Om forstærkere og DC

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf kj2005 » ons 6. jun 2012 19:27

Forsøger med et bedre billede af Aoki's tegning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Luxman DML-01 DML-02

Indlægaf kj2005 » lør 16. jun 2012 10:29

Den oprindelige tråd er "om forstærkere og DC". Jeg indføjer sidste nyt fra Japan om IC modulerne DML-01 og DML-02.

Den tyske leverandør af Luxman reservedele har oplyst, at han er ved at fremstille nye negativer til UV-belysning og ætsning af de små DML-01/02 print.

Ved at lade Google oversætte et par japanske sider fremkom følgende:

"Input moduler fremstilles i dag i næsten dagen lang, er blevet udnævnt til No "DML-02" i den skematiske.
Adskillige materialer er 1/4W modstand trin og to henholdsvis 2SC2240 og 2SA970 og 2SK117.
Kæmpet helt universel substrat er lille på grund af den høje densitet og klodset.
Jeg vil have et værktøj, der kan fastgøres til underlaget, mens du arbejder.

Forsøgt at bruge det dobbelte 2SK117 FET i stedet for en ny bane, som vist i figuren, er nu så vanskeligt at opnå.
Ledninger er så vellykket som han stadig formået, og kan justeres til en værdi tæt på nul næsten opveje.


Men det oprindelige 2SK129A foruden tilsyneladende kan også anvendes, såsom 2SK146, 2SK185, 2SK194, 2SK240BL."

En ukendt japansk reparatør af Luxman oa. vintage forstærkere har tilsyneladende opnået at 5C50 kører med dette selvkomponerede DML-02 modul, der kunne justeres nær ved 0 Vdc. Modulet skulle kunne bygges af 2SA970/2SC2240 samt 2SK117 dobbelt fet som jeg har forstået Google's oversættelse. Andre mulige fet-transistorer er nævnt på Aoki's skematiske tegning.

Har du "tubeM" større forståelse for virke metoden, hører jeg gerne om det :?:

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Tube mania » lør 16. jun 2012 12:09

Med forbehold er dette mit bud...jeg kan godt prøve om jeg kan flette det ind i et aktuelt forstærker kredsløb, men det kommer til koste...kaffe...masser :Skor:

Billede

Det her er vist en DML-01

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf kj2005 » lør 16. jun 2012 14:49

Tube mania skrev:Med forbehold er dette mit bud...jeg kan godt prøve om jeg kan flette det ind i et aktuelt forstærker kredsløb, men det kommer til koste...kaffe...masser :Skor:


Det ville være superfint hvis du ville forsøge en test af kredsløbet , men for at du ikke skal bruge for lang tid (og for mange "bønner") kunne du så ikke vente, indtil jeg har købt de to moduler DML-01/02 fra Tyskland? Jeg har en Luxman C12 med fungerende DML-02 moduler . Vi kan kontrollere om erstatningerne er i samme kvalitet som de oprindelige. Er der hifi folk i forum som har en Luxman med DML-01 moduler til test?

Lyder det ikke fornuftigt at bruge nogle 2SA970/2SC2240 som strømgenerator/ kaskode og en anden fet type som differential forstærker. Jeg kan muligvis få to fet-transistorer ( ved ikke om 2SK117 er dobbelt) parret så de er rimeligt ens. Hvis begge "fetter" i differential trinnet er ens må forstærkeren være lettere at justere tæt på 0 V ud?

Mvh. kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 16. jun 2012 20:02

Jeg stiller med fornøjelse mine 5c50 og 5m21 og deres moduler til rådighed!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf kj2005 » søn 17. jun 2012 14:49

Boptilyoudrop skrev:Jeg stiller med fornøjelse mine 5c50 og 5m21 og deres moduler til rådighed!


Det ville være rigtig godt hvis vi kunne checke DML-01 modulet som vist sidder i 5C50 op imod den "nye IC" fra Tyskland. Der er en del hifi folk som spørger til erstatning for de gamle moduler.

Som i Mitronic's mosfet PA100 forstærker og forforstærker var det dengang på mode at indkapsle indgangs trinnet i en plastkasse med epoxy for at beskytte imod kopiering. Den uheldige effekt var tit forkortet levetid , fordi de indkapslede transistorer ikke kunne komme af med varmen.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf mcs_5 » tirs 19. jun 2012 01:39

kj2005 skrev:Jeg kan muligvis få to fet-transistorer ( ved ikke om 2SK117 er dobbelt) parret så de er rimeligt ens.

2SK117 er enkelt JFETs i TO-92 hus. De koster 1,86 kr. + moms ved O Hansen. Jeg kan godt parre nogle stykker for dig.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf kj2005 » ons 20. jun 2012 17:34

Tube mania skrev:Med forbehold er dette mit bud...jeg kan godt prøve om jeg kan flette det ind i et aktuelt forstærker kredsløb, men det kommer til koste...kaffe...masser :Skor:



Det som du tilbyder , TubeM, kommer til at tage timer...mange....som du skriver ..kaffe ..spandevis! Står tilbuddet stadig åbent...jeg forstår, hvis du ikke har tid...så må jeg forsøge selv?

Tak til M. Simonsen.

Hvad siger du til et parret sæt 2SK117 fra M. Simonsen, når jeg har fået "de nye" DML moduler hjem fra Tyskland?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 20. jun 2012 22:23

Jeg kommer gerne forbi med et modul, men vil meget gerne have det med igen sådan ca. samme dag - hvis det er ladesiggørligt. Så må vi jo se om kaffen rækker :lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf kj2005 » lør 7. jul 2012 18:15

Tube mania skrev:Ja...hvis du kunne få stumperne er der ikke mange ben i at lave dem selv...jeg er bange for at hans moduler bliver noget dyre...



Svar retur fra Kühnhold . Han skriver at en DML-01 "IC" koster 24,90€ og DML-02 .. 31,50€ ...ca 423kr plus forsendelse og noget han kaldte MWST...sikkert tysk moms.

Jeg har spurgt om muligheden for selv at fremstille modulerne? vi ser hvad han svarer..... og hvis han ikke vil sælge løse stumper, har jeg accepteret prisen på de to moduler.

Til Bop... ved kontrol af gamle og nye DML moduler i en Luxman forstærker vil det tage mere end én dag at udføre testen.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 7. jul 2012 21:28

Ok, det må vi jo bare tage med så. :D
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf kj2005 » lør 14. jul 2012 18:27

Har betalt Kühnhold for to moduler..DML-01/02. Håber ikke de er lakeret eller "gemt" i epoxy!

Spurgte igen om mulighed for at købe følgende løsdele :
DML-01: IC µPA 63A, 2SC1775, 2X 100 Ohm.
DML-02 : 2SK 240(2 X 2SK170)2 X 2SA 836, 2 X 2SC1345
Desværre var svaret: " hvor mange skal du bruge" .... bedst at vente til modulerne hjemme. Vi ser....

Har fået de to moduler hjem:


Pris DML-01 : 24,90€
Pris DML-02 : 31,50€
Plus forsendelse

Kühnhold har fremstillet nye PCB's og anvender K240BL , C1345 and A836 for the DML-02.
NEC uPA63H and C1775 for DML-01. se:

https://picasaweb.google.com/1031761866 ... 6284195138

Vender tilbage når der igen bliver tid til hobby'en.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Tube mania » tirs 26. feb 2013 19:25

Her er jo taget 'hul' på mærkelige IC kredse...så jeg fortsætter med STK og lignende kredse...

Normalt er det vi kalder en forstærker opbygget af enkelt-stående komponenter...hvor man kan fejlsøge og udskifte enkelte dele. Det kan man ikke hvis forstærkeren er bestykket med udgangs-ic'er som STK og lignende, men til gengæld er de hurtige at udskifte...hvis man kan få dem.

Billede

Jeg håber ikke jeg fornærmer nogen når jeg påstår at det kun er middelmådige forstærkere / receivere som er bestykket med IC udgange, men der er undtagelser.

En undtagelse er Kenwood KR9600, men det er heller ikke 'rigtige' IC udgange..idet disse kun indeholder drivere og udgangstranser
Billede

De ser sådan ud..
Billede

og sådan indvendig....

Billede

De er i modsætning til STK kredse meget simple og det er muligt at lave et descrete kredsløb som erstatter dette...for selvfølgelig kan man da ikke købe dem mere.

En STK kreds er for det meste en komplet forstærker (intet overlades til producenten udover PSU'en) og ser sådan her ud indvendig.

Billede

under det sorte snask sidder udgangene...de indrammede er driver-transistorene..

De kan være udført som en kraftig mono (100W mere eller mindre) med 4 udgangstranser eller en stereo...på typisk 50W pr kanal. Fælles for dem er at de ikke er glade for impedanser på 4ohm...

Så er der lige det at der også findes en STK spændings-forstærker...her overlades det producenten selv at designe selve udgangen. Det vil sige det er en forstærker uden udgangs transistorer...den støder vi på i:

Marantz PM84
Accuphase E205
Luxman LV100

Og måske en hel del flere, men det er hvad jeg lige kan komme i tanker som jeg har haft på bordet...
Kredsen ser sådan ud, men BeMÆRK...den findes i 3 versioner og de er ikke kompetible Den går MEGET tit i stykker.

Billede

PC.Electronik har masser af STK og andre kredse om man behøver dem...se under IC'er
http://www.pc-elektronik.dk/shop/
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Tube mania » lør 27. apr 2013 15:11

MÅLING PÅ TRANSISTORER...det kan gøres indviklet, men også enkelt som her. Det forudsættes transistoren ikke er i kredsløbet.
2SA,2SB typer er alle PNP
2SC,2SD typer er alle NPN

Et instrument med 'diode-test' anvendes her. Sæt test-pindene på de respektive farver som anført og instrumentet skal vise mellem 0,5 og 0,7V. Man må derefter gerne måle transistoren på alle mulige andre måder med samme instilling...da skal instrumentet vise OL...ingenting. Er dette som anført er der grund til at antage transistoren er OK

Billede

TO3
Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Om forstærkere og DC

Indlægaf Branditten » tors 27. nov 2014 13:07

Hvorfor kan jeg ikke se fotos?
Branditten
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 jan 2013
Lokalitet: Brande

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster