Luxman L-11

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Luxman L-11

Indlægaf Gottschalck » fre 23. dec 2016 18:20

Hej.

Julegave til mig selv i år.

Luxman L-11

- Og mange tak skal lyde til Niels & Claus for at bringe den over på øen.

Det første man gør, når sådan en karl kommer ind ad døren er at skille ad, naturligvis.
Den lille støjkondensator har lugtet fælt, denne skiftet med en 630 volts type. Så skulle det kunne holde.
Forstærkeren knasede fælt og er renset i alle knapper. Det har hjulpet gevaldigt på gengivelsen. Men det hele er solidt samlet og 30 skruer skulle fjernes for at rense potmetre og omskiftere.
Den lille lampe på 24 volt er brændt ud og skal skiftes. Problemet er at der står 28 volt på pærens klemmer.
Her kan en 30 volts type måske bruges og måske nogen kan hjælpe?
Det eneste jeg kan se på den gamle pære er at der står 20ma.
forstærkeren kan desværre ikke kan stilles om fra 220 volt til 240 volt.
Render jeg ind i problemer her, det hele får jo lige et par volt ekstra eller gør det?

Der er gudskelov ikke vokset noget inden i ( kondensatorer) ud over nævnte støjkondensator.
PT spiller den på et sæt Snell J III nonvintage højtalere og gør det rigtig godt.
I betragtning af det den fremstår helt originalt spiller den varmt og tight, hvis man kan bruge det udtryk.
Det kan godt mærkes at den har 100 konservative watt for der kan fyres godt op uden at den mister grebet.
Stemmer gengives behageligt uden spidse S lyde. Bassen overrasker mest. De fleste forstærkere fra den tid har det lidt svært med at trække det dybe register, men her går det fint,
Looket er lidt anderledes, synes jeg. Den syner ikke af meget og det er svært at se at den vejer 18,5 kilo.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Luxman L-11

Indlægaf Gottschalck » fre 23. dec 2016 18:52

Bagsiden.
Gav vide hvad omskifteren til eletrostatiske højtalere gør inde i forstærkeren?
Det er måske en god ide at bruge denne funktion til mine Stax Lamda hovedtelefoner?
Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Luxman L-11

Indlægaf snod » fre 23. dec 2016 19:32

Gottschalck skrev:Gav vide hvad omskifteren til eletrostatiske højtalere gør inde i forstærkeren?

L11.jpg

Sætter en kondensator i signalvejen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 915
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Luxman L-11

Indlægaf his067 » fre 23. dec 2016 21:01

Elektrostater har en lav indgangsimpedans (< 2Ω) i bassen....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Luxman L-11

Indlægaf KlausM » lør 24. dec 2016 00:12

Dejlig forstærker, jeg har også én, jeg skal i gang med på et tidspunkt.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2258
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Luxman L-11

Indlægaf Louis » lør 24. dec 2016 08:31

Tillykke med den. Det er ikke den flotteste dreng i klassen men jeg er sikker på den er vellydende! Du fik en trafoer med til MC stepuppen?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2762
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Luxman L-11

Indlægaf Gottschalck » lør 24. dec 2016 11:01

Tak. Nej desværre ingen trafoer, de er nok umulige at skaffe til menneskepenge.

Nu sad jeg lige og kiggede i hifi årbogen fra 1980 og det har været en dyr sag. Umiddelbart var Lux dyrere end Accuphase, sikkert fordi det blev solgt via den almindelige radiobrance og ikke Audioscan. Men ingen træsvøb, bling bling metre, tonekontroller og den slags. Det har ikke været helt almindeligt for japanerne, der altid er veludstyrede med den slags. Til gengæld har den en tilt knap til at gøre lyden en anelse mørkere eller lysere. Det er vist kun Quad der har lavet det. Så der er ikke ofret noget væsentligt på det ydre. Men indeni er den nærmest spækket til randen.

Sjovt i øvrigt at den kan skrues helt op på en lineær indgang og at jeg absolut intet kan høre i diskanterne med øret helt ind til selve diskanten. Meget godt gået af et elektrisk apparat med mere end 35 år på bagen.

Hvis jeg vil bruge en original 24 volts luxman lampe( pære) og den pt. Får 28 volt. Hvordan får jeg den ned på under 24 volt så den holder længere?
Tænker en modstand.


Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Luxman L-11

Indlægaf Gottschalck » lør 24. dec 2016 12:18

Hvad fejler din?

Jesper

KlausM skrev:Dejlig forstærker, jeg har også én, jeg skal i gang med på et tidspunkt.

Mvh Klaus
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Luxman L-11

Indlægaf KlausM » lør 24. dec 2016 13:24

Den fejler vist mest "alder", skal ses igennem, sikkert have lidt nye kondensatorer her og der, "fransk vask og strygning". Jeg købte i øvrigt ny 24V pære hos el-supply på Bornholm, den var også brændt af i min. Jeg var ikke lige opmærksom på, at den ikke kunne stilles om til 240 volt, men det er nok også derfor pæren i min er gået.

MH Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2258
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Luxman L-11

Indlægaf Tonni » lør 24. dec 2016 16:41

Mon ikke man skulle have en vario, som standard udstyr, til sådan noget lækkert grej?!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4816
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Luxman L-11

Indlægaf Dan63 » søn 25. dec 2016 11:32

Hej Jesper o.a.

Jeg har også glæde af min L11'er, i øjeblikket er den desværre taget fra fordi der skulle være julepyntet på skænken..
Men efter nytår kommer den og JBL L110'erne op igen og det sammenarbejde fungere fint.:)
Er det et problem at den ikke kan omskiftes til 240v?

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 615
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Luxman L-11

Indlægaf Gottschalck » søn 25. dec 2016 12:48

Hej Dan.
Jeg tror ikke det er det store problem selvom det diskuteres på forskellige fora. Luxman er ikke ligefrem kendt for at spare på stumper og kvalitet
Normalt er de fleste konstruktioner lavet så de kan klare lidt over og underspænding.
Min Lux L-30 spiller fint med 100 volt selvom det er en 230 volts udgave. Overspænding slider mere på komponenter og især lamper. Jeg blev først opmærksom på problemet, da pæren i lux'en skulle skiftes. Jeg målte 27 volt på pærens klemmer og det nedsætter levetiden på pæren betydeligt, når den kun er bygget til 24 volt. Jeg fandt her til morgen nogle små 28 volts lamper på ebay og de er bestilt. ( 3 styk)
Men det er underligt at i et så propfyldt apparat, tilmed dyrt, at den omskifter sparet væk. De sidder i næsten alle japanske apparater fra den tid.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Luxman L-11

Indlægaf Helikon » søn 25. dec 2016 13:51

Det der spændingsomskiftning, det er ikke noget der kan foretages direkte på transformatoren her ? Det er det i nogle apparater.

Glædelig jul
Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Luxman L-11

Indlægaf Gottschalck » søn 25. dec 2016 21:29

Det aner jeg ikke. Synes ikke rigtigt, der er noget, der ligner.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Luxman L-11

Indlægaf Gottschalck » tirs 3. jan 2017 15:41

Nu med lys fra vintage miniglødelampe. Dejligt at man kan se når den er tændt. Tænk - den blinker ved opstart. Fantastisk!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster