Hvilken lyd vinder

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Hvilken lyd vinder

Indlægaf Yams » man 20. jun 2016 21:37

Jeg ved ikke om der er et entydigt svar, men jeg prøver alligevel.

Hvis man sætter en forforstærker - med klang X, foran en effektforstærker med klang Y, hvilken klang kommer så ud i sidste ende?
Yams
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20 maj 2016
Lokalitet: Kalundborg

Re: Hvilken lyd vinder

Indlægaf his067 » man 20. jun 2016 22:03

Boyzone?

Mere alvorligt: Det er svært og sige, for (ligesom med genetikken i biologitimerne) afhænger det jo af hvilken del (X eller Y) der er dominant.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvilken lyd vinder

Indlægaf Captain Phoenix » man 20. jun 2016 22:32

Ikke for at være negativ eller lign. - men stillet så generelt giver spørgsmålet ingen mening.
For slet ikke at tale om at signalet kommer fra en Z programkilde og skal gennem W kabler samt V højttalere...
Hvis det er konkrete forstærkere du har i tankerne, så skriv hvilke - der er nok nogen herinde, som har erfaringer med dem.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvilken lyd vinder

Indlægaf acj1980 » man 20. jun 2016 22:35

Det giver heller ikke mening hos mig
acj1980
 

Re: Hvilken lyd vinder

Indlægaf Yams » man 20. jun 2016 23:30

Captain Phoenix skrev:Ikke for at være negativ eller lign. - men stillet så generelt giver spørgsmålet ingen mening.
For slet ikke at tale om at signalet kommer fra en Z programkilde og skal gennem W kabler samt V højttalere...
Hvis det er konkrete forstærkere du har i tankerne, så skriv hvilke - der er nok nogen herinde, som har erfaringer med dem.


Jeg forstår "kritikken", men hvis man antager at signalet imellem passer sammen, så er det vel en af delene der afgør hvilken lyd der kommer ud i enden....eller?

Konkret overvejer jeg en Nikko forforstærker ind i en Sony ES effekt.
Yams
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: 20 maj 2016
Lokalitet: Kalundborg

Re: Hvilken lyd vinder

Indlægaf Fredmarantz » man 20. jun 2016 23:32

Jeg synes helelr ikke, at det er let at svare på sådan et spørgsmål - det giver ikke ordentlig mening, synes jeg, Men skal jeg sige noget, så må det gå i retning af, at hvis man forudsætter, at man har to effektforstærkere af samme "kaliber" - samme konstruktionsprincip - så kan det i MINE ører være rigtig svært at høre signifikante forskelle.

Det samme gør sig gældende med forforstærkere (hifi) - men i guitarforstærkerverdenen (rørforstærkere) synes jeg at kunne detekte, at man kan høre større forskelle ved at skifte rundt i preamp-rørene end i slutrørene, forudsat, at det er friske rør, man anvender.

Så kan du kalde dette for "klang Z" - men et nyt resultat fremkommer i princippet, hver gang, der skiftes noget i lydanlægget.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7436
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken lyd vinder

Indlægaf Fredmarantz » man 20. jun 2016 23:36

Rent faktisk har jeg så svært ved at høre forskelle på sammenlignelige forforstærkere og slutforstærkere - at der for mig er større forskelle, hvis der flyver en flue foran mine diskantenheder på højttalerne - vel at mærke, mens de spiller :lol:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7436
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken lyd vinder

Indlægaf spuncut » tirs 21. jun 2016 00:16

Med al risiko for at pisse ved siden af potten vil jeg vove et særdeles subjektivt svar. RIAA-forstærkere er der en del forskel på. Liniedele hmmm... ikke det vilde. Samspillet mellem effektforstærker og højtaler anser jeg for et af de væsentligste punkter.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Hvilken lyd vinder

Indlægaf Tonni » tirs 21. jun 2016 06:50

Tilslutter mig Hennings kommentar her! Og at man kan være heldig at x+y giver (xy^n (synergi)) det efterstræbte er så en helt anden sag...
Om Nikko pre passer sammen med Sony ES amp? Det må derfor enten svares på af folk der har prøvet netop den konstellation, eller aller helst, afprøves i praksis.
Hvorfor? Af den simple grund at alle led i din kæde, lige fra tonearm/PU til højttalere, spiller ind! Og at de dermed er med til at give resultatet...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hvilken lyd vinder

Indlægaf his067 » tirs 21. jun 2016 08:53

Et anlæg er lidt som en akustisk guitar: toppen kan laves af mange forskellige træsorter og det kan bunden og siderne også. Dertil kommer stå valget at træ til stivere inden i lydkassen og træ til halsen. For slet ikke at tale om stemmeskruerne, saddel oo bro. Men tilsammen udgør de så en Taylor eller en Martin, eller en Faith, osv.

PS: jeg har lige været ude og købe guitar sammen med sønneke. Jeg tror det kan ses.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvilken lyd vinder

Indlægaf JCarlsen » tirs 21. jun 2016 11:17

Jeg har lige været igennem nogle forstærkere på et sæt små JBL L15 (har desværre ikke så meget plads). Et sæt Luxman M02/C02 en Sansui AU217 og en Sansui AU717. Til denne lille højtalere blev det AU717 som jeg syntes gav lidt ekstra fylde til de små JBL. Jeg tænker at det netop er den konstallation som virker for mig - de små L15 sammen med Sansui AU717. Men en AU 217 gjorde faktisk næsten ligeså godt selvom det jo er en markant mindre forstærker. Men det hele vil måske ændre sig hvis jeg valgte en anden højtaler.
JCarlsen
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 21 maj 2015
Lokalitet: Hjortshøj

Re: Hvilken lyd vinder

Indlægaf Dan63 » tirs 21. jun 2016 11:35

Hej.

Det har også betydning, hvilken lyd man foretrækker. Det går lige fra det varme fyldige over til det mere slanke og analytiske, så det må da handle om hvad du selv foretrækker og prøver dig frem til du finder den sammensætning, der giver den klang du søger.:)

Held og lykke med det!

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Hvilken lyd vinder

Indlægaf Ehapa » tirs 21. jun 2016 13:12

For mig ville de gælde at få lyden fra Effekt, derfor bruger jeg Passiv forforstærker, min erfaring er at forforstærkere farver alt for meget til det dårlige, med Passiv skal man så undvære forstærkning.
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hvilken lyd vinder

Indlægaf Tonni » ons 22. jun 2016 09:02

Ehapa skrev:For mig ville de gælde at få lyden fra Effekt, derfor bruger jeg Passiv forforstærker, min erfaring er at forforstærkere farver alt for meget til det dårlige, med Passiv skal man så undvære forstærkning.

Plus få mere farvning fra (UF) kabler! Passive forforstærkere er (når det kommer til rørgrej) nogle hysteriske sa... at lege med. Jeg har spillet med passive i en del år, og er blevet klogere! :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hvilken lyd vinder

Indlægaf High Sky » ons 22. jun 2016 10:00

En lyd kan aldrig vinde.
Der vil altid være en sidemand som opfatter oplevelsen anderledes. Gudskelov, for det er jo netop der overraskelserne opstår.

Men en nøgtern opdeling i fylde, punch, diskantudstrækning osv... er mere givende til ens egne vurdering af lyd.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster