FM sus

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

FM sus

Indlægaf id19 » man 10. jun 2013 23:26

Hej forum

Jeg har en QUAD FM3 tuner, lyden er rigtig god, men der er noget baggrundssusen, lidt ligesom signalet ikke er kraftigt nok.
Jeg har ingen form for fællesantenne eller antenne oppe på taget, men noget ledning på loftet der er hængt ud mellem spærene, det er ikke helt godt nok til en ufølsom tuner som FM3.
Ved ikke rigtig hvordan jeg skal gribe det an, har prøvet lang og kort ledning på loftet, en Harald Nyborg antenneforstærker, men det kan ikke blive helt godt, været rundt på nettet for at få lidt inspiration, men ikke rigtig fundet noget.
Har nogen ideer til løsning af problemet ?
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: FM sus

Indlægaf Almarx » man 10. jun 2013 23:35

Køb en antenne eller lav en selv. Her er en simpel opskrift:http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/159567
Dernæst må du eksperimentere lidt med at placere den rigtigt for den bedste modtagelse. God fornøjelse.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: FM sus

Indlægaf Fredmarantz » man 10. jun 2013 23:59

ja- netop!

Hvis det er muligt for dig at knalde en alm. luftantenne, beregnet til FM - op i luften, så højt som muligt og rette den ind mod nærmeste FM-sender (gerne en DR-sender) - så skulle du får et supersignal. Der er en række forhold, som kan påvirke signalet.
Det bedste vil være, hvis der ikke står noget "i vejen" - på en måde, der gør , at din antenne kan "se" toppen af FM-senderen uden at der står store huse - kornsiloer eller andet, som kan blokere for et direkte antennesignal.

Efter min mening er den måde at hente sit FM-signal, klart den bedste.

Jeg har en sådan antenneanordning og sendemasten, som den er rettet mod, ligger ca. 35 km væk. Der er ikke noget, som i princippet blokerer for signalet. Min antenne er en ganske alm. Triax 5 -elementers - koster ikke mange basseører.

Alm. info: Et støjfrit stereosignal kræver ca. 10 gange så kraftigt et signal fra senderen, som et støjfrit monosignal. Hvis du ikke trives med suset (hvad du jo selvfølgelig ikke gør ) , så kan du dog trykke monoknappen ind på tuneren, hvis en sådan forefindes - så er det da i det mindste støjfrit - men prøv den beskrevne løsning, hvis mulig for dig, med luftantennearrangementet.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: FM sus

Indlægaf Nullergøj » tirs 11. jun 2013 00:14

En gammel TV antenne, den man kalder kaninøre hvor dipolerne er trukket ud til ca. 70 - 75 cm er noget af det bedste radio stueantenne du kan få.
Nullergøj
 

Re: FM sus

Indlægaf thov » tirs 11. jun 2013 12:30

Den bedste FM antenne jeg nogensinde har haft, var bygget op som 2 X'er med 50cm afstand.
Rundt mellem X-ernes ender var en opsplittet lysnetledning, så jeg havde to kvadratiske loop's med sidelængden 80cm.

Jeg boede i Gladsaxe med frit udsyn til Herlev hospital, og antennen trak tysk FM ind uden nævneværdig støj.
Under særlige meterologiske betingelser, fik jeg sandelig også BBC ind.

Tuneren - som jeg stadig har - var en billig Kenwood kt-2001.
thov
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16 maj 2010
Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Re: FM sus

Indlægaf Nullergøj » tirs 11. jun 2013 13:38

thov skrev:Den bedste FM antenne jeg nogensinde har haft, var bygget op som 2 X'er med 50cm afstand.
Rundt mellem X-ernes ender var en opsplittet lysnetledning, så jeg havde to kvadratiske loop's med sidelængden 80cm.

Jeg boede i Gladsaxe med frit udsyn til Herlev hospital, og antennen trak tysk FM ind uden nævneværdig støj.
Under særlige meterologiske betingelser, fik jeg sandelig også BBC ind.

Tuneren - som jeg stadig har - var en billig Kenwood kt-2001.


Det er ikke antennens skyld at du kan tage Tyskland og BBC, det er vejrforholdene. Jordens krumning forbyder så lang FM rækkevidde.
Nullergøj
 

Re: FM sus

Indlægaf spuncut » tirs 11. jun 2013 14:35

Denne her virker helt fint :
http://www.av-connection.dk/?PGr=2110&ML=967
Skal placeres udendørs, højt, frit og med afstand til
stålkonstruktioner og bliktage.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: FM sus

Indlægaf id19 » tirs 11. jun 2013 16:52

Tak for gode svar.
Jeg har her til eftermiddag kravlet rundt på taget med en rulle 1,5 kvadrat monteringstråd, og vendt og drejet, justeret på længderne, og så kravlet ned for at høre om det var bedre (besværligt, men masser af motion). Jeg kan dog ikke få det rigtig godt, så nu har jeg bestilt en antenne ved AV-Connection til 179,- håber den duer.
Bag på Quadden sidder et potmeter (Mode threshold), er der nogen der ved hvad den helt bestemt er til ?
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: FM sus

Indlægaf CARS10 » tirs 11. jun 2013 21:38

Åh, jeg burde vide det, men jeg kan sgu ikke huske det helt præsist. Mon ikke det har noget med følsomheden at gøre. Prøv at skrue helt op for den.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: FM sus

Indlægaf Rolf Zetterberg » tirs 11. jun 2013 22:40

Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: FM sus

Indlægaf spuncut » tirs 11. jun 2013 22:46

Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: FM sus

Indlægaf id19 » tirs 11. jun 2013 23:01

Jo, det er mute threshold og ikke mode threshold, det var derfor jeg ikke kunne finde noget om det.
Den bruges til at undertrykke for svage stationer, man alligevel ikke kan tage, når man drejer på skalaknappen.
Tak for den fine brugsvejledning.
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: FM sus

Indlægaf thov » tirs 11. jun 2013 23:34

Nullergøj skrev:
thov skrev:Den bedste FM antenne jeg nogensinde har haft, var bygget op som 2 X'er med 50cm afstand.
Rundt mellem X-ernes ender var en opsplittet lysnetledning, så jeg havde to kvadratiske loop's med sidelængden 80cm.

Jeg boede i Gladsaxe med frit udsyn til Herlev hospital, og antennen trak tysk FM ind uden nævneværdig støj.
Under særlige meterologiske betingelser, fik jeg sandelig også BBC ind.

Tuneren - som jeg stadig har - var en billig Kenwood kt-2001.


Det er ikke antennens skyld at du kan tage Tyskland og BBC, det er vejrforholdene. Jordens krumning forbyder så lang FM rækkevidde.


Jeg ved godt at det er refleksioner i stratosfæren som gør det umulige muligt, men det var først med omtalte konstruktion at udlandet kom ind.
På almindelige FM dipoler skete det aldrig.
thov
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16 maj 2010
Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Re: FM sus

Indlægaf id19 » tors 13. jun 2013 11:54

Så kom der en fin antenne fra AV-connection, den duer slet ikke, øv, det er åbenbart en vanskeligt sted vi bor (mange store træer, siloer m.v.).
Jeg har nu splittet et 230 V kabel og trukket 9 meter i den ene retning og 9 meter i den anden, oppe på loftet, det er tåleligt og alligevel ikke helt godt......:(
Lige et spørgsmål: når en antenne er omnidirectional, betyder det så at den ikke skal rettes i en bestemt retning ?
Det giver godt nok mmeget arbejde det her, bare der fandtes en lille elektronisk dimmer, der bare kunne det der.
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Re: FM sus

Indlægaf id19 » tors 13. jun 2013 11:59

Glemte lige at nævne, at jeg også har en Pioneer F-656 mark 2, den kan spille med en strikkepind (næsten). Men jeg skal have min Quad FM3 til at virke. FM3 er vist nok temmelig ufølsom og kræver en rigtig god antenne, men den spiller udmærket når jeg tager den med hen til en kammerat, så det er her det er galt.
Magneplanar MG2, IMF TLS80-2, Sonus Faber Minuetto, Mange B&W, Hafler, QUAD, Audioanalyse, Snell o.m.a.
id19
 
Indlæg: 89
Tilmeldt: 28 okt 2011
Geografisk sted: 5591 Gelsted
Lokalitet: Fyn

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 153 gæster