Mindre bas i vintage forstærkere?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Mindre bas i vintage forstærkere?

Indlægaf Herokazz » man 28. okt 2013 19:24

Hejsa

Var lige ude at kigge på en Harman Kardon 930 i dba. Det skulle være en kraftig sag synes jeg jeg har læst på nettet, men der var nærmest ingen bas i den. Den spille ud af nogle Jamo gulvhøjtalere, men kablerne var dog meget tynde.
Kan det passe? Der var jo væsentlig mindre bas/bund i musikken i 70'erne, så måske forstærkerne var indstillet til ikke at levere så meget. Eller var der noget galt med den?
Har en Vector Research amp fra start 80'erne med MASSER af bund.

Tak
Herokazz
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26 jul 2013
Lokalitet: København

Re: Mindre bas i vintage forstærkere?

Indlægaf Herokazz » man 28. okt 2013 19:26

Burde en forstærker ikke bare forstærke signalet uanset om det er en ny sang med masser af bund eller en gammel sang uden så meget. Den burde vel ikke lave om på lyden selv om den er fra 70'erne??
Herokazz
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26 jul 2013
Lokalitet: København

Re: Mindre bas i vintage forstærkere?

Indlægaf KlausM » man 28. okt 2013 19:52

Der er da ikke noget galt med bas forstærkningen generelt i forstærkere fra halvfjerdserne, men en 35+ år gammel forstærker skal måske serviceres inden den yder, hvad den er bygget til; fx kunne elektrolytterne være blevet "trætte" og burde skiftes.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Mindre bas i vintage forstærkere?

Indlægaf jan_stevns » man 28. okt 2013 20:15

Herokazz skrev:Kan det passe? Der var jo væsentlig mindre bas/bund i musikken i 70'erne, så måske forstærkerne var indstillet til ikke at levere så meget.


Øeh - mindre bas/bund i musikken i 70'erne ?

Hvor i alverden har du det fra - det var da dengang vi blæste højttalerfronter af med Funky Town, eller Daddy
Cool
jan_stevns
 

Re: Mindre bas i vintage forstærkere?

Indlægaf Captain Phoenix » man 28. okt 2013 20:23

KlausM skrev:fx kunne elektrolytterne være blevet "trætte" og burde skiftes.

Også mit bud: Flade elektrolytter i strømforsyningen - det koster på bassen.
H+K var blandt de første der lagde vægt på solide strømforsyninger (nogle gange endda seperate for hver kanal) så der skal ikke være "svage overarme" med en 930'er i set-up'et.
Når sælger forlanger 1500,- bør sådan noget være i orden (vil jeg mene).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Mindre bas i vintage forstærkere?

Indlægaf Herokazz » man 28. okt 2013 20:46

Ja så en forstærker fra dengang burde lyder ca som en morderne forstærker ikke? Der er selvfølgelig nuanceforskelle som man kan diskutere til døde, men rundt regnet skulle den levere hele spectret.
Denne lød nærmest som om der var cuttet ved 200 hz. Bassen og stortromme var stort set ikke eksisterende...
Herokazz
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26 jul 2013
Lokalitet: København

Re: Mindre bas i vintage forstærkere?

Indlægaf jan_stevns » man 28. okt 2013 21:36

Herokazz skrev:Ja så en forstærker fra dengang burde lyder ca som en morderne forstærker ikke? Der er selvfølgelig nuanceforskelle som man kan diskutere til døde, men rundt regnet skulle den levere hele spectret.
Denne lød nærmest som om der var cuttet ved 200 hz. Bassen og stortromme var stort set ikke eksisterende...


Jeg ville da forvente noget der er tæt på - den udtalte mangel på bas, kan jo være fordi højttalerne har været koblet i modfase - så lyder der noget besynderligt.
jan_stevns
 

Re: Mindre bas i vintage forstærkere?

Indlægaf spuncut » man 28. okt 2013 21:37

Hej Herokazz
Jeg melder mig i koret "gamle lytter".
Bassen kræver laaaaangt den største effekt ved musikafspilning og dermed langt de fleste mikrofarrad af dine lytter i strømforsyningen. Måske er de to (eks.) 10.000 uF efter alle disse år helt nede på 2000uF og det betyder at hver gang at der skal gengives en bas eller en stortromme så drænes lytterne for energi og trommeslaget synes at forsvinde i et "sort hul" (nærmest samme effekt som når en slatten forstærker sættes til at drive en vanskelig højtaler).
Desuden er der måske overføringslytter (ikke hvis forstærkeren er DC-koblet) og emitterafkoblingslytter hvis overgangsfrekvenser stiger i takt med at kapaciteten falder og således kan medføre at basforstærkningen reduceres.
Nye lytter, over det hele, så skal du bare høre :thumbsup:
Lad mig desuden vove pelsen og tilføje at du med fordel kan skifte nogle af de små lytter ud med filmcaps, så skal der aldrig bøvles med dem mere.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Mindre bas i vintage forstærkere?

Indlægaf jan_stevns » man 28. okt 2013 22:11

spuncut skrev:Hej Herokazz
Jeg melder mig i koret "gamle lytter".


930'eren er en fin gammel DUAL power supply fætter, med 4 stks 6800uF, og kan normalt levere flot varm lyd, men træerne gror ikke ind i himmelen - 2 x 50w i 8Ohm og 2 x 70 i 4

Bassen kræver laaaaangt den største effekt ved musikafspilning og dermed langt de fleste mikrofarrad af dine lytter i strømforsyningen. Måske er de to (eks.) 10.000 uF efter alle disse år helt nede på 2000uF og det betyder at hver gang at der skal gengives en bas eller en stortromme så drænes lytterne for energi og trommeslaget synes at forsvinde i et "sort hul" (nærmest samme effekt som når en slatten forstærker sættes til at drive en vanskelig højtaler).


Selv om kapaciteten er dalet ned til 2000uF pr side, skal man spille nogenlunde højt før slapheden i koderne viser sig - og de fleste JAMO højttalere er nu engang pænt følsomme, så jeg er temmeligt sikker på den omtalte mangel på bas skal søges udenfor strømforsyningen

Jeg har da for sjov smidt 2200uF/63v i en forskrækker, bare for at tage fusen på en "klog gut" - hehe - *den* så han ikke lige komme :Skor:

Prøv at tage hovedtelefoner på og lytte til dette klip - en gammel Technics SA5200 2 x 8w receiver, og et par gamle tuber - lytterne i strømforsyningen er kun 2200uF/40volt.
http://www.youtube.com/watch?v=rHskT9HmU1k
jan_stevns
 

Re: Mindre bas i vintage forstærkere?

Indlægaf spuncut » man 28. okt 2013 22:38

Hej Jan
Jeg kan kun give dig ret i at alle forslag blot er gisninger indtil at der er blevet foretaget en egentlig fejlfinding.
10.000 til 2000uF er som skrevet et eksempel og er højtalerne strømkrævende vil jeg vove den påstand at 80% reduktion af ladekapacitet er hørbart. Muligvis ikke særligt meget med 20W og solosang på OB, men tydeligt med 100W og Dave Grusin på et sæt A25.
Men jeg ville dog under alle omstændigheder udskifte lytterne, udelukkende på grund af alderen.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Mindre bas i vintage forstærkere?

Indlægaf Tube mania » man 28. okt 2013 23:22

Jeg har sådan en...endda to...der mangles hverken bas eller noget som helst andet i dem, men de har også fået nye lytter. Jeg hørte ikke på dem inden jeg skiftede lytterne da jeg kunne se tydelig ripple på forsyningen under testkørsel på dynamo-meteret (pinebænken).
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Mindre bas i vintage forstærkere?

Indlægaf Herokazz » tirs 29. okt 2013 23:20

Tak for svarene!
Ved I hvad det ville koste at få skiftet lytterne og hvem man ringer til i kbh? Ved ikke lige om jeg køber denne, men det lader til at være en god ide uanset hvad hvis man køber en forstærker med 40 år på bagen :)
Herokazz
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26 jul 2013
Lokalitet: København

Re: Mindre bas i vintage forstærkere?

Indlægaf jan_stevns » tirs 29. okt 2013 23:43

Herokazz skrev:Tak for svarene!
Ved I hvad det ville koste at få skiftet lytterne og hvem man ringer til i kbh? Ved ikke lige om jeg køber denne, men det lader til at være en god ide uanset hvad hvis man køber en forstærker med 40 år på bagen :)


Er det den i Hviovre ??

Den er lidt højt prissat, men nuvel :)

4 nye Panasonic 6800uF/63v står vel i 200 kroner's penge fra Farnell

men ............. de andre kondensatorer i signalvejen er såmænd ligeså fine at tage med, når proppen er åbnet

regn med ca en tudse ialt

Såehhh - du skal da trykke fyren lidt på maven :thumbsup:
jan_stevns
 

Re: Mindre bas i vintage forstærkere?

Indlægaf Herokazz » ons 30. okt 2013 01:24

Ej jeg tror ikke jeg tør den i Hvidovre. Den lød ikke helt rask. Overvejer en Sansui 4000 i nordvest. Har ikke set den endnu, men den knaser vist også.
Kan godt være jeg er lidt ude på dybt vand hehe. Kan godt være jeg bare skulle finde mig en lidt nyere en der virker. Eller ofre lidt mere...

Tak for hjælpen. Jeg kigger lidt videre.
Herokazz
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 26 jul 2013
Lokalitet: København

Re: Mindre bas i vintage forstærkere?

Indlægaf Dan63 » tors 31. okt 2013 21:30

Hej. Jeg tænkte om de Jamohøjtalere, der var sat til var en alder, hvor der var bi-wiring, hvis ja kunne det måske være at bassen slet ikke var koplet til. Bare et skud.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 171 gæster