Forstærker til hovedtelefoner

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf spuncut » tors 5. dec 2013 23:12

Nu er det ikke en impedanskurve du har der og derfor er den uanvendelig i forbindelse med sammenligning af vintage HT-udgang vs. dedikeret HT-amp. :Regler:
MVH spuncut
Senest rettet af spuncut fre 6. dec 2013 00:49, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf kbekke » tors 5. dec 2013 23:37

Jeg tror, uden at have sindssygt meget forstand på moderne, højopløst hovedtelefon-lytning, at hvis du gerne vil forbedre lyden i dit setup, så er løsningen nok snarere at opgradere det, du allerede har end at købe en 30-40 år gammel integreret forstærker og så håbe på det bedste.

Spuncut's forklaring vedr. impedanskurver opfatter jeg sådan, at det impedansmæssige samspil imellem forstærker og højtaler/hovedtelefon påvirker frekvensgangen. I eksemplet får vi netop fremhævet de høje toner og det resulterer altså i en "lys klang" - også selvom forstærkeren og højtaleren/hovedtelefonen hver for sig måske er målt til at have en nogenlunde lineær frekvensgang.

Og det er bla. derfor at noget grej lyder himmelsk når det bliver sat sammen og andet lyder ad helvedes til. Selvom tingene hver for sig er gode komponenter. Det samme gør sig gældende i den anden ende af signalkæden, i samspillet mellem pick-up og RIAA.

De gamle Sansui'er osv. er fede forstærkere på deres vis, men de er i hvert fald ikke konstrueret specifikt med henblik på at drive høj-ohmige hovedtelefoner via højtalerudgangene. Og NAD 3020'eren blev f.eks. ikke berømt fordi det var Verdens Bedste Forstærker, men fordi den beviste, at man godt kunne lave en virkeligt billig forstærker, der relativt set var til at holde ud at høre på og ikke nødvendigvis ret meget andet.

Hvis man dengang skulle lytte virkeligt seriøst til hovedtelefoner, så købte man et par Stax (elektrostater) med tilhørende kontrolforstærker (som blev sat til højtalerudgangen på ens Sansui eller whatever). Jeg vil tro, at den kombination stadig holder rent lydmæssigt i dag. Hvis man altså kan finde noget, der er i ordentlig stand - og vil betale for det.

Når det er sagt, så kunne det selvfølgelig være interessant at høre, hvad du ender op med og hvordan du synes det fungerer.

En AU-555 er iøvrigt aldrig et dårligt køb og så kan man ovenikøbet sætte højtalere til også.

:ide:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf rørglad » tors 5. dec 2013 23:56

"Jeg har lyttet til mine bøffer koblet direkte til højtaler terminalerne i nogle forskellige forstærkere, og det lød ret godt"

Jeg tror, at du selv har fundet løsningen. Dine bøffer skal kobles direkte til en forstærker (ny eller gammel) uden en dæmpningsmodstand som f.eks de 470 Ohm i Sansuien. Det skal så være en af en passende styrke. Findes der ikke en hovedtelefon-forstærker, der kan klare opgaven?
Nævnte modstand forårsager som nævnt at dit lydbillede bliver forvrænget fordi dæmpningen er frekvens afhængig og fordi dæmpningsfaktoren (forstærkerens evne til at holde lydelementet i stram snor) er væsentligt nedsat.

Det er altså ikke så meget et spørgsmål om hvordan forstærkeren lyder eller er ny eller gammel, men et spørgsmål om tilpasning.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf toppe » fre 6. dec 2013 01:04

rørglad og kbekke:

Tak for gode indlæg! :p

Der findes masser af gode hovedtelefonforstærkere - markedet for hovedtelefoner, forstærkere og dacs boomer i disse dage. Min egen er en Musical Fidelity M1 HPA, men skal jeg opgradere fra den kræver det vist desværre at bruge flere penge, end jeg pt er klar til...
Min oplevelse med at sætte mine bøffer direkte til højtalerudgangen på en integreret forstærker er primært positiv. Det gav en større 'soundstage' og virkede som om, at den ekstra 'juice' gav et bedre greb - præsentationen var mere autoritativ (sorry, jeg kæmper altså med at sætte ord på oplevelser af lyd). Problemet var begrænset kontrol af lydstyrken (jeg kunne kun operere volumenkontrollen i de første ca 10% af knappen) samt at der var lidt mere 'sus/støj' end hvad jeg er vandt til.

rørglad skrev:En AU-555 er iøvrigt aldrig et dårligt køb og så kan man ovenikøbet sætte højtalere til også.

:ide:


Det kan man jo - og hvem ved, måske den endda gør det bedre end min nuværende Proton? :lol:

Den forstærker, som jeg har et øje til, er i øvrigt en AU-555a. Den er blevet renset og har af en tekniker fået skiftet 'nogle lytter i den og en enkelt modstand eller 2. Den støjede lidt i den ene kanal. Nu spiller den som ny'. Sælger forlanger 1200,-. Er det en ok pris eller helt vanvittigt? Fronten ser fin ud, træfinéren er ikke perfekt, men lader til at kunne bringes til et ok niveau.

Hvis jeg skal have en teknikker til at give den den store omgang - hvor meget vil det sådan ca koste mig?


Jeg takker alle for jeres hjælp og undskylder min monumentale uvidenhed på de tekniske områder :oops:

mvh
torben
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf spuncut » fre 6. dec 2013 01:28

Vedr. "Højtalere direkte på udgangen"
Hvis det nu er forforstærkeren som støjer, hvilket det med al sandsynlighed er, så ville det jo hjælpe at indskyde et dæmpeled mellem pre out og main in.
Nu vil jeg ikke male fanden på væggen men sådan noget som cross-over forvrængning vil blive langt mere hørbar når nu udgangsforstærkeren skal køre ved så lavt blus, ikke nødvendigvis noget problem. Det var i al fald ikke noget problem for de fantastiske Stax elektrostater fordi de krævede at der blev skudt pænt meget til forstærkeren.
En lille klasse-A forstærker er ideel til formålet, hvilket også den den måde hvorpå de fleste gode dedikerede HT-amps er lavet.
Eller måske et par små single-endede rør-børger.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf Strandvaskeren » lør 7. dec 2013 21:47

Det er ikke fordi de der impedansbetragninger ikke er spændende, men er det åbenlyse valg ikke at lede efter nogle andre lyttebøffer der lyder mere på den måde du ønsker?

Forstærkere bør ret beset ikke lyde af noget, de skal bare forstærke uden at ændre på lydbilledet. Det er dog ikke alle forstærkere der magter at være "usynlige", så på det punkt kan du jo godt gå igang med at prøve forstærkere af, indtil du finder en der "fejlfarver" lyden i den retning du ønsker.

Jeg ville vælge en sund og rask forstærker så "farveløs" som muligt og lede efter de rigtige lyttebøffer. Alternativt finde en forstærker med bas og diskant justering så du kan tilsætte nogenlunde den mængde "farvelade" du ønsker.
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf spuncut » lør 7. dec 2013 22:45

Nååårh ja foresten :ide:

Pointen af al denne snak er selvfølgelig at det bedste til at drive en hovedtelefon er.....wait for it ...
En hovedtelefonforstærker

En almindelig (højtaler)forstærker med en 470 Ohm's modstand i serie er noget skidt
MVH spuncut
Senest rettet af spuncut lør 7. dec 2013 22:51, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf toppe » lør 7. dec 2013 22:50

Hej strandvaskeren,
tak for dine input :p
Jeg har været så heldig at kunne lytte til efterhånden temmelig mange hovedtelefoner i den bedre ende af skalaen, og jo, jeg har da lyttet til et ca 20.000 kroners Stax setup som virkelig har imponeret mig, men den slags penge har jeg ikke lige til at kaste efter noget bedre, end det jeg har ;)
Tag endelig ikke fejl - jeg er meget glad for mine hovedtelefoner. Jeg elsker lyden og opløsningen og har absolut ingen planer om at lede efter en erstatning. Min nysgerrighed efter at finde en vintage forstærker er nok mere betinget af dels min kærlighed til 70'er designet (jeg elsker den smukke finer og de lækre knapper) men også af min overraskelse af, hvor godt den ydmyge 3020'er lyder. Sidstnævnte har vækket min nysgerrighedog fået mig til at tænke i vintage-baner - hvis en 3020'er kan gøre det så godt, må der vel være andre, mere 'eksklusive' forstærkere derude, der kan gøre det endnu bedre.
På det mere filosofiske plan, kan jeg selvfølgelig godt være enig i din betragtning om, at en forstærker bare skal forstærke. Men det er alligevel min (begrænsede) erfaring, at det alligevel ikke helt er tilfældet, hverken inden for hifi eller 'hoved-fi'. Iøvrigt tror jeg heller ikke min hovedtelefon-forstærker er helt neutral, men mere til den lidt lyde side. Men hvem bestemmer iøvrigt hvad der er 'neutralt'? :lol:
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf Tube mania » lør 7. dec 2013 22:52

Her er impedans kurven og som typisk for det magne-statiske princip er der ikke meget at komme efter. De kan altså sagtens drives af en forstærker uden dæmpnings faktor (modstand i serie). Derudover har spuncut fuldstændig ret i sine teorier :p

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf toppe » lør 7. dec 2013 23:02

spuncut skrev:Nååårh ja foresten :ide:

Pointen af al denne snak er selvfølgelig at det bedste til at drive en hovedtelefon er.....wait for it ...
En hovedtelefonforstærker
MVH spuncut


Hmm, tja, den måtte vel komme - godt ord igen ;)

Jeg har på ingen måde din tekniske indsigt, så jeg er dømt til trial&error og til at stole på det jeg hører og ikke det jeg læser af et diagram...
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf spuncut » lør 7. dec 2013 23:04

Hej Tube mania
Aaaaaaa.... det var lige sådan en kurve jeg ledte efter :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf toppe » lør 7. dec 2013 23:08

Tube mania skrev:Her er impedans kurven og som typisk for det magne-statiske princip er der ikke meget at komme efter. De kan altså sagtens drives af en forstærker uden dæmpnings faktor (modstand i serie). Derudover har spuncut fuldstændig ret i sine teorier :p

Billede


Mange tak!
Er der noget problem i at bruge hovedtelefon-udgangen istedet for højtalerudgangen med min magne-statiske bøffer? Og kan det være en fordel at ændre modstandene i hovedtelefonudgangen?
Jeg beklager min monumentale mangel på teknisk indsigt/forståelse :oops:
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf spuncut » lør 7. dec 2013 23:16

Ganske som Tube mania skriver :
Hvis dine bøffers impedanskurve er lige så ret som den viste er der ingen problemer i en høj fødeimpedans (forstærker med modstand i serie).

Har du overvejet at din HT-forstærker evt. kunne have en fejl ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf spuncut » lør 7. dec 2013 23:33

toppe skrev:
spuncut skrev:Nååårh ja foresten :ide:

Pointen af al denne snak er selvfølgelig at det bedste til at drive en hovedtelefon er.....wait for it ...
En hovedtelefonforstærker
MVH spuncut


Hmm, tja, den måtte vel komme - godt ord igen ;)

Jeg har på ingen måde din tekniske indsigt, så jeg er dømt til trial&error og til at stole på det jeg hører og ikke det jeg læser af et diagram...


Nu var det mere fordi min pointe vist lige var ved at løbe ud i sandet....
Der var jo ingen grund til at tale om diverse forstærkeres lydforskelle hvis den tonale balance alligevel blev bestemt af en skide modstand.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Forstærker til hovedtelefoner

Indlægaf toppe » lør 7. dec 2013 23:34

spuncut skrev:Ganske som Tube mania skriver :
Hvis dine bøffers impedanskurve er lige så ret som den viste er der ingen problemer i en høj fødeimpedans (forstærker med modstand i serie).

Har du overvejet at din HT-forstærker evt. kunne have en fejl ?
MVH spuncut


Tak :p
Hvis du med HT-forstærker mener hovedtelefonforstærker, så nej. Men til trods for at den er ganske kraftig er jeg dog lidt i tvivl om den har helt de kræfter som skal til, for at få det bedste ud af mine hovedtelefoner. Den lyder rigtig godt, men jeg har blot oplevet at lyden åbner sig en smule mere, hvis jeg ex sætter dem direkte til højtalerudgangen på en alm forstærker.
Hvis du mener højtalerforstærker, så tror jeg ikke den har fejl som sådan, mere at end nad 3020 måske ikke er raffineret nok, til at yde mine hovedtelfoner retfærdighed.
Brugeravatar
toppe
 
Indlæg: 47
Tilmeldt: 06 apr 2012
Lokalitet: københavn

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 113 gæster