Beomaster 1000

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beomaster 1000

Indlægaf Mr.Flying Hips » tors 22. aug 2013 21:49

Jeg er ny her på skrift, men har fulgt med i et stykke tid.

Jeg har købt mig en Beomaster 1000. Jeg har drømt om den længe. Min far havde en i sin tid og kan stadigvæk huske hvor godt den lød og så er det efter min mening en af de flottest designede recievere. Det skal lige sige, at jeg går meget op i lyd og har en stor kærlighed til vintagelyd og design. Jeg er dog ikke den store tekniknørd og har derfor ikke den store erfaring i at skille ting ad og reparere selv.

Derfor var min glæde stor, da jeg faldt over en Beomaster 1000 visuelt næsten urørt og uden det store støv i teknikken eller ridser i lakken. alle kanpper og mekanismer intakte og lys i radioen. Jeg slog til da den var ret billig :-)

Desværre er der en del støj på linien og lyden er ikke særligt konsekvent i kanalerne. Derudover virker støjen højere en selve signalet fra fra radioen/pladespilleren (både uden og med forforstærker).

Jeg vil så gerne have den til at virker, da jeg har drømt om den længe. Hvad gør jeg? Tekniker? Og kan jeg selv gøre noget for at få sådan en gammel svend i omdrejninger. Den gamle ejer sagde at den ihvertfald har stået stille i 2 år. Den originale brugsanvisning er iøvrigt også ret fin.

Håber i kan komme med lidt indskud.
Brugeravatar
Mr.Flying Hips
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 15 jun 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Fredmarantz » tors 22. aug 2013 22:35

Velkommen til skriveriet - Mr. Flying Hips! fedt navn :-))

Nå - jeg er heller ikke den store tekniknørd, selvom jeg da flere gange har kastet mig ud i både det ene og det andet. Fin radio - og supergodt, at den kosmetisk flot og fin.

Så er der støjen:

Jeg tror, at du bliver nødt til at beskrive støjen lidt mere indgående - idet det KAN sige en del om, hvor og hvorfor den opstår. Hvis du gør det - er der store chancer for, at der begynder at tikke kompetente bud ind på telex'en på, hvad der kan være galt med den.
Hvordan lyder støjen (brum -sus - skrat osv) - er det hele tiden - elelr lige når den tænder? - kan du regulere støjens lydstyrke med volume? - osv- osv......

Så er der lige det med, at det kunne være rart at vide, hvor du holder til, hvis man nu skulle kunne anbefale én, der måske kunne hjælpe dig IRL.

venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Mr.Flying Hips » tors 22. aug 2013 22:45

Tak, skal du have. Jeg håber den kan komme op at køre, da den mangler lidt i midt setup.

Jo, du har ret Freddy. Nu har jeg siddet og nulret lidt rundt med den. Og umiddelbart lyder det som om der er støv i kontakter eller potmetre. I hvertfald kan jeg få den hvide støj/sus til at forsvinde ved at dreje og trykke :-) Den skratter også lystigt når man drejer og trykker.

Den hvide støj er ret konstant i lydstyrken når den er der og kommer igen ved drej eller tryk. Jeg har ikke kunnet finde et system i det endnu. Nogen gange er den der fra start ved tænding. Nogen gange ikke. Nogen gange først når man skruer op eller skifter kanal.

Umiddelbart er der ihvertfald ingen støv eller rust i selve indgangene til hverken inputs eller højtalere. Jeg har ikke åbnet den endnu, men umiddelkbart ser selve printet næsten nyt ud. Det ved jeg selvfølgelig godt at den ikke er ( den er trods alt jo fra 67).
Der er dog lidt overfladestøv på indmaden under trælåget.
Brugeravatar
Mr.Flying Hips
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 15 jun 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Fredmarantz » tors 22. aug 2013 22:59

Sååå - lidt har du da åbnet den :ER:

Nå - så vi snakker om skrat og "hvid støj" - hvad jeg antager, du mener er sus. Du kan angiveligt påvirke suseriet og skratteriet ved at trykke på knapper og skrue på potentiometre - du kan skrue op og ned for støjen??
Well - jeg tillader mig at tro, at din radio skal renses rigtig godt i trykknap-omskiftere og i potentiometre.

Der sidder sikkert både støv og belægninger/ir - snavs efter et laaangt liv i skyggen, inde i disse komponenter. Jeg er ikke B&O-kender, men der er flere her på forum, som har godt fat i B&O - måske én af dem melder sig 8)

Du kan selv begynde at afhjælpe problemet ved at give alle trykknapper og potentiometre (volume - bass- diskant - balance) en ordentlig omgang gymnastik. Tryk - tryk - tryk - drej - drej - drej -måske 30 gange pr. knap uden vold - men alligevel på en beslutsom måde - og så rapportere tilbage, om det hjalp. Ved denne lette metode kan du være heldig at få fjernet en del af problemet. ( hav en kop kaffe ved siden af- så du ikke keder dig) - dette skal gøres med apparatet SLUKKET.

Jeg lægger mærke til, at du ikke nævner BRUM som et problem - der er ingen brum, vel??

Hvor holder du til?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Mr.Flying Hips » tors 22. aug 2013 23:08

Perfekt. Jeg kan alligevel ikke sove her til aften :-)

Jeg kan skrue op og ned for susen. Og ja, det er ganske rigtigt en susen. Og der er ingen brum overhovedet. Jeg går udfra at det er godt... Uanset hvad, så spiller den forbløffende lovende, når den rene lyd kigger frem engang imellem. Så et eller andet sted er den derinde :-)

En af mine venner nævner servisol og trykluft som en løsning. I så fald skal jeg nok have lidt begynderhjælp der.

Jeg melder tilbage.
Brugeravatar
Mr.Flying Hips
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 15 jun 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Fredmarantz » tors 22. aug 2013 23:11

Prøv lige det med trykknapperne og vent lige lidt med den kemiske krigsførelse og "luftangrebet" -

Jeg/vi afventer :Kaffe:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Mr.Flying Hips » tors 22. aug 2013 23:39

Så er jeg færdig med kaffen og det hjalp umiddelbart rigtigt meget. Der er stadigvæk lidt summen hvis jeg skruer helt op. Og lidt variation i lydstyrken ved drej på både balance og bas/treble. Men hvis man holder stille, så lyder den godt. Jeg giver den en gang drej og tryk mere. Er der andet man kan gøre?

Tusind tak indtil videre.
Brugeravatar
Mr.Flying Hips
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 15 jun 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Fredmarantz » tors 22. aug 2013 23:52

"Summen" - hvis du skruer helt op? - ikke sus?

Det er måske naturligt nok, at der kommer lidt "summen" -hvis man giver fuld gas (det gør man ikke med en ældre dame - og det er den heller ikke beregnet til ;) ) - helt støjfri ved fuld gas kan man nok heller ikke forvente af den - selv om den skulle være i toptrim.

Giv drejeknapperne en ordentlig omgang gymnastik igen - og se, om ikke det hjælper på lydstyrkestabiliteten.

både trykknapper og drejeknapper har bedst af at få en lille tur en gang i mellem. Det har de jo ikke fået i mange år- og derfor har du lidt problemer nu. Det kan ofte afhjælpes med gymnastik. Undgå at trykke på de skrevne ting på trykknapperne - det kan gå af ved slidtage og det vil du ikke have.

Hvis gymnastikken ikke hjælper nok - kan du gribe til den kemiske krigsførelse, men vent stadig lige med det - lad den spille i et stykke tid - nogle dage- brug den regelmæssigt - og tryk gerne lidt på knapperne og drej på tingene mange gange - lad den i det hele taget komme til sig selv efter mange års søvn.

Hvad angår den kemiske rensning af potentiometre og trykknapper kan man gøre dette med flere forskellige midler og alle anbefaler altid det, som de selv bruger - det er også religiøse aspekter i det. Men gå altid roligt til værks med kemi - der skal ofte ikke så meget til før det er rigtig fint. Men vent lidt endnu.....

Hvis den virker tilfredsstillende efter nogle dages regelmæssig brug - og den får lov at stå tændt i et godt stykke tid (under overvågning) - så er der vel i princippet ikke så meget mere at gøre end at nyde den.

og...lad være med at give fuld gas - men brug den gerne, som den er beregnet til - :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Mr.Flying Hips » fre 23. aug 2013 00:01

Præcis. Det er også det jeg tænker. Mit setup ligger heller ikke op til de vilde lydstyrker, men god vellyd til gengæld. Så stor er stuen alligevel heller ikke. Jeg skruede egentlig også mest helt op, for at høre om der var noget støj. Og jo, sus, var det jeg mente.
Jeg giver den lidt spillerum de næste par dage og så må vi se om ikke hun retter sig ud efter dvalen ;)

Ligenu står hun og lyser så fint ihvertfald. Billede

Jeg siger til, hvis det bliver nødvendigt med kemien.
Brugeravatar
Mr.Flying Hips
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 15 jun 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Fredmarantz » fre 23. aug 2013 00:06

Den er flot - der i mørket!

Lige et lille tip:

Hvis du på dens bagside kan se, at der sidder en såkaldt "voltageomskifter" - så vil det være en fordel at sætte denne omskifter til 240V, hvis muligt.
Da Beomasteren her blev bygget havde vi nok mest 220V i kontakterne - i vore dage er vi i området omkring de 230V - altså en højere spænding end tidligere.

Hvis apparatet er stillet til 220V på denne omskifter, så får apparatet (og hermed også pærerne i skala og andre steder), lidt overspænding, med forkortelse af deres liv til følge.

Hvis du stiller denne omskifter om til 240V, så får apparatet derimod lidt underspænding hvilket vil forlænge lampernes liv dramatisk. Apparatet vil miste lidt udgangseffekt (men ikke meget) - og ikke noget, jeg tror, du ville kunne mærke) - det hele kører lidt mere "safe" - gør det, hvis du føler dig hildet til det.

måske unødvendigt at nævne, men det skal selvfølgelig gøres med apparatet slukket - og gerne ude af stikkontakten :cool1:

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz fre 23. aug 2013 00:10, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Mr.Flying Hips » fre 23. aug 2013 00:09

Det kigger jeg lige på. Tak for tippet. Det havde jeg aldrig tænkt over faktisk.

Den lyder helt godt nu, på de ny-restaurede højtalere. Det skal nok blive godt det her.
Brugeravatar
Mr.Flying Hips
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 15 jun 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Mr.Flying Hips » fre 23. aug 2013 00:12

Og så er den skiftet til 240 :Thumpsup:
Brugeravatar
Mr.Flying Hips
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 15 jun 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Fredmarantz » fre 23. aug 2013 00:17

:thumbsup:
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Hackenberg » fre 23. aug 2013 10:49

Mr.Flying Hips skrev:Det kigger jeg lige på. Tak for tippet. Det havde jeg aldrig tænkt over faktisk.

Den lyder helt godt nu, på de ny-restaurede højtalere. Det skal nok blive godt det her.


Ny-restaurerede højttalere? Må vi se/høre mere?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2114
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Beomaster 1000

Indlægaf Mr.Flying Hips » man 26. aug 2013 21:46

Meget gerne. Det er nogle gamle B & O - M type som jeg fandt i vores storskrald :-) De lød efter lidt afstøvning og et lille loddetjek ret godt. Bassen gav dog op efter en måned eller to. Så jeg fandt en gammel reparatør, som havde nogle gamle enheder i fin stand liggende og en time efter, stod jeg med et par nye højtalere :-) De var først lidt stive i lyden, i forhold til de gamle, men nu efter et halvt års tid, lyder de glimrende igen. Og de passer mig perfekt til det her "lille" (ihvertfald W-mæssigt) setup. Lyden er dyb og varm og passer godt til alt mit gamle jazz, på vinyl.

MEN, nyeste udvikling i Beomaster-historien er desværre, at den døde en formiddag. Det havde ellers hjulpet det hele, men jeg tror at det voltageskift, var lidt for meget for den. Efter at jeg stillede den op til de 240V, begyndte den at bippe/brumme ved opstart og lidt ind i tændingen. Så jeg skiftede tilbage og formiddagen efter var den død... Så nu kommer jeg nok ikke uden om en tur til reparatøren.

Men så skal det hele jo nok blive godt alligevel... Om men lidt dyrere end beregnet :-)
Brugeravatar
Mr.Flying Hips
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 15 jun 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster