Bedste B&O nogensinde?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Bedste B&O nogensinde?

Indlægaf his067 » tirs 31. dec 2013 20:04

Når nu man læser de mange indlæg herinde, ser det ud til at der er to skoler: dem der kan lide B&O og dem der ikke kan.
Men jeg er ligegodt interesseret i at finde ud af hvad 'B&o skolen' synes er de bedste apperater der er blevet lavet i Stuer.
Jeg sidder selv med en del B&O, nogle købte jeg fordi de var billige (600kr for Beocenter 9000), andre for husfredens skyld (selvom jeg fik den anbefalet for lyden, hjalp kompaktheden af Ouverturen med), mens andre kom ind i huset fordi jeg altid har ønsket mig sådan et sæt (Beolab/Beomaster 5000)
En del af disse apperater lyder temmeligt godt: min Ouverture lyder mægtigt kompetent igennem mine Radfords, næsten lige så godt som min Woodside, Audiolab cd drev, Mørch Dac og min søns Beomaster 6000, Beogram 6000, Beocord 9000 lyder også godt med en audio pro B 2 50 subwoofer og B&W DM 17. Jeg har fået tid til at forny el-lytter i min Beolab 5000, men har endnu ikke brugt den i mit 'seriøse anlæg'. Og der står en Beocenter 9000 på loftet!

Allesammen lyder i det mindste rimeligt i mine ører (som godt nok nu er godt hjulpet på vej af mine høreapperater).
Prisen på disse apperater har varieret fra gratis (Beocord 1600) til knapt 2500 kr (for Beolab/Beomaster 5000), så hvis vi ser bort fra prisen synes jeg der er mange upåskønnede kvaliteter i B&O.

Som sagt, indspark, meninger, tips?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Bedste B&O nogensinde?

Indlægaf vericon » tirs 31. dec 2013 22:43

Hej og godt nytår
En del B&O har i flere tiår nusset lyttelapperne - med blandet resultat -
Den gamle Beolab 5000 serie giver positive mindelser til musiktimer hos Ib Kromann på TSØ - Those Were the Days.
Ellers har det været meget "De Segner" Når De Ser Det - smart - spacecraft funktionalitet og tvivlsomme muligheder for vedligeholdelse/reparation - For SYLAN Da - :Pegefinger:

Hvad blev der af håndværket ???

Har en gammel Dirigent med tihørende vinylhøvl og identiske årgangs- not- too- loudspeakers af og til kørende -
Det gider jeg godt -
Dirigent-006-web.jpg

Hilsen
Hans Jørn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af vericon ons 1. jan 2014 11:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Bedste B&O nogensinde?

Indlægaf ST-lab » ons 1. jan 2014 06:50

I denne sene nytårstime - eller er det tidlig 2014 - kan jeg ikke lade være med at henlede opmærksomheden på perioden fra indtoget af sililicium transsitorer til indtrængning af mere eller mindre integrede kredsløb, sidstnævnte medførte en afhængighed af megastore virksomheder som Philips, Motorola, Texas Instruments, m,fl. I den mellemliggende periode mener jeg at B&O gjorde en hæderlig indsats for at fremme High Fidelity efter den tids muligheder, hvor man siden satte designet i højsædet. I Struer mente man det alvorligt, når man designede efter deres 7 CIC'er. Og der er vel en grund til at de har overlevet siden 1926 som den eneste af mange danske konsument elektronik virksomheder. Jeg forstår fuldt ud de problemer de har, i forhold til den aktuelle konkurrence og ser ikke nogen fremtid for dem i kampen mod kinesiske lavprisprodukter. Forhåbentlig kan de overleve på Audi, Aston Martin og AMG segmentet, men nok ikke som dansk virksomhed. Konklusionen på denne lange smøre, er at jeg personligt vil gøre mit til at bevare den arv vi fik af B&O i 60'erne og holde det kørende. Jeg ved godt at jeg er en uddøende race....

Jeg mener i øvrigt at Beolab 5000 / Beomaster 5000 med tilhørende HT og Cubes, samt Beogram 3000 (Thorens) er toppen, men der er også rigtigt mange fine ting derudover... (det er nok fordi jeg ikke ejer sådan et sæt,,,)

Just my 5 cents...
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Bedste B&O nogensinde?

Indlægaf dfms » ons 1. jan 2014 13:38

Ja når du siger B&o, så tænker jeg jo Bofa (man er vel miljøskadet). Der er V15 (EL84) nok en af den bedste forstærker Bofa har lavet, men efter jeg fået restaureret mine V60'er, har V60 (KT88) taget føringen som noget af det bedste B&o/Bofa har begået indenfor elektronisk forstærkning af lydsignaler. :p

Her er et rack fra min ynglings biograf og andet hjem i 70'erne, Kinopalæet på Gl.Kongevej i Kjøbenhavnstrup, bestykket med intet mindre end 7 stk. V60'er:

Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Bedste B&O nogensinde?

Indlægaf mcs_5 » ons 1. jan 2014 18:17

ST-lab skrev:Jeg forstår fuldt ud de problemer de har, i forhold til den aktuelle konkurrence og ser ikke nogen fremtid for dem i kampen mod kinesiske lavprisprodukter. Forhåbentlig kan de overleve på Audi, Aston Martin og AMG segmentet, men nok ikke som dansk virksomhed.

Hvorfor skulle de ikke kunne overleve som dansk virksomhed? Det er da ikke pengemangel der er problemet - det er idémangel. Hvis de skal overleve, skal de "bare" gøre to ting:

1. Producere noget kunderne vil købe
2. Sælge med så stor fortjeneste, at de kan leve af det

Punkt to burde være OK, med de priser de kører med. Det er nok værre med punkt 1... Der er flere danske producenter i hifi-branchen, der ikke har problemer med både 1 og 2, så hvorfor kunne det ikke også omfatte B&O?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Bedste B&O nogensinde?

Indlægaf jcr1972 » ons 1. jan 2014 18:28

Sikke et flot rack! Jeg indrømmer blankt at på trods af størrelsen, ville jeg til enhver tid hellere gave sådan et stående, end noget af det børstede alu-design-halløj Knald & Luffe har produceret gennem umindelige tider. Eller sagt på en anden måde, den slags får overhovedet ikke adgang til adressen. Om det så kun er en reparation... Har dog intet imod deres tidligere produkter, men ser dem ikke som bedre, og da slet ikke som smukkere end andre tilsvarende fabrikater fra dengang ;)

@dfms:
Nu hvor den biograf var dit andet hjem dengang, fik du så mulighed for at "arve" udstyret da det stod for udskiftning senere hen?

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Bedste B&O nogensinde?

Indlægaf dfms » ons 1. jan 2014 20:02

jcr1972 skrev:@dfms:
Nu hvor den biograf var dit andet hjem dengang, fik du så mulighed for at "arve" udstyret da det stod for udskiftning senere hen?

Mvh.

Jan


Bofa forstærkerne (V60) fik lov til at spille til biografens lukning i 1981, og det meste af teknikken røg til skrot. Dengang man mere interesseret i hunkønsvæsner og ikke i gamle Bofa forstærker. :p
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Bedste B&O nogensinde?

Indlægaf Cinemad » ons 1. jan 2014 20:39

Off Topic:
@dfms: Havde Kinopalæet 70mm fremvisere? Det er da vist det eneste format, der på det tidspunkt havde 7 kanaler. (Det kunne godt tyde på det ud fra din avatar :? )

On Topic:
Mine favoritter er:
Beomaster 1900, på grund af designet og betjeningen. Efter min mening den flotteste receiver.
Beogram 4002 . En fornøjelse at se på og betjene. Og virkelig kram at få i hånden.
Beomaster 4400. Flot receiver og god lyd.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Bedste B&O nogensinde?

Indlægaf Tube mania » ons 1. jan 2014 20:44

De 2 sidste er jeg enig i... :thumbsup: Men jeg er også glad for at eje dette anlæg,,,

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Bedste B&O nogensinde?

Indlægaf dfms » ons 1. jan 2014 21:01

Cinemad skrev:Off Topic:
@dfms: Havde Kinopalæet 70mm fremvisere? Det er da vist det eneste format, der på det tidspunkt havde 7 kanaler. (Det kunne godt tyde på det ud fra din avatar :? )


Ja, Philips DP 70 og det var 6 kanals anlæg, (den syvende V60'er var til reserve).

#Tm. Den Blå B&o spiller sikkert godt.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Bedste B&O nogensinde?

Indlægaf acj1980 » ons 1. jan 2014 21:26

Cinemad skrev:Off Topic:
@dfms: Havde Kinopalæet 70mm fremvisere? Det er da vist det eneste format, der på det tidspunkt havde 7 kanaler. (Det kunne godt tyde på det ud fra din avatar :? )

On Topic:
Mine favoritter er:
Beomaster 1900, på grund af designet og betjeningen. Efter min mening den flotteste receiver.
Beogram 4002 . En fornøjelse at se på og betjene. Og virkelig kram at få i hånden.
Beomaster 4400. Flot receiver og god lyd.



Jeg har selv en 4400 stående, fantastisk kraftfuld lyd, selvfølgelig med 5700 beovox på udgangene, jeg har selv været skarp modstander for Bøvl&Omkostninger, men må sige at flere ting faktisk er faldet i min smag.

Og nu hvor vi har biff snakken i gang så var 3 falke bio på Frederiksberg i mange år Danmarks ubetinget bedste biograf, og den første med buet lærred til cinemascope formatet, selvfølgelig i 70mm ;-), men de led desværre døden efter ca 3 måneders avis strejke dvs. ingen omtale udadtil samt en meget hård konkurrent nemlig videomaskinen :-(,
acj1980
 

Re: Bedste B&O nogensinde?

Indlægaf dfms » ons 1. jan 2014 22:54

:off:
acj1980 skrev:3 falke bio på Frederiksberg


Der havde B&o også en finger med i operatørrummet:

Billede

7 stk. V40/V80 med EL34 i udgangen, også en fin B&o ting. :p
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 128 gæster