Diagram til Beomaster 3400 (4-kanals)

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Diagram til Beomaster 3400 (4-kanals)

Indlægaf Flyng » fre 16. aug 2013 20:43

Hej

Jeg er ny her på siden, men har været her som gæst et stykke tid.

Jeg har arvet en Beomaster 3400, som jeg efter lidt kamp endelig har fået til at spille - altså sådan nogenlunde.

Der er liv i alle kanaler, men frontkanalerne har en anden "sound" end bagkanalerne, selv om stereoknappen er trykket ind. Det lyder som om, at der ikke er fuldt frekvensområde på frontkanalerne, bassen mangler.

Jeg har ikke haft et skop og tonegenerator på endnu, men kan se at enkelte af filmkondensatorerne på printet med volumen-, balance-, bas- og diskantknapperne er blevet skiftet. Kunne det være nogle af disse (muligvis i serie med signalet), der har mistet kapacitet?

Hvis en af jer har et diagram, vil jeg meget gerne have en kopi. Hvis i har ideer til fejlen, hører jeg også gerne!

Billeder kommer senere...

På forhånd tak!

Venlige hilsner

Jacob
Flyng
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: 4140

Re: Diagram til Beomaster 3400 (4-kanals)

Indlægaf Flyng » tirs 15. apr 2014 21:39

Hej

Nå, fik aldrig nogle svar på mit indlæg, men vil da lige oploade billeder af receiveren. Jeg har sidenhen fået et fint diagram. Nå men fik sat en gain-fase-måler på og fandt at kanal 1 og 3 havde en besynderlig frekvenskarakteristik, her er kanal 1 vist:

Kanal 1 før.jpg


Fandt ud af at et par kondensatorer i effektforstærkeren havde en værdi på nogle få nanofarad istedet for microfarad.....

2.jpg


Disse blev skiftet i både kanal 1 og 3 og efterfølgende var resultatet noget mere fornuftigt:

3.jpg


Kanal 1 efter.jpg


Fik samlet den og testet resultatet og jeg er godt tilfreds:

4.jpg


Den har nu fået fast plads i stuen. Dog er et par af lamperne gået nu. Har ikke fået dem skiftet, da det godtnok er et mystisk design med flere lamper i serie og parallel.

Er der nogle, som ved, om de alle er ens. Diagram og servicemanual melder ikke noget om type eller værdi.

Venlige hilsner

Jacob
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Flyng
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: 4140

Re: Diagram til Beomaster 3400 (4-kanals)

Indlægaf jan_stevns » tirs 15. apr 2014 22:21

Hvilke pærer tænker du på ? skalalyset ??
jan_stevns
 

Re: Diagram til Beomaster 3400 (4-kanals)

Indlægaf Flyng » tirs 15. apr 2014 23:07

skalalys og on-lampe
Flyng
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: 4140

Re: Diagram til Beomaster 3400 (4-kanals)

Indlægaf jan_stevns » ons 16. apr 2014 07:22

B&o var helt pjattede med 12v 30mA og 12v 1watt glassokkel pærer dengang, mon ikke det er dem du finder under hjælmen ?
jan_stevns
 

Re: Diagram til Beomaster 3400 (4-kanals)

Indlægaf mcs_5 » ons 16. apr 2014 14:57

Flyng skrev:Fandt ud af at et par kondensatorer i effektforstærkeren havde en værdi på nogle få nanofarad istedet for microfarad.....

Hvis jeg var igang, ville jeg skifte alle de orange/rødbrune plastiklytter. De er ikke særligt pålidelige...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Diagram til Beomaster 3400 (4-kanals)

Indlægaf Flyng » søn 20. apr 2014 06:55

Hej.
Tak. Jeg køber lidt 12V/30mA og 12V/1w og ser om de ikke er sagen. Mht at skifte alle lytter må jeg nok indse, at min tid er for knap, så det må blive på ønskelisten.

God påske

Jacob
Flyng
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: 4140

Re: Diagram til Beomaster 3400 (4-kanals)

Indlægaf pirok » lør 8. nov 2014 11:05

Hej
Jeg har fået gang i min Beomaster 3400 som jeg har arvet, jeg har ingen service manual, så hvis der nogen der har en kopi vil jeg være interesseret i en kopi.
Eller i det mindste hvilken bias strøm udgangen skal trække og hvordan den måles nemmest?
Har skiftet de mest kritiske kondensatorer.

På forhånd tak
Pirok
pirok
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24 apr 2012

Re: Diagram til Beomaster 3400 (4-kanals)

Indlægaf D.Duck » lør 8. nov 2014 15:29

pirok skrev:Hej
Jeg har fået gang i min Beomaster 3400 som jeg har arvet, jeg har ingen service manual, så hvis der nogen der har en kopi vil jeg være interesseret i en kopi.
Eller i det mindste hvilken bias strøm udgangen skal trække og hvordan den måles nemmest?
Har skiftet de mest kritiske kondensatorer.

På forhånd tak
Pirok

Hej

Hvis du sender mig din E-mail add. kan jeg hjælpe med en manual som pdf-fil

Mvh
Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 11 gæster