Tråden om Amerikanske SAE

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf Berg » tors 24. okt 2013 19:34

8000 var den dyreste tuner fra "00" serien (hvor alle modeller endte på 00). Det er sen 70'er til start 80. Sjælden og fin må man sige :)

Så den er fra serien før mine "01" midt-80'er ting, men er i familie med flere af dem bruger "SAE" har (der startede tråden).
Berg
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 okt 2013
Lokalitet: Slagelse

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf SAE » lør 16. nov 2013 22:21

LarsW skrev::Tanke: Et lille spørgsmål til jer som kender til SAE produkterne.

Har Marantz og SAE på noget tidspunkt haft et samarbejde på et tidspunkt i 70érne ?

Når man kigger på nogle af deres SAE Mark serie produkter, kan man godt tro at de enten
har haft en eller anden form for relationer til hinanden eller ladet sig inspirere af hinanden.

Prøv at se et udsnit fra en Ebay søgning
En SAE Mark One preamp:

http://www.ebay.com/itm/SAE-MARK-ONE-MA ... _592wt_932

Fra Hifiengine:
SAE Mark III power amp

http://www.hifiengine.com/gallery/image ... fier.shtml

Ja selv en rigtig fin scoptuner, med ganske vist nixierør som udlæsning.
Fra AudioScope:
En SAE Mark 6B tuner med scope

http://www.audioscope.net/sae-mark-6b-t ... -2075.html

Rigtige lækre produkter de lavede den gang :thumbsup:

Mvh.
LarsW



SAE blev inspireret af Marantz i sin tid. Så det er ganske rigtig at de ligner meget hinanden. Men de har ikke haft et direkte samarbejde. Det tætteste de kom var at SAE fik ingeniøren James Bongiorno over, som også har været ved Marantz hvor han designede Marantz Model 15 effektforstærker.

- Desværre er James Bongiorno faktisk lige død her i starten af 2013. Han har kæmpet med kræft i leveren i mange år, og i sommers vandt kræften. Så vi har nu mistet en af tiden største audiophile ingeniører :( http://www.tnt-audio.com/edcorner/january13.html
Mit tidligere retro SAE setup: viewtopic.php?f=569&t=4575
Brugeravatar
SAE
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf SAE » lør 16. nov 2013 22:30

Berg skrev:Hej SAE og andre! Hermed mit første indlæg i dette forum :)

Jeg er også meget glad for SAE udstyr!
Samlingen består dog indtil videre kun af to enheder: P101 og A201.

Effektforstærkeren har været i familiens eje fra ny (købt af min far), og har kun været i brug et par år, så slidt op er den i alle fald ikke.
Den originalt tilhørende preamp forsvandt desværre på et tidspunkt (formentlig i forbindelse med en flytning), og jeg købte derfor en anden P101 fra USA for ca. 10 år siden. Den er ganske fin stand, men har dog noget tydelig baggrundssus/støj, som jeg skal have gjort noget ved før den rigtigt kan bruges. Havde tænkt mig at kontakte Analogbo i Glostrup ang. reparation, hvis ikke jeg selv kunne finde fejlen på en eller anden måde (Modtager gerne tips i denne forbindelse..).

På ønskelisten pt. er:
En A201 mere, så jeg kan prøve et brokoblet sæt.
A501 eller meget gerne A1001 :p
- Det sværeste er bare at finde dem i 220v udgaver.

Planen er at kombinere SAE forstærkning med et sæt vintage Infinity højtalere, som jeg er meget begejstret for. Kigger iøjeblikket på Kappa 8A, men et sæt RSIIb ville jeg heller ikke sige nej til ;)



Jeg kan love dig for at SAE er svær at finde i 240V versioner. Men mange af dem er lavet med at du kan skifte ledninger rundt i dem, for at omdanne fra 120V etc. til 240V, men det er ikke alle fra "00" og 01" serien der har det.

Det støj du oplever er en elektrolytkondensatorer der er problemet. Du skal tænke på de er over 30 år gamle. Og de skal have "recapping", altså udskiftning af elektrlytkondensatorer samt belastede modstande.

Jeg har lige opdateret mit første indlæg, med jeg har nu og har haft. Så hvis du kunne tænke dig at se herlighederne i virkeligheden som høre dem, skal du være velkommen til et besøg, før du beslutter dig.

Kan tilføje at SAE A1001 er TOTALT identisk med P500 (som jeg har) den eneste forskel, som er fordel ved P500, er at den kan brokobles, og kan tage imod XLR, så den køre fuld balanceret. Samt den har volume-kontrol, så faktisk kan man sige at A1001 er en nedgradering. Men designet er flottere. (man kan ikke få det hele, hehe)
Mit tidligere retro SAE setup: viewtopic.php?f=569&t=4575
Brugeravatar
SAE
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Tråden om Amerikanske SAE

Indlægaf SAE » lør 16. nov 2013 22:45

Berg skrev:Hej Freddy, ja kender godt til impedansen på de gamle (og gode!) Infinity. Men som jeg forstår det, er SAE faktisk lavet til formålet. De er strømstærke, og bygget til at kunne klare håndtere lave impedanser. Det gjorde SAE i alle fald meget ud af at forklare i deres brochurer i 80'erne. Og min A201, opgivet til beskedne 2x100w v. 8ohm, virker da også meget solidt dimensioneret, og godt konstrueret. Men skal have én til af dem, hvis ikke jeg finder fx en A501 på 2x250w.

Efter min mening bør ting have lov at gøre det de er lavet til. Ligesom det er en skam med folk der køber en Ferrari og aldrig kører i den (eller kun kører 110km/t), vil det da være en skam hvis en solid SAE ikke får lov at arbejde lidt, og drive nogle gode højtalere :)

Da Infinity og SAE iøvrigt begge er fra Californien, og begge havde deres storhedstid i 70'erne og 80'erne, ville det undre mig om ikke SAE i deres udvikling havde anvendt, eller i alle fald lyttet på, Infinity højtalere.
Netop SAE og Infinity ses ofte kombineret i USA, kig fx på på fotos på denne side her:
http://www.davidsaudio.com/html/vintage_infinity__speakers_and.html
- Han har en kæmpe samling af de helt gamle største Infinity, og det ser ud til han næsten udelukkende har SAE til at drive dem :cool1:


SAE blev som du siger altid testet på at kunne klare selv næsten kortsluttede belastninger, det har altid været Morris Kessler's vision at hans forstærker skulle kunne klare "skruetrækker dræberen" Som har været SAE stærkeste.

DOG, skal det siges at 00 serien havde lidt svært ved dette. Du skal op i SAE 2500 eller 2600, Men A501, P250, X-25A, A1001, P500. kan du faktisk kortslutte, så vil de bare bruge så meget strøm at du springer netsikringerne.

I deres blade beskriver de at disse modeller var designet til at kunne levere 10x sin effekt, for netop at kunne levere de fineste passager selv når forstærkeren næsten blev bragt under 1 ohm.
Mit tidligere retro SAE setup: viewtopic.php?f=569&t=4575
Brugeravatar
SAE
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 jan 2012
Lokalitet: Odense

Foregående

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 184 gæster