Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf Poul » tirs 1. dec 2020 10:14

Ja det er rigtigt Freddy - Torben er både god til teknik og skrivning :cool1:

Som du skriver Torben, er der en masse lakerede tynde kobbertråde i hver Litze-tråd, som ikke har indbyrdes forbindelse. Den beskadigede Litze-tråd hang faktisk lidt sammen alle steder, men der var overhovedet ingen gennemgang alligevel, og det viser jo, at der ikke har været forbindelse imellem de enkelte tråde.

Jeg lodder enderne og isolerer lodningen med lak, og så håber jeg, at det lykkes :roll:
Måske kan man også justere lidt på LW-trimmekondensatoren nr. 1/60pF, hvis det bliver nødvendigt
- eller hvad? :|
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf spuncut » tirs 1. dec 2020 14:18

Litzetråd er valgt for at modvirke strømfortrængning. Strømfortrængning er et fænomen der optræder ved stigende frekvens og bevirker at strømmen helst vil løbe i overfladen af ledningen. Ved at dele ledningen op i mange små ledninger får man meget større overflade og dermed mindre modstand i ledningen. I denne situation hvor ledningen udgør en spole får modstanden i ledningen betydning for hvor godt spolen er i stand til at udskille et bestemt frekvensbånd også kaldet selektivitet. Man siger også at spolen har et højere "Q" (Quality), hvis modstanden i spoleledningen er lav.
Det er derfor muligt at Pouls reparation har reduceret radioens selektivitet, men da langt det meste af spolens litzetråd er intakt får reparationen nok kun ganske ringe indflydelse på radioens evne til at skille støj fra signal.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf Poul » tirs 1. dec 2020 14:55

Tak for den supplerende forklaring Henning :p
Jeg har fået samlet og lakforseglet Litze-trådene, så nu er det med at få viklet 34 vindinger op på spolen :shock:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf Poul » tirs 1. dec 2020 15:48

Så blev spolen viklet igen. 34 viklinger og ca. 160 cm Litze-tråd fra den gamle Philips LW-ferritantenne, og forseglet med lak. Har forsøgt at “krydsvikle”, men må indrømme, at B&O-damerne var bedre til det :p

Som det fremgår af billedet, er der heldigvis gennemgang i spolen, men godt nok med 4,2 Ohm, i stedet for de 3.0 Ohm som den lånte OK Beolit har.
Der er muligvis lidt forskel på modstanden i Litze-tråden, men jeg håber, at det kan gå an alligevel :roll:
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf Jan » tirs 1. dec 2020 23:22

Det der er nørderi på højt plan, skønt at se :thumbsup:
Jan
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 22 maj 2011
Lokalitet: Kbh

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf Tonni » ons 2. dec 2020 13:31

Sådan! Bare den har den rigtige induktion, så går det sikkert...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Beolit 600 type 1501, Jubilæumsmodellen.

Indlægaf Poul » lør 5. dec 2020 23:14

Så blev der tid til lidt “nørderi” igen, og jeg fik monteret den reparerede LW-spole på ferritantennen til Beolit’en
- og minsandten:
Der kommer stationer igennem på både LW og MW, så det lykkedes at få AM-delen igang igen :Thumpsup:
Der er faktisk ingen hørbar forskel på den lånte OK-Beolit og min Beolit med den reparerede LW-spole, så jeg vil ikke trimme på radioen.
Tak for interessen, gode råd og kommentarer :cool1:
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster