Højtaleren du aldrig sælger

Rosinen i pølseenden

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf KenRas » fre 3. maj 2024 21:15

Som jeg skrev for små 3 år siden i denne tråd, så er er det stadigvæk de Ed May designede HD serier fra Marantz der dominerer her på parcellen. Siden sidst er samlingen blevet udvidet med et sæt DS-940, som i princippet er en HD-880 i et mere fancy kabinet. Enhederne er identiske i de to sæt.

Det har de sidste små 4 år været HD-880 der har været de primære højttalere i musik stuen. Sidste år landede der også et sæt Beovox 5700 i DR studio monitor versionen. Der kan skiftes mellem 5700 og HD-880 med en højttaler omskifter. Det seneste halve år er de primært blevet drevet af en Tandberg 3002 preamp og en ELV RV-100 rør-effekt fra 1999.

Altså kun liiige vintage :oops: , den rørforstærker. Men for fanden det spiller godt sammen.

Jeg har også mulighed for, via en forstærkeromskifter, at koble andet forstærker grej ind på en nem måde.

Ud over B&O monitorerne er der også landet et sæt Sound Dynamics S10, som er identiske med de S10’er jeg købte i Audioscan i 1979. Mit “nostalgi” anlæg blev dermed lidt mere komplet.

DS-940 spiller som front højttaler og et sæt HD-77 som bag højttaler i mit quadrofoni setup, drevet af en Sansui QRX-7500 receiver.

I stuen spiller der, med fruens fulde accept, et rent Marantz setup, HD-77 sammen med følgende modeller: 1250 forstærker, 6320 med SME arm og Ortofon Blue pickup, 125 tuner og 5220 casette.

JBL L100 er for længst væk, jeg kunne ikke forlige mig med diskanten.

Er det nu mine “forever” højttalere?
Lige nu er det, men kommer der et sæt JBL43xx forbi, som jeg har råd til så må jeg revurdere situationen.

IMG_1794.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1234
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Stottrup » fre 3. maj 2024 23:40

Åh ja. I mange, mange år var jeg overbevist om, at de B&W DM2A, jeg købte brugt for 1500/stk hos RadioThygesen i Ryesgade i 1974(?), skulle spille for evigt i mine skiftende setups. Af forskellige årsager var de en rum tid forvist af et sæt Audiovector (glimrende ht), men de kom stærkt tilbage i selskab med en Pioneer SA-8500 MK II. For et par år siden skete det så: Jeg fandt et sæt Pioneer HPM 100 til menneskepenge, og da jeg i mellemtiden havde fået fingrene i en Pioneer SA-9100 og en Pioneer PL-71 med mc-pickup... ja, så var ringen for mit vedkommende sluttet. Et setup, som jeg savlede over som ung, stod nu og spillede i stuen, og jeg tror ikke, det kommer til at gå nogen steder. Og DM 2A? De står i kælderen, og jeg tror sgu, det bliver børnene, der til sin tid må tage stilling til dem. I øvrigt har jeg tænkt mig at forsyne samtlige effekter med postits med forslag til salgspriser, så de ikke bare ryger til genbrug :lol: :lol:
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Sorenki » lør 4. maj 2024 11:48

Aldrig sælger er jo svært - livet går jo fremad, uanset hvor meget man end tænker eller ønsker noget andet, så er udstyr og grej bare udstyr og grej.
Jeg ville for nogle år siden sige mine hjemmebyggede JBL 4343, jeg er stolt over dem og de lyder fantastisk, men de detaljer og nærhed som jeg elsker dem for, kan også blive lidt anstrengende til noget af det musik jeg holder af og jeg oplevede at jeg nogle gange lod være med at høre plader, fordi jeg vidste mine højtalere var lige kritiske nok.
Dét og så fordi de havde lidt nogle skrammer ved et flytte-uheld.
Dét tog jeg konsekvensen af og jeg "savede dem op" for at genanvende kasserne til et par Altec 604 (GPA 604-8h-II variant) sammen med et tysk-bygget filter med gamle russiske komponenter. Dét er stadigvæk en studiemonitor, men det er lidt mere musikalsk og tilbaglænet. (for de nysgerrige er der lidt om det her: https://www.youtube.com/watch?v=VF-dg3dfWRQ

Jeg går stadigvæk og pønser på at JBL 4343 får sig en revanche - men dét for at finde ud af hvilket sæt af "store kasser" der skal forblive i min varetægt - jeg er ikke længere ung nok, til at fornøje mig med flere par på samme tid. (tøhø)

Jeg ville synes det var ærgeligt, skulle mine højtalere (eller andet gear) blive et åg der forhindre mig I at skifte med tiderne og situationerne. Lejlighedslytterummet skal snarligt også skiftes ud med et på egen matrikel, så jeg glæder mig til at indrette mig et mere "fornuftigt" og stue-fæhig anlæg i hovedstaden.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2051
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Hackenberg » lør 4. maj 2024 12:23

Fordelen ved at rode med enheder, til andre folks højttalere, er at man kan lægge øre til lidt af hvert. Det er ikke altid lige godt selvom "kunden" er vildt begejstret. Der er altid en historie med. Gerne lidt nostalgi.
At genbesøge "Min ungdoms anlæg" falder ikke altid positivt ud. Mine JBL L15 sammen med NAD 3020 var hyggelige da jeg boede på studerkammer i hovedstaden men holder bare ikke i dag. Bedre gik det med F-3 lyd Satellit som jeg stadig er fan af. Specielt hvis man kan skaffe/bygge en sub i samme kvalitet. Men også disse kom på lager.
Nu har jeg, i snart mange år, haft Højttalerkompagniet +1. Konstrueret af erfaren konstruktør med tidens "state of the art"-enheder fra Scanspeak og et godt filter. Oprindeligt var jeg skuffet over dem. I dag ved jeg det var fordi de afslørede elendigheder i mit daværende anlæg og nu kommer de altid tilbage efter div. eksperimenter.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2115
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf haflermicro » søn 5. maj 2024 14:17

Jeg ved ikke ...man kan sikkert finde andre 2-vejs højttalere som lyder bedre eller anderledes, men jeg har nu fundet ro, efter at jeg genskaffede et sæt Musical Point og renoverede til topstand. 36 år er gået siden jeg købte mit første sæt, som jeg var så dum at sælge. Havde så i en årrække System Audio, men måtte erkende savnet af de højttalere jeg havde lyttet til igennem 22 år. Musical Point består af et basreflex kabinet med 1 stk Dynaudio D28AF i toppen og en SEAS P17REX bas/mellemtone til at dække resten. Det sæt jeg nu har i stuen...ja, det ER højttaleren jeg ikke sælger.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 286
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Kdaddy » søn 5. maj 2024 19:45

Tannoy 15” monitor golds i grf hjørne kabinetter og abbas delefiltre — jeg skal begraves i dem.

Men lige nu er de sat i opbevaring og jeg må nøjes med et sæt 10” monitor golds i 3lz style kabinetter.

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 161
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: London

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Tophøj » man 6. maj 2024 10:08

På trods af være ejer af et sæt JBL 4344, så er det noget så banalt som et sæt Beovox 5700 som jeg har stående, der altid bliver i min portefølje.
Med den rigtige forstærker så synger de bare.

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 499
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster