Tannoy Vintage Monitor

Rosinen i pølseenden

Tannoy Vintage Monitor

Indlægaf DJakob » ons 28. sep 2016 11:20

Hej alle :p

Jeg overvejer at anskaffe mig et ældre sæt Tannoy monitorer. Jeg har læst mig til at Tannoy begyndte at slække med kvaliteten for nogle årtier siden.

De modeller jeg har i kikkerten.

Arden
Berkeley
SRM 15x

Er der nogen som har et bud på hvilken af disse modeller der er den bedste, og hvorfor? (Gerne teknisk forklaring)
Ved godt HPD385A har ALNICO fremfor K3808 keramiske magnet, hvilket giver forskellige egenskaber.

Mvh. Djakob.
DJakob
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 jan 2014
Lokalitet: Kbh

Re: Tannoy Vintage Monitor

Indlægaf Helikon » ons 28. sep 2016 12:37

med HPD enheder: Arden er den største i fht. Berkeley, samme enhed, Arden går længere ned i frekvens
SRM 15 er med keramiske enheder, den er mere PA end de to øvrige.
Hvad men vælger er en smagssag og efter ens behov og hvad men er villig til at betale, men du må ud og lytte på dem for at danne dig et indtryk, det er jo slet ikke sikkert at du bryder dig om lyden selv om folk skriver de er superfede :-)

Tannoy London brændte i starten ar 70'erne, fabrikken blev flyttet langt væk fra London og efter den tid var kvaliteten en anden (ringere). Hvis du skal have noget der er ok skal du have noget fra før kvaliteten ændredes, der er Monitor Gold typerne de sidste i rækken.


http://www.hilberink.nl/speaker.htm er en omfattende hollandsk side om Tannoy og specielt monitor Gold enhederne, tag et kig der.
mvh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Tannoy Vintage Monitor

Indlægaf DJakob » ons 28. sep 2016 12:55

Hej Niels, tak for svar og lidt historisk indblik.

Monitor Gold er nok over mit nuværende budget.

Hvad vil du mene et flot eksemplar af SRM15X bør koste her i Danmark?

Mvh. Dennis.
DJakob
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 jan 2014
Lokalitet: Kbh

Re: Tannoy Vintage Monitor

Indlægaf hificlassic » ons 28. sep 2016 17:17

Jeg har selv haft Arden og var ikke synderligt imponeret, men har hørt den spille godt hos andre.
Jeg har også haft GRF memorial og flere andre af deres "dyre hjemmeserie".

Dem jeg selv synes bedst er SRM lyden, og personligt kan jeg bedst lide dem med 12" og 10" enheder.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Tannoy Vintage Monitor

Indlægaf Louis » ons 28. sep 2016 17:20

Jeg har haft Berkeley og var meget glad for dem. Jeg synes de er meget velspillende selv med små rørfrostærkere, men kommer der mere kraft bag spiller de med godt overskud.

Jeg solgte mine for 6.500 dengang. Måske koster de en lille smule mere idag?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Tannoy Vintage Monitor

Indlægaf Ehapa » ons 28. sep 2016 18:50

Jeg har haft en del Tannoysss, Red/Gold/HPD/k-serien,

10 Gold har den bedste Mellemtone, fortrækker 10/12 Red/Gold fra 60erne. HPD har en anden konstruktion på membran, de er mere velegnet til Rock. De gamle fra før 70erne er bedre til Klassisk/Jazz.

Der er mange muligheder men SRM/K er nok de mest tilgængelige her i DK, held og lykke med det.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Tannoy Vintage Monitor

Indlægaf Helikon » ons 28. sep 2016 19:59

Mht. HPD er det absolut essentielt at hullerne i bunden af diskanthornet er ensartet fordelt som det det er tilfældet med monitor gold, dvs. at de er boret så der er ens afstand i mellem hullerne og det er mere reglen for HPD'erne at de er tilfældigt og helt uregelmæssigt boret og det har stor negativ indflydelse på lyden.
HPD er fra tiden efter branden og udflytningen til Skotland, alle maskiner var gået til og produktions-medarbejderne var nye og deraf uden erfaring og håndelag fra tiden før, så det var en svær tid for Tannoy.

HPD med pæn boret tragt bund http://www.44bx.com/tannoy/recone1.html
horn_throat.jpg

HPD med standard tragt bund http://blog.joins.com/usr/n/o/notek/47/ ... e-plug.jpg
HPD-phase-plug.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Helikon ons 1. mar 2017 08:49, rettet i alt 2 gange.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Tannoy Vintage Monitor

Indlægaf DJakob » ons 28. sep 2016 22:32

Hej alle, tak for jeres svar.

Jeg kunne godt tænke mig at finde et sæt SRM15X.
Men jeg kan ikke gennemskue hvad de skal koste.
Kan se på hifishark at de har stået fra små 13.000kr og helt op til 43.000kr. Jeg ved ikke om det svindlerpriser eller realistiske priser.

Hvad siger i herinde, har i et bud på hvad et flot eksemplar bør koste?

Mvh Dennis
DJakob
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 jan 2014
Lokalitet: Kbh

Re: Tannoy Vintage Monitor

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. sep 2016 23:07

Jeg vil sige, at det ER umuligt at svare på. Grunden er, at de (antageligt) er så sjældne, at det kan være mere eller mindre umuligt at ramme noget, der ligner en kurance for disse. Hvis der fandtes en troværdig statistik på, hvad de "normalt" går til i god og original stand, kunne vi måske sige noget, men det tror jeg ikke eksisterer. Du må prøve at samle noget prisviden (over tid) fx på Ebay og se, hvad folk er rede til at give for dem og danne dig et indtryk af, om du selv ville give disse priser for dem ( husk momsen fra ikke-EU-lande). Det er jo nok ikke liiige noget, som du på ugebasis finder på fx DBA eller G&G osv.....

Der findes ting og sager, som man bare ikke finder til røverpriser - og uden at være helt sikker på det, så kan jeg ikke forestille mig, at man har andre rettesnore end at kigge internationalt. Du nævner, at du har set dem koste fra ca. 13.000 Dkr til ca. 43.000 Dkr (EU eller ikke EU??) - så et sted derimellem kunne være et rimeligt udgangspunkt.

Så må du nok også selv mærke efter i maven, hvad du selv er rede til at give, nu når du ved, at de ikke lige findes i den nærmeste genbrug.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Tannoy Vintage Monitor

Indlægaf hificlassic » ons 28. sep 2016 23:09

Jeg ville gætte på omkring 12-15000 for SRM15X eller SRM12X hvis du har tålmodighed.
De dukker jo ikke sådan lige op hver måned, eller hvert år
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Tannoy Vintage Monitor

Indlægaf HrAndersen » fre 30. sep 2016 17:50

Så er der et par på dba, (Pænt dyr pris :roll: )
http://www.dba.dk/hoejttaler-tannoy-che ... 027846632/

Det er vist med HPD315A enhed.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 860
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Tannoy Vintage Monitor

Indlægaf DJakob » fre 30. sep 2016 21:15

Hej alle.
tak for jeres svar, og tak for hjælpen.
Mvh Dennis
DJakob
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 06 jan 2014
Lokalitet: Kbh


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 55 gæster