Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Re: Bedste B&O nogensinde?

Indlægaf Stålmontøren » lør 4. jan 2014 22:21

Hej alle.
Det kan være jeg hopper lidt forkert ind og rammer lidt ved siden af emnet men, det handler om en Beolab 5000.
Den har været opstaldet i mere end 20 år og er arvegods. Nu har min datter fået øje på den og vil gerne have den til sin lejlighed.
Da jeg prøvede at starte den op var der meget lidt liv og kun i den venstre side, så de store kondensatorer blev skiftet ud med nye. Og så var der liv :OLO: men, efter lidt lytten og en lidt for hurtig fest øl... ja så kunne jeg konstatere at højre kanal kun er med som højtone. Den anden side lyder normal og resten af vidunderet ser også ud til at fungere fejlfrit.
Og nu til spørgsmålet, skal jeg bare gå i gang med at skifte alle de små kondensatorer ud eller kan jeg begrænse opgaven til omkring tone kontrollen og amp. delen. Måske har i har i andre forslag.
Håber i kan tilgive mig hvis jeg har forstyrret ordnen i forum som jeg iøvrig nyder at læse. Ja jeg er amatør :Skor: men, vil helst selv det kender i nok. På forhånd tak
Stålmontøren
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 jun 2013
Lokalitet: Bredebro

Re: Bedste B&O nogensinde?

Indlægaf mcs_5 » lør 4. jan 2014 23:20

Har du renset potmetre og omskiftere i din Beolab?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Bedste B&O nogensinde?

Indlægaf Stålmontøren » lør 4. jan 2014 23:54

Ja de er sprøjtet med lidt kontaktrens og masseret. De knasser/skratter heller ikke.
Det er bassen som mangler og den er der jo i venstre side...

Claus.
Stålmontøren
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 jun 2013
Lokalitet: Bredebro

Re: Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Indlægaf Stålmontøren » ons 8. jan 2014 00:40

Hej igen.

Tak til Captain Phoenix for hjælp, jeg skal nok blive bedre.

Jeg har nu købt nye komponenter til Beolab'en og håber det gør en forskel.

Den giver iøvrigt et "skral" i højtalerne når den tændes, er det en enkel opgave at løse?

Claus.
Stålmontøren
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 jun 2013
Lokalitet: Bredebro

Re: Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Indlægaf acj1980 » ons 8. jan 2014 02:14

Stålmontøren skrev:Hej igen.

Tak til Captain Phoenix for hjælp, jeg skal nok blive bedre.

Jeg har nu købt nye komponenter til Beolab'en og håber det gør en forskel.

Den giver iøvrigt et "skral" i højtalerne når den tændes, er det en enkel opgave at løse?

Claus.


De fleste gamle forstærkere med single supply laver det nummer med at give højtaleren et puff, for overførings kondensatorene skal jo lige lades op ;-), andre fabrikanter har lavet et relæ kredsløb hvor man fjerner dette puff og relæet slår til efter nogle sekunder
acj1980
 

Re: Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Indlægaf Stålmontøren » tors 9. jan 2014 00:16

Ja okay, men kan jeg fjerne det puff? Og er der en risiko for at det kan ødelægge højtalerne?
Stålmontøren
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 jun 2013
Lokalitet: Bredebro

Re: Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Indlægaf Fredmarantz » tors 9. jan 2014 01:49

Ja- du kan undgå det, ved før tænding at udkoble "Speakers 1" eller "Speakers 2" på knapperne foran på betjeningpanelet, afhængigt af, hvilken af disse højttalerne er spændt på. Når apparatet efter et par sekunder er "kommet sig" over at blive tændt, kan du trykke "speakers 1" eller 2 ind igen og høre musik.
Det virker fint på nogle tidlige Marantz-modeller (og mange andre) som også er uden relæ. Ved i øvrigt at have en nedskruet volume ved tænding, kan du nok reducere det en del også.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Indlægaf acj1980 » tors 9. jan 2014 14:23

Fredmarantz skrev:Ja- du kan undgå det, ved før tænding at udkoble "Speakers 1" eller "Speakers 2" på knapperne foran på betjeningpanelet, afhængigt af, hvilken af disse højttalerne er spændt på. Når apparatet efter et par sekunder er "kommet sig" over at blive tændt, kan du trykke "speakers 1" eller 2 ind igen og høre musik.
Det virker fint på nogle tidlige Marantz-modeller (og mange andre) som også er uden relæ. Ved i øvrigt at have en nedskruet volume ved tænding, kan du nok reducere det en del også.

Vh
Freddy

Det vil stadigvæk kræve at der sidder en modstand fra overføringsblokken i udgangstrinnet mod stel, ellers bliver kondensatoren ikke afladet, den taber ikke selv spændingen sådan lige,medmindre den er defekt.
acj1980
 

Re: Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Indlægaf Stålmontøren » fre 10. jan 2014 18:37

Hej igen.

Til Fredmarantz, den gør det også når speakers A og B er koblet ud med volumen på 0. :(

Til acj1980, du skriver at "Det vil stadigvæk kræve at der sidder en modstand fra overføringsblokken i udgangstrinnet mod stel". Så er jeg nødt til at spørge om, hvad er "overføringsblokken"??? :roll: er det fra de store kondensatorer mod stel du mener og hvis... hvor stor en modstand er der tale om?

Tak for svar til nu fra
amatøren Claus.
Stålmontøren
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 jun 2013
Lokalitet: Bredebro

Re: Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Indlægaf Fredmarantz » fre 10. jan 2014 18:44

Stålmontøren skrev:Hej igen.

Til Fredmarantz, den gør det også når speakers A og B er koblet ud med volumen på 0. :(



Ok - :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Indlægaf Stålmontøren » fre 10. jan 2014 20:18

Fredmarantz skrev:
Stålmontøren skrev:Hej igen.

Til Fredmarantz, den gør det også når speakers A og B er koblet ud med volumen på 0. :(



Ok - :-)

Vh
Freddy


Ups... :oops:
Jeg mente at den gør det også når jeg HAR tændt og trykker højtalerne på... med volumen på nul.

Mvh. Claus.
Stålmontøren
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 09 jun 2013
Lokalitet: Bredebro

Re: Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Indlægaf acj1980 » fre 10. jan 2014 20:30

Stålmontøren skrev:Hej igen.

Til Fredmarantz, den gør det også når speakers A og B er koblet ud med volumen på 0. :(

Til acj1980, du skriver at "Det vil stadigvæk kræve at der sidder en modstand fra overføringsblokken i udgangstrinnet mod stel". Så er jeg nødt til at spørge om, hvad er "overføringsblokken"??? :roll: er det fra de store kondensatorer mod stel du mener og hvis... hvor stor en modstand er der tale om?

Tak for svar til nu fra
amatøren Claus.


Hej Claus.. det går nok. om man er amatør eller prof så kan man altid lære noget nyt ;-), i effektrinnet mellem de to udgangstransistorer sidder udgangs kondensatoren som er en pæn stor bandit.. den sidder i forstærkere som har en single supply eller sagt på dansk kun en plus og så nul, i større større forstærkeren bruger man noget der hedder split supply hvor man arbejder både med en plus , en nul men også en minus forsyning, f.eks +48v,0v og -48v fra strømforsyningen, spændingen mellem de to udgangs transistorer ville således kunne være 0volt eller det samme som strømforsyningens 0v, i forstærkere med single (enkelt) supply er det ikke muligt at undvære denne kondensator da der i en normalt fungerende forstærker der er bygget til single supply altid vil være den halve forsynings spænding mellem de to udgangs transistorer (nogle bruger flere udgangs transistorer men jeg har udeladt dem i forklaringen for at forenkle det).

På dansk vil det så sige at kondensatoren der sidder mellem de to udgangstransistorer der er koblet sammen bliver opladet med den halve forsynings spænding, denne spænding kan kun aflades via en belastning, og de gamle forstærkere bruger så højtaleren, men ved at sætte f.eks 1Kohm på går der nogle sekunder før spændingen er væk og man undgår det puff ;-), jeg håber min forklaring kunne bruges ;-)

Mange hilsner

Alex
acj1980
 

Re: Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Indlægaf jan_stevns » fre 10. jan 2014 20:49

acj1980 skrev:.....På dansk vil det så sige at kondensatoren der sidder mellem de to udgangstransistorer der er koblet sammen bliver opladet med den halve forsynings spænding, denne spænding kan kun aflades via en belastning, og de gamle forstærkere bruger så højtaleren, men ved at sætte f.eks 1Kohm på går der nogle sekunder før spændingen er væk og man undgår det puff ;-), jeg håber min forklaring kunne bruges ;-)


Nu kan jeg jo drillende spørge hvordan noget kan sidde mellem noget, der er koblet sammen :)
jan_stevns
 

Re: Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Indlægaf acj1980 » fre 10. jan 2014 22:45

jan_stevns skrev:
acj1980 skrev:.....På dansk vil det så sige at kondensatoren der sidder mellem de to udgangstransistorer der er koblet sammen bliver opladet med den halve forsynings spænding, denne spænding kan kun aflades via en belastning, og de gamle forstærkere bruger så højtaleren, men ved at sætte f.eks 1Kohm på går der nogle sekunder før spændingen er væk og man undgår det puff ;-), jeg håber min forklaring kunne bruges ;-)


Nu kan jeg jo drillende spørge hvordan noget kan sidde mellem noget, der er koblet sammen :)

jahh ser du.. det er skutte så nemt uden et diagram ;-)...
acj1980
 

Re: Beolab 5000 - problem m. ene kanal

Indlægaf CathodeFollower » fre 10. jan 2014 23:02

Et diagram i en fornuftig kvalitet til Beolab 5000 kan findes her:
http://www.pascalchour.fr/ressources/be ... 0_plan.jpg
CathodeFollower
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 04 maj 2012
Lokalitet: Glostrup

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 91 gæster