Tråden om Amerikanske SAE

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf SAE » tirs 17. jan 2012 23:14

Er der nogle der ude som har samme entusiasme om SAE, som jeg har?

Evnt. nogle som vil dele lidt viden, erfaring etc.!

Jeg er ihvertfald den helt store fan af SAE. Jeg ved nok hvad der er at vide om det, både teknisk, data mæssigt osv.

Jeg har selv haft følgende apparater fra SAE:
SAE 8000 (Tuner)
SAE 1800 (Parametric Equalizer)
SAE 2400L (Effektforstærker, 2x200W 8 ohm)
SAE 2401 (Effektforstærker, 2x250W 8 ohm)
SAE A201 (Effektforstærker, 2x100W 8 ohm)
SAE A1001 (Effektforstærker, 2x500W 8 ohm)

Apparater jeg stadig har:
SAE 7000 (Hovedtelefoner)
SAE 4000 (Elektronisk delefilter)
SAE 2800 (Parametric Equalizer)
SAE 2100L (Forforstærker)
SAE 2600 (Effektforstærker, 2x400W 8 ohm)
SAE P500 (Effektforstærker, 2x500W 8 ohm, eller 1x1500W 8 ohm)
Samt en SAE X-25A (Effektforstærker, 2x250W 8 ohm - Klasse A )

Mere info og billeder kan også findes her: http://www.jims-sae-site.com/

Så del endelig jeres viden/interesse om SAE... :Thumpsup:
Senest rettet af SAE lør 16. nov 2013 22:35, rettet i alt 2 gange.
Mit tidligere retro SAE setup: viewtopic.php?f=569&t=4575
Brugeravatar
SAE
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf Edge » ons 18. jan 2012 11:53

Hej og :Welcome: Jeg har ikke meget erfaring med SAE, men ved da de lavede noget fedt grej, der i blandt en monster Receiver: R-18

Billede

Billede

Som jeg ikke ville være sen til at byde indenfor i mit setup.

Som sagt Velkommen, der er altid plads til en Vintage-nørd mere :Skor:
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf r-l-b » ons 18. jan 2012 12:02

Jeg kan huske hvordan jeg drømte om en af de store effektforstærkere tilbage i 70erne - flotte var de - og cool med SAE skrevet med store og meget løst spatierede bogstaver

Hvordan endte det - blev de købt op - bukkede de under da spare kniven og plasten gjorde sit indtog i sluthalvfjerdserne/start firserne?

Kunne være sjovt at høre sådan et drømme setup idag

SAE og McIntosh er det eneste mærker jeg ikke er støt på i elektronik-skrald buret endnu :-)
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf SAE » ons 18. jan 2012 17:36

Edge skrev:Hej og :Welcome: Jeg har ikke meget erfaring med SAE, men ved da de lavede noget fedt grej, der i blandt en monster Receiver: R-18

Billede

Billede

Som jeg ikke ville være sen til at byde indenfor i mit setup.

Som sagt Velkommen, der er altid plads til en Vintage-nørd mere :Skor:


Den R-18, er desværre ikke SAE selv der har lavet den. SAE blev solgt i midten af 80´erne til et kinesisk firma. Som prøvede at opnå det samme som SAE, derfor navnet "SAE TWO". Men det behøver nu ikke at gøre den dårliger af den grund.

Og tak for velkomsten :D
Mit tidligere retro SAE setup: viewtopic.php?f=569&t=4575
Brugeravatar
SAE
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf SAE » ons 18. jan 2012 17:57

r-l-b skrev:Jeg kan huske hvordan jeg drømte om en af de store effektforstærkere tilbage i 70erne - flotte var de - og cool med SAE skrevet med store og meget løst spatierede bogstaver

Hvordan endte det - blev de købt op - bukkede de under da spare kniven og plasten gjorde sit indtog i sluthalvfjerdserne/start firserne?

Kunne være sjovt at høre sådan et drømme setup idag

SAE og McIntosh er det eneste mærker jeg ikke er støt på i elektronik-skrald buret endnu :-)


Ja SAE har haft en stor status i mange lande, og kendt for at koste lige så meget som en bil, hvis man skulle købe en enkelt forstærker, og de positive ting var de holdte hvad de lovede med robusthed, erlighed, og holdbarhed, som mange producenter kunne lære noget af idag. Og i midt af 70´erne til 80´erne gik det stærk, da ingeniørern James Bongiorno, kom ind over. Han hviste virkelig hvad han lavede, og opfandt flere forstærker og forforstærker kredsløb som efter 30 år stadig andvendes. Hvilket må sige at han var forud for sin tid.

Men så blev SAE solgt til et kinesisk firma pga. de to ejere: Ted Winchester og Morris Kessler, blev uenige om nogle ting. Hvad det var, fortæller historien ikke noget om.

Men de nåde ikke at designe en ny serie efter X serien. Som blev deres sidste skud på stammen.

SAE navnet faldt dog hurtigt til jorden efter salget til Kina, fordi der på det tidspunkt også var fordomme om varer fra Kina, og salget faldt enormt. De nåde at designe SAE Two. Efter nederlaget, blev navnet solg til koreanske INKEL, som forsøgte at få det op at stå igen. De fik mere held med sig, og designede en del som er 02 serien.

Men også det gik ikke godt, efter noget tid, og SAE gik der efter helt til jorden, og har været stille de sidste 25 år. Grunden tænker jeg må være, at "made in amerika" bar hele salget, og da det skiftede til kina og korea, mistede folk interessen, fordi så var det ikke den ægte varer mere.

Men så er der sket noget, i 2003, beslutede én af de tidliger SAE ejere igen sig for at bringe navnet på banen.

Han er er idag medejer af ATI: http://www.ati-amp.com/home.php, som ligger her i europa, og det nye SAE kan faktisk købes her: http://www.audiomani.it/marche/sae.htm
Og mere info om det nye SAE kan læses her: http://www.museatex.de/en/index.html

Så man kan igen eje nye produkter af SAE, men indmaden er ATI.


Jeg kan love dig for hvis du stadig interessere dig for SAE, så kan de med lethed selv den dag idag hamle op med de produkter der er på markedet pt. Jeg har fx. komplet renoveret min SAE X-25A, som lyder bedre en nogen anden forstærker jeg har lyttet til har kunne formået. Den spiller med enorm opløsninghed som jeg sent vil glemme.

Men efter 30 år, hvis de ikke er blevet det, skal de have udskiftet elektrolytkondensatorene, og de modstande som afviger formeget fra deres værdi skal udskiftes, men det gælder nu alle komponenter i den alder.
Mit tidligere retro SAE setup: viewtopic.php?f=569&t=4575
Brugeravatar
SAE
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf r-l-b » ons 18. jan 2012 19:21

tak for update på S A E

Ja alle de gode gamle apparater skal have nye dele en gang i mellem for at leve up til "specs"

Hvilke højtalere bruger du sammen med dine S A E forstærkere?
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf SAE » ons 18. jan 2012 21:42

r-l-b skrev:tak for update på S A E

Ja alle de gode gamle apparater skal have nye dele en gang i mellem for at leve up til "specs"

Hvilke højtalere bruger du sammen med dine S A E forstærkere?


Som hoved anlæg, bruger jeg ikke SAE, der har jeg 2x Vincent SP-991plus monoblokke, samt SA-91plus forforstærker og CD-S5 afspiller, med DALI concept 10 højtaler og 2x DALI s1.5 subs. (da mit primær musik er elektronisk, såsom trance, dance, house etc.) - Så derfor har concept 10 set sig bedre end fx suite 2.8.

Min SAE X-25A bruger jeg inde i stuen til min Rotel RSP-1098 forforstærker, og der er de DALI suite 2.8 højtaler i brug istedet.

Mit 2400L effekt og 2100L forforstærker sæt, bruger jeg til min computer, hvor jeg har et sæt DALI Concept 1 til.

Den store SAE 2600 (som måler de 2x 400W i 8 ohm), står bare og står. Har ikke lige et job til den for tiden. Men den er jo køn også bare at se på, med sine store dejlige VU meter. Jeg har været så heldig at skaffe nærmest en tidslomme hvad 2600´ern angår. Den har kun været brugt 3 måneder af sit lange 30 års liv. Den er TOTALT som ny, ingen ridser eller tegn på den har været brugt. Så den er jeg glad for. Dog som vi er inde på med at skifte komponenter, er det faktisk den eneste forstærker jeg ikke har renoveret. Er lidt i et dilemma. For det er jo én af de sidste tilbage hvis ikke den eneste i så flot stand, og aldrig har været rørt ved. Så kan squ ikke rigtig nænne at renovere den, da hvis jeg vil sælge den, for jeg meget mere for den, når den er fuldstændig original endnu. Og den spiller da også fint, så det er ikke noget der er nødvendigt endnu. Nok fordi den som sagt kun har været kørt i 3 måneder. Hvilket jo dårligt kan betegne forstærkeren som brugt, he.

Så jeg er faktisk både Vincent, SAE og DALI fan, hehe.
Mit tidligere retro SAE setup: viewtopic.php?f=569&t=4575
Brugeravatar
SAE
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf Berg » ons 23. okt 2013 21:34

Hej SAE og andre! Hermed mit første indlæg i dette forum :)

Jeg er også meget glad for SAE udstyr!
Samlingen består dog indtil videre kun af to enheder: P101 og A201.

Effektforstærkeren har været i familiens eje fra ny (købt af min far), og har kun været i brug et par år, så slidt op er den i alle fald ikke.
Den originalt tilhørende preamp forsvandt desværre på et tidspunkt (formentlig i forbindelse med en flytning), og jeg købte derfor en anden P101 fra USA for ca. 10 år siden. Den er ganske fin stand, men har dog noget tydelig baggrundssus/støj, som jeg skal have gjort noget ved før den rigtigt kan bruges. Havde tænkt mig at kontakte Analogbo i Glostrup ang. reparation, hvis ikke jeg selv kunne finde fejlen på en eller anden måde (Modtager gerne tips i denne forbindelse..).

På ønskelisten pt. er:
En A201 mere, så jeg kan prøve et brokoblet sæt.
A501 eller meget gerne A1001 :p
- Det sværeste er bare at finde dem i 220v udgaver.

Planen er at kombinere SAE forstærkning med et sæt vintage Infinity højtalere, som jeg er meget begejstret for. Kigger iøjeblikket på Kappa 8A, men et sæt RSIIb ville jeg heller ikke sige nej til ;)
Berg
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 okt 2013
Lokalitet: Slagelse

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf Fredmarantz » ons 23. okt 2013 23:42

Ja- SAE er fedt. Det er ikke så tit, vi hører eller ser noget til det. Det var sgu dyrt og sjældent dengang i slut70'erne.

Vær opmærksom på, at Infinity's Kappa-serie (jeg kender kun Kappa 9) kasn være den rene gift impedansmæssigt for langt de fleste forstærkere. ved visse frekvenser dykker 9'eren vist under 1 ohm....................Det ville jeg ikke udsætte en fin SAE for.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf Berg » tors 24. okt 2013 09:50

Hej Freddy, ja kender godt til impedansen på de gamle (og gode!) Infinity. Men som jeg forstår det, er SAE faktisk lavet til formålet. De er strømstærke, og bygget til at kunne klare håndtere lave impedanser. Det gjorde SAE i alle fald meget ud af at forklare i deres brochurer i 80'erne. Og min A201, opgivet til beskedne 2x100w v. 8ohm, virker da også meget solidt dimensioneret, og godt konstrueret. Men skal have én til af dem, hvis ikke jeg finder fx en A501 på 2x250w.

Efter min mening bør ting have lov at gøre det de er lavet til. Ligesom det er en skam med folk der køber en Ferrari og aldrig kører i den (eller kun kører 110km/t), vil det da være en skam hvis en solid SAE ikke får lov at arbejde lidt, og drive nogle gode højtalere :)

Da Infinity og SAE iøvrigt begge er fra Californien, og begge havde deres storhedstid i 70'erne og 80'erne, ville det undre mig om ikke SAE i deres udvikling havde anvendt, eller i alle fald lyttet på, Infinity højtalere.
Netop SAE og Infinity ses ofte kombineret i USA, kig fx på på fotos på denne side her:
http://www.davidsaudio.com/html/vintage_infinity__speakers_and.html
- Han har en kæmpe samling af de helt gamle største Infinity, og det ser ud til han næsten udelukkende har SAE til at drive dem :cool1:
Berg
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 okt 2013
Lokalitet: Slagelse

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf LarsW » tors 24. okt 2013 11:09

:Tanke: Et lille spørgsmål til jer som kender til SAE produkterne.

Har Marantz og SAE på noget tidspunkt haft et samarbejde på et tidspunkt i 70érne ?

Når man kigger på nogle af deres SAE Mark serie produkter, kan man godt tro at de enten
har haft en eller anden form for relationer til hinanden eller ladet sig inspirere af hinanden.

Prøv at se et udsnit fra en Ebay søgning
En SAE Mark One preamp:

http://www.ebay.com/itm/SAE-MARK-ONE-MA ... _592wt_932

Fra Hifiengine:
SAE Mark III power amp

http://www.hifiengine.com/gallery/image ... fier.shtml

Ja selv en rigtig fin scoptuner, med ganske vist nixierør som udlæsning.
Fra AudioScope:
En SAE Mark 6B tuner med scope

http://www.audioscope.net/sae-mark-6b-t ... -2075.html

Rigtige lækre produkter de lavede den gang :thumbsup:

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf LarsW » tors 24. okt 2013 11:10

Ups den blev vist sendt to gange :oops:

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf Berg » tors 24. okt 2013 11:28

Jeg bliver dig svar skyldig, men kan godt se ligheden i design! Så det kan da godt være der var en forbindelse dengang - eller var det bare stilen på det tidspunkt?
Berg
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 okt 2013
Lokalitet: Slagelse

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf vericon » tors 24. okt 2013 16:22

Hej
Har egentlig haft kig på SAE -
Desværre er der kun en "sag" i samlingen - som nok er fra begyndelsen af 80'erne
Der står digital på frontpladen, men det er åbenbart kun display'et.
Indeni er der analogt- -
LYD ? jo - helt fint -

SAE 01 web.jpg

SAE 02 web.jpg

SAE 03 web.JPG


Er der en der har andet grej fra 8000 serien ?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf eggers » tors 24. okt 2013 17:00

Wow! Noget af en tuner med både quatrofoni og udgang til oscilliskop. Laber sag.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers
 
Indlæg: 547
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Amsterdam
Lokalitet: Amsterdam

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 142 gæster