Marantz Model 32 sluttrin

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Marantz Model 32 sluttrin

Indlægaf NikonSP » søn 22. maj 2016 10:03

2-mas skrev:Noget sjældent til Marantzfolket
http://www.guloggratis.dk/elektronik/ra ... -137488670


Et Marantz Model 32 sluttrin . . . . der så nu er flyttet til Herning.

Det var 1. ejer der havde sat det til salg. Han havde fået det i '71-'72, på et tidspunkt, hvor han arbejdede i en radioforretning i Odense. Alt i rigtig flot stand, med et par enkelte nister her og der og et par forkerte skruer, men jeg har sikkert nogen af de rigtige liggende, så der kan rettes op på det. I får lige et par billeder af 'dyret'.


Er det ikke bare simpelthen det fedeste vintage blå lys, der er i det vindue, når maskinen er tændt?

P5210105 (Custom).JPG


Og med en super flot frontplade

P5210108 (Custom).JPG


Original user- og service manual var allerede på arkivet ;)

P5210109 (Custom).JPG


http://www.classic-audio.com/marantz/0032.html

Marantz lavede i starten af den periode hvor Model 32 blev produceret også 3 andre 'Solid State' sluttrin: Model 15, Model 16 og Model 16B (+ 3 rackmount-udgaver). Fælles for de 3(6) var, at de alle var opbygget som 2 helt separate mono sluttrin, men monteret på en fælles frontplade m.m., så de fremstod som en samlet enhed.

Model 32 falder, - ud over i nummereringen, - også udenfor hvad selve opbygningen angår. Den er lavet som en helt almindelig forstærker, med een strømforsyning og i eet fælles kabinet. Frontplademål er dog de samme, som de øvrige separate Marantz enheder(forforst., tuner og sluttrin), så alle enheder kunne kombineres som man ville.

Marantz lavede også i samme periode en Marantz Model 24, som var en kombineret tuner og forforst.

http://www.classic-audio.com/marantz/0024.html

Jeg tror, at jeg vil forsøge at finde sådan en, at 'parre' Model 32 med, så hvis der er en af jer, der liige har sådan en stående med 'Til salg' skilt på, ja så sender I bare en PB :lol:

Go' weekend.
Meget glad Marantz-samler :thumbsup: :OLO:

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af NikonSP søn 22. maj 2016 17:05, rettet i alt 1 gang.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 32 sluttrin

Indlægaf NikonSP » søn 22. maj 2016 10:27

.
Jeg har tilladt mig at flytte tråden til sin egen tråd og så har jeg lagt de billeder ind, som Freddy efterlyste:


P5220111 (Custom).JPG


P5220113 (Custom).JPG


P5220114 (Custom).JPG


P5220117 (Custom).JPG


Som det fremgår, har Marantz ikke sparet på trafoen, - der er noget jern i den!!! Lytterne er dog lidt mere beherskede end ellers med 6800mf. Oprindelig blev sluttrinnet faktisk leveret med 2 x 5000mf, men jeg har en original service bulletin MG-2 fra Marantz, dateret den 13/5 - 1971, hvoraf det fremgår, at de oprindelig monterede 5000mf skal erstattes med 6800mf. Det er sket på denne Model 32.

Ellers hersker der ro og ordnede forhold i 'kassen'. Jeg synes det er spændende at se, hvordan man har klaret belysningen af logopladen, med 2 borede huller med hver sin pære i, - snedigt fundet på :Tanke: :Tanke: :ide:

Der er ingen Sø & Høyem labels på apparatet og AC outlets på bagsiden af sluttrinnet er ikke fjernet. Der er heller ikke nogen 220V label på, så det er formentlig et apparat, der er kommet til Danmark, - lidt af omveje 8)

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 32 sluttrin

Indlægaf NikonSP » søn 22. maj 2016 13:27

.
Har lige taget billeder af bagpladen:


P5220118 (Custom).JPG


P5220119 (Custom).JPG


I venstre side af bagpladen, sidder den store røde 240V label, som også sad på de apparater, der blev leveret fra Sø & Høyem, så den side af sagen er sådan set helt iorden. Til gengæld, er det indbyggede AC stik, som tidligere nævnt, ikke fjernet eller blændet af, som S&H gjorde senere. På den originale nummer label til højre forneden, er der sat et lille stykke sort tape på, der hvor der normalt står 110V, - meget behændigt og måske lavet af S&H på et tidligt tidspunkt, inden de havde en fast arbejdsgang på tingene, - hvem ved?

Vh/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 32 sluttrin

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. maj 2016 14:39

øv - så fik jeg lige skrevet et længere indlæg som forsvandt grundet at mine klodsede fingre smadrede rundt i blinde på tastaturet og fik jævnet indlægget med jorden - hmmmm - på'n igen:

Tak for gode og overskuelige billeder, Harvey.

Det med lytterne er jo helt efter bogen -, som du selv nævner. Den blev sammen med 16/B anbefalet en større lytte kapacitet og denne her har dem installeret ab fabrik. Det er en relatvit sen 32'er - og er øjensnyligt u-rørt - fedt! Der er god plads i den og den ser ud til at være let at servicere, hvis nødvendigt.

Jern er der nok af - helt i linie med øvrigt Marantz-udstyr fra denne epoke.

Lampearrangementet adskiller sig fra 16/B ved at have andre lamper (Bi-pins på 16/B) og anden lampemontering. Her med iskruning eller bajonet - 16/B med små sokler til bipin's.

Relæet er af samme uindkapslede type, som 1200/B - 250 - 16/b - så her er der vist ingen tvivl om originaliteten heller .

Det er helt tydeligt en sag, der er kommet ind liiige før Sø og høyem enten fik agenturet eller endnu ikke var "kommet på plads" med alt det 220V-fims, de fik lavet efterfølgende. Men en eksportmodel er det jo helt klart (den røde sticker).

Højttalertilslutningerne er dem, som også nogle enkelte 250 blev udstyret med - i stedet for den bakelit-iskruningsting, som ellers altid har siddet på Marantz´erne helt tilbage til 50'erne på rørudstyret.

Jo - den er fin :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 32 sluttrin

Indlægaf Fredmarantz » søn 22. maj 2016 14:52

og NU er vi vist røget ind i "the twilight zone"!!!!

Mit forsvundne indlæg fra før er nu pludselig dukket op igen (med hjælp fra Min søn - som ikke er digital indvandrer, som jeg) - så selv om det kan synes overflødigt, så kommer det her og ligner det andet. Admin er velkomen til at fjerne det igen, hvis det osv.....

"Hej Harvey!

Tak for gode og overskuelige billeder.


Ja, hvad angår lytterne, så er Serviceadd. - anbefalingen fra modellerne 16 og 16B fulgt - hvad angår opgraderingen i lytternes kapacitet - lige efter bogen. Dette foregik jo efter " et bestemt serienummer".

Belysningen af frontblende er anderledes end på 16'erne idet man på disse skal sætte to små bi-pins ind i et konisk udformet plaststykke i hver side. Her er det mere up-front lavet, med bajonetlamper eller lamper med skrue/gevind.

Alt i alt er der god plads og stor overskuelighed nede i den - let at servicere uden at man skal bruge et større værktøjsarsenal.

Der er nogle enkelte detaljer, som får mig til at tænke på, at vi så småt i historien er ved at nærme os model 250, som jo er en umiddelbar efterfølger af disse amps. Denneher er så sen i historien om model 32 at den har så vidt jeg kan se, fabriksmonterede højttalerterminaler af samme slags som dem, som blev monteret på model 250 - og altså ikke....."


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 32 sluttrin

Indlægaf his067 » søn 22. maj 2016 16:42

Mon ikke den er fra før Sø & Høyem fik dem D-mærket. Demko kunne jo godt være lidt langsomme. I mellemtiden kunne man så sælge nogle få eksemplarer til professionelt brug....Det var vidst ihvertfald det som Quali-Fi gjorde.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Marantz Model 32 sluttrin

Indlægaf NikonSP » søn 30. okt 2016 15:19

Så blev det sensommer . . . . .

Efter en hi-fi pause hen over sommeren, blev den fine Marantz Model 32 afleveret på hi-fi hospitalet i Arnborg til langsom opstart på vario og service i det hele taget. Det blev en lidt nedslående affære . . . . :(

Jeg havde i forbindelse med købet kikket under hjelmen og vidste godt, at udgangstransistorerne i de 2 kanaler desværre ikke var ens. Men det viste sig også under vario-opstarten, at de 2 'store' lytter var defekte :shock: Store og store, - det er måske så meget sagt, - 50V 6800uf, men defekte var de desværre.

Problemet med udgangstransistorerne var ikke så svært at løse:
Jeg har på et tidligere tidspunkt købt NOS parrede Motorola transistorer, af den slags Marantz brugte i deres udgangstrin, så det var bare at finde den rigtige kasse på hylden.

Det var derimod meget værre, at finde de rigtige lytter. Det rigtige fabrikat og udseende og den rigtige størrelse, for sluttrinnet skulle jo gerne 'se' rigtigt ud, når det var repareret, Desværre umuligt. Og så var tankerne egentlig også, at hvis der kunne findes 2 af den helt rigtige slags, ja så ville de også være 40 år gamle og måske ikke rigtig OK alligevel :(

Det var derfor tid til at prøve nye metoder: Restuffing af elektrolytter, som i sin gribende enkelhed går ud på, at man tømmer den gamle lyt for indhold, putter en ny lyt ind i det tomme gamle hylster og lukker det hele igen. Resultat, - stadig det rigtige 'udseende' i forhold til originalitet, men elektrisk i absolut topform og hvis det bliver gjort behændigt, helt umuligt at se :thumbsup:

Så vi, - Arnborg og jeg, - gik i gang med hver vores del af opgaven.

Der blev boret et hul i enden af lytten:

20161017_193131 (Custom).jpg


Hvorefter jeg fik den tvivlsomme fornøjelse med at forsøge at få den 'rullepølse' af papir, pap, metalfolie, tjære og hvad ved jeg ud af beholderen!! Det var en KAMP . . .

20161020_190537 (Custom).jpg


Helt utroligt, hvad indholdet af kun 2 elektrolytter fylder, når det kommer ud på arbejdsbordet :shock:

20161020_190542 (Custom).jpg


Så er Arnborg klar med det nye indhold. Ikke noget super fancy, men alm. god kvalitet. Først en skumprop op mod toppen af låget, derefter lytten, med lidt skum omkring og til sidst endnu en skumprop, til at lukke for hullet.

2016-10-22 16.29.26 (Custom).jpg


Med forbindelserne ført ud gennem huller i toppladen og lagt i ring, så den passer rundt om terminalskruerne.

2016-10-22 12.34.00 (Custom).jpg


Alt samlet igen og reparationen absolut helt usynlig. Og hullerne som tidligere blev boret, blev jo lukket med en skumgummi prop og derefter skjult nede i den ring, der holder lytten fast på bundpladen :p

PA290199.JPG


Og efter den sædvanlige franske vask og strygning, slet ikke så ringe enda :lol:

PA290195 (Custom).JPG


Så efter rep. af lytter, udskiftning af udgangstransistorer, rengøring af protector-relæ, justering af DC, udskiftning af rustne skruer og en total rengøring, står Marantz Model 32 nu knivskarpt og klar til lang tro tjeneste :Thumpsup:

Nu håber jeg så på, at finde en Marantz Model 24 til at parre den med . . . . .

http://www.classic-audio.com/marantz/0024.html

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 32 sluttrin

Indlægaf Elway » søn 30. okt 2016 15:36

lækkert at se. Det er god vintage-karma...
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Marantz Model 32 sluttrin

Indlægaf paul » søn 30. okt 2016 16:14

Hader at være lyseslukker med det kæmpe arbejde du har lagt i projektet - men..
har du overvejet temperatur forholdende for de nye kondensatorer, indpakket i lune og dejlige skumdyner ?
hvordan skal de slippe af med den varme der udvikles under brug ??
og hvad er konsekvensen af varme ophobningen?

sorry
paul
paul
 

Re: Marantz Model 32 sluttrin

Indlægaf NikonSP » søn 30. okt 2016 16:36

paul skrev:Hader at være lyseslukker med det kæmpe arbejde du har lagt i projektet - men..
har du overvejet temperatur forholdende for de nye kondensatorer, indpakket i lune og dejlige skumdyner ?
hvordan skal de slippe af med den varme der udvikles under brug ??
og hvad er konsekvensen af varme ophobningen?

sorry
paul


Hej Paul

Indspark er altid velkomne :thumbsup:

Mig bekendt bliver en elektrolyt ikke varm i nogen væsentlig grad og den smule varme den evt. kunne generere vil afsættes til det aluminiumsrør, som den ligger i. Men under alle omstændigheder er jeg sikker på, at det er noget Arnborg har total styr på, ellers ville han ikke have deltaget i det ;)

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 32 sluttrin

Indlægaf Fredmarantz » søn 30. okt 2016 17:04

Dejlig (og velkendt) tilgang til en genoplivning af en klassisk Marantz :thumbsup:

Det med varmen er jeg nu heller ikke nervøs for. Jeg har været igennem et par tilsvarende øvelser bl.a. med hjælp fra D.Duck, med "restuffing" af gl. fint udstyr - og det kører glimrende. MDA (Admin) har også med sine daværende 2385'ere været ude i et større projekt, som også er beskrevet et sted her på siden - dette gik vist også rigtig godt :-)

Hvis man gerne vil kunne bibeholde et apparats oprindelige udseende - også under hjelmen, så er restuffing, hvis evnerne og mulighederne er til stede, efter min mening det eneste rigtige. Der er dog grænser for, hvilke lytter man vil udsætte for det. Det er vel primært de store udglattere i strømforsyningen, som får den omgang, som i dette tilfælde. Skal man have resten med, såååå.....er der vel nok at lave i hele pensionsalderen og dette vil vel også kræve decideret kirurgiske evner at kunne..

Jeg er ikke i tvivl om, at den 32'er kører i mange år frem nu....

Tilføjelse: Her er MDA's - succesfyldte restuffing af 2 "dobbeltlytter" i én af hans Marantz 2385'ere. Side 13 :

http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtop ... &start=180

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 32 sluttrin

Indlægaf paul » man 31. okt 2016 14:11

Bøjer mig ydmygst for erfaring. ;-)
empiri kan man jo ikke negere.

selve ideen har jeg det lidt underligt med, dette er ikke nogen dom over andres valg - deres ejendom deres råderet, men hvor stopper det så ?
begynder man at fjerne fabriksmærkning af fx nye uoriginale udgangstransistorer for at mærke det om med de mærkninger der sad på de originale??

nåhja jeg får jo nok min bag i klaphøjde igen hehe..

venligst

paul
paul
 

Re: Marantz Model 32 sluttrin

Indlægaf NikonSP » man 31. okt 2016 15:43

paul skrev:Bøjer mig ydmygst for erfaring. ;-)
empiri kan man jo ikke negere.

selve ideen har jeg det lidt underligt med, dette er ikke nogen dom over andres valg - deres ejendom deres råderet, men hvor stopper det så ?
begynder man at fjerne fabriksmærkning af fx nye uoriginale udgangstransistorer for at mærke det om med de mærkninger der sad på de originale??

nåhja jeg får jo nok min bag i klaphøjde igen hehe..

venligst

paul


Jamen som tidligere nævnt er indspark altid velkomne :p

Og ja, - det står jo naturligvis enhver frit for, at gøre med tingene, som man nu måtte finde det passende for en. Nogen kan lide moderen og andre datteren. For nogen er omdrejningspunktet, at tingene virker, mens andre samtidig synes, at tingene også skal fremstå originalt. Men der er ikke noget rigtigt og forkert i den sammenhæng.

For mig er det sjove og udfordrende, at forsøge at være mest tro mod det originale apparat og at forsøge at finde komponenter svarende til dem, som apparatet nu engang blev født med. Dette specielt for de lidt mere sjældne apparater, - og det er en Marantz Model 32. Jeg synes det er meget sjovere at rode med det, end at se fjernsyn eller grave haven :shock: , - men det er jo stadig helt op til den enkelte. Omdrejningspunktet er vel egentlig bare, hvad der er rigtigt for en.

For mig ville det aldrig være ok, at ommærke komponenter, så de kommer til at ligne noget, de ikke er. Men situationen kan jo være, at f.eks. de originale udgangstransistorer ikke kan skaffes mere og så er det helt fint, at sætte andre i, for det er trods alt bedre, at apparatet spiller med nye komponenter end at det slet ikke kan bruges.

Så derfor ingen klap til din bag, men bare at vi gør, hvad der føles sjovt og rigtigt for os, hver især.

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 32 sluttrin

Indlægaf Fredmarantz » man 31. okt 2016 16:14

Amen to that :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Marantz Model 32 sluttrin

Indlægaf tctla » man 31. okt 2016 17:11

105-Grader Nichicon elektrolytter, der bliver varme i en strømforsyning med 100Hz ripple...?
Det kommer nok kun til at ske, hvis man har valgt for lav en max driftspænding på 'lytten.
Ellers vil de nok være nærmest uforgængelige i den konstruktion.

Flot arbejde, ellers :Thumpsup:
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1360
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster