NAD 7020e grovkornet lyd

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

NAD 7020e grovkornet lyd

Indlægaf krog » fre 9. jun 2023 09:03

Hejsa
Jeg har anskaffet mig en NAD 7020e. En fin lille boks som er i fin stand indvendigt og udvendigt såvidt jeg kan vurdere det.
Har haft den sat op med et sæt Grundig Hifi Box, og et sæt Dali 450.

NADen har godt fat i basområdet, bedre end jeg er vant til, og formår at skabe en fornemmelse af tilstedeværelse med trommer og med vokal. Det er den imponerende.
Værre går det med særligt elguitarer, bækkener, hihats osv.
Det bliver grovkornet i øvre mellemtone og diskant.
Varmen, gløden og opløsningen forsvinder og det lyder anstrengt. Måske taber den pusten?

Det skal siges at jeg spiller ikke tosset højt - dette indtræffer med volume omkring kl. 9 -11 stykker og specielt tydeligt er det med rockmusik, hvor guitarerne der normalt synger simpelthen lyder trættende. Men det sker med al musik.

Nogen bud på hvad det skyldes og hvordan det skal gribes an?
krog
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 27 sep 2016
Lokalitet: Svendborg

Re: NAD 7020e grovkornet lyd

Indlægaf X-ray » fre 9. jun 2023 10:00

Forkert eller måske slet ingen Bias. Justering kan måske hjælpe, men kan sagtens være grundet, at den trænger til en gang friske elko'er.

X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: NAD 7020e grovkornet lyd

Indlægaf tctla » fre 9. jun 2023 12:43

Som X-Ray skriver, så bør man tjekke de gamle elektrolytkondensatorer (produceret ~1988).
Dernæst er udgangsforstærkeren ikke konstrueret med differential forstærker i indgangen.
Den har et mere traditionelt og basalt design, der dog kan lyde udmærket, men ikke som differential forstærkere imho.
Under alle omstændigheder, så kommer du nok ikke videre uden at tilføre viden, erfaring og antagelig en posefuld kondensatorer + det løse.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 152 gæster