Luxman 5M21 med DC problemer.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Luxman 5M21 med DC problemer.

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 30. okt 2011 22:36

Tube Mania har jo startet en tråd om teorien bag DC og bias justering her på forum, i vanlig grundig og letforståelig stil. Jeg har det her gamle Luxmansæt stående som jeg dog har fået renset og smurt, men jeg er aldrig nået længere end det. Med Tubes teori in mente trak jeg en time ud af kalenderen og gik i gang. Jeg kunne så konstatere at den ene kanal ikke kan justeres under 132 mV, øv!

Jeg har forsøgt at måle lidt på spændinger. Heldigvis har jeg en sund kanal at sammenligne med. Der sidder to transistorer i hver side der kryptisk hedder a896 jc22 (?). De 3 holder en spænding fra 0 til kollektor på ca. 1,6 V den 4. sidder i den syge side, den måler ca. 4,2 V. For en god ordens skyld byttede jeg denne transistor med en fra den raske kanal, det gjorde ingen forskel. Nu har jeg så målt på alle de nærmeste komponenter der har kontakt til kollektoren, i et forgæves forsøg på at finde en fejl.

Er der nogen gode råd i vintageland, jeg er nemlig kørt fast nu :(
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Luxman 5M21 med DC problemer.

Indlægaf Tube mania » søn 30. okt 2011 22:50

Jeg fandt et diagram som jeg sendte til dig...kan du mon udpege hvor du har målt afvigelsen...

Nå...det er de 2 transistorer der sidder Th i 1.trin...hvilken en målte du afvigelsen på...

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Luxman 5M21 med DC problemer.

Indlægaf Boptilyoudrop » man 31. okt 2011 20:01

Tak, det er ellers ikke let at finde dokumentation til den her model, ihvertfald ikke af den gratis slags. :oops: Hvor skal man evt. købe sådan noget, jeg syntes at der er mange sider der virker lidt for velsmurte i deres search engine optimization?

Afvigeren er den til venstre der forbinder kollektor til diode over 22 KOhm modstand. Modstanden måler korrekt, men jeg har ikke målt den efter dioden endnu, senere...

Edit: Den måler også som den skal.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Luxman 5M21 med DC problemer.

Indlægaf Tube mania » man 31. okt 2011 20:56

Godt så...modulet er jo udenfor mistanke, men så er der jo de 2 transistorer TV...der sidder jo osse et par modstande...og så er der jo de 2 15K som går ind til modulet.

Jo. men diagrammet var heller ikke let at finde...jeg måtte grave dybt i mappen.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Luxman 5M21 med DC problemer.

Indlægaf Boptilyoudrop » man 31. okt 2011 23:08

De måler også fint. For en sikkerheds skyld byttede jeg moduler igen. Fejlen sidder et andet sted.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Luxman 5M21 med DC problemer.

Indlægaf Tube mania » man 31. okt 2011 23:33

Men jeg tænker osse på de 2 transistórer som har forb. til modulet...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Luxman 5M21 med DC problemer.

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 2. nov 2011 23:08

Kollektor: 67,5V. Til sammenligning er minusspændingen 68,2V.
Baserne i den sunde side: 63,1V hhv. 63,2V. Den dårlige side: Begge 63,1V.
Emitterne i den sunde side: 62,6V hhv. 62,7V. Den dårlige side: Begge 62,5V hhv. 62,6V.

Jeg har målt spændinger alle steder, den eneste afvigende måling er den jeg allerede har beskrevet.

De 33pf kondensatorer der afkobler base til kollektor ser også ud til at måle rigtigt.

De der 150 pf der sidder over 2sc805'erne ser ikke helt så sunde ud. Det er sådan nogle poly-fætre i klart plasthus med lidt små revner i. Burde jeg ikke bare skifte dem for en god ordens skyld?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Luxman 5M21 med DC problemer.

Indlægaf mcs_5 » ons 2. nov 2011 23:53

Boptilyoudrop skrev:De der 150 pf der sidder over 2sc805'erne ser ikke helt så sunde ud. Det er sådan nogle poly-fætre i klart plasthus med lidt små revner i. Burde jeg ikke bare skifte dem for en god ordens skyld?

Billeder! Nogle kondensatorer ser usunde ud når de er nye - et billede ville hjælpe med (fjern)bedømmelsen.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Luxman 5M21 med DC problemer.

Indlægaf Tube mania » tors 3. nov 2011 00:31

Jo...skift dem...der skal dælme ikke meget til for at rykke i DC balancen....
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Luxman 5M21 med DC problemer.

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 19. nov 2011 22:00

Polyesterkondensatorer skiftet - intet ændret. Jeg er ved at være kørt fast...

Kan man ikke bytte om på effektdelene? Det kunne om ikke andet vise om fejlen ligger her eller i en ubalance længere henne.

Der skal snart ske noget, ingen musik i dagligstuen=dårligt humør :(
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Luxman 5M21 med DC problemer.

Indlægaf Tube mania » lør 19. nov 2011 22:55

Jeg har desværre ikke mere at byde ind med...jeg har været ude for at selve pertinax-printet har været årsag til underlige fejl...engang måtte jeg afbryde en printbane og erstatte den med en stump ledning. Jeg kunne godt registrere hvor fejlen skulle være, men alle komponenter var skiftet...så fik jeg mistanke til en bane...det klarede sagen.

mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Luxman 5M21 med DC problemer.

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 19. nov 2011 23:29

Okay, så er der vist dømt elektronikskrot.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Luxman 5M21 med DC problemer.

Indlægaf X-ray » lør 19. nov 2011 23:31

Nej det er ikke sjovt, hvis der er læk/overgang i selve printet - så er man lidt lost :'( .
Nu ved jeg ikke præcist, hvordan denne model rent mekanisk, er sat sammen - men hvis du selv kan overskue det - kan man da' sagtens bytte rundt på effektdelene. Man kan også - bare for at prøve noget - tage udgangstransistorerne fra - ved at løfte hhv. emitter og basis modstandende på de 4 "transer". Den skulle nok kunne køre på driver trinnet alene - nok til at se om DC-niveau'erne nu ændrer sig!
Trækker de 4 udgangstransistorer parvis(2-øverste hhv. 2-nederste) den samme strøm?
Hvordan med Bias - har den bare lige været til at justere?
Hvor kan jeg hive et diagram på den?
Nå - nu skal jeg ikke blande mig mere ;) .

Fortsat go' weekend :cool1: .
X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Luxman 5M21 med DC problemer.

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 20. nov 2011 11:34

Diagrammet har Tubemania fundet dyyybt i en af sine mapper, det er lidt højere oppe på siden. Jeg har da heller ikke givet 100% op endnu, men når Tube ikke har flere råd - så bliver man bange...!

Jeg har slet ikke justeret på tomgangen endnu. jeg har fundet en servicemanual der siger 140mV, det syntes jeg virker meget højt. Og så er jeg lidt i tvivl om hvor jeg skal måle, på de hvide cementmodstande måler jeg, så vidt jeg husker 19mV hhv. 23mV...

Jeg vil prøve at bytte forskellige ting mellem den sunde og den syge side: Udgangstrin, 2se805'erne og den transistor med fejlstrømmen bytter jeg også, for en sikkerhedskyld, jeg kunne jo have lavet en fejl da jeg prøvede det sidtst?!

Der sker jo det at man bliver stædig når mulighederne udslukkes. Hvis ikke det virker tror jeg at der skal en prof på. Jeg er overbevist om, at hvis ikke alt muligt er slidt op i den, så er det en effektforstærker der er værd at bevare.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Luxman 5M21 med DC problemer.

Indlægaf X-ray » søn 20. nov 2011 22:10

OK...! Jo 140mV lyder umiddelbart forkert! Men tilgengæld - hvis bias er alt for lav, vil du have problemer med at justere midtpunktet korrekt! Jeg ville uden at rynke sætte bias op til 30-40mV og så prøve igen!

X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 108 gæster