L110 vinterprojekt

Rosinen i pølseenden

Re: L110 vinterprojekt

Indlægaf ferr31 » ons 18. nov 2015 18:13

LektorBlomme < det var mere hvis nogle af jer ønskede reserve diskanter og mellemtoner ;)[/quote]

- jeg ku godt bruge dem til dele - er der en Odense'r der vil være mellemmand ??

/ Lars[/

Hej Lars køb du dem bare, hvis der ikke er nogen i nærheden der kan hente, starter jeg
gerne bilen
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: L110 vinterprojekt

Indlægaf LektorBlomme » tirs 19. jan 2016 16:55

Så fandt jeg nogle nye skumkanter på Ebay til basserne :p

Skumkanter til JBL.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: L110 vinterprojekt

Indlægaf acj1980 » tirs 19. jan 2016 18:44

Har du stadigvæk brug for hjælp til at få dem re-foamed? det er nu ikke så giftigt som man skulle tro, jeg savner desværre stadigvæk min pakke fra audiofriends med skumkanter til hhv mine Tandberg 1610 og et sæt 12" philips, den blev sendt 19 december :roll: :roll: :roll: :roll:
acj1980
 

Re: L110 vinterprojekt

Indlægaf Hackenberg » tirs 19. jan 2016 19:22

LektorBlomme skrev:Rent praktisk:

Nogen der kan anbefale et godt værksted på Sjælland der kan hjælpe med at sætte nyt skumophæng på basserne?
Jeg har læst og hørt meget godt om Basrep, men en tur til Jylland lægger også en slat til omkostningerne.

Et re-foam kit kan købes for få hundrede kroner, men jeg har ingen erfaring i denne disciplin. Er det no-go, for uerfaren hjemme-hobbyist?


For en håndfuld bajer fra Netto vil jeg gerne sætte dine nye kanter på for dig. Jeg har erfaring med montering af talrige kanter også bagpå, som JBL bruger.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: L110 vinterprojekt

Indlægaf LektorBlomme » tirs 19. jan 2016 23:41

Det er et super tilbud Hackenberg!

Jeg afventer dog lige til at starte med, da de L110 muligvis er lidt mere medtaget, end først antaget. Derfor skal de måske parres med et andet sæt defekte L110. Fortsættelse følger...
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: L110 vinterprojekt

Indlægaf hificlassic » tors 4. feb 2016 10:07

Jeg har et styk L110 som du må få til reservedele, mod at donere 200kr til vintagehifi vedligehold.
Mvh Verner
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: L110 vinterprojekt

Indlægaf Captain Phoenix » tors 4. feb 2016 10:13

Jeg har et sæt L110 hvor den tidl ejer #X!%..! har sat uorg. Monaco-basser i.
Hvis nogen har 1-2 af de org basser (gerne i behov for nye kanter) er jeg aftaler - betaler gerne for dem eller donerer til sitet eller andre gode formål :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: L110 vinterprojekt

Indlægaf hificlassic » tors 4. feb 2016 11:53

Der er 1 stk fin alnico bas i min L110, dog uden kantophæng
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: L110 vinterprojekt

Indlægaf Captain Phoenix » tors 4. feb 2016 12:17

hificlassic skrev:Der er 1 stk fin alnico bas i min L110, dog uden kantophæng

Jeg er interesseret og i Århus i dag + i morgen. Sender PB.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: L110 vinterprojekt

Indlægaf hificlassic » tors 4. feb 2016 13:08

min enlige L110 er hermed reserveret til Cpt Phoenix. 200kr til sitet
Mvh Verner
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: L110 vinterprojekt

Indlægaf LektorBlomme » tors 4. feb 2016 22:09

Oh no!

Jeg er "kommet til" at købe et sæt L110 mere :roll:

Fandt et sæt til en rimelig pris, der har patina - men slet ikke smadret, som det sæt jeg havde i forvejen.
Det "nye" sæt har tilmed de rigtige basser (LE111a), som sælger havde re-conet. han arbejde vidst i en radio-shop, noget studie eller lignende (fangede det ikke helt præcist). Endvidere var hans lejlighed fuld af forskellige JBLer - nogle hans egne (bl.a. et rigtigt lækkert sæt L300 :!: ), andre nogle han var i gang med at friske op. Samlet fik jeg hurtigt det indtryk, at han havde styr på det.

Det sæt jeg slæbte med hjem, havde han også fået i ret fin stand: som sagt re-conet, men også slebet, olieret og malet(!)

Han fortalte at en tidligere ejer havde "repareret" de sprækkede skumkanter ved at snaske dem til i lim, som var endt med et forfærdeligt svineri - der er stadig tegn fra dette, selvom han har brugt en del arbejde på at få det af, og altså sat noget nyt skum på.

så langt, så godt, men - og nu kommer oh no! - skumkanterne er vidst monteret på forsiden af membranen!!! er det ikke helt forkert på sådan en LE111a, og måske JBL generelt?!
Gør det overhovedet noget? hvilken forskel gør det? - jeg har jo ikke hørt dem med skumkanten på den rigtige side.
Her er lige et billede af den ene. Så kan man også se at membranen er lidt medtaget efter lim-operationen, og endvidere ser man det nye maling...
LE111a.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: L110 vinterprojekt

Indlægaf Captain Phoenix » fre 5. feb 2016 12:37

LektorBlomme skrev: - skumkanterne er vidst monteret på forsiden af membranen!!! er det ikke helt forkert på sådan en LE111a, og måske JBL generelt?!
Gør det overhovedet noget? hvilken forskel gør det? - jeg har jo ikke hørt dem med skumkanten på den rigtige side.

Jo - ophænget skal være monteret på bagsiden af LE-111 (og de fleste andre JBL-enheder).
Det er ærgerligt, at nogle reparatører springer over hvor gærdet er lavest og monterer forkert bare fordi det er lettere.
Og så lige på en L-110, hvor frontstoffet er så gennemsigtigt...

Hvad betyder det så for lyden?
Jeg har ikke A/B-testet korrekte/forkerte enheder op mod hinanden, så det bliver lidt teoretisk, men:
Når kanten sidder på forsiden (isf bagsiden) bliver membranens hvile-position trykket længere tilbage - ind i kabinettet/chassiet - end den burde være. Svingspolen kommer dermed længere tilbage i magnet-feltet i sin neutral-position, end den skulle - og den vil være placeret asymmetrisk i dette.

Ved mindre/moderate membran-udsving - hvor hele svingspolen stadig er indefor magnetfeltet - vil det derfor ikke have nogen særlig betydning at udgangspunktet er "forskudt"/asymmetrisk.

Ved større membran-udsving vil svingspolen hurtigere (end ved korrekt kant-montering) komme udenfor det optimale magnet-felt (bagud) og den vil have en større risiko for at ramme pol-stykket på bagsiden af højttaler-magneten. "Spideren", der styrer membranen ved bunden af denne vil også blive asymmetrisk belastet.

Det vil give forvrængning (da membranen ikke vil have "samme magnetfelt" til frem- og tilbage-bevægelse) - og i værste fald beskadige svingspolen (eller det pap den er viklet på) hvis den rammer polstykket.

Summa summarum: Den vil sikker lyde fint ved almindelig lytning (og L110 er en overset perle fra JBL) - men pas på hvis der virkelig skal spilles højt.

Kan det laves om...?
Ja - en fuld re-coning vil jo løse problemet, men et recone-kit fås muligvis ikke længere, så nye kanter er sikkert den eneste mulighed...
Det vil nok være vanskeligt at fjerne den nuværende kant uden at enheden bliver meget grim at se på - eller at svække membran-pappet hvor kanten nu sidder.
Tror at jeg ville lade det være, lukke øjnene og nyde musikken :p

PS: På træffet d. 5-6. marts vil der være demo af hvordan man skifter kanter på basenheder - se tilmeldings-tråd her: viewtopic.php?f=655&t=7737
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: L110 vinterprojekt

Indlægaf Hackenberg » fre 5. feb 2016 12:49

Hej Lektor og Captain.

Jeg ville ikke bekymre mig om nedenstående. Det er centreringsfjederen der bestemmer placeringen i svingspolegabet. Med mindre det er en enhed med MEGET blød centreringsfjeder har det næsten ingen betydning.
Men udseendemæssigt er det øv!

Hvad betyder det så for lyden?
Jeg har ikke A/B-testet korrekte/forkerte enheder op mod hinanden, så det bliver lidt teoretisk, men:
Når kanten sidder på forsiden (isf bagsiden) bliver membranens hvile-position trykket længere tilbage - ind i kabinettet/chassiet - end den burde være. Svingspolen kommer dermed længere tilbage i magnet-feltet i sin neutral-position, end den skulle - og den vil være placeret asymmetrisk i dette.

Ved mindre/moderate membran-udsving - hvor hele svingspolen stadig er indefor magnetfeltet - vil det derfor ikke have nogen særlig betydning at udgangspunktet er "forskudt"/asymmetrisk.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: L110 vinterprojekt

Indlægaf LektorBlomme » fre 5. feb 2016 13:54

Hej Claus og Claus

Tak for jeres svar - så er jeg ikke så bekymret i forhold til fejl og forvrængning, men nøjes med at ærgrer mig over, at det ikke er gjort helt korrekt til at starte med ...Så kan jeg nyde dem i 30 år, og så huske at sætte dem rigtigt, når de skal skiftes igen :Skor:
Lenco L75 + Dl103
JBL L40a
LektorBlomme
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 07 sep 2010
Geografisk sted: Nordvest
Lokalitet: København

Re: L110 vinterprojekt

Indlægaf evox » lør 6. feb 2016 12:38

Hvis du skal til træf og gerne vil høre, om der er forskel i lyden på dine 110'er, kontra et sæt med de originale basser, så tar' jeg gerne mine 110'er med til 'fri leg'
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster