At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensatorer

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensatorer

Indlægaf Sorenki » tirs 21. feb 2023 19:50

Hejsa
Denne tråd søger at finde udsagn, holdninger, overvejelser indenfor emnet "restuffing" af elektrolyt-kondensatorer.
Restuffing er øvelsen hvor man tager en "død" eksisterende elektrolyt og tager indmaden ud, hvorefter man "pakker" nye, mindre elektrolytter med samme værdier ind i dem så det visuelle ydre bevares men elektrisk er det altså de nye lytter der anvendes.

Årsagen til spørgsmålet kommer efter at jeg er igang med elektrolyt-udskiftning på en SE-408SE effekt-forstærker. Denne næsten 60 år gammel og de 4 store filter-lytter er moden til udskiftning.
Det er 4 Sangamo lytter, helt almindelige (4000uF 40v --> udskiftes til 4700uF >40v). De måler alle 4 35mm i diameter, og er af typen hvor aluminiums-"can'en" / hylsteret er udsstyret med 4 flanger der holder dem fast på en pertinax monterings-skive.
69859045687__D1912354-EFC3-4335-9F08-F97E23BD8118.jpg


det "man plejer at gøre" er at restuffe disse kondensatorer - men når man nu kan få nye 35mm diameter elektrolytter, sætte disse i gode mekaniske klammer og skrue dem fast, ligesom originalen hvad er så den rigtige vej frem - mon.

Spørgsmålet
er så hvad i mener, og hvad der er jeres synspunkter?

IMG_1003.JPG

69868939975__981E0F78-324C-4D83-9FE6-17933E4FAA88.jpg


Jeg er klar over der er mange tilfælde med dobbelt-lytter, underlige ben-konfigurationer, ikke-standarde mål eller æstetiske overvejelser der kunne diktere slagets gang (tænkt en Pioneer M22 med blå lytter I :roll: )

Men "inde" i en forstærker - er det mest "troværdigt" at det er klart synligt hvad der er skiftet?
Hvad med evt gensalg hvor en "fin" ting skal gives videre til næste køber, og måske købers køber hvor man ikke kan sikre "serviceloggen" videregives?

Er restuffing en måde at sikre et apparats "rigtighed" både æstetisk og elektrisk eller er det egentligt snyd?
Hvad er jeres holdninger, hvor går jeres "grænser" og hvorfor? - på forhånd mange tak:

Søren I
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf kj2005 » tirs 21. feb 2023 20:29

Sorenki skrev:Hejsa
Denne tråd søger at finde udsagn, holdninger, overvejelser indenfor emnet "restuffing" af elektrolyt-kondensatorer.
Restuffing er øvelsen hvor man tager en "død" eksisterende elektrolyt og tager indmaden ud, hvorefter man "pakker" nye, mindre elektrolytter med samme værdier ind i dem så det visuelle ydre bevares men elektrisk er det altså de nye lytter der anvendes.

Årsagen til spørgsmålet kommer efter at jeg er igang med elektrolyt-udskiftning på en SE-408SE effekt-forstærker. Denne næsten 60 år gammel og de 4 store filter-lytter er moden til udskiftning.
Det er 4 Sangamo lytter, helt almindelige (4000uF 40v --> udskiftes til 4700uF >40v). De måler alle 4 35mm i diameter, og er af typen hvor aluminiums-"can'en" / hylsteret er udsstyret med 4 flanger der holder dem fast på en pertinax monterings-skive.
69859045687__D1912354-EFC3-4335-9F08-F97E23BD8118.jpg


det "man plejer at gøre" er at restuffe disse kondensatorer - men når man nu kan få nye 35mm diameter elektrolytter, sætte disse i gode mekaniske klammer og skrue dem fast, ligesom originalen hvad er så den rigtige vej frem - mon.

Spørgsmålet
er så hvad i mener, og hvad der er jeres synspunkter?

IMG_1003.JPG

69868939975__981E0F78-324C-4D83-9FE6-17933E4FAA88.jpg


Jeg er klar over der er mange tilfælde med dobbelt-lytter, underlige ben-konfigurationer, ikke-standarde mål eller æstetiske overvejelser der kunne diktere slagets gang (tænkt en Pioneer M22 med blå lytter I :roll: )

Men "inde" i en forstærker - er det mest "troværdigt" at det er klart synligt hvad der er skiftet?
Hvad med evt gensalg hvor en "fin" ting skal gives videre til næste køber, og måske købers køber hvor man ikke kan sikre "serviceloggen" videregives?

Er restuffing en måde at sikre et apparats "rigtighed" både æstetisk og elektrisk eller er det egentligt snyd?
Hvad er jeres holdninger, hvor går jeres "grænser" og hvorfor? - på forhånd mange tak:

Søren I


Hej

Kosmetisk ser det pænt ud hvis elektrolytterne har det originale udseende...jeg synes, der er ok at "udhule" en gammel kondensator og isætte nogle nye ind i samme hus.

Hvad angår dine Sagamo lytter ser det ud til at være en dobbelt kondensator, hvor aluminiums huset er den negative pol...altså stel til de fire lodde-flige....praktisk:
mht. 4.000uF/40V x 2 i hver dobbeltlyt.... 2 radiale kondensatorer på 4.700uF/35V måler hver 18,5mm i diameter ....37mm stoppet ind i et aluhus med en yder diameter på 35mm diameter kan blive et problem? ..diameteren ved 4.700uF/50V øges....så du må nok undersøge om 4.700uF/40 volt kan skaffes med en diameter på 17mm?

.. held og lykke med projektet

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf KenRas » tirs 21. feb 2023 20:35

Nu har jeg jo set forstærkeren på nærmeste hold og lytterne er jo meget karakteristiske for denne forstærker og samtidig visuelt en del anderledes end de fleste lytter. Da forstærkeren også er bygget med glasfiber print med fortinnede printbaner, så udstråler hele forstærkeren en opbygning som man typisk ser i gamle måleinstrumenter fra Tektronix og Hewlett-Packard.

Nye fysisk små sorte lytter, Nichicon eller ej, vil på en eller anden måde se forkert ud.

Når jeg kender din holdning til at holde tingene så originalt som muligt, så tror jeg at jeg ville restuffe. Jeg tror det bliver svært at åbne alukraven på lytterne, uden at skade funktionaliteten af de 4 flanger. Hvis du kan finde en lyt med en diameter der kan komme igennem hullet i lyttens flange, så ville jeg skære lyttens pertinax bund ud og forsøge at “grave” den gamle lyt ud. Da der er en ekstern pertinax plade, så kan du fiksere den nye lyt sammen med det gamle hylster ved hjælp af den.

Og det hele vil se originalt ud :thumbsup:

Mvh Kenneth
Senest rettet af KenRas ons 22. feb 2023 07:46, rettet i alt 1 gang.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf Fredmarantz » tirs 21. feb 2023 23:08

Kim og Kenneth ovenfor siger det meste af, hvad også jeg mener om denne problemstilling.

Når det er lidt ekstra fine ting - med afstamning/pedigree, historie krydret med lidt sjældenhed, holder jeg mest af, at man restuffer , da udseendet, både på dæk og under dæk kan have betydning - æstetisk - historisk - samlermæssigt.

Hvis jeg stod med fx én af disse SE-408SE og det var fastslået, at de originale lytter var defekte eller godt trætte, så ville jeg klart lade dem restuffe. Dette ville jeg også gøre med flere andre ældre ting, hvis apparatet visuelt skulle have en original fremtoning visuelt. Det er der altså bare nogle ting, som jeg synes skal have. Filterlytter på dækket af en Marantz 8B eller en Leak Stereo 20 - er oplagte men også andre ting kunne være aktuelle. Du er selv inde på det med en Pioneer 22. Men altså - også selv om vi ikke kan se det ved første øjekast, synes jeg, at det er lækkert, når der er foregået en restuffing, som er lavet pænt.
Der er lige et lille "aber dabei" - ved restuffing. og det er, at man vel i princippet kan restuffe med en skodkondensator af ringeste skuffe. Derfor synes jeg nok, at man i en mulig salgssituation måske lige skal oplyse hvad der sidder som ny kondensator i det gamle bæger - evt. med billeddokumentation, hvis dette rækker.

Der er dog også apparater, hvor jeg ville tage det lidt mere afslappet. For ikke længe siden satte jeg en stor rød kondensator i en Marantz 1060 (skulle egentlig i dét tilfælde være sort og en smule lavere.) . (Tak igen, Helikon/Niels!:-))
Lige i den situation havde jeg det egentlig helt ok med dette. Skulle nok ses i lyset af, at den pågældende 1060'er i forvejen ikke var et "museum-piece" - så jeg syntes, at det var ok. Den nye lyt var fin fin - og den 1060'er kører som den skal.

I hvad jeg anser for "ligegyldige" apparater, har jeg ikke noget imod bare at udskifte filterlytterne med nogle nye, der passer i monteringen.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf Fredmarantz » ons 22. feb 2023 00:04

Som lidt tilføjelse, vil jeg da nævne, at jeg ikke er "hellig" - hvad restuffing angår, men lige nogle enkelte ting, som både har lytter med et specielt udseende og så førnævnte egenskaber - alder- sjældenhed - originalitetsværdi - osv..

Jeg kan nævne, at jeg fx har en fin Accuphase P-300, som jeg har erstatningslytter liggende klar til, i tilfælde af, at der bliver brug for det. Disse lytter er bestemt ikke som de originale, men bærer de samme mål - de originale var grå - de nye, der ligger klar er højblå. Det samme er gør sig gældende med en Kenwood Supreme 600. Det har jeg det helt ok med.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf Fredmarantz » ons 22. feb 2023 02:01

hvis det kan bibringe noget til tråden, så vil jeg da lige henvise til en gammel tråd, hvor jeg i kompetent samråd med flere forumbrugere havde voldsomme overvejelser mht. udskiftning af elektrolytkondensator på Marantz 1060.

Tråden er her (der startes vel på side 5) : viewtopic.php?f=569&t=10561&hilit=1060&start=60

Resultatet ses her - og kan give et mindre shock til en Marantz-originalitets-hardliner (som jeg i mange tilfælde selv er :shock: ;) )

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf hificlassic » ons 22. feb 2023 07:35

De sidste JBL Energizer amps jeg fik recapped hos Arnborg, fik alle nye lytter i samme diameter som de originale. De var bare ikke så høje som de originale. Men det så pænt og originalt ud og de spillede rigtig godt
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf Sorenki » ons 22. feb 2023 09:00

Tak for de gode input - jeg har ikke selv en klar holdning endnu og har da købt ind til at kunne gå "både til højre og venstre" ;)
Det er netop overvejelserne for og imod - jeg ved dé tit er personlige og der er aspekter der "styrer" men jeg vil egenlig gerne åbne for en bredere diskussion. :)

Jeg tror dét punkt jeg har det sværest ved netop er "originalitet" - hvis man udskifter en lyt så ér originaliteten "røget" om man vil. Dén sangamo lyt er defekt og kommer ikke til at virke igen. uanset om en ny lyt så skjules i det oprindelige hylster eller er synlig som ny komponent.
Kunne man derfor fortsætte tankerækken og tænke at recapping forsøger at "lade som om" den er mere original end dén er?
Vi "klæder" jo bare den nye lyt ud som den gamle - og det er "rigtigt" fordi vi på en måde synes at den smager bedre sådan?

Jeg er egentlig enig i at den førnævnte sangamo lyt og dens udseende har en vis vigtighed overfor JBL SE-408SE.
Den er jo sjov i denne diskussion, fordi komponenterne sidder "indeni" men den ikke har et svøb. :roll:
Senest rettet af Sorenki ons 22. feb 2023 09:34, rettet i alt 1 gang.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf KlausM » ons 22. feb 2023 09:20

Jeg er rimelig pragmatisk og synes ikke at der er grund til at restuffe, så længe man kan finde en lyt i samme fysiske størrelse og med samme tilslutning, der derfor kan monteres mekanisk på samme måde og sted som den originale. Det vil normalt betyde, at man må gå noget op i kapacitet, hvilket vel i de fleste tilfælde er en fordel. Hvis man har problem med farven, kan man købe krympeflex i forskellige farver og størrelser, man kan varme på.
Mvh
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf Helikon » ons 22. feb 2023 10:14

Original er det fra fabriken, så snart der bliver skiftet en skalpære er appparatet uoriginalt.
Men hvis vi i stedet flytter debatten over og kalder det for "tidstypisk" kan jeg bedre være med.
Om en lyt er original inden i hylstret er for mig uvigtigt, men at apparatet optræder tidstypisk er en anden snak.
Hvis man har betænkeligheder om servicehistorikken følger med verbalt kan man klistre en kuvert påskrevet "SERVICElLOG" på et egnet sted inde i apparatet og vedlægge relevant information om hvad der er skiftet/gjort.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf X-ray » ons 22. feb 2023 11:13

Netop fordi at der her er tale om en 'Alu-can' - så ville jeg gå restuff' vejen. Havde det været de nyere plastik-betrukne, ville jeg være mere lige glad. Måske ville jeg ikke lige vælge de 'højrøde' typer som de første.. ;)
Jeg har prøvet restuff' en enkelt gang - kan ses her og lidt frem...
https://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=569&t=810&start=300

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf MaxJ » ons 22. feb 2023 11:28

Helikon skrev:Original er det fra fabriken, så snart der bliver skiftet en skalpære er appparatet uoriginalt.
Men hvis vi i stedet flytter debatten over og kalder det for "tidstypisk" kan jeg bedre være med.
Om en lyt er original inden i hylstret er for mig uvigtigt, men at apparatet optræder tidstypisk er en anden snak.
Hvis man har betænkeligheder om servicehistorikken følger med verbalt kan man klistre en kuvert påskrevet "SERVICElLOG" på et egnet sted inde i apparatet og vedlægge relevant information om hvad der er skiftet/gjort.


Der er noget der hedder originale dele. Du mener altså, første gang du tanker din nye bil, så er den med uoriginale dele.?
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf Hug » ons 22. feb 2023 11:40

Jeg har 2 stk. JBL SE408SE, som begge har fået fornyet alle lytter, den ene er beskrevet her:
viewtopic.php?f=569&p=139887&sid=020defbdf03e912e0a84d7da3abf9d32#p139887
Jeg var ikke i samme situation som du, fordi filterlytterne allerede var skiftet én gang, men havde jeg haft de originale, ville jeg nok have restuffet.
I øvrigt var konstruktionen af SE408SE helt epokegørende for den senere udvikling af effektforstærkere. JBL udtog patent på princippet, men som historien viste, var det ikke muligt at opretholde.
Bøger.pdf
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JBL: SA600, SG520, SE400SE + SE408SE, L100 Century, L96
Thorens: TD124 (1stk. Beogram 3000, 1 stk. i SME plinth 2000), TD150
SME: s2 3009 og 3012, 3009 s3
Ortofon: MC 1+3 turbo, OM20, mm, div. Shure
Keith Monks KMAL (pladerenser)
Brugeravatar
Hug
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 23 aug 2012
Lokalitet: Nordsjælland

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf Sorenki » ons 22. feb 2023 11:41

Her er det vel forskel på forbrugsdele og sliddele. (Benzin, Dæk osv) men sliddele kan jo så også nemt gradbøjes når man taler om mange-årigt hi-fi: så er en elektrolyt jo også en "sliddel".
Det er generelt et mangefacetteret emne. En højtaler, hvis der sættes en ny diskant I fra producenten 10 år efter den er leveret og det er samme type højtaler - er den så original? Hvad hvis det er en senere revision der visuelt er lidt anderledes? Der er nok ikke én sandhed eller én korrekt tilgang, det er en konstant afvejning og som X-ray også nævner kommer aspektet af delens konstruktion også i spil (Alu-can vs plastik-betrukne).

Jeg tror jeg vil forsøge at restuffe lytterne i min SE-408SE. Men jeg synes stadigvæk emnet og diskussionen er interessant.
Kunne jeg få nye lytter af samme fabrikat, størrelse, farve og værdier - ja så var det jo den vej at gå :) men nu bliver det en afvejning; er det troværdigt at putte nye sorte nichicon lytter I? -- det er vel troværdigt ift at alle kan se at de er skiftet, men det bryder med troværdigheden ift apparatets udseende. derimod ville en resstuffing være troværdigt imod apparatets "tidstypiske" udseende - men det er næppe "troværdigt" at klæde nye lytter i gammelt tøj.

Jeg er meget glad for alle indspark i denne diskussion - det er dejligt at høre jeres tanker og overvejelser :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf X-ray » ons 22. feb 2023 12:10

Sorenki skrev:...kommer aspektet af delens konstruktion også i spil (Alu-can vs plastik-betrukne)...

Og så syntes jeg jo, at al teksten/logo på 'mine' Alu-cans, var hyggelige at bevare...

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 174 gæster