Spørgsmål til gamle ladelytter

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Spørgsmål til gamle ladelytter

Indlægaf haflermicro » tors 19. dec 2013 12:30

Hej!

Her kommer lige et spørgsmål, fra en elektronik-spasser :lol:

De 2 store tønder (ladelytter) i min Hafler DH120 er stadigvæk de originale oldgamle fra midtfirserne.
Idet forstærkeren gennem alle årene er blevet anvendt rigtigt rigtigt meget, er ladelytterne blevet
rigeligt motioneret dagligt.
Der er ingen støj eller "pops" i højttalerne...forstærkeren lyder clean og fint.

Alligevel går mit spørgsmål på...
Hvis min effektforstærker lydmæssigt "fader" ud i relativt lang tid efter den er slukket, er dette så ikke et
tegn på at ladelytterne stadigvæk er på toppen?
Og så mit næste spørgsmål....eller nærmere min antagelse....hvis ladelytterne er ok til at ophobe spænding, er de vel osse lydmæssigt helt uden degradering....eller hur?

Grunden til mit spørgsmål, er det faktum at det er hulens svært at finde nye ladelytter med specifikationen
6600uF 60v i størrelsen Ø 50mm x H 65mm - tror dog højdemæssigt jeg kan strække det til 70mm hvis de stadig skal kunne være under kabinetlåget.
Hvis jeg bare kunne skaffe nye, ville jeg omgående proppe 2 nye i...men det er jo en jungle at lede i internetkataloger og jeg har IKKE erfaringen i at udsøge de korrekte udover at jeg umiddelbart ikke kan finde
"tønder" med størrelse og spec. jeg behøver....ej heller om man så søger på op til 10.000uF og går lidt op i volt er
der noget at finde.

Generelt er Haflerens printkort blevet tunet op med både nye lytter, transistorer og tillige andre komponenter hvor mange års varme har degraderet dem.
Så har jeg fundet et sted, hvor jeg kan købe nye Exicon TO3 mosfets som drop-in replacements for de gamle Hitachi, som dog stadig fungerer upåklageligt....men en dag må man jo nok se i øjnene at de dør.
Altså kunne tanken være at stoppe nye Mosfets og nye ladelytter i....hvis jeg altså KAN finde nye ladelytter.

Med alt dette gjort relativt nemt...og så få en ekspert til at justere Bias...da ville jeg i praksis stå med en "ny"
Hafler til de næste 25 år :-)

Hvad mener eksperterne?

Mvh
Jesper
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Spørgsmål til gamle ladelytter

Indlægaf LarsW » tors 19. dec 2013 13:22

Hvis du skulle skifte de gamle 6600 uF 60 Volt Lytter ud, er der nok kun en størrelse jeg kan
komme i tanke om, nemlig 6800 úF 63 Volt og disse fåes i forskellige steder.

Her nogle eksempler:

http://elektronik-lavpris.dk/p116093/N- ... 3V_85deg./

og i Tyskland hos Wollenweber Audio som har dem fra Elna

http://www.wollenweber-audio-modificati ... atoren.htm

Ganske vist er de fysiske mål ikke helt de samme, men de burde kunne være der.

Men hvorfor skifte dem, de virker ikke som om de er " trætte" endnu.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Spørgsmål til gamle ladelytter

Indlægaf haflermicro » tors 19. dec 2013 14:29

Hej Lars!

Tak for dit gode svar....indirekte regner jeg med at du giver mig bekræftelse i at der lydmæssigt ikke er noget at hente ved
at skifte de gamle tønder ud? ...som sagt så holder de godt nok på strømmen og så har du jo ret i at det ville være grundløst at
skifte dem ud.

At de ny lytter du henviser til er fysik mindre men med større kapacitet.....da kræves der vel bare et nyt mindre sæt sokler at montere istedet for de nuværende....og at ledningerne loddes på (snap-in) istedet for screw-in. ...der bliver rigeligt (mere) plads til at få kabinettet på, da de er 15mm lavere end de nuværende.

Endnu engang tak :-)
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Spørgsmål til gamle ladelytter

Indlægaf KlausM » tors 19. dec 2013 14:44

Der er de her fra mouser, men de er ikke just billige:

http://dk.mouser.com/ProductDetail/United-Chemi-Con/36DA822F063BA2A/?qs=sGAEpiMZZMtZ1n0r9vR22fjry0sOsLuimk69HMEazwM%3d

men de er drop in replacements mht målene

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Spørgsmål til gamle ladelytter

Indlægaf LarsW » tors 19. dec 2013 14:57

Udfra det du skriver omkring det lange afladnings tid før at forstærkeren går " død", vil jeg
mene at der ikke er nogle grund til at skifte dem endnu og lydmæssigt er der nok ikke helt
det store at komme efter, med mindre man vil lave div. modificeringer i den for at forbedre lyden.
Men tilbage til udgangspunktet omkring dine lytter, er at de har måske en levetid på 12000 - 15000 timer,
dvs. 32 - 41 år, men alt er jo relativt, idet omgivelses temperatur, belastning af forstærkeren osv.
spiller en hel del ind. Så måske er der er heldig med at der er en del år i dem endnu.

Hvis du heller vil have lytter med skrue terminaler til din Hafler, den dag de skal skiftes ud,
så prøv at kigge her fra Ebay.

http://www.ebay.com/itm/Hafler-DH-120-a ... 599wt_1133

Men disse er på 22000 uF og er noget større, men om de vil få din Hafler til at lyde bedre
som der står noget om, vil jeg sætte spørgmåltegn om.

Jeg hælder stadigvæk til, at man holder sig indenfor tolerancerne, med mindre man vil lave
sin Hafler helt om.

David Hafler lavede nemlig kram, så pas godt på den.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Spørgsmål til gamle ladelytter

Indlægaf haflermicro » tors 19. dec 2013 15:01

Hold da maule Klaus....jeg har ledt og ledt....og du finder dem bare vupti :-)
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Spørgsmål til gamle ladelytter

Indlægaf haflermicro » tors 19. dec 2013 15:14

Tak Lars....jeg har set disse 22000uF på ebay...men som jeg har forstået det på een anden elektronikguru, så går han i tråd med dig og siger at man skal holde sig indenfor tolerancerne...groft sagt....for 6600uF kan man dispensere op til 10.000uF og ikke mere :-)

Hafler = kram....ja det er svært at modstride, ved det faktum at mit sæt er blevet anvendt rigtig rigtig meget gennem alle årene og bortset fra en enkelt Mosfet som døde og måtte transplanteres, så har den bare altid været på toppen.
Og så er den med sine små 2x60w en ulv i fåreklæder, for skal den virkeligt på arbejde, så oplever jeg
at den leverer langt mere end det angivne...den kan ihvertfald nok skabe lydtryk i stuen :lol:

Jeg véd sgu ikke...nogen vil sige den lille 120'er ikke er en rigtig Hafler...men jeg har altid syntes at min
let modificerede fra Electrolab, Odense har lydt som en drøm....så nu er den lissom MIN forstærker og der er
gået sport i at det nu er den samme som står i stuen og lyser rødt i slutningen af sit tredje årti :-)

At jeg så leger med tanken om måske at finde mig en fin DH220/225 eller XL280 til en rimelig pris....ja det er så en helt anden snak..
Men 120'eren vil nok altid blive på matriklen :-)
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Spørgsmål til gamle ladelytter

Indlægaf mcs_5 » tors 19. dec 2013 15:22

Det er et træls mål... De fleste lytter af denne type, er 80-100mm høje. Så det er nok svært at finde et bedre bud, end dem Klaus har fundet.

Men så længe de originale virker, er det vel heller ikke nødvendigt at skifte dem. Du kan evt. måle ESR på dem, for at checke hvor "slidte" de er.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Spørgsmål til gamle ladelytter

Indlægaf Captain Phoenix » tors 19. dec 2013 15:27

haflermicro skrev:Grunden til mit spørgsmål, er det faktum at det er hulens svært at finde nye ladelytter med specifikationen
6600uF 60v i størrelsen Ø 50mm x H 65mm - tror dog højdemæssigt jeg kan strække det til 70mm hvis de stadig skal kunne være under kabinetlåget.

Heldigvis er det jo sådan, at de fysiske dimensioner for elektrolytkondensatorer bliver mindre og kapaciteten bliver større. Så med mindre man er purist (og vil til at re-stuffe de gamle hylstre), er det jo nærmest et positivt problem:

Mindre højde vil være uproblematisk (eller man kan gå op i kapacitet for at få samme højde)
Hvis diameteren er mindre kan man sætte andre beslag på (eller sætte noget imellem den mindre kondensator og beslaget. Jeg har brugt cykelslange klippe i "elatikker" af samme bredde som beslaget - fungerer fint).

Har et par gange kontaktet PC-elektronik (http://www.pc-elektronik.dk/shop/) pr. mail og spurgt om dimensionerne, når det ikke fremgik af hjemmesiden/varekataloget - og fået fint svar.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Spørgsmål til gamle ladelytter

Indlægaf mcs_5 » tors 19. dec 2013 15:51

Jeg slog lige op i Kemet (BHC/Rifa) kataloget, og her er den ideelle type: als34h103k2c063 10000µF 63V Ø51*55mm

Mouser har den i kataloget, men ikke på lager...
http://dk.mouser.com/ProductDetail/Keme ... XWHA%3d%3d

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Spørgsmål til gamle ladelytter

Indlægaf haflermicro » tors 19. dec 2013 16:02

Fede inputs i allesammen kommer med ....stor tak :-)
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Spørgsmål til gamle ladelytter

Indlægaf KlausM » fre 20. dec 2013 20:04

haflermicro skrev:Hold da maule Klaus....jeg har ledt og ledt....og du finder dem bare vupti :-)


Mousers filter fungerer rigtig godt, og de har et stort udvalg

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Spørgsmål til gamle ladelytter

Indlægaf haflermicro » fre 20. dec 2013 21:04

Hvor fedt...nu véd jeg hvor jeg kan skaffe nye tønder...og med hint og hjælp fra Klaus, er der såmænd osse 2 sæt
ægte og sjældne NOS Hitachi mosfets på vej mod min adresse, så nu er jeg jo ret sikker på at Haflerens lyd-karakteristik bibeholdes, hvis jeg får en kyndig til at jawe de ny mosfets i og justere....så kører Hafler'en formentligt yderligere 30 år på de nye komponenter.

Lige nu ruller 180 gr. vinyl masterskæring af Neil Youngs Harvest på Micro Seiki'en....det lyder absolut herligt!

God jul til alle!

Jesper
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 98 gæster