JBL L25 Prima - genopstået af asken . . .

Rosinen i pølseenden

JBL L25 Prima - genopstået af asken . . .

Indlægaf NikonSP » lør 16. jan 2021 18:56

Captain Phoenix skrev:
NikonSP skrev:Det hjalp åbenbart, for jeg har lavet en handel med sælger, så med mindre han springer fra handlen, ja så kommer der 2 gule L25 til samlingen. Kan det blive mere retro end gule med orangefarvet stof . . . .

Så er rejsen til Herning og kyndige hænder begyndt :p



Jah, - og de kom til Herning, men jeg ved virkelig ikke, hvor de arme højttalere har henslæbt tilværelsen, indtil de kom i Claus' ambulance til Herning (se 1. billede)

JBL L25 Prima - 01.jpg


Nedenfor de billeder som sælger 'stillede til rådighed' :roll:

JBL L25 Prima - 02.jpg


JBL L25 Prima - 03.jpg


De var godt nok ikke kønne :( :'( :shock:

Generelt lugtede de rigtig træls af kælder, fugt og mug, kabinetterne var skrammede og ramponerede over det hele. Basenhederne manglede ophæng, selvom der dog kom lyd fra dem begge, men begge svingspoler skrabede på. Ingen af diskanterne duede og det ene diskant regulerings potentiometer var afbrudt og sidst var alle skruer så rustne, at de dårligt kunne skrues ud af hullerne!!!!!

Der var noget at gå igang med :lol:

Kabinetterne blev virkelig gjort rene i grundrens, helt ind i hjørnerne og derefter stillet til udluftning i garagen. Efter en måneds tid der, var de igen stuerene også selvom de kom ind i varmen. Afsted med dem til maler. Frontbaflen malede jeg selv op, monterede nye diskantenheder med de rigtige røde ophæng med nye JBL skruer som erstatning for de rustne og skiftede det defekte trimmepot.

Basenhederne var en lidt større omgang, som Basrep tog sig venligt af: Membranerne helt ud af kurvene, svingspolerne repareret/rettet op, test og check og membraner derefter tilbage i kurvene, nye ophæng og så var de go to go igen.

Skruerne bøvlede jeg en del med: Skruerne til diskanterne havde jeg nye i skuffen, men skruerne til basenhederne var temmelig ødelagte. De kunne ikke bruges igen som de var, fordi gevindene var meget rustne - og det var islagsmøtrikkerne i kabinetterne forøvrigt også. Jeg forsøgte med rustløsner i flere dage i en plastpose, stålbørste, tandbørste, skarp kniv, - der var bare ikke noget der hjalp. Finde nye skruer af samme slags i størrelse 10-32 med rundt cylinderhoved og Philips krydskærv - det er bare umuligt i Europa. Enden på det blev, at jeg på eBay bestilte en snittap og en snitbakke i størrelse 10-32, - det tog så lige lidt tid også, inden de kom. Derefter fik skruerne og gevindhullerne en tur med det nyerhvervede skære værktøj og alle skruerne blev til sidst malet med mat sort spray, - så var de rigtig fine igen :Thumpsup:

Så manglede der ikke andet at skrue de sidste ting sammen og så var de i mål:


JBL L25 Prima - 1.jpg


JBL L25 Prima - 2.jpg


JBL L25 Prima - 3.jpg


Soklen sættet står på er bare en løs sokkel med gummidutter på, så højttalerne ikke skal stå direkte på gulvet.
Jeg er faktisk ikke til hverken gult eller orangefarvet, men det sæt, jeg synes det ser brandgodt ud :lol: :thumbsup:

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

re:JBL L25 Prima - genopstået af asken . . .

Indlægaf KlausM » lør 16. jan 2021 19:09

De er da vildt flotte :Thumpsup:

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: JBL L25 Prima - genopstået af asken . . .

Indlægaf bjerager » lør 16. jan 2021 21:31

Jeg bliver voldsomt imponeret hver gang jeg ser dit håndværk, Harvey
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: JBL L25 Prima - genopstået af asken . . .

Indlægaf NikonSP » lør 16. jan 2021 22:50

Tak for de fine anmeldelser :thumbsup:
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL L25 Prima - genopstået af asken . . .

Indlægaf vincula » søn 17. jan 2021 10:23

Imponerende arbejde!

Altid dejligt at se, at der bliver pustet nyt liv i de sjældne fugle -på disse kanter i hvert fald.

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: JBL L25 Prima - genopstået af asken . . .

Indlægaf larsne » søn 17. jan 2021 14:10

Smukt arbejde
larsne
 
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: JBL L25 Prima - genopstået af asken . . .

Indlægaf Captain Phoenix » søn 17. jan 2021 14:24

Jamen - hvor er de blevet flotte, Harvey (det vidste man jo godt de ville...) :thumbsup:
Heldigvis så det ud til, at frontstoffet kunne reddes/genbruges - det var da altid noget.

Jeg synes gul + orange er en flot og meget 70'er-tro kombination.
Det er værre med dem i brun + rød, der også fandtes...

Glad over at kunne bidrage som "ambulance-chauffør" til JBL-hospitalet i Herning.
Jeg skulle jo alligevel dén vej (men det er en anden historie, som vi tager på et senere tidspunkt).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: JBL L25 Prima - genopstået af asken . . .

Indlægaf bjerager » søn 17. jan 2021 15:25

Captain Phoenix skrev:Jeg skulle jo alligevel dén vej (men det er en anden historie, som vi tager på et senere tidspunkt).


Mon det har noget med dine L-212 at gøre?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 24 gæster