Sansui AU 9500

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Sansui AU 9500

Indlægaf Lautreamont » tirs 2. apr 2024 19:04

Kære alle.


For cirka et år siden fik jeg renoveret og serviceret en gammel, men velholdt Sansui AU 9500.

Modellen skulle efter signe være en topmodel da den udkom. Flere kilder beretter om en stærk forstærker med en varm og rør-lignende lyd og mange bekræfter, at den den dag har værdi.

Jeg er egentlig tilfreds med min Sansui; den spiller upåklageligt og forstærker mine letdrevne højtalere uden problemer. Dog er jeg ofte ramt af en slags "HiFi-feber" hvor man ustandseligt er på udkig efter opgraderinger eller spejder efter ens næste køb - den selvsamme drift hvor man stræber efter dét man ikke har, beskrives i øvrigt fyldestgørende af Schopenhauer i værket "Verden som vilje og forestilling". Det kan jeg nikke genkendende til...

Hvad er jeres erfaringer? Hvad mener i om Sansui som mærke?

Tillægsspørgsmål:

Jeg har fået mig en håndlavet, danskproduceret pladeafspiller i Rio palisander. Jeg har tænkt på om man skulle påsætte rio palisanderfinér på siderne af Sansui'en. Der er ventilationshuller i både siden og på toppen af forstærkeren (se vedhæftet billede) og jeg vil nødigt begynde at skade forstærkeren. Måske det kan lade sig gøre, da jeg sjældent hører særlig høj musik (volumenknappen fra 0-10 kommer aldrig over 3) og jeg synes aldrig min Sansui er varm.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Lautreamont
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 mar 2024
Lokalitet: København

Re: Sansui AU 9500

Indlægaf haflermicro » tirs 2. apr 2024 20:24

Jeg ville ikke afspærre siderne på den fine forstærker...den er konstrueret med køleribber i hver side og de skal meget gerne kunne komme af med varmen.
Det er ikke normalt man ser udluftning i siderne på forstærkerens svøb...så når der er, så har det helt sikkert en betydning....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Sansui AU 9500

Indlægaf kbekke » tirs 2. apr 2024 20:56

Jeg mener bestemt at have set billeder af AU-9500'ere med træsvøb. Der må være en Sansui-ekspert, der ved om det var originalt tilbehør.

Uanset hvad, vil jeg råde til ALDRIG at gå af med den. Man kan få uendeligt meget, der er anderledes, en del der er ligeså godt, men ikke ret meget, der er væsentligt bedre.

Hvis du får lyst og har midlerne til at gå i retning af f.eks. single-ended triode forstærkere, så by-all-means gør det. Der er mulighed for fantastiske oplevelser. Men hold fast i den Sansui.

Jeg tror, vi alle sammen har flere ting, som vi i dag bittert fortryder ikke at have beholdt. Det er i hvert fald sådan, jeg ville have det, hvis jeg havde haft en AU-9500 og ladet den gå igen.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Sansui AU 9500

Indlægaf Fredmarantz » tirs 2. apr 2024 22:34

Jeg er ikke overvist om, at man har kunnet få træsider til denne her. De tidligere nævnte overvejelser om køleprofilernes placering vs. en træside på, synes jeg nu godt kan passe. Træsiderne kunne fås til de lidt mindre modeller i denne og nok også efterfølgende serier - fx AU-666 + AU-555 + AU-101 + AU-505, men på disse sidder køleprofilerne jo også godt inde i apparatet og derinde er der god plads til luft. Det er der bestemt ikke i en AU-9500. :QQS:

En søgning på AU-9500 og "Billeder" viser, så vidt jeg kan se, at ingen af dem har træsider.

Det er en tilsyneladende yderst velbygget forstærker og der er da ingen tvivl om, at vi bevæger os på øverste hylde. Velserviceret kan sådan een holde i yderligere maaaange år frem. Tilmed ser dit eksemplar yderst velholdt ud - nærmest som nyt. Man kunne måske overveje lige at lade den gå efter af en kyndig og vintagekærlig tekniker for aldersrelaterede og potentielle helbredsrisici? ;)

Jeg ville ikke (som i "aldrig") afstå den - men nyde den. :p

Tilføjelse: 2 x 75watt fordelt på 23.5 kilo!! :shock: Siger noget om overskud. der er helt sikkert en rigtig god trafo i den - og samtidig er resten også overvejende bygget af metal.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7447
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sansui AU 9500

Indlægaf kbekke » ons 3. apr 2024 06:05

Fredmarantz skrev:Jeg er ikke overvist om, at man har kunnet få træsider til denne her. De tidligere nævnte overvejelser om køleprofilernes placering vs. en træside på, synes jeg nu godt kan passe. Træsiderne kunne fås til de lidt mindre modeller i denne og nok også efterfølgende serier - fx AU-666 + AU-555 + AU-101 + AU-505, men på disse sidder køleprofilerne jo også godt inde i apparatet og derinde er der god plads til luft. Det er der bestemt ikke i en AU-9500. :QQS:

En søgning på AU-9500 og "Billeder" viser, så vidt jeg kan se, at ingen af dem har træsider.



Det er sikkert bare mig, der “husker syner” eller måske forveksler den med en anden model ;)

AU-9500’eren er jo også pæn, som den er. Synes jeg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Sansui AU 9500

Indlægaf Lautreamont » ons 3. apr 2024 06:17

@Fredmarantz+Kbekke:

Tak for jeres svar.

På eBay står Sansui til forskellige prisklasser. Jeg har sågar set én til salg for knap 30.000,- DKK. På DBA er prisen mere overkommelig og jeg har set den omkring 6.000,- DKK; jeg ved dog ikke om de har været serviceret. Hvad mon den egentlig er værd...

Jeg har en tidligere tråd vedr. rørforstærkere og jeg er stadig meget lun på idéen, men så er jeg forventeligt ude i en eksklusiv single-ended triode forstærker som der også nævnes.

Hvorfor så beholde den? For mit eget vedkommende har Sansui'en affektionsværdi da det er min fars gamle, men er der andre årsager, udover det er en fantastisk forstærker fra en svunden tid? Vil den da stige meget i pris eller hvordan? Beklager min uvidenhed...

@Fredmarantz: Du er velkommen til at gå den igennem, men den har som sagt været forbi service og renovation ved en professionel tekniker på Frederiksberg.
Lautreamont
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 mar 2024
Lokalitet: København

Re: Sansui AU 9500

Indlægaf spuncut » ons 3. apr 2024 08:24

Hej Lautreamont
"Det er en fantastisk forstærker fra en svunden tid" Ikke blot det, men muligvis en af de kraftigste integrerede forstærkere der nogen sinde har været produceret og at den kan bide skeer med en del separate systemer. Det betyder at Sansui'en er særdeles universel i forbindelse med højtalervalg, en egenskab de færreste integrerede forstærkere besidder og slet ikke rørbestykkede.
Rør-forstærkere er ganske interessante, men de har deres begrænsninger og jeg ville aldrig anbefale rør til et generelt anvendeligt musikanlæg. At gå fra en kraftfuld forstærker, som Sansui'en og til en svag singleended rør-ting er et virkeligt ekstremt skift med risiko for skuffelse. Hvis jeg skal råde er jeg således enig med de øvrige indlæg i at du nok er bedst tjent med at beholde Sansui'en, i hvert fald ind til du har fundet ud af at du kan leve med rørforstærkeren.
FWIW og IMHO.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Sansui AU 9500

Indlægaf Ehapa » ons 3. apr 2024 08:51

Enig med de andre herrer, behold den da!…tror ikke du vil få mere end de 6000kr du nævner ved salg herhjemme.
Jeg har kun haft ganske få vintage Solid-State, men dem jeg har hørt synes jeg bedst om Sansui, og Marantz.

Hvis du er jazz elsker vil jeg anbefale en 45 DHT/SET baseret, nok umuligt at finde vintage.
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Sansui AU 9500

Indlægaf Zig » ons 3. apr 2024 09:26

"HiFi feber" er et godt udtryk. Det er ikke min erfaring, at man kan gøre noget ved det. Man kan prøve at lægge sig på en sofa, indtil det går over - men det virkede ikke for mig. Man kan sige, at feberen er en del af morskaben, der også ledsages af lige mængder frustrationer.
Det er mit indtryk at mange her på siden har et meget ligetil forhold til deres anlæg og for det meste kun oplever glæde ved denne hobby. Så hvis du er ramt af denne feber, så skal du ligesom Oscar Wilde give efter for fristelserne. Det er nøjagtigt hvad jeg har gjort. Og når jeg kikker tilbage, så virker denne "Quest" ret fjollet.
Jeg har lige set Tracy Chapman på youtube på min laptop. Oplevelsen var fyldestgørende, og det er jo, hvad det hele drejer sig om: at vi kommer i kontakt med musikken. Og det kan vi også gøre ved ganske beskedne midler. Men - som de hanaber vi er - hvis man først er blevet inficeret af denne basilli, der forbinder musik-med-maskiner, og omgiver det hele med et stænk andagt, så er er uendelige mange muligheder for at afprøve og fare vild.
Og trods alt vil jeg sige, at lidenskaben er det vigtigste - og det indebærer, at man hele tiden skal prøve noget nyt, for ellers begynder man at kede sig. Og et liv uden lidenskab er et liv foran fjernsynet.
I bedring - én Rorschach ad gangen.
Brugeravatar
Zig
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 04 mar 2024
Lokalitet: Aarhus

Re: Sansui AU 9500

Indlægaf Fredmarantz » ons 3. apr 2024 13:19

Lautreamont skrev:@Fredmarantz: Du er velkommen til at gå den igennem, men den har som sagt været forbi service og renovation ved en professionel tekniker på Frederiksberg.


Jeg fiskede bestemt ikke efter at kunne få lov til at kigge på din forstærker. ;) Det er jeg simpelthen ikke dygtig nok til. Der er derimod andre på Sjælland - også brugere her på forum, som ville kunne løfte opgaven uden problemer. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7447
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sansui AU 9500

Indlægaf Lautreamont » ons 3. apr 2024 16:00

Man er velkommen til at kontakte mig. Jeg ved dog ikke hvad der skal ses efter da forstærkeren allerede er blevet serviceret og renoveret af en professionel tekniker. Det kostede 2.500,- DKK og jeg fik udleveret en pose med de komponenter der blev skiftet.
Lautreamont
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 mar 2024
Lokalitet: København

Re: Sansui AU 9500

Indlægaf Lautreamont » ons 3. apr 2024 16:39

Ehapa skrev:Enig med de andre herrer, behold den da!…tror ikke du vil få mere end de 6000kr du nævner ved salg herhjemme.
Jeg har kun haft ganske få vintage Solid-State, men dem jeg har hørt synes jeg bedst om Sansui, og Marantz.

Hvis du er jazz elsker vil jeg anbefale en 45 DHT/SET baseret, nok umuligt at finde vintage.


Hvad skal 45 DHT stå for?

Du må vel også anbefale nutidige modeller som en slags sidebemærkning på dette vintageforum...
Lautreamont
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 mar 2024
Lokalitet: København

Re: Sansui AU 9500

Indlægaf KenRas » ons 3. apr 2024 16:56

Lautreamont skrev:Man er velkommen til at kontakte mig. Jeg ved dog ikke hvad der skal ses efter da forstærkeren allerede er blevet serviceret og renoveret af en professionel tekniker. Det kostede 2.500,- DKK og jeg fik udleveret en pose med de komponenter der blev skiftet.

Der er i min optik ingen grund til at gøre mere ved den. Det lyder som om den har fået et grundigt service eftersyn med udskiftning de typiske kondensatorer, samt måske relæet og nogle transistorer.

Som andre skriver, så er det sådan en man har stående som en første klasses backup på hylden, hvis den ikke lige er i spil fordi man skal prøve noget andet. Fx rør…. Jeg ville aldrig sælge den!

Mine egne high end forstærkere, som fx AU-9900 og Marantz 3300 + 240 sæt står pt. ubrugt hen i øjeblikket, men jeg kunne da ikke drømme om at sælge dem. De kommer i spil igen, men de sidste par måneder har jeg spillet på en Tandberg 3002 Preamp, der driver en semi vintage ELV RV-100 rør effekttrin fra 1999.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1229
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Sansui AU 9500

Indlægaf Zig » ons 3. apr 2024 19:36

@Lautreamont - Det jeg oplever som et spørgsmål, du har stillet os, har plaget mig hele dagen. Men jeg tror desværre ikke, at andre folk kan rådgive dig om din rejse.....
Lad os starte med et berømt citat fra Comte de Lautréamont - Smuk som det tilfældige møde på et operationsbord mellem en symaskine og en paraply

Dit spørgsmål er lige nøjagtigt at se en fisk på en cykel......
Hvis nu du havde spurgt i Audio Science Review - du ville få et ganske kvalificeret bud på adskillige maskiner med gode specifikationer - og med enkelte undtagelser ville de fleste rakke ned på din Sansui. Og det er her, hvor jeg oplever det paradoks, du stiller. Du vil have et kvalificeret bud på et kunstnerisk spørgsmål. Udfra den lille smule, du hidtil har skrevet, oplever jeg dig som en søgende sjæl....der spørger håndværkere til råds. Du får de bedste svar, de kan give. Men jeg tør vædde på, at ingen af disse svar bringer dig nærmere, hvad du leder efter. For du leder efter (og drages til) det ukendte....hvilket for dig er et kunstnerisk udtryk/indtryk kun du kan give dig selv.
Med andre ord vil jeg da rådgive dig til at sælge din Sansui og kaste dig ud i diverse eksperimenter. Fortæl os gerne, hvordan det går....men den "magi" du gerne vil række ud efter findes ikke i balsatræ, rewiring eller knapper. Og den kommer heller ikke på kommando - kun ved sjældne lykketræf.
I bedring - én Rorschach ad gangen.
Brugeravatar
Zig
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 04 mar 2024
Lokalitet: Aarhus

Re: Sansui AU 9500

Indlægaf Lautreamont » ons 3. apr 2024 20:05

@Zig:

Det er rart at vide at man ikke er den eneste med litterære interesser og tak for at minde mig om det fantastiske citat, som i øvrigt inspirerede flere surrealister senere hen (Kilde: Jean-Jacques Lefrère). Og tak for dit fantastiske svar!

Jeg har svært ved Audio Science Review da det forekommer, at de kategorisk afviser rørforstærker, vinylplader og deslige. Oplevelsen af lyd er subjektiv vi kan således ikke definitivt afvise rørforstærkere. Vi kan opstille en række parametre for, hvad kvalitet og god lyd kan være, men oplevelsen er subjektiv og vi tiltrækkes af noget forskelligt. Det svarer til at man måler en gastronomisk oplevelse på en restaurant og gør det til en eviggyldig sandhed, at maden på denne restaurant er den bedste i verden. Det kan ikke lade sig gøre.

Sansui'en behøver ikke blive solgt, men jeg er afklaret med, at jeg gerne vil prøve noget nyt.

Post scriptum: Hensigten med at inkorporere balsatræ i min tonearm er ikke fordi jeg tror at det vil være en "ephiphany" for lyden. Nu skal den alligevel "rewires" og så har jeg læst om balsatræet. Hvis jeg skal foretage denne justering så bør det være nu, hvor tonearmen alligevel skal renoveres.
Lautreamont
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 12 mar 2024
Lokalitet: København

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster