Tandpine

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Tandpine

Indlægaf lillebror » søn 5. sep 2021 21:33

Jeg har netop erhvervet en af mine teenagedrømme - nemlig Samantha Fox. Nok om det, for glansen var gået lidt af skt. Gertrud. Hvad værre er, er nemlig at min gl Tandberg TR 2075 er blevet tavs. Den virkede, da den blev sat i venteposition for nogle år siden, og nu er den død.
Mit spørgsmål går på, hvorvidt der er et højttalerelæ i sådan en gammel sag, og hvor jeg finder det.
På forhånd tak til panelet.
vh Søren
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Tandpine

Indlægaf 2-mas » søn 5. sep 2021 23:20

Hej Søren.
Jeg har kontaktet en norsk "tandberg" mand og forespurgt. Vender tilbage, når han har svaret.
Hilsen Thomas
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 615
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Tandpine

Indlægaf X-ray » søn 5. sep 2021 23:53

Det er ikke normalt, at selve HT-relæet går i stykker.
Tror det er mere sandsynligt, den nok stadig har lidt ældre elko'er i udgangene, som ikke er helt oppe på dupperne længere. Hvis den ikke ligefrem har brændt en sikring... så prøv, at lade den stå tændt nogle timer - og se om relæet ikke pludseligt slår til igen. Hvis ikke - så er mit bedste bud de 2 x 4 elektrolytter i de 2 udgange.
Det er meget sjældent, at der er 'rigtig' fejl på sådan en TR2075. Havde du været lidt tættere på, skulle du have kigget forbi...
Edit: Højttaler relæet er placeret nogenlunde midt på printet ift de 4 helt store elektrolytter. Hvis du kan høre, at det klikker lige efter du tænder - så skal det normalt bare renses.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Tandpine

Indlægaf lillebror » man 6. sep 2021 07:14

Mange tak, Thomas. Jeg venter i spænding.
@X-ray.
Jeg husker ikke, at den klikkede, da jeg tændte den. Men der var fuldt "tivoli", hvad belysning angik. Sidder der mon særskilte sikringer til effektdelen?
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Tandpine

Indlægaf X-ray » man 6. sep 2021 12:10

lillebror skrev:@X-ray.
Jeg husker ikke, at den klikkede, da jeg tændte den. Men der var fuldt "tivoli", hvad belysning angik. Sidder der mon særskilte sikringer til effektdelen?

Du skal lytte godt efter.
Ja - men hovedet på blokken... Jeg har aldrig set dem defekte. Har haft en del på bænken efterhånden...
Der sidder 2 sikringer/udgang. Fjerner du dem sætvis - og den så 'klikker ind' med lyd i den ene kanal... Ja - så er der fejl på den anden. ;)
Men igen... Prøv bare at lade den være tændt nogle timer...

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Tandpine

Indlægaf lillebror » man 6. sep 2021 21:05

Tak for hjælpen!
Så er der lidt at lave i week-enden
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Tandpine

Indlægaf 2-mas » tirs 7. sep 2021 19:51

Søren , min kontakt mener han har et par liggende. Lad mig vide om der skal formidles en kontakt mellem jer ;)
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 615
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Tandpine

Indlægaf lillebror » tirs 7. sep 2021 20:15

Super, Thomas.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Tandpine

Indlægaf X-ray » ons 8. sep 2021 09:25

2-mas skrev:Søren , min kontakt mener han har et par liggende. Lad mig vide om der skal formidles en kontakt mellem jer ;)

Bemærk der kun sidder ét relæ i TR2075.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Tandpine

Indlægaf 2-mas » ons 8. sep 2021 09:32

X-ray skrev:
2-mas skrev:Søren , min kontakt mener han har et par liggende. Lad mig vide om der skal formidles en kontakt mellem jer ;)

Bemærk der kun sidder ét relæ i TR2075.


Tak for tippet X-ray. Det forklarer så også hvad nordmanden skrev. Troede selv der skulle 2 til :lol:
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 615
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 157 gæster