Royd Sapphire. På opdagelse...

Rosinen i pølseenden

Royd Sapphire. På opdagelse...

Indlægaf vincula » tirs 21. jun 2016 18:13

Hej alle,

Jeg vil gerne dele nogle "vintage"-erfaringer med jer. Jeg har lige købt et par dejlige Royd Sapphire højtalere. Som nye, med det oprindelige emballage og det hele. Jeg så dem i Audiomarkt.de og kunne ikke lade være. De viser sig, at det er nok en af mine bedste køb nogensinde! De spiller bare musik med min Audio Note P2. Musikken vælter ud af højtalerne med glade og energi. De fanger enhver lille ændring i rytme and har en "ud-af-kasse" lyd, som minder mig om mine Fostex hornhøjtalere. Fantastisk.

Jeg vidste godt, at mange Royd modeller har næsten opnået kult status blandt entusiaster -dog er det stadig godt, at der er ikke så mange af dem, så priserne vedbliver jordnære. Jeg synes, de spiller væsentlig bedre end mange Ls3/5a, jeg har hørt. De er også let at drive og forholdsvis følsomme, og min rørforstærker elsker dem mindst lige så meget som jeg gør. Har også prøvet dem med min Sugden A 48 Mki og med en Creek CAS 4040, men de spiller bedre med rør.

Billede

Billede

Flere Royd tilhængere derude ;) ?

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Royd Sapphire. På opdagelse...

Indlægaf hificlassic » tirs 21. jun 2016 19:56

Rega Kyte er endnu en 90'er højttaler som Royd lavede og som spiller godt. Jeg havde selv Royd Seven i 1993 da de vandt over Linn Kan i en AB test, selvom prisen var en fjerdedel
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Royd Sapphire. På opdagelse...

Indlægaf vincula » tirs 21. jun 2016 22:29

Yeps, Regas højtalere er tit overset. Også de første Rega Ela var Royds højtalere. Stadig idiotisk billige, synes jeg, ift hvad man betaler idag for noget, som lyder SS:SS . Disse spiller en tand mere raffineret en Ela'en. Stemmerne er vidunderlige og hele lydbilledet hænger rigtig godt sammen.

Man skal anstrenge sig for at tænke på "hifi" med disse højtalere, fordi musikken går bare fremad! Lytter til Cassandra Wilson på vinyl lige nu og lyden er medrivende. De får dog lidt hjælp i bassen af en lille sub fra BK Electronics. De spiller perfekt sammen. Den har en lynhurtig 8" enhed og en Mos-fet baseret forstærker, som sagtens kan følge med og har en dejlig tone. Den spiller fra 70 Hz og volumen er sat lavt. Soveværelset er 20 m2, så... fysikkens love kan ikke benægtes.

Her er de... naked :p

Billede

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Royd Sapphire. På opdagelse...

Indlægaf evox » tors 23. jun 2016 22:47

Jeg havde et sæt Royd Sintra (''storebror'' til sapphire) på et tidspunkt. Der var en stålramme inde i kabinettet til at stive det af. Bassen tror jeg var den samme som i din, men diskanten var en ScanSpeak 2010, magen til den som er i mine ProAc Response 2s.
spillede super med en Onix 21'er og en Rega p3'er :thumbsup: super lille anlæg...det var tider :oops:
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 23 gæster