og der var stor forskel :roll:
BM1700 gav betydeligt mere signal end BM5000, så meget tyder på, at BM5000-tuneren simpelthen ikke giver signal nok (selv om den er blevet betydeligt bedre, end da jeg startede på renoveringen).

Tænker at det er nu, jeg skulle bruge min signal-generator og oscilloskop, men jeg ved bare ikke, hvordan man bruger udstyret.
Der skal vel lægges et signal ind på antenneindgangen, som så skal følges igennem tuneren indtil udgangen.
Gode råd modtages desangående :p
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf tctla » man 22. jun 2020 19:12

Hej Poul,

Din generator stopper ved 6MHz, så der er noget af et stykke vej derfra og til FM-båndet på 100MHz +/- det løse.
Faktisk er der også noget af et stykke til FM-mellemfrekvensen på 10,7MHz.
Til lavfrekvens fejl-søgning og samt lidt fjumren rundt på lang- og mellembølge samt de nedre kortbølge-frekvenser og AM-mellemfrekvensen på omkring 0,440~0,470MHz, er den sikkert fremragende, men som sagt, til fejlfinding på dette apparat er den ikke til megen nytte.
Lidt mærkeligt, at din Beomaster-5000 giver for lidt signal fra sig når den kan spille praktisk taget uden antenne.
Når antenneforstærker-transistoren i tuneren er kaput, og der derfor mangler signalstyrke, er den absolut ikke følsøm og kan nærmest kun modtage de aller kraftigste stationer.
Hvordan sammenligner du de to udgangssignaler?

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » man 22. jun 2020 20:50

Ja, det er godt nok lidt underligt, at BM5000-tuneren er følsom nok på stationerne, men alligevel giver meget mindre signal fra sig end BM1700-tuneren.

Jeg sammenligner simpelthen lydstyrken i højttalerne, med henholdsvis BM5000-tuneren tilkoblet og med BM1700-tuneren tilkoblet
-selvfølgelig med samme indstilling af forstærkerens volumenkontrol.

Volumenkontrollen på forstærkeren går op til 10, og jeg vil sige, at der skal skrues dobbelt op, for at BM5000-tuneren er på cirka samme lydstyrke som ved BM1700-tuneren.
Altså eksempelvis niveau 2 med BM1700 modsvares nogenlunde af niveau 4,5 med BM5000.
Hvis jeg skruer op på niveau 5 med BM1700, så kan BM5000 slet ikke komme i nærheden af samme lydstyrke.
Jeg har selvfølgelig i alle tilfælde skruet helt op på udgangsregulatoren på BM5000-tuneren.

Forstærkeren er i begge tilfælde en BL1700, altså makkeren til BM1700-tuneren. Regner med, at B&O tunere og forstærkere skulle kunne arbejde sammen, men det er måske forkert?

Ærgerligt at Signal-generatoren ikke kan gå højt nok op til FM, men så må jeg se om jeg kan bruge den på de gamle AM-radioer.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf tctla » man 22. jun 2020 21:27

Hej Poul,

Vi må ha' det møde vedr. dit oscilloscope.
Det kan hjælpe dig på vej selv uden generator.
Iøvrigt bør man anvende en sweep-generator, hvis man vil kaste sig ud i FM mellemfrekvens eventyr.
Noget i stil med:
https://www.ebay.com/itm/Heathkit-TV-Po ... 3057836817
og
https://www.ebay.com/itm/Heathkit-T-V-P ... 4275382231
og
https://www.ebay.com/itm/Heathkit-T-v-P ... 3754941316

Prøv Google og eBay søgninger med ordene: FM sweep marker generator.
Der er masser af andre fabrikater derude.
Heathkit har den fordel, at man altid kan få tag i et diagram og næsten altid også en komplet manual.
De bruger også sjældent specielle integrerede kredsløb og kan derfor altid renoveres.
Husk, at der altid er nogle, der absolut ikke ved, hvad de sælger, så man skal ikke altid stole på, hvad der reklameres med. Her er et eksempel på en generator, som IKKE er en sweep/marker generator:
https://www.ebay.com/c/661337330


Jeg har faktisk sådan en Heathkit som ovenstående på eBay, der nu også er renoveret.
Jeg har dog aldrig afprøvet den i praksis, hvilket jeg først gerne vil, så jeg har en smule erfaring, hvis vi mødes over din BM5000.
Jeg hamstrer lidt for tiden til når, jeg bliver pensioneret om et par år.
Noget får jeg kørt gennem renoverings-møllen; andet må vente.
Dernæst kommer så det mest spændende; at få erfaring med hvordan tingene virker og hvordan de sikkert har 1000 forskellige "knirk", man skal lære at leve med eller omgå :thumbsup:

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » man 22. jun 2020 23:04

Fint Torben - ja jeg vil gerne komme ned til dig med mit gamle oscilloskop, når du har tid (jeg er jo allerede travl pensionist ;) ).
Har i mellemtiden surfet lidt på Beoworld, og fandt ud af, at de sorte BC113 og BC114 anbefales udskiftet af mange, da de åbenbart ikke er helt stabile. I stedet anbefales at bruge eksempelvis BC550.
Hvad tror du om det?
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf tctla » man 22. jun 2020 23:23

Jeg ville bruge hvad, jeg har i skuffen.
Serierne BC107/108/109, BC237/238/239, BC547/548/549 er alle samme NPN Silicium-transistorer i forskellige huse.
7-typen kan klare lidt større collector-spænding, 9-typen er støjsvag, 8-typen er ...well, den er 8-typen.
De erstatter stort set revl & krat indenfor småsignal-transistorer og vil passe fint her ligegyldig hvilken af ovenstående du bruger.
HUSK, at serien BC147/148/149 er præcis de samme transistorer men, da det er Lock-Fit typer, bør de undgås som pesten.
BC114 udgangs-transistorerne behøver du ikke bekymre dig om.
Skaden ligger FØR disse.
Desuden siger du jo, at transistorernes emitter-spændinger passer med diagrammet.
Hvis de gør det, er der ikke store chancer for, at de er defekte.
Emitter-spændingerne er også supervigtige i mellemfrekvens-forstærkeren.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » tors 25. jun 2020 19:21

Har forsøgsvis udskiftet de tre BC113-transistorer nre. 110, 120 og 130 med tre nye BC547B-transistorer, men det ændrede intet.
Udskiftede herefter diode 151/OA79, men det gav heller ingen ændringer.

Senest er jeg gået igang med en ny spændingsmåling på Emitterne, efter at tuneren har været tændt i nogle minutter, og selvfølgelig med forsyningsspændingen på præcis 20,0 VDC.

Med undtagelse af TR98/AC153 var alle emitterspændinger præcis på diagramværdierne, men på TR98/AC153 var emitterspændingen kun på 10,7 VDC (Diagram-værdi 11,6 VDC). Basespændingen var også for lav med 10,6 VDC (Diagram-værdi 11,5 VDC). Kollektor-spændingen var OK med -0,2 VDC (Diagram-værdi -0,2 VDC).

Mon der er fejl på TR98/AC153 og/eller Zenerdiode 94/ZF 9,1 ?

Jeg mener iøvrigt, at der er en tegnefejl på diagrammet ved C97/10uF-64V. Den er vist med Plus til 20 V forsyningen og Minus til Basen på TR98/AC153. På printet er den imidlertid i praksis forbundet med Plus til Basen og Minus til stel.
Mon ikke også, at det er det rigtige? Elektrolytten sidder i hvert fald sådan.
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf tctla » tors 25. jun 2020 20:39

Hej Poul,

Du kommer nok ikke længere i denne rep. uden hjælp fra et oscilloscop.
Det ser jo ud til, at noget gærer på forumet netop mht. til 'scope-kursus, så lad os se, hvad det munder ud i.
Skal jeg hjælpe dig, og det vil jeg gerne, så kommer vi hen midt i august før, jeg kan overskue at afsætte en week-end dag til formålet.
Mht. C97, så er diagrammet tegnet korrekt.
Hvis i stedet elektrolytten er monteret mellem basis og stel, så skal plus vendes mod basis, som tilfældet er i din BM5000.
Om du afkobler til stel, eller til plus 20V er nok ligegyldigt.
Dog indgår spændings-variationer over 33-Ohm modstanden mellem brokoblingen og AD149/Collector nu i afkoblingen, og jeg ved ikke hvordan det har indflydelse for strømforsyningens regulering/stabilisering.
Antagelig til det bedre, da man har ændret kredsløbet i produktionen ift. diagrammet.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » tors 25. jun 2020 21:52

Fint nok Torben - jeg har også angivet interesse for et scopkursus på forummet.
Nu ser vi, om det bliver til noget.
Der er forskel på diagrammet og printtegningen omkring C97.
På diagrammet er Minus vendt mod Basen, og på Printtegningen er det Plus, der er tilsluttet Basen.
På tuneren er Plus vendt mod Basen og Minus til stel.
Mener du, at AC153 er OK, med de målte spændinger?
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf tctla » tors 25. jun 2020 22:42

Jeg mener ikke, det overhovedet har nogen som helst betydning, om tuneren vedr. C97 er konstrueret som på diagrammet eller, som din model er konstrueret. Begge dele er rigtigt, og vil kunne fungere.
Det der betyder noget vedr. strømforsyningen er, om den kan justeres til 20V udgangsspænding samtidig med, at collector-spændingen på AD149 er nogenlunde rigtig.
Da begge dele er tilfældet, ville jeg glemme alt om strømforsyningen; den virker :!:
Antagelig er fejlen nu, at der kommer for lidt signal ud af FM-mellemfrekvensen. 19 KHz Pilottonens amplitude er for lille til, at kunne aktivere stereo-lampen.
Lidt mærkeligt er det, at emitterspændingerne passer i mellemfrekvens-forstærkeren.
Når de passer plejer det at indikere, at transistorerne trækker normal strøm, og det gør de kun når signalet har normal styrke.
Det ku' være sjovt at vide, hvilken spænding du har over C41/4uF i AVC-kredsløbet og om forsynings-spændingen til FM-tuneren er på de 12V, der laves af Zener-diode 92/ZF12. Mål 12V tværs over dioden for bekræftelse.
Hvis denne diode er monteret i varmeledende pasta under en metalbøjle på siden af tuneren, så kan jeg huske, at jeg har haft et defekt eksemplar af racen engang i forrige århundrede.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » fre 26. jun 2020 18:37

Her kommer lidt flere spændingsmålinger:
Over C41/4uF-64V AVC-spænding målt til 11,8 VDC.
Over D92/ZF12 Forsyningsspænding målt til 12,2 VDC.
Over D94/ZF9,1 Spænding målt til 9,3 VDC.
Jeg synes, at det ser fornuftigt ud.

Har desuden målt diodemodstanden R150/1kOhm ude af printet til 998 Ohm.
Har udskiftet kondensatorerne C108 og C152 med nye på 0,1 uF ( de gamle målte iøvrigt OK).

Har endnu engang kontrolleret kredsløbet omkring stereo-pæren fra TR147 kollektor til 20 V forsyning, og det er OK, lampen kan lyse.
Kan man på en eller anden måde “snyde” TR147 med en lille spænding på Basen, så den trækker og stereo-lampen lyser, og herved kontrollere om TR147 virker?
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf tctla » fre 26. jun 2020 21:17

Poul skrev:Kan man på en eller anden måde “snyde” TR147 med en lille spænding på Basen, så den trækker og stereo-lampen lyser, og herved kontrollere om TR147 virker?
Mvh.
Poul


Det ser da fint ud, Poul.

Du kan sagtens tvinge TR147 til at gå "ON", og derved tænde lampen.
Forbind en 10 KOhm modstand mellem basis og +20V, så kommer der skub i elektronerne :!:
Det vil bekræfte, at transistoren virker, men samtidig vil det også lukke op for stereodekodningen, HVIS altså der er Pilottone af nogenlunde brugbar størrelse ud af FM forholds-detektoren.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: Beomaster 5000 tuner, type 2005 serie 01.

Indlægaf Poul » lør 27. jun 2020 08:10

Det vil jeg prøve Torben :thumbsup:
Kunne det mon tænkes, at stereo-dekoderen fungerer som du beskrev i dit EDIT, og at stereo-lampen ligesom kan “kick-startes”, hvorefter den holder sig igang selv med lavere pilot-signal :roll: - vi får se :!:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster