Trafo-snerren (50Hz) Marantz 1200B - fejlsøgning

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Trafo-snerren (50Hz) Marantz 1200B - fejlsøgning

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. aug 2016 15:19

Kan nogen på en pædagogisk forsvarlig :p måde forklare mig, hvad det er der sker, når man har en mekanisk brummende trafo (50Hz) - hvorefter jeg vender stikket (230V) har total tavshed fra samme trafo? (ja, den blev tændt efterfølgende :lol: ) Dette har netop været tilfældet for mig med en Marantz 1200B.
Jeg er med på, at man, når man har den brummende svend, kan spænde trafoen sammen eller/og "dyppe den i tjære og rulle den i fjer" -sætte den på gummiklodser osv, men hvis man bare skal vende stikket for at få ro, så er det jo alt andet lige noget lettere.

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf alfatron » søn 28. aug 2016 18:36

Det kan måske skyldes at strømmen løber igennem modsat, det er jo 1 fase og så nul? jeg ved ikke om der findes en logisk forklaring men det er et gæt herfra
alfatron
 

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. aug 2016 20:00

Hejsa...Tak for input. :cool1:

Det viser sig så efterfølgende, at den alligevel er begyndt at brumme på samme måde - også med stikket vendt, så jeg er vel overladt til den tunge vej igennem stramninger osv.

og velkommen tilbage, Alfatron = Alex (tidl. ACJ1980) - håber du får glæde af forummet igen. :p

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf zaptor » søn 28. aug 2016 20:32

Nu skal man lige skelne mellem om det er 50 Hz mekanisk brum fra trafoen, eller det er elektrisk brum der så kommer ud gennem højttalerne.
Ved mekanisk brum kan det være kerner der er lidt løs, eller trafo ikke spændt. Men ofte kan man fint fejlsøge ved at have spænding på og så forsigtigt trykke hist og pist og se om noget ændrer sig. Men pas nu på snitterne!!! 230 v. er ikke at spøge med.
Elektrisk brum skyldes ofte en defekt diode i brokoblingen ( ensretteren i strømforsyningen). Men kan også være de store lytter i strømforsyningen der er trætte....
zaptor
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf alfatron » søn 28. aug 2016 20:32

øhh?
alfatron
 

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. aug 2016 20:36

zaptor skrev:Nu skal man lige skelne mellem om det er 50 Hz mekanisk brum fra trafoen, eller det er elektrisk brum der så kommer ud gennem højttalerne.
Ved mekanisk brum kan det være kerner der er lidt løs, eller trafo ikke spændt. Men ofte kan man fint fejlsøge ved at have spænding på og så forsigtigt trykke hist og pist og se om noget ændrer sig. Men pas nu på snitterne!!! 230 v. er ikke at spøge med.
Elektrisk brum skyldes ofte en defekt diode i brokoblingen ( ensretteren i strømforsyningen). Men kan også være de store lytter i strømforsyningen der er trætte....


Tak for inputtet :-)

Jeg kan dog helt klart fastslå, at det drejer sig om mekanisk brum - altså ikke noget i Højttalere - det kommer liiige fra selve trafoen - spinner højrøstet som en kat i løbetid. Jeg må finde spænde-sammen-værktøjet er jeg bange for.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf KlausM » søn 28. aug 2016 20:40

alfatron skrev:Det kan måske skyldes at strømmen løber igennem modsat, det er jo 1 fase og så nul? jeg ved ikke om der findes en logisk forklaring men det er et gæt herfra

Nu løber vekselstrøm vel i sagens natur begge veje???

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf alfatron » søn 28. aug 2016 20:53

Rigtigt Klaus, rigtigt, men måske kan det ændre resonansen så trafoen tier stille når der byttes om på ledningerne? det er jo en interessant ting, elektronik er det muliges kunst
alfatron
 

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf his067 » søn 28. aug 2016 22:01

Jeg kan ikke huske forklaringen, men så vidt jeg husker skrev High Fidelity at det havde noget at gøre med lækstømme i trafoen. Det kan måles med en EMF-detektor (sådan en dims som man bruger til at finde brumfeltet fra ledninger som er gemt i en væg. Russ Andrews havde engang en dims til den slags som mirabile dictu kunne erhverves til en rimelig pris
http://www.russandrews.com/search/?name=polarity

Jeg har selv sådan en, og det virker.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3825
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf spuncut » man 29. aug 2016 01:53

Hej Freddy
Prøv en gang mere med din skille/vario foran, hvad sker det så?
Jeg tænker om du måske har noget jævnspænding på dit net :Tanke: Ellers er det din trafo der har planer om at avancere til højtaler ;)

Lækstrømme fra trafo manifesterer sig mest som uligningsstrømme gennem skærmen i vore "single-endede" signalkabler, hvor de "mixes" ind i signalet og ender op som brum i højtaleren og ikke som mekanisk brum fra selve apparatet.

Velkommen tilbage til Alex :OLO:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf Fredmarantz » man 29. aug 2016 08:27

spuncut skrev:Hej Freddy
Prøv en gang mere med din skille/vario foran, hvad sker det så?


Du siger noget - det prøver jeg - og vender tilbage.... :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf MDA » man 29. aug 2016 16:04

alfatron skrev:øhh?


Velkommen tilbage acj1980, godt at se du vil deltage aktivt igen.

Man kan ofte nemt mærke med en finger på apparatet, hvis du har vendt stikket forkert i stikkontakten
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3366
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf spuncut » man 29. aug 2016 16:44

Joo, men det har ikke noget at gøre med mekanisk brum og om stikket vender "rigtigt" eller "forkert" afhænger helt af hvilken "vending" der resulterer i den laveste udligningsstrøm i signalkablernes skærm, men det er en anden snak ;)
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf spuncut » man 29. aug 2016 16:56

Forøvrigt ved jeg da ikke om det, ved længere tids påvirkning med DC, er muligt at permanent-magnetisere jernkernen i en trafo (hedder vist remanens) således at dens følsomhed overfor jævnspænding på nettet bliver særligt udtalt i en bestemt retning :Tanke: .... Ren spekulation :roll:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Trafo-brum (50Hz) - vende stik = ikke trafo-brum...???

Indlægaf Fredmarantz » man 29. aug 2016 21:40

Fredmarantz skrev:
spuncut skrev:Hej Freddy
Prøv en gang mere med din skille/vario foran, hvad sker det så?


Du siger noget - det prøver jeg - og vender tilbage.... :thumbsup:

Vh
Freddy


Og resultatet af at sætte skillevarioen mellem væggen og 1200B var desværre nedslående. Den spinder lystigt stadigvæk. Ved langsom opkørsel af varioen, kan jeg konstatere, at larmen sætter ind, når den når 190VAC - så er der fuld "spinning" på derefter, uanset hvilken vej stikket vender.

Så jeg skal have fat i værktøjet - ikke?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 22 gæster