Luxman L100

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Luxman L100

Indlægaf LektorBlomme » søn 27. okt 2013 23:38

Hejsa

Jeg har budt på en Luxman L100 på ebay, som trænger til en kærlig hånd.

Jeg kender kun modellen lidt af omtale, og et (indtil videre kun et) spørgsmål er dukket op:
Hvor mange sikringer sidder der normalt i sådan en?
Efter at have kigget på mange billeder på nettet ser det ud til at være lidt forskelligt. Nogle er der en 2-3 stykker umiddelbart bag højttalerterminalerne, og andre 4-5 stk, og nogle ser der slet ikke ud til at være nogen(!)
Den på ebay (som vidst bor i Vojens!) er der så yderligere 2 på ydersiden ved siden af terminalerne, er det normalt? ...det ligner lidt noget hjemmelavet, men jeg ved ikke bedre.

Vh Jens
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Luxman L100

Indlægaf CathodeFollower » man 28. okt 2013 00:50

Ifølge servicemanualen er der kun 2 sikringer i en Luxman L-100.
De sikringer som er vist på bagsiden af denne L-100 er helt sikkert eftermonterede. Man vil aldrig sætte sikringer i åbne sikringsholdere på bagsiden.
Service manualen kan hentes på HiFiEngine eller ElectroTanya.

Mvh
Kirsten
CathodeFollower
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 04 maj 2012
Lokalitet: Glostrup

Re: Luxman L100

Indlægaf Tonni » man 28. okt 2013 06:24

halvandet døgn tilbage og € 411,- for et "defekt" og hærget stykke elektronik! Hvad mon den ender op i???
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Luxman L100

Indlægaf Captain Phoenix » man 28. okt 2013 09:24

Sikringerne på bagsiden er ikke alene uoriginale.
Det er også noget klamphuggeri.
Skal man af en eller anden grund montere sikringer, der er tilgængelige udefra, skal det ske i "skru-ind" holdere, så man ikke kan komme i kontakt med strømførende dele. Hvis de er sat til netdelen (220 V) er det desuden livsfarligt.

Med dén indstilling, der ligger bag sådan en sikringsmontering, kan man frygte hvad der ellers er lavet...
Dertil mange ridser på kabinet - og huller boret i siden (???).
Pas på...

Jeg synes at over 3000,- lyder helt vildt...

http://www.ebay.com/itm/LUXMAN-l-100-50 ... onik_Verstärker&hash=item3f2ad03c60
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Luxman L100

Indlægaf LektorBlomme » man 28. okt 2013 10:33

Jeg tænkte også at det ikke så helt lovligt ud...
Sælger skriver at den er solgt fra ny i Danmark, men at den sandsynligvis er kommet til landet som en 110v og tilpasset hos Rossing Electronics a/s (?) Kan det have noget med sagen at gøre?

Jeg "kom til" at byde på den - hvilket er lidt for let for mine nysgerrige fingre - inden jeg havde set annoncen ordentligt igennem. Først tænkte jeg at det ikke lød så alvorligt, og at det måske kunne klares med en rensning, og udskiftning af nogle enkelte elektrolytter, men det kan vidst godt gå hen og blive en dyr fornøjelse :oops:
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Luxman L100

Indlægaf snod » man 28. okt 2013 12:39

Måske har den haft et liv, hvor det var en fordel, at sikringerne er let tilgængelige!
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Luxman L100

Indlægaf Ehapa » man 28. okt 2013 13:36

Har haft sådan en, rigtig god, købte den på ksb, kun nogen uger efter gik den i sort den var til rep I fire uger teknikerne kunne ikke finde fejlen som lå i start relæ så vidt jeg husker de lavede en hokus pokus løsning så den virkede udenom relæet/mute, var derefter ikke glad for den mere og solgte den. Men over 3000kr for en defekt l-100...No..Way , ebay er godt for sælger og ikke køber. :Skor:
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman L100

Indlægaf MDA » man 28. okt 2013 13:41

Ehapa skrev:ebay er godt for sælger og ikke køber. :Skor:


Ikke altid.
I langt de fleste tilfælde er jeg sikker på der også sidder en glad køber, der skal 2 til at byde varen op.
At en køber ikke læser/ser auktionen ordentlig igennem inden bud, er ikke sælgers skyld.

Der hvor eBay er til købers fordel, er ved retur ret når der er betalt via paypal.
Part swap og ved feks. skade under transport mm. står en sælger utrolig skidt.

Jeg synes eBay er til alles fordel, der ingen som tvinger folk til at byde :cool1:

Men vi kan godt blive enig om at man får de bedste priser på eBay men som sagt, så kan det også komme til at koste dyrt i den sidste ende, hvis man støder på en uærlig køber.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3370
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Luxman L100

Indlægaf LektorBlomme » man 28. okt 2013 14:32

MDA skrev:...At en køber ikke læser/ser auktionen ordentlig igennem inden bud, er ikke sælgers skyld.



Helt enig. Jeg må tage den som dyre lærepenge, og så håbe jeg kan få den til at spille [kryds]
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Luxman L100

Indlægaf Ehapa » man 28. okt 2013 17:12

Det er en dejlig forstærker...så held og lykke herfra-
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Luxman L100

Indlægaf MDA » man 28. okt 2013 18:40

Der super mange kyndige og hjælpsomme brugere her inde, den skal med garanti nok komme op på dupperne igen.

Dyre lærepenge? der har de fleste af os hvis været, på den ene eller anden måde :lol:

Ehapa skrev:Det er en dejlig forstærker...så held og lykke herfra-

Absolut, den er lækker, har fortrudt jeg solgte min :'(
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3370
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Luxman L100

Indlægaf Fredmarantz » man 28. okt 2013 18:45

Luxman har lavet mange særdeles fine ting- kan vi vist alle blive enige om. Jeg har ikke mulighed for at huse Luxmans overhovedet - ét sted må man jo stoppe og begrænse sig. Men skulle jeg alligevel "snige" mig til én, så ville L-100 være i søgeren - fantastisk flot og fin ting, synes jeg. :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman L100

Indlægaf Nillerviborg » man 28. okt 2013 20:09

Ehapa skrev:Har haft sådan en, rigtig god, købte den på ksb, kun nogen uger efter gik den i sort den var til rep I fire uger teknikerne kunne ikke finde fejlen som lå i start relæ så vidt jeg husker de lavede en hokus pokus løsning så den virkede udenom relæet/mute, var derefter ikke glad for den mere og solgte den. Men over 3000kr for en defekt l-100...No..Way , ebay er godt for sælger og ikke køber. :Skor:


- Så har det sgu været noen usandsynligt u-kyndige teknikere der har haft den i hænderne...
Næste gang du render i sådan noget er det sgu nok analogbo eller undertegnede der skal trylle med den istedet for.

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Luxman L100

Indlægaf Tonni » man 28. okt 2013 22:06

Er ret sikker den er moddet til at sidde i et rack. Men det gør ikke det mindre betænkeligt at der sidder så mange sikringer smidt rundt i den. - Og ej hellere mere lovligt, med de sikringer ude på bagsiden. osv. osv.

Jeg ville ikke turde kaste mine jydske $ efter den!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Luxman L100

Indlægaf snod » fre 1. nov 2013 18:22

Var det dig, der løb med den, Blomme?
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 106 gæster