At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensatorer

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf Sorenki » ons 22. feb 2023 12:39

X-ray skrev:
Sorenki skrev:...kommer aspektet af delens konstruktion også i spil (Alu-can vs plastik-betrukne)...

Og så syntes jeg jo, at al teksten/logo på 'mine' Alu-cans, var hyggelige at bevare...

X-ray

Uden tvivl :)
Mine er desværre ikke alle lige pæne; der er klar plast omkring lytterne og der er et par stykker der har fugtskjolder imellem plast og can. :roll:
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf cdp » ons 22. feb 2023 18:04

Spændende læsning - lander nok med et ben i hver lejr - lad os antage en teknikker skal skifte en restuff på et tidspunk, eneste han ser er påskrift på original lytten, men måske er volt og kapacitans øget med 1/3 ??
Uden dokumentation, vil det vel være lidt svært at gennemskue en sådan " originalitet ". ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf Fejensen » ons 22. feb 2023 23:36

Jeg synes måske debatten her mangler det vigtigste aspekt , pålidelighed og levetid af de ''nye'' lytter . Som tidl. kvalitets og pålideligheds ingeniør indenfor power elektronik har jeg haft fornøjelsen af at beregne worstcase levetider for Elektrolytter i strømforsyninger og Invertere . I ikke teknisk tale forholder det sig sådan at en elektrolyts levetid halveres for hver ca. 10 grader temperaturstigning i dens CORE temperatur ( såfremt rumtemperaturen er omkring det vi mennesker synes er behageligt ) . Her er det underordnet om temperaturen skyldes rippelstrømmen eller at det er sommer og forstærkeren står i bagende sol og måske endda er matsort så bliver det ikke meget værre. Men er der 20 grader i rummet og måske 40 grader indeni forstærkeren måske endda endnu højere omkring lytten hvis den sidder tæt på køleplader eller trafoer så er der ikke så meget til overs til opvarmningen fra rippelstrømmen såfremt levetiden skal være nogenlunde anstændig . Køber man så de billigere typer lytter og samtidig pakker dem ekstra ind ja så komprommiterer man levetiden . Personligt mener jeg ikke det giver mening at tale om at holde en vintage forstærker original for de oprindelige komponenter findes ikke mere så enhver reparation betyder at originaliteten er væk. En produktionslinje er også en dynamisk ting . Hver enkelt komponent med en REF. designator har en partspec hvorpå der minimum er 2 eller flere sources så indkøbere kan source hvor der fås varer så en produktion ikke må stoppe bare fordi der mangler en enkelt komponent. På disse partspecs er det altså nogenlunde ækvivalente komponenter fra forskellige producenter . Ud over det kommer der altid ændringer hen af vejen alene fordi komponenter bliver nyere og nyere og bedre og bedre og uvilkårligt fremprovokerer problemer der må løses . Det løses ofte ved nye revisioner af partlister , partspec, print revisioner , nye ekstra komponenter mv. Så hvad er originalt den første der blev produceret eller den sidste der forlod produktionslinjen da produktionen af den stoppede ? Så i pålideligheds aspektet er STUFFING det værste man kan gøre og i min optik misforstået originalitet. Mvh. Frank
Fejensen
 

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf X-ray » tors 23. feb 2023 00:59

Helt stille vil jeg blot tilføje, at Restuffing vel oftest benyttes, fordi det ikke er muligt at købe nye Multi-caps og derfor den smarteste udvej.

X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf KenRas » tors 23. feb 2023 09:55

Nogle interessante betragtninger fra Fejesen og velkommen til iøvrigt :p

Som X-ray skriver, er restuffing oftest brugt når det drejer sig om dobbelt-lytter. Her er det typisk umuligt fysisk at erstatte en dobbeltlyt med to seperate lytter uden at det ligner klamp, så derfor giver restuffing god mening.

Jeg kan forstå dit argument omkring billige erstatningslytter, men det er langtfra min opfattelse at folk benytter sig af den slags. Tværtimod bruger folk kvalitets lytter fra Nichicon, Kemet og andre anerkendte fabrikater. Helt bevidst vælges også 105 graders typer hvis muligt, i modsætning til de originale der oftest er 85 graders typer.

I denne tråd kan du se mit første forsøg med restuffing: viewtopic.php?f=565&t=14060#p124389

Jeg må med skam indrømme at 2 af lytterne brugt her er 85 graders typer, det var et spørgsmål om plads og tilgængelighed, så vidt jeg husker :( :oops:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf Fejensen » fre 24. feb 2023 17:01

Kenneth nu bruger du selv udtrykket klamp og du må undskylde men at skjule sin klamp gør det ikke bedre tværtimod. Selvfølgelig findes der løsninger med multicaps , du viser den selv , brug bunden af den gamle lyt som PCB eller lav et lille PCB men lad være med at gøre klamp til dobbelt klamp ved at indkapsle det . Udover levetidsaspektet og pålideligheds aspektet er der også sikkerheds aspektet og jeg kan ikke se noget fornuftigt argument for stuffing som du viser , det er og bliver klamp for nu at bruge dit eget udtryk. Vedr. 85 eller 105 graders lytter er det ikke nok i sig selv. 105 graders lytter er ikke en garanti for længere levetid . Lytterne har en basis levetid og standard lytter oftest 1000h-2000h gældende ved Max rating dvs. max T og max ripplestrøm. Når man så bruger lytten ved deratede værdier beregnes så den teoretiske levetid. Altså der er mange 85 graders lytter der har længere levetid end 105 graders i tilsvarende størrelse. Man skal se på hver enkelt komponents specifikationer for en given applikation. Det samme gør sig gældende for de mange annoncer hvor man oplyser at alle lytter er gennemmålt og de har alle LAV ESR værdi som de skal være. Den holder ikke i praksis og vidner om at man ikke helt ved hvad man har med at gøre. De større lytter fra eksempelvis KEMET har ESR værdier omkring 30-50 milli ohm og det er korrekt det er LAV ESR værdi for netop de serier ( ALC70 , ALC 30 ) . Men de færreste ved hvad så END OF LIFE KRITERIET er for selvsamme lytter. Oftest og her husker jeg NICHICONS specifikationer er kriteriet for END OF LIFE en stigning i ESR på x 3 ! dvs. har du LAVE ESR værdier på 0.1 - 0.15 ohm som ukyndige nok ville sige var helt fint så er de faktisk udslidte og risikoen for kortslutninger og de mere alvorlige fejl muligheder er kraftigt stigende. Men nok om det . Man bestemmer jo selv om man vil det ene eller det andet men som proffessionel kunne jeg aldrig drømme om STUFFING hvor det indkapsles og derrmed er skjult . Vh. Frank
Fejensen
 

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf KenRas » lør 25. feb 2023 00:30

Jeg skal ikke på nogen måde bestride rigtigheden i det du skriver, Fejensen. Tværtimod kan jeg helt klart fornemme at du ved hvad du snakker om. Jeg har ikke selv arbejdet med dens slags levetids beregninger, men med baggrund som elektronik-mekaniker fra flyvevåbenet og senere uddannet elektronik-tekniker, så ved jeg at det du skriver er rigtigt.

Men, og der er et men:

Det vi taler om her er restaurering af gammelt vintage grej og ikke at sikre den længst mulige levetid for en gyro stabilisator på en rumfærge. For mange er der følelser indvolveret i det og for mange er det vigtigt at når man kigger i motorrummet, så ser det originalt ud. Lidt ligesom samlere af vintage biler heller ikke kunne finde på at erstatte gamle kærv skruer med nye torx ditto, fordi de er mere praktiske. Det handler om følelser :thumbsup:

Og i langt de fleste tilfælde man tyer til restuffing er når man står med en dobbeltlyt, som ikke kan erstattes.

Jeg selv vil normalt erstatte en defekt lyt men en ny med tilsvarende eller bedre specifikationer, uden at skele til om den fysisk er mindre end den originale. Eller har en anden farve. Jeg er heller ikke bleg for at skifte små lytter under 10 uF ud med en tilsvarende film kondensator, simpelthen fordi den (sansynligvis) holder længere end lytten og måske(?) har bedre audio egenskaber. Men der er medlemmer her på forummet der kun vil erstatte en lyt med en lyt, af hensyn til originalitet.

Hvad det så end er…?

Jeg har ikke overvejet aspektet med reduceret levetid ved at restuffe, men er levetiden reduceret fra 40 til 30 år i den “nye” lyt, så kan jeg godt leve med det.

Summasummarum, jeg er helt enig i dine levetids betragtninger, men folk har som sagt forskellige holdninger til / følelser omkring hvad de opfatter som originalt.

Og det tror jeg så var min sidste kommentar omkring dette meget interessante emne :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf Mik112 » lør 25. feb 2023 05:50

Er stort set enig i alle indlægende ;-)
Og i bund og grund handler det vel om at få vores dejlige Vintage-grej op at køre så vi kan nyde musikken igen.
At grejet så ikke fremstår 100% originalt efter et restuff eller ladelyt-skift til andet mærke, er efter min bedste mening et minor problem, som man må bearbejde, og lære at leve med - hvis grejet skal spille inden for en overskuelig fremtid.
Havde en dejlig Fiat 124 Spider fra 67 med lavt serienummer & matching numbers, men originale reservedele var tæt på umulige at opdrive og hunde-dyre, men for at komme ud at køre var valget jo nemt nok, køre eller ikke køre. Efter første olie & oliefilterskift, og bilen er i princippet ikke original længere, sååå...
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf Sorenki » lør 25. feb 2023 11:53

Igen tak for alle de gode overvejelser :) Som afslutning på denne tråd kommer der lige et kvæk fra mig, da jeg ser alle "sider af sagen" er kommet til orde nu; som jeg havde fornemmet er der ikke én endegyldig sandhed. Man ville kunne argumentere for at restuffe eller lade være fra forskellige standpunkter. Det er altid en beslutning der involvere nogle komprimis'er. For at opnå et rigtigt visuelt udtryk, elektrisk rigtighed etc.

Ift min SE-408SE oplever jeg at jeg har 2 mulige veje at gå; enten at udskifte med nye 35mm nichicon lytter monteret i en rigtig elektrolyt-clamp. De originale Sangamo lytter kan så monteres i en pose på indersiden af det svøb jeg laver til forstærkeren og gives videre til næste ejer.
ELLER jeg kunne kaste mig ud i at restuffe; det har jeg aldrig gjort før og det kunne egentlig være sjovt at prøve at gøre "rigtigt".
Her med kvalitetskomponenter der er så tætte på de originale specificationer som muligt, så man fortsat kan stole på det påtrykte.
begge veje er lige gode løsninger synes jeg, og noget jeg ville kunne stå på mål for :)

Tak igen for at deltage i diskussionen og tak for alle de gode overvejelser og standpunkter.
Jeg skal nok lave et lille skriv om JBL forstærkeren seperat.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf Hug » søn 12. mar 2023 18:50

Hvad gjorde du så?
Restuffede du, eller brugte du nye elektrolytter?
Mvh. Hug
JBL: SA600, SG520, SE400SE + SE408SE, L100 Century, L96
Thorens: TD124 (1stk. Beogram 3000, 1 stk. i SME plinth 2000), TD150
SME: s2 3009 og 3012, 3009 s3
Ortofon: MC 1+3 turbo, OM20, mm, div. Shure
Keith Monks KMAL (pladerenser)
Brugeravatar
Hug
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 23 aug 2012
Lokalitet: Nordsjælland

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf Sorenki » man 13. mar 2023 09:45

Hug skrev:Hvad gjorde du så?
Restuffede du, eller brugte du nye elektrolytter?
Mvh. Hug

Hej Hug
Jeg har valgt at restuffe for at prøve kræfter med den øvelse, jeg skal nok lige følge op i en seperat tråd, når jeg er endeligt i mål.

Men igen så synes jeg også fint at man kan argumentere for at skifte til passende nye. Det ér jo en indbygnings-forstærker og så længe at man beholder de originale sangamo'er og "giver dem videre" skulle den sælges, så kan restuffing jo altid foretages "down the line".

Eneste ting der blev vigtigt for mig, ift restuffing var at holde mig indenfor +-20% af kapaciteten og samme voltage som originalen, så man kan stole på det påtrykte i fremtiden. ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf MaxJ » man 13. mar 2023 09:51

Alternativt, hvis man vil betale straf told.

https://www.tubesandmore.com/products/c ... 6c112a2773
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf Tonni » man 13. mar 2023 10:14

Eller Tube Amp Doctor? De huserer i Tyskland. Så pænt billigere, både ift told, moms og porto.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf MaxJ » man 13. mar 2023 11:15

Tonni skrev:Eller Tube Amp Doctor? De huserer i Tyskland. Så pænt billigere, både ift told, moms og porto.


Den eneste jeg kan se der har alu hus har forkerte værdier. Måske jeg ikke har kigget grundigt nok.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: At restuffe eller ikke at restuffe elektrolyt-kondensato

Indlægaf pqrannes » man 13. mar 2023 11:42

Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 150 gæster