lidt assist til TO-3 transistor

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: lidt assist til TO-3 transistor

Indlægaf spuncut » man 8. jul 2013 20:53

Lige præcist du :thumbsup:
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: lidt assist til TO-3 transistor

Indlægaf Fredmarantz » man 8. jul 2013 23:53

Hejsa igen!

Nu er jeg dampet lidt af- og har siddet og kigget lidt på jeres forslag Tak for dem og tak til Klaus for dit generøse tilbud om at købe dem for mig hos RS-online - det bliver det nok ikek til i denne omgang idet jeg trykkede på udløseren til Digikey i den sene nattestund af bare arrigskab.! Men - Klaus, måske en anden gang vil jeg rigtig gerne kunne betjene mig af dit tilbud, hvis det skulle blive nødvendigt :thumbsup:

Tak til Thov for at "udlåne" CVR - stort af dig! (måske en gang :-)) :thumbsup:

Til Tube: Jeg folder mine hænder og håber på den med de 191 kr. (I'll let you know :p )

Jeg har, for at lappe lidt på mit humør, fulgt Klaus' forslag om at rekvirere Et 5 piece sample MJ21194g fra OnSemi - og det var ret ligetil - alt taget i betragtning. OnSemi tager normalt 2,17 USD for et eksemplar af denne transistor og skal have 15 dollars for at sende disse 5 gratis samples "hjem til far". Se, det kan jeg bedre danse med. Det er ikke så meget prisen, som jeg jubler over (selvom det bestemt ikke var galt), men den større gennemsigtighed og trods alt lidt lettere manøvre. 10 points til OnSemi :thumbsup: .

I købsopstilliingen - FØR man trykker på aftrækkeren, står der rimeligt tydeligt, at varen er "shipped from Asia" - hvilket er mere klar tale i min optik.

Nu tilbage til det tekniske:

Om nogle dage sidder jeg så med 7 dejlige transistorer, som formodentlig ikke måler ens. skal jeg foretage nogle udvælgelsesmanøvrer med disse 7 - eller skal jeg bare klaske 2 af dem i den pågældende forstærker? forstærkeren er jo en ren NPN-forstærker (2 stk MJ21194G). skal der matchning til - eller er det, jf Tube Mania's tidligere indlæg, mindre vigtigt?

Jeg har checket alle relaterede komponenter i forstærkeren og alle måler ok - der er ikke umiddelbart fundet yderligere defekter (og jeg håber da, at det så også er i overensstemmelse med sandheden :p .)

Jeg kan evt. henvise til det link til diagrammet på forstærkeren, som jeg lagde ind i et par af mine tidlige posts i denne tråd.

Håber ikke, at I synes, at jeg trækker den langt mht. mine mange spørgsmål til jer - men der er ikke rigtig andre muligheder for mig, medmindre jeg går i gang med at læse elektronik for viderekomne og det er jeg nok for gammel og sur til. :-X

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: lidt assist til TO-3 transistor

Indlægaf spuncut » tirs 9. jul 2013 01:06

Hej Freddy
Godt at det kunne lykkes.
Der er ikke meget at matche på sådan en kvasikomplementær forstærker, da man jo ikke rigtigt kan matche en emitter til en kollektor.
Det er op til modkoblingen at holde skavankerne på et tåleligt niveau.

Den kvasikomplementære effektforstærker er et levn fra en tid hvor man først have problemer med at producere ordentlige NPN-transistorer i germanium og senere, da man gik over til silicium, havde tilsvarende bøvl med at lave PNP-transistorer. Man kunne enda opleve transistorradioer med udgangstransformatorer ganske som i en rør-forstærker.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: lidt assist til TO-3 transistor

Indlægaf Fredmarantz » tirs 9. jul 2013 02:07

Hej Spuncut - ja- nu må vi se, om det lykkes, at få den gamle Roland op at køre igen. Jeg takker også for dine indspark :cool1:
Sidder lige og fedter med en Strat, som heldigvis ikke volder de store problemer. Den siger intet, men det viste sig at være noget så simpelt som jackstikket i guitaren, hvor tip og sleeve er shorted i selve stikket (noget bras). Det er et "no-name" - det må skiftes til noget, som vi kender. .
nå det var måske lidt OT, men det har da noget med elektronik/lyd at gøre :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: lidt assist til TO-3 transistor

Indlægaf spuncut » tirs 9. jul 2013 03:11

Fint så kan jeg osse tillade mig at være OT :thumbsup:
I med noget Neutrik og husk at tjekke at plug-tippen ikke støder på træet.
Jeg har et diy-strat projekt igang: One-piece ask krop i transparent rød, Wilkinson trem, Powerrail pick-ups og piston locking-tuners. Leder efter en hals med ibenholt finger-board som skal forsynes med en Fender rollernut og de fedeste bånd jeg kan få fat i. Den er kraftigt inspireret af Jeff Beck signature og Strat Plus.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: lidt assist til TO-3 transistor

Indlægaf KlausM » tirs 9. jul 2013 09:48

Fredmarantz skrev:H ja- nu må vi se, om det lykkes, at få den gamle Roland op at køre igen.


Fortæl gerne hvordan historien ender, og om Roland'en den kommer til at sparke r** igen

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: lidt assist til TO-3 transistor

Indlægaf mcs_5 » tirs 9. jul 2013 14:31

Fredmarantz skrev:Om nogle dage sidder jeg så med 7 dejlige transistorer, som formodentlig ikke måler ens. skal jeg foretage nogle udvælgelsesmanøvrer med disse 7

De originale japanske transistorer havde Hfe mellem 60 og 120, og de nye ligger sikkert lavere gennemsnitligt. Hvis du har et multimeter der kan måle Hfe (det kan de fleste vel?), ville jeg udvælge de to med højest forstærkning.

Normalt duer et multimeter ikke til at matche udgangstransistorer, da det måler ved alt for lille strøm, med når NEC nu måler Hfe ved 2mA kollektorstrøm går det fint.

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: lidt assist til TO-3 transistor

Indlægaf Fredmarantz » tirs 9. jul 2013 22:44

Tak for svar- Mikkel :p

Vil det sige, at jeg netop i dette tilfælde godt ville kunne bruge min lille vidundermaskine - Atlas DCA55?

Ic = 2.50mA = teststrøm.

Normalt har jeg haft den opfattelse, at dette apparat tester udgangstransistorer ved alt for lav strøm til, at man kan bruge Hfe-målingen til noget ved transistorer, som sidder i helt anderledes elektriske miljøer under brug.
Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz tirs 9. jul 2013 23:58, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: lidt assist til TO-3 transistor

Indlægaf mcs_5 » tirs 9. jul 2013 23:49

Ja, her er din Atlas fin. Normalt tester jeg udgangstransistorer ved 50-250mA, eller hvad nu tomgangsstrømmen i forstærkeren er.

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: lidt assist til TO-3 transistor

Indlægaf KlausM » ons 10. jul 2013 07:47

mcs_5 skrev:
spuncut skrev:Hej Klaus
Tak for at slå fast at Mouser sender fra EU

Det gør de med garanti ikke. De sender altid fra deres lager i Texas. Men hvor de sender fra er ligegyldigt. Du handler med en af deres afdelinger i EU, og skal derfor ikke betale moms og gebyrer. På den sidste pakke jeg fik, er afsenderadressen i Tyskland, selvom pakken "fysisk" blev sendt fra Texas.

Venlig hilsen

Mikkel


Nå tid til at lette forvirringen, som jeg også selv har været ramt af. Både for Mouser og DigiKey gælder det, at hvis man bestiller på deres hjemmesider i € aller DKK, sørger de for told og moms er betalt (WYSIWYG mht priser), mens hvis man handler i $, vil priserne vil blive tillagt afgifter ved modtagelsen:

Fra Digikey's hjemmeside:
"Pricing on this Web site is in EUR, DKK or USD. Duties are included for EUR and DKK currencies. Duties will be due at time of delivery on USD orders."

Dette uanset hvor de fysisk bliver sendt fra.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: lidt assist til TO-3 transistor

Indlægaf spuncut » ons 10. jul 2013 13:06

Jeps..
http://dk.mouser.com/
Læg mærke til subdomænet "dk".
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: lidt assist til TO-3 transistor

Indlægaf Fredmarantz » ons 10. jul 2013 21:53

Hejsa!

Så er de to transistorer, som jeg bestilte hos Digikey, ankommet med posten - lige i min postkasse uden videre, så Tube fik ret, hvad angår prisen (191kr). To dage............. :thumbsup: - der smøles ikke hos Digikey. Så mangler vi lige de sidste 5 (free samples) fra OnSemi- og projektet kan forhåbentlig blive færdiggjort.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: lidt assist til TO-3 transistor

Indlægaf LarsW » ons 10. jul 2013 22:02

Super :thumbsup:
Godt der er alternativer til div. links som jeg har lagt frem.
Lad os høre hvordan dit fine Roland projekt skrider frem.
Host ;) Lidt nye glimmerskriver samt kølepasta har du vel ?

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: lidt assist til TO-3 transistor

Indlægaf Fredmarantz » ons 10. jul 2013 22:03

Du kan tro, der skal nok komme pasta og skiver på - det er jo ikke iver jeg mangler :lol:

Jeg skal nok fortælle, hvod'n det går med Roland'en...( det er godtnok ikke lige hifi, men elektronik er det da...og vintage også, men nok liiiige på randen af dette herlige forums formål) - desværre for mig, da jeg også er en sucker for gammelt musikudstyr. - især guitarrelateret. Det kunne jeg så kaste ind i et dertil hørende forum, men jeg befinder mig godt her. :cool1:

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz ons 10. jul 2013 22:14, rettet i alt 2 gange.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: lidt assist til TO-3 transistor

Indlægaf LarsW » ons 10. jul 2013 22:13

Hmmm.. den måske ikke lige Vintage HiFi amp , hvis det er lige det du tænker på.
Men alligevel ;) Stor respekt for at de gamle forstærker holdes i live og så kan det godt være,
at det er en Roland bas Amp, men det gør sagen såmænd ikke dårligere vel ?
Frem med spaden når du er blevet færdig og fortæl hvordan den lyder ?

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 104 gæster