NAD 1020 B

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

NAD 1020 B

Indlægaf Gottschalck » tors 23. mar 2017 17:29

Inspireret og ret begejstret over NAD 3020A er et nyt recap projekt i gang herhjemme på en simpel forforstærker fra samme mærke, nemlig en NAD 1020B forforstærker.
De højt ansete TEAPO kondensatorer fra 1984 går på pension og erstattes af Panasonic FC samt Frolyt ERF. Der sidder 2 gamle lytter på 0,68uf/50 volt i printet, men dem har jeg ikke liggende. Kan de erstattes af to styk på 0,47uf eller to styk på 1uf, begge 50 volts typer. Ellers et fint nemt projekt.
Hilsen Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: NAD 1020 B

Indlægaf tctla » tors 23. mar 2017 18:00

Tag en kondensator på 1uF og sæt den i serie med een på 2,2uF.
Det giver præcis 0,68uF i total kapacitet.
Husk, at forbinde plus fra den ene kondensator til minus på den anden.
Det er HELT ligegyldigt, hvor mange volt kondensatorerne er på.
Du kan ikke finde een, der har er specificeret til så lille en driftsspænding, at den ikke kan anvendes.
De sidder begge på bas-regulerings potentiometeret, og der er nærmest nul volt DC over dem.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: NAD 1020 B

Indlægaf Tonni » tors 23. mar 2017 18:05

Eller en 680nF film kondensator...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: NAD 1020 B

Indlægaf Gottschalck » tors 23. mar 2017 18:05

Ok ser hvad jeg kan finde.

24 caps skiftet nu og der er stadig ikke noget der ryger eller brummer!
Den spiller ederbroderende også godt, skal jeg hilse at sige.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: NAD 1020 B

Indlægaf Gottschalck » tors 23. mar 2017 18:40

Gamle kondensatorer. Når jeg er færdig lægger jeg en liste op med værdier på de originale caps.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: NAD 1020 B

Indlægaf tctla » tors 23. mar 2017 19:00

For et stykke tid siden, købte jeg en brugt NAD 1000 pre-amp med en ødelagt hovedtelefon jack-bøsning.
I den forbindelse forfattede jeg vedhæftede vejledning i, hvordan man skifter stikket til en bøsning, der er til at få fat på.
Den originale bøsning, kan man naturligvis ikke finde nogen steder.
Jeg synes, at en NAD 1020B anvender præcis samme bøsning, men din er selvfølgelig ikke i stykker (endnu) :thumbsup:
Jeg beklager sproget, men vejledningen blev skruet sammen for, at hjælpe et medlem af et andet forum, der er engelsk-sproget.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: NAD 1020 B

Indlægaf Gottschalck » fre 24. mar 2017 17:51

Hej.
Nej stikket er ikke ødelagt og forforstærkeren fremstår nærmest som ny, rent kosmetisk.
Her er en komplet liste over alle kondensatorerne, der er skiftet, hvis andre har og finder modet en dag. Dem jeg har erstattet har enten samme eller lidt højere volt værdi. Det skal lige siges at de gamle kondensatorer ikke var skredet særligt meget i værdi, men sikkert alligevel er modne til udskiftning i en så billig forforstærker.

2 stk. 2200uf/6,3 volt
2 stk. 330uf/50 volt
2 stk. 220uf/10 volt
4 stk. 100uf/10 volt
4 stk. 47uf/50 volt
4 stk. 47uf/35 volt
4 stk. 47uf/25 volt
4 stk. 47uf/10 volt
2 stk. 33uf/25 volt
2 stk. 10uf/16 volt
2 stk. 4,7uf/50 volt
2 stk. 0,68uf/50 volt

Ialt 34 styk.

Det var et ret nemt projekt, som varede en god aften. Den er nem at skille ad og komme til.
Rent lydmæssigt spiller den ret så godt. Velballanceret og en anelse mindre mørkt end 3020. Stadig med varmen og det musikalske i højsædet. Liniedelen er helt tyst og kun phonodelen suser lidt, som den skal. Den trækker 6,7 watt fra nettet så det gør nok ikke noget at den lige piskes en uges tid med noget burn-in af kondensatorne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: NAD 1020 B

Indlægaf cdp » lør 25. mar 2017 08:31

---- Det var et ret nemt projekt, som varede en god aften. Den er nem at skille ad og komme til.
Rent lydmæssigt spiller den ret så godt. Velballanceret og en anelse mindre mørkt end 3020. Stadig med varmen og det musikalske i højsædet. Liniedelen er helt tyst og kun phonodelen suser lidt, som den skal. Den trækker 6,7 watt fra nettet så det gør nok ikke noget at den lige piskes en uges tid med noget burn-in af kondensatorne.[/quote]

Vil det sige at nye kondensatorer, vil ændre forbruget i starten indtil de er " kørt " til ? - og modsat ældre med tiden mindsker forbrug, indtil evt. de nærmest kortslutter, - eller..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: NAD 1020 B

Indlægaf Gottschalck » lør 25. mar 2017 09:52

Det aner jeg ikke om de vil.
Jeg var bare nysgerrig omkring hvad denne kleine fætter trækker fra energinettet. Med den lille trafo kunne det ikke være meget og det var det heller ikke. Forbruget er målt med en energimåler.
Hilsen Jesper




Vil det sige at nye kondensatorer, vil ændre forbruget i starten indtil de er " kørt " til ? - og modsat ældre med tiden mindsker forbrug, indtil evt. de nærmest kortslutter, - eller..[/quote]
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: NAD 1020 B

Indlægaf KlausM » lør 25. mar 2017 15:34

Gottschalck skrev:Det aner jeg ikke om de vil.
Jeg var bare nysgerrig omkring hvad denne kleine fætter trækker fra energinettet. Med den lille trafo kunne det ikke være meget og det var det heller ikke. Forbruget er målt med en energimåler.
Hilsen Jesper


Jeg kender ikke NAD 1020'eren, men jeg havde en gang en NAD 106, den lød som udgangspunkt også godt, men jeg læste et sted, at transformatoren var underdimensioneret, og den fik mere liv af en extra trafo, så jeg fandt én til en billig penge med samme udgangsspænding på sekundær siden, og satte den parallelt med den indbyggede, og voila, jeg husker det som at den fik mere luft og dynamik i lydbilledet. Måske værd at prøve, hvis den ser klein ud??

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: NAD 1020 B

Indlægaf mcs_5 » lør 25. mar 2017 19:01

cdp skrev: Vil det sige at nye kondensatorer, vil ændre forbruget i starten indtil de er " kørt " til ? - og modsat ældre med tiden mindsker forbrug, indtil evt. de nærmest kortslutter, - eller..

Nej. Nye lytter har lidt højere lækstrøm, indtil de er "kørt til". Det kan vare mellem et par minutter og nogle timer, afhængig af hvor gamle lytterne er, og hvor de sidder i forstærkeren.

Når lytterne så bliver gamle, kan lækstrømmen begynde at stige igen. De kortslutter sjældent, men de kan revne og skyde lidt af indvoldene ud - bare søg efter "bad caps" for billeder. Men tit kan man ikke se på lytterne om de er trætte - der skal måleinstrumenter til.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: NAD 1020 B

Indlægaf Tonni » lør 25. mar 2017 19:54

Jeps en fuskers bedste ven hedder et ESR meter, kombineret med et kapasitetsmeter/en komponenttester. - Næsten lige så uundværligt som et multimeter...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster