Svagt signal - Tandberg TR-200

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Svagt signal - Tandberg TR-200

Indlægaf Storken » tirs 30. jul 2013 17:03

Hej!
Jeg har i et stykke tid haft en TR-200 stående, som jeg indtil videre har troet var helt død i højre kanal. Men men! Der er faktisk et meget svagt signal, hvilket ifølge min amatør elektroniske viden udelukker at udgangs transisterne er gået (eller det kan de måske alligevel være?).
Har prøvet at banke lidt på diverse komponenter med en blyant, men ingenting bliver hverken værre eller bedre. Umiddelbart syntes jeg at højtalerterminalerne sad lidt løst, men heller ikke hvis jeg vipper lidt og meget forsigtigt med dem sker der noget.
Kan det bare være en potmeterrens, der skal til? Eller hvad vil i anbefale at starte med?
/Simon
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Svagt signal - Tandberg TR-200

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 30. jul 2013 17:11

Jeg har samme problem med en TR220.
X-ray (som jo er into Tandberg) har erfaring for, at der kan være tale om dårlige lodninger ved udgangstransistorerne/-terminalerne (hvis jeg husker rigtigt). Jeg har ikke rep'et min endnu, så...
X-ray/Klaus - kan du byde ind?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Svagt signal - Tandberg TR-200

Indlægaf Storken » tirs 30. jul 2013 17:26

Sjovt at du som det første nævner det! Klaus var faktisk her forbi, da han hjalp mig med at få transporteret en spolebåndoptager herhjem. Det var også det første han nævnte. (Det skulle jeg måske lige have fået med i mit første indlæg :roll: ) Jeg tjekkede lodningerne, men der var ikke nogen af dem, der for mit øje så dårlige ud, eller i værste fald gået fra.
Senest rettet af Storken ons 31. jul 2013 00:50, rettet i alt 1 gang.
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Svagt signal - Tandberg TR-200

Indlægaf Cinemad » tirs 30. jul 2013 19:08

Jeg har haft samme problem med en Sølvsuper 12 (og har også en TR 220, der fejler det samme).

Jeg skiftede de to lytter, der sidder i udgangen på Sølvsuperen, og nu spiller den fint. Det er to 2200 mikroF lytter, og så vidt jeg husker er det det samme på TR 220.

Derudover er potmeterrens m.v. altid en god ide.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Svagt signal - Tandberg TR-200

Indlægaf mcs_5 » lør 3. aug 2013 00:32

Storken skrev:Jeg tjekkede lodningerne, men der var ikke nogen af dem, der for mit øje så dårlige ud, eller i værste fald gået fra.

Det kan være meget svært (eller umuligt) at se. Man checker ved at reparere lodningerne.

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Svagt signal - Tandberg TR-200

Indlægaf Jarle » lør 3. aug 2013 12:13

Det er enkelt å sjekke om feilen ligger i forforsterker eller i effektdelen ved å bytte om ledninger fra for- til effektforsterker slik at venstre pre går til høyre høyttaler og omvendt. Hvis feile flytter seg er feilen i forforsterkeren hvis ikke er feilen i effektforsterker.
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Svagt signal - Tandberg TR-200

Indlægaf Storken » lør 3. aug 2013 15:11

Tak tak! Det er godt at vide, så jeg kan indskrænke fejlsøgningen!
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Svagt signal - Tandberg TR-200

Indlægaf X-ray » søn 4. aug 2013 23:07

Ahhh - så nemt er det ikke med en TR200 ;)
Den har nemlig ingen phono in/out - og iøvrigt kun født med DIN stik...!

Jeg tror stadig mest på dårlige lodninger ved udgangstransistorer eller HT-terminalerne!

Ellers er defekte Elko'er ved udgange også et godt bud.... - selvom de nok sjældent bliver defekte samtidig!
Man kan "til nød" låne den - ene af de to - elko fra netdelen - bare for lige at prøve!

Begge udgange er forsynet med thermo-sikring "en spring fra anordning" på den ene emitter modstand.... det kunne jo være, at man var heldig dér...! Dette vil gi´, at den spiller meget svagt... ;)

Jo - mulighederne er mange..... :!:
Et knækket print - endnu en mulighed... gerne omkring omskifterne(fra kanten og ind)!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Svagt signal - Tandberg TR-200

Indlægaf Jarle » man 5. aug 2013 08:57

Her er det nok en misforståelse ute og går. På printet til venstre i forkant av apparatet er det ledninger som går til henholdsvis L Amp og R Amp. Disse kan byttes om, og da vil en finne om feilen er i forforsterker eller effektforsterker.

Det finnes forøvrig servicemanual på nettet: http://sportsbil.com/tandberg/tr-200-sm.pdf
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Svagt signal - Tandberg TR-200

Indlægaf X-ray » man 5. aug 2013 09:38

Jep - det er korrekt. Internt er der mulighed for dette..!
Så må "Storken" melde ind - hvor langt evnerne rækker hér... ;)

Jeg går ud fra at "Storken" har afprøvet app. 100%... :!: F.eks. på andet end radio!

Go' dag - X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Svagt signal - Tandberg TR-200

Indlægaf Storken » man 5. aug 2013 12:50

Korrekt! Den er afprøvet både på FM (som jeg i øvrigt også kun kan få et meget svagt signal på - selv med direkte kabel fra antenneforeningen. (Har selvfølgelig også prøvet egen antenne, men det var ikke meget bedre)) samt phono og 'Extra'.
At bytte om på et par ledninger kan jeg sagtens! Er også ret sikker på hvilke ledninger der tales om.
Melder lige tilbage hvad resultatet bliver!
- Simon
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Svagt signal - Tandberg TR-200

Indlægaf Storken » man 5. aug 2013 13:03

Bom bom! Fejlen må ligge i forforstærkeren, for den flytter sig i hvert fald, når jeg bytter rundt på stikkene! Så langt, så godt. :thumbsup:
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Svagt signal - Tandberg TR-200

Indlægaf Jarle » man 5. aug 2013 14:08

Jeg er ingen ekspert, men mitt tips er at det er problem i en eller flere av bryterne/potmetre.
En GRUNDIG rens/smøring er det første å gripe tak i. Det kan være så enkelt som det.
Hadde lignende problem med en TR1000 hvor problemet ble borte med en slik rens.
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Svagt signal - Tandberg TR-200

Indlægaf X-ray » man 5. aug 2013 14:16

Du skriver ikke noget om, at den er prøvet på TAPE indgangen....?
Dernæst må du sikre dig, at Tape Monitor omsk. fungerer! Hvis den gør det - så må du ha' fejlen fra Vol pot og frem til de stik du har prøvet at bytte om på!
Tror jeg har haft fejl på "alles" - men ville nok specielt checke elko 50µF C533/534 - den har jeg set fejl på nogle gange:!:
Har du en loddekolbe - så byt rundt på dem!
Jeg kører sikkert forbi din "rede" i næste uge - om du skulle få brug for donor-dele!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Svagt signal - Tandberg TR-200

Indlægaf Storken » man 5. aug 2013 16:52

Tape Monitor virker! Det var sådan set bare en fejl, at jeg glemte at nævne den - men tjekkede lige for en sikkerheds skyld. Jeg har også nu byttet om på de to kondensatorer, men fejlen forbliver som den hidtil har været. En lille ting jeg dog bemærkede nu - hvis jeg skruer volumen helt i bund, altså i nul, så forsvinder lyden helt i venstre kanal (som er den raske), men intet ændrer sig i højre. Ligeledes hvis jeg ved nul volumen skruer på balancen, så bliver højre ved med at spille meget meget lavt, selvom den er skruet helt over mod venstre. Jeg håber det giver mening!
Hvis jeg har balancen helt over mod højre, så kan jeg godt ændre volumen - fra stort set ikke hørbart, medmindre man ligger øret helt hen til højtaleren, til at man svagt kan høre den, hvis der er stille i rummet.
- Simon
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 98 gæster