Nikko 8085 service manual

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Nikko 8085 service manual

Indlægaf HrAndersen » tors 5. mar 2015 19:39

Er blevet ejer af en savnet receiver; Nikko 8085.

Jeg vil høre om der er nogle der har en service manual, hvis den da eksisterer ? helst pdf eller ligende, evt. en bruger manual.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Nikko 8085 service manual

Indlægaf exlærer » fre 6. mar 2015 14:42

Hej Hr (Michael) Andersen.
Har selv været den lykkelige ejer af en Nikko 8085 og en 7075. Jeg fandt aldrig en service manual til den. Så jeg prøvede mig frem. Inde i dem står der hvad hvad er på printet hvis man ikke skulle vide det. 7075 og 8085 minder meget om hinanden der er dog selvfølgelig en kraftigere bestykning i strømforsyningen til 8085eren og persillekværnen (radioomskifteren) er også anderledes. Min 8085s radiodel var defekt og kom aldrig til at virke. Nu ved jeg ikke hvad og om der er noget galt med din. Måske du kan udvide søgningen vha. google ved at tage 7075 med. Måske du så kan være heldig.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Nikko 8085 service manual

Indlægaf HrAndersen » fre 6. mar 2015 15:53

Hej Exlærer

Tak for oplysningerne, jeg havde dog lidt luret at 8085 og 7075 måtte være tætte brødre.
Hvad er der galt ? Der er lidt lyd der falder ud og lidt balance der ikke virker. Men det skal nok blive ordnet med noget rensning og noget kondensator udskiftning.
:Briller:
Det var mere det klassiske DC-udgangs-spænding-justerings problem. Det sidder som regel 2 trimmere på udgangsprintet, hvad er hvad ?
Men igen jeg er vel ikke den første der har dette problem, så mon ikke en dybde gennemsøgning på www vil åbenbare løsningen.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Nikko 8085 service manual

Indlægaf exlærer » lør 7. mar 2015 14:50

Hej igen.
Ville også satse på rensning som det første og så derefter se hvordan den så spiller. Er.desværre ikke en ørn til det der ligger meget udover det med pæreskift, limning,lodning og rensning. Så vil ikke kaste mig ud i det store råd. Du kan tage den hen til en af de reparatører der kommer med gratis bud hvad der er galt og hvad det koster at lave den. God kamp
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: Nikko 8085 service manual

Indlægaf Fredmarantz » lør 7. mar 2015 16:06

Jep - rens alle omskiftere og potentiometre - og hav især øje på Tape monitorswitchen. Rens ordentligt. Hvis dette virker - hurraaahhh.

Virker det ikke, kan der være en trals lodning, som så skal findes og loddes op igen.

Den med lytterne - jahh..... det er absolut ikke sikkkert, at det er dem, der laver balladen. prøv de nævnte ting først.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nikko 8085 service manual

Indlægaf Captain Phoenix » lør 7. mar 2015 16:52

HrAndersen skrev:Der er lidt lyd der falder ud og lidt balance der ikke virker. Men det skal nok blive ordnet med noget rensning og noget kondensator udskiftning.

Har været "igennem" 4-5 Nikko receivere i de seneste par år - herunder 2 stk. 7075'ere.
Fælles for dem har være, at de bare virker - det er nok noget af det mest driftssikre/robuste, jeg har mødet.
Bl.a denne, der havde sand og grannåle over det hele - og bare spillede alligevel - viewtopic.php?f=569&t=2150&hilit=captain+phoenix+audio&start=30#p27306
Der kan være behov for nye (strømforsynings)kondensatorer (oplevede det med 8085'eren, men ikke de andre) - og så er de hårde ved pinol-pærerne i skalaen. Sæt evt. en seriemodstand i.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2589
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot], Google [Bot] og 22 gæster