Frostgrader og Vintageudstyr

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Frostgrader og Vintageudstyr

Indlægaf PVH » man 25. nov 2013 20:37

Da jeg har et "mindre lager" hvor der kan forkomme frostgrader, har jeg tænkt på hvor stor skade det kan have på mit vintage udstyr, er der nogen her på forum som har erfaring med det samme problem. ???
Palle.
PVH
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: 03 nov 2011
Lokalitet: Østfyn

Re: Frostgrader og Vintageudstyr

Indlægaf larsne » man 25. nov 2013 21:24

min erfaring er at det ikke har det store at sige, det er fugt som er fjenden når man har lager.
larsne
 
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Frostgrader og Vintageudstyr

Indlægaf Spectrum » man 25. nov 2013 22:44

Jeg har en SA-1010 Fra technics, den havde stået i regnvejr og frost og slud og solskin og alt det der i tre år, hvorefter den blev grundrengjort og nu virker den så stadig... og så var der også noget med en gammel beomaster 1000 Jeg fik en gang, der havde stået i en hytte i Ti år, og stadig virkede, Jeg bare at de ikke lige at de skal fryses ned til minus 20 grader eller noget, men ellers ville de nok kunne klare det, fra et et Teknisk Synspunkt ville der ikke opstå problemer.

-Søren
Kender lidt til lidt af hvert, mest solidstate grej, men lærer PT også om Rør.
Stor Fan af Technics Og Zenith.
Brugeravatar
Spectrum
 
Indlæg: 72
Tilmeldt: 28 sep 2013
Lokalitet: Ribe

Re: Frostgrader og Vintageudstyr

Indlægaf Tonni » man 25. nov 2013 22:53

Giver Søren delvist ret... Men som larsne skriver er fugt, og de efterfølgende korrotionsskader ikke sunde for elektronik, overhovedet!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Frostgrader og Vintageudstyr

Indlægaf Nillerviborg » man 25. nov 2013 23:04

Pas på med LCD-Display's, hvis der skulle være noget af den slags. ...
Dem har vi døjet en del med som resultat af frost-skader på fx. nogen Vintage RevoX tunere, der bliver brugt til lokal-radio Retrans, og derfor står i nogle u-opvarmede senderskure hist og pist på landet. ...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Frostgrader og Vintageudstyr

Indlægaf acj1980 » tirs 26. nov 2013 01:22

Enig at det er fugten som er dræberen.. jeg fik et LL tv for nogle år siden som havde stået i en skunk hvor temperaturen om sommeren er 30 grader og tilsvarende frost om vinteren... det var lige til at fikse, uden at højspændingstrafo eller modstande var smuttet.. der var kun nogle enkelte trætte kondensatore.. men det bliver alligevel trætte pga alder og dårligt materiale .. rådet ved omskifteligt vejr er at pakket det ind i en af de her gennemsigtige affaldsposer og så få suget luften ud f.eks med en støvsuger og så forsegl posen og så i skuret.. så er man sikker på ingen fugt slipper ind, de fleste ting kan godt tåle frost.. det er værre med for meget varme

Alex
acj1980
 

Re: Frostgrader og Vintageudstyr

Indlægaf Tube mania » tirs 26. nov 2013 09:10

Jeg har ca 2000 gamle rør på loftet i papkasser...her er godt nok mange som er blevet utætte og hvide i toppen. Det kan de åbenbart ikke lide. jeg trode ellers at de blev bedre...*cryobehandlet.* :Skor:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Frostgrader og Vintageudstyr

Indlægaf jcr1972 » tirs 26. nov 2013 11:39

Jeg har også oplevet at rør mister vakum ved at stå i frost ude på et loft el.lign. Jeg tror det sidste man skal gøre er at pakke apparater ind i plastposer. Det hjælper ikke at suge luften ud, da man jo aldrig ville kunne tømme den helt. Og så vil der opstå kondens inde i posen, og det kan ikke fordampe ud i fri luft. Jeg købte selv et par gamle radioer fornylig, hvor sælger havde været så venlig at pakke dem godt ind i poser. Selvom de havde stået tørt, var temperatursvinget nok til at udvikle kondens med det resultat at der var begyndt at komme mug på kabinetterne, og pletter på chassis'erne. Og det skal lige nævnes at de kune havde været pakket ind i få måneder. Der vil altid opstå kondens når temparaturen svinger omkring de 0 grader, og skal det gøre mindst skade, er ventilation det allerbedste.

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Frostgrader og Vintageudstyr

Indlægaf hificlassic » tirs 26. nov 2013 15:47

min SAE mkIV har stået i vand til knæene lidt for lang tid. Komponenterne holdt til det, men begge printboards måtte jeg skifte. Desuden var alle skruer rustet. Men den står nu "næsten" som ny igen og spiller lystigt.
En Luxman L430 er en gang død for mig pga frost/efterfølgende kondens ved hurtig startop i 22 grader
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 125 gæster