Telefunken TR1200 hi-fi receiver

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Telefunken TR1200 hi-fi receiver

Indlægaf acj1980 » tirs 21. jun 2016 21:22

Jeg har haft et andet indlæg under cafe/hygge da jeg ledte efter noget dokumentation på den, jeg har her idag været en tur forbi Lauritz for at hente den, bestemt ikke nogen lille sag, vægten er på 21kg, og mange detaljer, og også nogle ret så smarte detaljer indeni, her er det faktisk ganske servicevenligt, hele overdelen hvor forstærker delen er til at afmontere for service, ydermere er der print på stik, altsammen lige til at gå til med lethed.

Prisen var til at føle på, 375kr, med hammerslagsgebyr og akutionsgebyr blev det 550kr, bestemt en fin pris for en monster receiver, dertil var jeg så heldig at der fulgte både brugsanvisning og servicediagram med, sidstnævnte får jeg brug for da skalasnoren er sprunget, ikke så underligt da tunerens drejekondensator sidder uhjælpelig fast, jeg tænker at det er fedt der er hærdet.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Under print med div. indgangs forstærkere samt AM tuner
Billede
Top print med strømforsyning, pre-amp, effekt del og FM tuner+mf
Billede

Billede

Billede

Billede
Bemærk at ledningerne med spænding føres igennem et rør for afskærmning af udstråling :thumbsup:
Billede
Omskifter
Billede

Det er et projekt som eg vil se frem til i løbet af året, det er en superfin receiver med en fantastisk behagelig lyd kan jeg hilse at sige.. den ER afprøvet, dog ikke med alle 2x90 watt :lol: :lol: :lol:
Mvh
Alex
acj1980
 

Re: Telefunken TR1200 hi-fi receiver

Indlægaf vericon » ons 22. jun 2016 18:31

Hej
Fra High Fidelity Jahrbuch 8 (1976)

tr 1200 web.jpg


Bedre opløsning kan sendes som attachment til mail
Mvh.
Hans Jørn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Telefunken TR1200 hi-fi receiver

Indlægaf acj1980 » ons 22. jun 2016 19:26

Hej Hans Jørn.

Tusind tak for billedet, det er jeg super glad for at du lagde op, det er i super fin opløsning kan jeg se, det kan endda forstørres 2 gange hvor alle detaljer ses tydeligt.

Tusind tak herfra :-)
Alex
acj1980
 

Re: Telefunken TR1200 hi-fi receiver

Indlægaf acj1980 » man 27. jun 2016 20:38

Hmmm måske er forummet ikke egnet til de lidt mere specielle receivere, nok mere dem vi kender
acj1980
 

Re: Telefunken TR1200 hi-fi receiver

Indlægaf Helikon » man 27. jun 2016 21:17

nej nej Alex, det lidt mere specielle og exotiske er det fede og meget interessant at læse med om. Også fjernsyn, radioer og båndoptagere (spole) Ellers bliver det lidt ensformigt. Det er især spændende hvis der kan kobles noget historie om oprindelse, tanker bag konstruktionen, udformningen, virksomheden den kom fra (den er nok lukket nu, lige meget hvad det var for en), nogen eller noget der har relation til fabrikken der kan fortælle om dagligdagen der, hvad det hele startede med osv. Reparationsartikler er altid gode at læse uanset om det er en gammel DUX grammofon eller en Telefunken super reciever
Og den Telefunken du har fået dig der er da noget af en tamp. Telefunken har bare altid lavet noget der dur, det er bare ikke rigtig anerkendt eller slået igennem i DK er mit indtryk så der er ikke så mange af dem her, det medfører så der kun er lidt viden om dem og følgende mindre interesse omkring dem, for der er ikke nogen der har en. Lige så med Braun, Sugden, Garrard, Hitachi , Scott, Harman Kardon og hvor er QUAD henne? for slet ikke at tale om franske, italienske eller spanske mærker, det kunne være rigtig interessante at høre om. Men hvem har et apparat der fra?

Nu kan jeg jo så passende gribe i egen barm og levere rep. artikler om Garrard 401, QUAD esl og Radford SC22 og FMT 2 jeg har til at stå og vente på hylden...

Keep up your airspeed!

vh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Telefunken TR1200 hi-fi receiver

Indlægaf Boptilyoudrop » man 27. jun 2016 22:02

Dejligt apparat da! Masser af knapper, indstillinger og led'er, jeg syntes den er monster cool på en meget tysk måde! Noget helt andet og et ganske frisk input på forum. Sjovt at komme forbi en tur og se sådan én.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Telefunken TR1200 hi-fi receiver

Indlægaf spuncut » man 27. jun 2016 22:36

acj1980 skrev:Hmmm måske er forummet ikke egnet til de lidt mere specielle receivere, nok mere dem vi kender

Jeg tror nu nærmere at de fleste er rimeligt mundlamme, undertegnede har i al fald aldrig stiftet bekendskab med denne fine receiver. Kan det tænkes at den lå i den dyre ende ift. alt det japsergrej der skyllede ind over europa i perioden.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Telefunken TR1200 hi-fi receiver

Indlægaf vericon » man 27. jun 2016 23:10

TR 1200 har nok været en rigtig muldvarpeforskrækker -
2100 DM i 1976 er noget der har trukket tænder ud -
Håber den dukker op til vintage træf -
HJ
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Telefunken TR1200 hi-fi receiver

Indlægaf Louis » man 27. jun 2016 23:24

spuncut skrev:
acj1980 skrev:Hmmm måske er forummet ikke egnet til de lidt mere specielle receivere, nok mere dem vi kender

Jeg tror nu nærmere at de fleste er rimeligt mundlamme, undertegnede har i al fald aldrig stiftet bekendskab med denne fine receiver. Kan det tænkes at den lå i den dyre ende ift. alt det japsergrej der skyllede ind over europa i perioden.
MVH Henning


Heller ikke jeg, det er svært at kommentere på noget man intet kender til. Men jeg følger absolut med i hvad der sker. Men jeg er mest spændt på om den lyder godt. Alle de tekniske termer har jeg slet ikke styr på:-)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2755
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Telefunken TR1200 hi-fi receiver

Indlægaf acj1980 » tirs 28. jun 2016 12:37

Jeg må ærligt tilstå at jeg heller aldrig har set en receiver i stil med den Telefunken, den er speciel og har netop masser af knapper og detaljer, måske lidt strammer i forhold til de mere stømlinet japanske vi ellers kender, jeg kunne godt selv blive lidt forskrækket ved første blik, og det blev jeg egentlig også da jeg så den, men så alligevel draget, gudesmuk er den ikke, men tilgengæld masser af 70er charme, detaljer og en maskulinitet der fortæller at der altså ligger noget under kabinet låget.

2100DM er hvertfald en hamper pris, det har været ca 8000kr dengang, og ca 30.000kr idag, av min pengepung, og til den pris har der netop nok ikke været solgt ret mange af dem, brugsanvisningen er da heller ikke i en dansk version, så spørgsmålet er om der overhovedet er blevet importeret en eneste af dem til DK? jeg tænker at der har været rigelig med konkurrence fra netop japanske mærker? jeg vil meget gerne tage den med på næste træf.
mvh
Alex
acj1980
 

Re: Telefunken TR1200 hi-fi receiver

Indlægaf his067 » tirs 28. jun 2016 14:16

Hvis den blev importeret til danmark skulle den være DEMKO mærket....Så hvis der er sådan et på den, så je (men hvis der ikke er, så siger det ikke noget afgørende)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Telefunken TR1200 hi-fi receiver

Indlægaf acj1980 » tirs 28. jun 2016 20:16

jeg kan selvfølgelig ikke lige huske om der var D" mærket på, men vil lige kigge ved lejlighed
acj1980
 

Re: Telefunken TR1200 hi-fi receiver

Indlægaf KimKris » man 8. feb 2021 11:12

Husker den som en meget velspillende Receiver, havde en i 1980- 1882 og solgte den så til min chef :? Hvilket jeg har fortrudt lige siden. Kan se det er et ældre indlæg, så vil lige høre om du har haft den prøvet af med forskellige højtaler og hvilke erfaring du har gjort dig der. Jeg husker ikke selv hvilke højtaler jeg havde på desværre, for har lige anskaffet mig en igen :p mvh. kim
KimKris
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 feb 2021
Lokalitet: Horsens

Re: Telefunken TR1200 hi-fi receiver

Indlægaf KlausM » man 8. feb 2021 13:28

Jeg tror ikke at du får noget svar fra Alex/acj1980, han er ikke længere medlem af forum.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster