Forstærker til hovedtelefoner

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf toppe » tors 5. dec 2013 17:24

Jeg har brug for lidt hjælp og vejledning vedr. evt køb af en ældre forstærker, som jeg vil bruge sammen med mine hovedtelefoner. :roll:
Størstedelen af den tid jeg lytter til musik, foregår med hovedtelefoner på et moderne setup bestående af en Dac, en hovedtelefonforstærker og et par bøffer. I mine ører er lyden neutral, lidt til den lyse side, og med ret god opløsning. Jeg er næsten tilfreds med mit setup, men jeg kunne godt efterlyse en bedre og lidt mørkere klang uden at ofre opløsning.
Jeg har læst om flere der sværger til forstærkere/recievere fra 70‘erne til at drive deres hovedtelefoner – nogle sågar ved at sætte dem direkte til højtalerterminalerne. Jeg er på det rene med, at det ikke er uden problemer at sammensætte et signal fra en moderne kilde med en ældre forstærker, og har derfor indkøbt et sæt 'attenuators' – stik, der begrænser styrken på signalet.
Min eneste oplevelse med en ældre forstærker er min NAD 3020 series 20. Når jeg bruger den som integreret forstærker er jeg ikke synderlig imponeret – lyden synes mørk, mudret og med dårlig opløsning. Ikke uden charme, men ikke en forstærker der kan konkurrere med min hovedtelfonforstærker. Hvis jeg istedet bruger min hovedtelefonforstærker som forforstærker og Nad’en som effekttrin er det mørke og mudrede forsvundet. Klangen er bedre og lidt mørkere end min hovedtelefonforstærker, men Nad’en er mindre raffineret.
Det er for bøvlet og fjollet at have Nad’en stående, da den er afhængig af en ordentlig forforstærker for at kunne præstere.
Spørgsmålet er så, om der findes fine forstærkere derude med gode forforstærkere og effekttrin (?er hovedtelefonudgangen koblet til effektdelen?), som kan levere vellyd uden at gå (for meget) på kompromis med ex opløsning?
Støjer de gamle forstærkere? Min hovedtelefonforstærker er fuldstændig stille i pauser i musikken eller uden signal, ingen sus eller andet, og det er lidt vanedannende.
Er de til at betale? Jeg kan måske svinge mig op til at alliere mig med én, der har en kompressor, og give den en rensning, men jeg evner ikke at give den yderlige service og vil være nødt til at få et værksted til at kigge på den, og jeg har slet ingen anelse om hvad sådan et besøg kan løbe op i...
Et sidste spørgsmål: Hvorfor pokker lyder hovedtelefonudgangen på en gammel svend så godt? En moderne forstærkers hovedtelefonudgang er rædselsfuld, og mange deciderede hovedtelefonforstærkere har ikke kræfter nok til at drive min bøffer ordentligt – de kræver dog mere juice end de fleste... 8)
Jeg har søgt lidt på den blå, og der er særlig én forstærker, der har fanget mit øje: En Sansui AU-555a. Men jeg kender den ikke og har generelt ingen anelse om, hvor jeg skal starte min søgning, så alle råd og forslag er velkomne :-)

Nu håber jeg ikke at komme i Bad Standing, nu hvor jeg har indrømmet at jeg ikke lytter til lyd, der stammer fra vinyl og ellers er pakket ind i fine træsorter som palisander, teak og rosewood ;) :lol:
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf Klausen » tors 5. dec 2013 17:31

Skrækkelige menneske, kan du nu se at få købt noget ordenligt grej og få vintage baksillen under huden. :pisk: :lol:
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf toppe » tors 5. dec 2013 17:38

Jaja, men jeg satser på en glidende overgang - jeg er ikke klar til at tage en kold tyrker ;-)
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf rørglad » tors 5. dec 2013 18:56

"Nu håber jeg ikke at komme i Bad Standing, nu hvor jeg har indrømmet at jeg ikke lytter til lyd, der stammer fra vinyl og ellers er pakket ind i fine træsorter som palisander, teak og rosewood ;) :lol:"

Jeg tror ikke du kommer i Bad Standing! For der er stor respekt for dem, som søger sandheden. Men der findes bare ikke een sandhed når det gælder reproduceret lyd - ud over at den skal genskabe den oprindelige lyd i størst muligt omfang. Der er ikke en facit-liste. Nogle forstærkere - både nye og gamle kan give sus o.s.v.
Det er ikke muligt at besvare dine mange spørgsmål objektivt, men du kan sikkert få en del personlige meninger og anbefalinger, og de vil nok hælde imod det gamle grej, når du spørger "vintage folket".
mvh Nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf spuncut » tors 5. dec 2013 19:32

Hej toppe
Ingen vintage-fundamentalisme her. Jeg ville meget nødigt undvære HTPC og surroundpreamp, det er jo ikke alt som kan skaffes på vinyl.

Med hensyn til dine hørebøffer, så ku' vi jo kigge lidt på hvordan en typisk vintage HT-udgang er lavet. Feks. Sansui AU555 :
sansui555a.GIF

Den er ganske simpel. Der er blot sat en 470 Ohm's modstand i serie.
Det betyder at hvis dine bøffer er af den dynamiske slags på 8 Ohm, så har du nærmest INGEN dæmpningsfaktor, hvilket vil sige at dine bøffers impedanskurve direkte bestemmer den tonale balance.
Din dedikerede HT-amp er med al sandsynlighed lavet som et lille effekttrin med lav udgangsimpedans og er derfor ikke på samme måde følsom overfor bøffernes impedansudsving.
MVH spuncut
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af spuncut tors 5. dec 2013 19:44, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf toppe » tors 5. dec 2013 19:35

Hej Nils,

Tak for svar. Jeg er selvfølgelig med på, at der ikke findes et facit, og selvfølgelig vil folk herinde stemme for vintage-grej, og det er jo derfor jeg stiller spørgsmålet herinde. Mit valg står lidt mellem en decideret hovedtelefonforstærker eller at bruge hovedtefonudgangen på en smuk forstærker fra 70'erne. Eller det åbenlyse: Begge :lol:
Hovedtelefonforstærkerne har jeg rimelig godt styr på, det er på vintagefronten min uvidenhed slår igennem, så jeg er stadig meget interesseret i indtryk og anbefalinger :p
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf toppe » tors 5. dec 2013 19:41

Hej Spuncut,

tak for svar. Kan du uddybe hvad det vil sige at mine 'bøffers impedanskurve direkte bestemmer den tonale balance.'?
De er iøvrigt ikke dynamiske, men orthodynamiske/planar magnetiske.

mvh
torben
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf spuncut » tors 5. dec 2013 19:49

Hej toppe
"orthodynamiske/planar magnetiske" hold ellers lige op...
Nu mangler vi blot et fabrikat og en type, så ka' det da være at vi kan finde en impedanskurve :Tanke:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf toppe » tors 5. dec 2013 19:54

Ah, undskyld. Det er et par Hifiman he-500, med en impedans på 38 Ohm
http://hifiman.com/Products/?pid=102

Jeg kender ikke rigtig teknologien, men den var vist ganske udbredt i 70'erne, og har fået en revival de senere år.

Edit: jeg er stadig i tvivl om hvad 'tonal balance' betyder - er det lydstyrken udtrykket dækker over?
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf spuncut » tors 5. dec 2013 20:42

Kunne ikke finde en impedanskurve på dine bøffer, så vi laver øvelsen med en halvstor fuldtonehøjtaler. Tallene er anderledes men princippet er det samme.
Billede
Ja..her har man betalt for en 8 Ohm's højtaler....og hvad får man så ?!?!?
Jo faktisk alt muligt andet....ved basresonansen på omkring de 100Hz er den oppe på et par-og-tredive Ohm og så tager den ellers flugten over 2kHz...Yes..yes... 8ohm er ikke hvad de har været, men det er jo netop derfor at det kaldes for højtalerens impedans og ikke modstand.
Sætter vi nu en 470 Ohm's modstand i serie med denne højtaler vil de frekvenser som har den laveste impedans blive dæmpet mest fordi højtaleren vil virke som et frekvensafhængigt potentiometer som "skruer" ned der hvor impedansen er lavest.
Sagt på en anden måde så vil højtaleren favorisere de frekvenser(toner) hvor impedansen er højest.
I nærværende eksempel vil det resultere i det man på vestjysk kalder for en one-note-bass, ikke meget mellemtone, og en gennemtrængende diskant. Det er hvad der ville ske hvis denne højtaler skulle drives fra en
høj fødeimpedans (ultra-lav dæmpningsfaktor) eller det som svarer til en gammeldags hovedbøf-udgang, altså at højtalerens impedanskurve, nærmest egenrådigt, bestemmer hvilke toneområder som fremhæves/sænkes også kaldet den tonale balance.

Inden der er nogen som kommer rendende og slår mig i hovedet, vil jeg lige oplyse at lydtrykskurven selvfølgelig skal lægges hen over impedanskurven for at få det fulde billede. Meeenøøhhh den tager vi en anden gang.
MVH spuncut

PS: Dine ortopædiske bøffer der...kunne der være tale om et princip som ligner det man på højtaler-sprog kalder for det magnestatiske princip ?
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf toppe » tors 5. dec 2013 21:25

Hej Spuncut,
Jeg er meget imponeret af dit flotte forsøg på at lære en mand, der er 'fatsvag og mentalt underfrankeret' ud i de tekniske områder, en smule om de basale teknikker, men det fiser desværre lidt hen over hovedet på mig :oops: :lol: ;) :Skor:

I højtalersammenhæng har jeg ofte læst og hørt fra venner om højtaleres impedanskurver og om deres betydning for de krav der stilles til forstærkeren, men jeg har faktisk aldrig set en impedanskurve over en hovedtelefon - hvorfor ved jeg ikke...

Hvis du skulle ønske at vide lidt mere om de enheder, der sidder i mine bøffer, kan du læse lidt her:
http://www.innerfidelity.com/content/how-planar-magnetic-headphones-work

Som sagt er jeg 'teknisk udfordret', men min erfaring med forskellige forstærkere siger mig, at mine bøffer kræver noget 'juice' af forstærkeren (men hvilken slags juice ved jeg ikke). Nad 3020 har tilpas/rigeligt, så jeg tvivler ikke på, at andre gamle forstærkere sagtens kan drive dem. Det er meget muligt at det kan betale sig at ændre modstandene i hovedtelefonudgangen, så de bedre matcher mine bøffer.
Jeg har lyttet til mine bøffer koblet direkte til højtaler terminalerne i nogle forskellige forstærkere, og det lød ret godt, men problemet med den løsning er, at man tilsyneladende enten skal finde en tilpas 'svag' forstærker, eller regulere inputtet til forstærker for at kunne bruge meget andet end 'kl 8' indstillingen...
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf toppe » tors 5. dec 2013 21:29

spuncut skrev:PS: Dine ortopædiske bøffer der...kunne der være tale om et princip som ligner det man på højtaler-sprog kalder for det magnestatiske princip ?


Ha! Det er humor på et højt plan :cool1:
Jeg tror det er det samme, check evt link http://www.innerfidelity.com/content/how-planar-magnetic-headphones-work
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf spuncut » tors 5. dec 2013 21:47

Okay...
Hvis du nu ta'r en equalizer og stiller skyde-knapperne, så de, samlet set, kommer til at ligne den viste kurve..der..
Da vil du opleve en tonal balance som, sååån nogenlunde, vil have samme karakter...
Hjalp det ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf spuncut » tors 5. dec 2013 22:04

Angående "juice" : Der er ikke meget juice tilbage når der er sat en stor modstand i serie med dine bøffer, især ikke hvis impedanskurven spræller lidt. Det kan sagtens have indflydelse på hvor dynamisk lyden opfattes.

Angående tonal balance : Ved tilslutning af dine bøffer til en "vintage" HT-udgang, vil du opleve at bøffernes impedansmæssige uheldigheder i langt højere grad bliver hørbare.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf toppe » tors 5. dec 2013 22:34

Jeg forstår godt 'equalizer' metaforet. Når jeg ser målinger på mine bøffer ser de ex således ud;

Billede

Men min 'oplevede' forskel mellem de ovennævnte hovedtelefoner er uendeligt meget større end forskellen på deres respektive grafer. Jeg har også lidt på fornemmelsen at hovedtelefoner er lidt mere vanskelige at måle korrekt end højtalere... En anden pointe er, at jeg oplever fx en ret stor forskel på lyden af mine bøffer med velour puder monteret kontra kunstige læderpuder.

Så alt i alt, jeg holder mig til hvad jeg synes lyder godt og tillægger ikke specs og grafer en al for stor betydning...

Iøvrigt holder de grundlæggende karakteristika, som jeg oplever med NAD 3020, stik uanset om jeg lytter til den med højtalere eller hovedtelefoner. Jeg derfor ikke så bekymret for, at hovedtelefonudgangen på en god vintage forstærker, ikke skulle kunne yde mine bøffer en rimelig retfærdighed.

Så, hvis der er nogen derude der har bedre forslag til en god vintage forstærker end NAD 3020 hører jeg gerne om det. Og hvis der er nogen der har erfaring med ovennævnte Sansui AU-555a er jeg meget interesseret i indtryk, uanset hvor generelle de måtte være :p Den, som jeg har et godt øje til, befinder sig i en anden landsdel, og jeg værgrer mig lidt ved at købe noget, som jeg hverken ved noget om eller har mulighed for at lytte til. ;)
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 94 gæster