løse forb.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

løse forb.

Indlægaf cdp » fre 10. maj 2013 11:21

Hej...
Kort fortalt - kan en udgangstransistor udvise periodisk fejl?? - når der bankes let på siden af spillen, kommer den døde kanal med igen. Problem optræder når den har spillet et stykke tid, så mit eget ukyndige bud lander på en kold lodning. Ps. - der er svagt signal i den døde kanal, inden (der bankes på siden) ;)
PFH. tak for svar
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: løse forb.

Indlægaf Nullergøj » fre 10. maj 2013 12:10

Det lyder som det er rørgrej du snakker om, lidt mere info ville gavne men umiddelbart ville jeg gætte på et rør.

Prøv at slå forsigtigt på rørene og se om ikke problemet er der.
Nullergøj
 

Re: løse forb.

Indlægaf dfms » fre 10. maj 2013 12:15

Nullergøj skrev:Det lyder som det er rørgrej du snakker om


cdp skrev:udgangstransistor


;)
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: løse forb.

Indlægaf Nullergøj » fre 10. maj 2013 13:23

Ups det overså jeg lige.
Nullergøj
 

Re: løse forb.

Indlægaf Fredmarantz » fre 10. maj 2013 13:31

Rensning af relæ kunne være oplagt - tapemonitorswitch - en anden oplagt synder. Ellers kan det selvfølgelig ligge 1000 steder, men jeg ville undersøge de to nævnte steder allerførst. De symptomer, du beskriver passer lige i skabet på relæprobs eller snavs i en kontakt.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: løse forb.

Indlægaf Max » fre 10. maj 2013 13:54

Det kan også være lodninger der er blevet trætte på grund af deformationshærdning, ja og i ekstreme tilfælde kan det være en bondingtråd inde i transistorhuset der er blevet træt af at sidde fast.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: løse forb.

Indlægaf cdp » fre 10. maj 2013 14:11

Tak for svar - må prøve mig lidt frem, inden jeg hidkalder de højere fagmagter...
Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: løse forb.

Indlægaf rørglad » fre 10. maj 2013 14:28

Jeg tipper på en lodning - snarere end el løs forbindelse indvendigt i en komponent.
I så tilfælde er en meget praktisk fremgangsmåde at banke/trykke let med en ikke ledende genstand (f.eks en kuglepen) på print elle andre "mistænkelige" steder. Med lidt held kan du indsnævre fejlen og derefter varme alle lodninger igennem i det pågældende område, og du har måske rettet en fejl uden at vide præcis hvad der var galt.
Man kan også anvende kølespray, eller putte apparatet i fryseren, for at gøre en periodisk fejl mere permanent. Og så kan man gribe sagen an på en mere "akademisk" måde.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 101 gæster