Upgrade, hvad nu?

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Upgrade, hvad nu?

Indlægaf LektorBlomme » søn 19. jan 2014 16:30

Efter at have spillet på min "nye" og dejlige Luxman L100 et stykke tid, begynder jeg at tænke: Kan det blive bedre? ...og det kan det vel altid, det stopper jo nok aldrig.

Jeg vil lige kort beskrive hvordan jeg oplever Luxman L100 i forhold til min Accu E202.
Luxmanen spiller bare mere musik! Der er flere detajler, hvilket får instrumenterne til at lyde mere ægte (High Fidelity!), stemmer lyder mere naturlige, og træder længere frem i lydbilledet, hvilket jeg rigtig godt kan lige.
Men! For der er et men. Accuphasen lyder bare mere tight! Bassen i E202 står skåret mere skarpt, og der er lige lidt mere umpfh! Hvilket passer meget godt til en del af det musik jeg hører.

Så kan jeg jo ikke lade være med at undre mig: Kan jeg ikke få begge dele? Eller udelukker det ene det andet?
Det har gjort mig nysgerrig for at prøve noget andet, for jeg har egentlig ikke så meget erfaring med andre mærker.

Jeg kigger bl.a. nysgerrigt efter et sæt Kenwood L M07 og L c07 km. 2. Godt nok en ældre sag, men jeg har læst mig til at de skulle være ret "hurtige", hvilket måske er det jeg savner ved Luxmanen. Endvidere er de fra en tid, hvor der stadig var en sammenhæng mellem Kenwood og Accuphase, hvilket jo ikke er skidt, men er også bange for at jeg bare får det samme som med mine E202.

Et sæt Nakamichi PA5 Ell og CA5 Ell ser også interessante ud. Noget nyere, men stadig vintage, og de har vist ry for at være ret strømstærke, men have en varm klang (Som Luxmanen?). Spørgsmålet er om de stadig er lige så bløde i bassen som Luxmanen? Endvidere Støder man på Nelson Pass, når man googler denne forstærker, hvilket vel er en god ting.

Nogen der har erfaring med disse? Eller bare har hørt nogle interessante rygter ;)

I øvrigt spiller jeg på mine Yamaha NS1000M, og dem er jeg ovenud tilfreds med, de spiller bare hvad de får, og dem forventer jeg ikke at skifte foreløbig :p
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Upgrade, hvad nu?

Indlægaf bjerager » søn 19. jan 2014 21:06

Hvad så med at finde et yamaha-sæt, der matcher dine fine NS 1000M? Efter at have fået sådan et sæt ind ad døren savler jeg lidt over de der NS 1000M højtalere. Der er nogle monster proffessionelle Yamaha effekttrin til salg i den blå lige nu, og de ser interessante ud.

Jeg har haft CA5 EII engang. Det var såmænd en fin forforstærker, men også lidt kedelig synes jeg. Skiftede den faktisk ud med en accuphase.

De her ser spændende ud:

http://www.dba.dk/forstaerker-yamaha-ca-1010/id-1005593231/

http://www.dba.dk/integreret-forstaerker-yamaha/id-1003548542/

Rent udseendemæssigt er det i hvert fald lækkerbidskener

Så er der:
http://www.dba.dk/effektforstaerker-yamaha-mx-1/id-1005583039/ - den skulle efter sigende være ret god.

De her er for vilde:

http://www.dba.dk/effektforstaerker-yamaha/id-1005439648/


Fedt sæt:

http://www.dba.dk/effektforstaerker-yamaha/id-1002903843/

http://www.dba.dk/effektforstaerker-yamaha/id-1005221213/

Sådan en har jeg selv - kan anbefales:

http://www.dba.dk/effektforstaerker-yamaha-m-4/id-1005118262/

Og så er der adskillige andre yamaha sæt på dba.dk
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Upgrade, hvad nu?

Indlægaf larsne » søn 19. jan 2014 21:10

Er dine l100 renoveret? hvis den ikke er kan der være noget at hente her - trætte lytter kan medfør en svagere bas.
larsne
 
Indlæg: 1278
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Upgrade, hvad nu?

Indlægaf LektorBlomme » søn 19. jan 2014 21:45

Tak for respons

larsne: Min L100 er efterset hos en prof, og jeg har fået skiftet en del i strømforsyningen, men så vidt jeg ved er der ikke skiftet noget i signalvejen.

Bjergager: Jeg har også kigget en del på Yamahaer, men kender dem overhovedet ikke. Jeg synes at nogen generelt beskriver Yamaha, som til den lyse side, og det tænker jeg ikke passer så godt til NS1000, men andre steder skriver de så noget andet...

Jeg har også set den vilde PA-forstærker, og har da overvejet den, men er bange for at det bliver for meget. Yamaha anbefaler selv, at man holder sig til de opgivne max. på 100W til NS1000 - deres diskanter skulle være følsomme overfor meget effekt.
Senest rettet af LektorBlomme ons 22. jan 2014 10:19, rettet i alt 1 gang.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Upgrade, hvad nu?

Indlægaf Gottschalck » man 20. jan 2014 00:06

Jeg spiller jo selv på NS 1000 incl dine gamle frontrammer og kan udemærket sætte mig ind i din situation.
Jeg har aldrig haft l-100 eller Accu 202, men kan levende forestille mig at Lux er for slap og Accu er for hård. Jeg har selv et veldæmpet rum med masser af inventar og kan godt høre at vi ikke skal for meget ud i 80'er forstærkere som Denon eller Technics med mindre man elsker vinkelsliber Sound sammen med yamahaerne. Forstærkeren skal være varmtklingende og strømstærk, eller en kombi at dine to forstærkere.
Jeg tror ikke rigtig at dine forstærkere magter opgaven selvom de yder omkring 100 watt hver. De er bygget i en tid, hvor kravene var anderledes i forhold til strømme og impedanser for de ( yamahaerne) kræver en potent forstærker. Hos mig kan en Nad 3020 sagtens klare opgaven og mine røramps ligeledes, selvom bassen bliver lidt svampet på sidstnævnte. Jeg ville ikke hoppe på kenwood sættet, da jeg tror det bliver for lyst til jeres lytterum ( det har jeg jo set).
Men jeg har haft nakamichi PA 5 mk I og det spiller varmt og behageligt samtidigt med at det sagtens kan klare dine højtalere. Som jeg husker det mistede det aldrig overblikket, når der blev spillet højt og det er en dejlig egenskab. MK II trinnet spiller mere tight og køligt, men stadig glimrende. Jeg foretrækker absolut MK I trinnet.
Ellers kan jeg foreslå en af de varmtklingende britiske og strømstærke forstærkere såsom Rega elecit ( 1 udgave) eller måske Jean Hiragas: monster som fåes som en en 8 eller 20 watts udgave og som selvbyg og færdigbyg. 8 watteren spiller fedt.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Upgrade, hvad nu?

Indlægaf LektorBlomme » man 20. jan 2014 00:55

Hej Jesper

Håber i nyder synet af fronterne :)

Jeg kunne også godt tænke mig at prøve rør på dem, da mange foreslår det, men jævnfør min erfaring med Luxmanen, tror jeg bare ikke at det er mig, selvom rør selvfølgelig ikke nødvendigvis er svampet i bassen.

Det kunne godt lyde som om at en PA 5 mk2 ville være mest i den retning jeg søger. Kender du CA 5? Jeg tænker at det altid er en god ide at køre med et sæt som er bygget til at passe sammen, men jeg har læst et par steder at nogen finder den lidt kedelig i lyden, og ikke så åben sammenlignet med PA 5.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Upgrade, hvad nu?

Indlægaf Almarx » man 20. jan 2014 02:58

På et tidspunkt i slutfirserne og begyndelsen af halvfemserne var der flere forstærkerkonstruktører der fremkom med produkter, der kunne leve op til kravet om strøm og ikke kun effekt. Det svenske Sentec havde nogle forstærkere, ligesom også norske Doxa. Jeg husker også Pioneer fremkom med potente konstruktioner.
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Upgrade, hvad nu?

Indlægaf Ehapa » man 20. jan 2014 09:38

Som studie monitor er de ns1000 nok meget afslørende overfor lydkilde de skal nok have noget neutralt strømstærkt som lydkilde, jeg ville gå efter noget der ligner studie forstærkere, og ikke det mere alm. Hjemmehifi.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Upgrade, hvad nu?

Indlægaf LektorBlomme » man 20. jan 2014 16:59

Hmm det ser ud til at der er lidt forskellige tilgange :?

Generelt er det jeg søger vel en strømstærk forstærker. Ikke så meget fokus på Watt, men massere af ampere, hvilket får mig til at tænke:
- Vil en strømstærk forstærker altid have høj dæmpningsfaktor? og omvendt?

Jeg har før snakket med Gottschalck om at der skete et skifte i måden forstærkere lyder på, om de er fra 70erne- start 80erne eller om de er fra senere, hvilket går i tråd med Almarx' pointe. Men egentlig troede jeg at Luxmanen var en strømstærk sag?! ...men den er jo godt nok fra '75 ...og jeg havde egentlig ikke forventet at Yamahaerne ville være specielt krævende, men der havde jeg ikke læst lektien ordentligt :oops:

Med det udgangspunkt ser Nakamichien fornuftig ud: den er fra slut 80'erne og ser ud til(!) at være strømstærk.

Jeg tænker dog også at nogle af de yamahaer må være bygget til NS1000 :!:

...De Doxa ser også meget interessante ud! ikke en masse watt, men det behøver jeg ikke nødvendigvis for at tilfredsstille mit lytteniveau, bare de kan kontrollere den basmembran - og så er de til at få fat i uden de store investeringer.

Jeg må prøve mig lidt frem, selvom det er lidt besværligt på brugtmarkedet.

Jeg tager gerne imod flere forslag, fra folk med erfaringer med strømstærke forstærkere, der hælder til den "musikalske"/"varme" side :OLO:
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Upgrade, hvad nu?

Indlægaf bjerager » man 20. jan 2014 17:35

Njae, faktisk har yamaha lavet nogle forstærkere, med en "tonekontrol", hvor den kan indstilles specielt til NS-1000 - se f.eks.:

http://www.thevintageknob.org/yamaha-A-1000.html

Den har en indstilling, hvor der tilføjes 7,5 dB ved 40 Hz, specielt hvis man bruger NS-1000 højtalerne. Måske er det vejen frem - man kan jo på flere andre forstærkere gøre noget lignende. Noget tyder på, at tilføjelse af lidt ekstra i bunden er en god idé - at det så kræver en strømstærk forstærker for at kunne kontrollere højtaleren, så det ikke bliver for svampet er nok en god idé.

Der er i øvrigt en yamaha C-6 foforstærker med en parametrisk tonekontrol til salg på dba.dk - måske er det vejen frem.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Upgrade, hvad nu?

Indlægaf LektorBlomme » man 20. jan 2014 22:36

Den A-1000 har jeg også set, der er endda en på dba, men jeg er i tvivl om den har kræfterne... Det er egentlig ikke fordi jeg mangler niveau i bassen - på den måde passer de faktisk ret godt til min rum, men det jeg primært søger er kontrol, og altså en strømstærk maskine. Om sådan en A-1000 kan klare opgaven, er man jo nok nødt til at prøve, før man kan sige noget afgørende om det.

Jeg har faktisk leget med tanken om sådan en C-6 kombineret med en P2200, men det er måske overkill, så kan jeg måske nøjes med den M-4 der også er på dba
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Upgrade, hvad nu?

Indlægaf bjerager » tirs 21. jan 2014 07:48

Den A-1000 på dba ville jeg gerne have fingrene i til mit sæt jbl l-100 - men ellers tror jeg du har ret. Jeg ville nok også satse på en pre- power combo.

Fyren, der har c-6'eren til salg har jo også en m-4 - Måske kan man lave en fornuftig handel med ham...


Se her:
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?p=6829327
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Upgrade, hvad nu?

Indlægaf LektorBlomme » tirs 21. jan 2014 11:16

Den tråd har jeg også set, og jeg har egentlig tænkt på kombinationen et stykke tid, men jeg tøver alligevel ...måske fordi jeg ikke synes det er på pænt - i hvert fald ikke som en Luxman. Jeg er ikke meget for at "downgrade" på designet, selvom det kommer kalrt i anden række, så er det også en af grundene til der er vintage hos mig, det ser bare godt ud :-)
...Og så er det her jeg håber at f.eks en Yamaha CA1010 kan give den rette lyd - den ser nemlig også godt ud! - men jeg tænker at der er stor risiko for at den "bare" lyder som de andre.

En pre- power kombo fra Accuphase, eller en bedre Luxman kan måske også gør det jeg søger, men så kommer vi hurtigt op i en pris, hvor jeg ikke kan være med.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: Upgrade, hvad nu?

Indlægaf Gottschalck » tirs 21. jan 2014 19:54

Hej.

Jeg kender ikke til forforstærkerne fra nakamichi, meen det er nu effektblokkene de er kendt for. Jeg har selv luret på den yamaha forstærker der skulle passe til MS 1000 og egentligt er en tusse ikke så galt for en forstærker i den kaliber. Desværre er der ikke rigtig nogen anden udvej end at låne eller prøve sig frem, men det er vel også noget af sporten, selvom det kan koste en del penge.
Hilsen Jesper.


LektorBlomme skrev:Hej Jesper

Håber i nyder synet af fronterne :)

Jeg kunne også godt tænke mig at prøve rør på dem, da mange foreslår det, men jævnfør min erfaring med Luxmanen, tror jeg bare ikke at det er mig, selvom rør selvfølgelig ikke nødvendigvis er svampet i bassen.

Det kunne godt lyde som om at en PA 5 mk2 ville være mest i den retning jeg søger. Kender du CA 5? Jeg tænker at det altid er en god ide at køre med et sæt som er bygget til at passe sammen, men jeg har læst et par steder at nogen finder den lidt kedelig i lyden, og ikke så åben sammenlignet med PA 5.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Upgrade, hvad nu?

Indlægaf bjerager » tirs 21. jan 2014 21:35

http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=335896

- Her er der faktisk en der anbefaler kenwood monoblokkene til dem, eller også en Yamaha B-2. På Vintageknob anbefaler de luxman L-540.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 101 gæster