Tandberg højttalere

Rosinen i pølseenden

Tandberg højttalere

Indlægaf krog » fre 30. sep 2016 00:00

Godaften!
Jeg har et sæt Tandberg Hifi System 12, hvis lyd jeg holder af. Lyden er dejligt upoleret på den fede måde, fx hørte jeg i dag Wish You Were Here albummet og lyden er jo fænomenalt tilstedeværende. Der er et rimeligt godt lydperspektiv og lyden er sådan ret mellemtone in-your-face live-agtig. Vildt medrivende synes jeg, men dog synes jeg alligevel der er et problem rent lydmæssigt, for der er bare ikke meget bund i sådan et par æsker. Naturligt nok!

Derfor overvejer jeg lidt at anskaffe et sæt Tandberg mere. Så jeg måske kan spille bas samtidigt med at bevare den lækre lyd. Ikke at jeg forventer tung og voldsom bas fra et par Tandberg.
På DBA lige nu er der et fx TL1520, TL1610, Hifi System 17, Hifi System 7, til fornuftige priser.

Mit spørgsmål er, om nogen kender nogle af disse modeller og kan sige noget om dem. Eller kan anbefale andre Tandberg ;-)

Bedste hilsner,
Krog
krog
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 27 sep 2016
Lokalitet: Svendborg

Re: Tandberg højttalere

Indlægaf X-ray » fre 30. sep 2016 00:10

Du skal helt klart gå efter HS-17. Så får du for alvor lyd på den fede måde... ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Tandberg højttalere

Indlægaf vericon » fre 30. sep 2016 00:20

Hej
Tandberg system 7 har en vellydende coax enhed
Tandberg-system-7-01.jpg

DSCF1089.JPG

Kabinetterne er mums
Mvh.
Hans jørn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Tandberg højttalere

Indlægaf Tante Berg » fre 30. sep 2016 06:44

Krog: Jeg er enig med X-ray. Hifi System 17 er dem du skal have. De er samtidige med dine Hifi System 12, bare lidt større og tre-vejs. De lyder fantastisk. Og i Hifi System 17 får du bunden med.
Må vi ikke høre hvilken forstærker/ reciever som du spiller på?
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg højttalere

Indlægaf krog » fre 30. sep 2016 09:28

Okay tak for jeres respons. Det kan være det er vejen så :-)
Af forstærkere er lidt forskelligt. Luxman m-12/c-12 sæt, Pioneer sx-450, Nikko sr320, Tandberg tr200, Pioneer sa610.
Tænker umiddelbart at det mest oplagte må være Tandbergen eller sx450eren. :-)
krog
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 27 sep 2016
Lokalitet: Svendborg

Re: Tandberg højttalere

Indlægaf X-ray » fre 30. sep 2016 10:12

Jeg kører jo selv på et par HS17 til dagligt - hér er de spændt for en TR1000. Et såkaldt Dream-Team... ;)
TR200 lyder fint - men er en smule klejn....

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Tandberg højttalere

Indlægaf aj84 » fre 30. sep 2016 15:19

Skal det være tandberg høyttalere med bunndrag så gå for Hifi System 15, TL 5010, TL 5020 eller min tandberg favoritt: Studio Monitor evt 3005. Har selv Hifi system 17 som her nevnes, kanskje noe bedre bunn enn 12 men ikke all verden. Her liker jeg personlig B&O beovox s45-2 bedre. Disse har nesten samme bass men seas mellomtonen og philips dome diskanten låter mye bedre i mine ører enn den ovale celestion/rola mellomtonen og papp diskanten fra peerless i hifi 17.
aj84
 
Indlæg: 70
Tilmeldt: 09 nov 2014
Lokalitet: Norge

Re: Tandberg højttalere

Indlægaf alfatron » fre 30. sep 2016 17:03

Jeg har et sæt TL1807 det er 2 vejs med en fin og meget følsom 8" bas, jeg har selv brugt dem, men har nu et mindre sæt tl1610 da jeg havde brug for nogle mindre til at kunne stille på min hylde, prisen kan vi sagtens blive enige om tror jeg hvis det har interesse
alfatron
 

Re: Tandberg højttalere

Indlægaf X-ray » fre 30. sep 2016 18:46

aj84 skrev:Skal det være tandberg høyttalere med bunndrag så gå for Hifi System 15, TL 5010, TL 5020 eller min tandberg favoritt: Studio Monitor evt 3005. Har selv Hifi system 17 som her nevnes, kanskje noe bedre bunn enn 12 men ikke all verden. Her liker jeg personlig B&O beovox s45-2 bedre. Disse har nesten samme bass men seas mellomtonen og philips dome diskanten låter mye bedre i mine ører enn den ovale celestion/rola mellomtonen og papp diskanten fra peerless i hifi 17.

Flot - lige at få talt mine ellers vellydende HS17 helt ned i gruset.... :?
At anbefale SM eller 3005... Super, så er man da' dækket ind... ;)

"krog" - du skal være velkommen til at låne et sæt HS15 eller TL5020. Du er også velkommen til at komme forbi mig og lytte til mine HS-17. Så skal du nok blive overbevist.... :-D

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Tandberg højttalere

Indlægaf HrAndersen » fre 30. sep 2016 19:01

X-ray skrev:
aj84 skrev:Skal det være tandberg høyttalere med bunndrag så gå for Hifi System 15, TL 5010, TL 5020 eller min tandberg favoritt: Studio Monitor evt 3005. Har selv Hifi system 17 som her nevnes, kanskje noe bedre bunn enn 12 men ikke all verden. Her liker jeg personlig B&O beovox s45-2 bedre. Disse har nesten samme bass men seas mellomtonen og philips dome diskanten låter mye bedre i mine ører enn den ovale celestion/rola mellomtonen og papp diskanten fra peerless i hifi 17.

Flot - lige at få talt mine ellers vellydende HS17 helt ned i gruset.... :?
At anbefale SM eller 3005... Super, så er man da' dækket ind... ;)

"krog" - du skal være velkommen til at låne et sæt HS15 eller TL5020. Du er også velkommen til at komme forbi mig og lytte til mine HS-17. Så skal du nok blive overbevist.... :-D

Hilsen X-ray.


Jeg tror det lægger op til til en lille højtaler shoot out i nær fremtid :lol: :lol: :lol: ......
Altså ..... jeg er lidt lun på beovex s45-2 ;)
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Tandberg højttalere

Indlægaf X-ray » fre 30. sep 2016 19:50

HrAndersen skrev:
aj84 skrev:Her liker jeg personlig B&O beovox s45-2 bedre.

Altså ..... jeg er lidt lun på beovex s45-2 ;)

Ligegyldig info - i en tråd om "Tandberg højttalere"... ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Tandberg højttalere

Indlægaf krog » fre 30. sep 2016 21:22

Tak for alle de gode og velinformerende svar. Og de rare folk der tilbyder lyt, lån og gode handler. Fedt! Det kan godt være at jeg vil tage imod nogle af tilbudene :-)
Lige i øjeblikket bor jeg meget småt og skal ikke have gang i for store højttalere med for store basenheder. Det vil fylde for meget og nok ikke spille så godt sammen med rummet.
Jeg har i forvejen et sæt Pioneer HPM-110 med 12" bas, som står og venter på at blive drevet med et sæt Luxman M-12/C-12 når dette sæt er repareret og jeg har fået et større sted at bo.

Af de højttalere nævnt synes jeg at Hifi System 17 og TL 1807 lyder mest oplagte i forhold til min situation.
Jeg er ikke ude efter dyb eller højt ydende basegenskaber, eller endda hifi-rigtig bas som sådan, men nærmere bare en rimelig naturlig bas der følger med resten af musikken og ikke føles som om den mangler niveau i forhold til resten af lydspektret.

Jeg skal overveje invitationerne og se om jeg får tid til at komme rundt og sige hej og lytte/låne lidt :-)
krog
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 27 sep 2016
Lokalitet: Svendborg

Re: Tandberg højttalere

Indlægaf Storken » fre 30. sep 2016 23:09

Kan se, at du er lokaliseret i Odense.. - Hvis lysten for at høre et sæt Studio Monitor (de helt store sataner) skulle være til stede - ogaå selvom det ikke lige er den størrelse du selv er ude efter, så står der et sæt hos undertegnede (bor også i Odense) og spiller sammen med Tandbergs største receiver TR-2075. (.. Okay, TR-2080 er vel i sagen kraftigere.. Men TR2075 er bare.. Ja, TR-2075.. ;-) )
2016-04-27 12.08.05.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Storken lør 1. okt 2016 09:47, rettet i alt 1 gang.
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Tandberg højttalere

Indlægaf Tante Berg » lør 1. okt 2016 09:37

aj84: Det må være din begejstring der skinner igennem, når du straks fremhæver 3 forskellige 50 liters kabinetter fra Tandberg(og endda Studio Monitor's og TML3005), til en anden begejstret bruger af Tandberg. En bruger der i øvrigt finder velbehag i 12 liters kabinetter er nok ikke ude efter TL5020 (50 liter), Studio Monitor's (80 liter) eller TML3005 (65 liter). Jeg er selvfølgelig enig i at de store Tandberg højttalere bare lyder godt. Men de stiller også krav om stor/ større forstærker/ reciever.

Jeg har efterhånden hørt ret mange Tandberg højttalere, og jeg vil fastholde Hifi System 17, som jeg har fornøjelsen af at lytte til hos X-ray. De ER bare gode, og ikke specielt store. De kan endda hænge på væggen og stadig give god lyd. Hifi System 17 kan komme ned i 35 Hz. Hifi System 12 kan komme ned i 50 Hz.
'Alfatron' nævner et sæt TL1807 som kunne være interessant. Dog ikke mht bas, da den ikke kommer længere ned end 70 Hz. Denne detalje hører med, når nu der spørges til lidt mere bund.

Krog: Jeg vil egentlig tro at Tandberg TR200 er rigtig fin til Hifi System 12. Men skulle du få fingre i et sæt Hifi System 17, så skal du nok have lidt flere kræfter, end de 20 Watt i 4 Ohm, som TR200 kan præstere. Der vil de andre forstærkere som du nævner, komme til deres ret. Men det er jo i sidste ende dine egne ører der skal bestemme det.
Der er et meget enkelt spørgsmål som afgør det hele: 'Lyder det godt?' Der kan kun svares enten ja eller nej :thumbsup:

Tandberg skemabank: http://nrhf.no/Skjemabank/tb_hoyttalere.php
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg højttalere

Indlægaf Captain Phoenix » lør 1. okt 2016 10:12

Blot et par bemærkninger (selv om jeg ikke er Tandberg-afficianado).

X-ray's HS17'ere lyder bare godt - punktum.
Meget musikalske og man savner som sådan ikke bas (de hænger på væggen og det hæver jo bas-niveauet ift. en mere fritstående opstilling).
Det går godt med selv den "pumpede" lyd på f.eks. Yello-plader.
Med små jazz-besætninger går det fremragende eller bedre endnu.

Tandberg Studio Monitor er jo alt for store ift. hvad krog efterlyser, men måske der er plads til TL-3520, som på nogle punkter gør det bedre end Monitor'ene. Det fik et par stykker os øre for ved et lille mini-træf: viewtopic.php?f=569&t=2711&p=65174#p38966

Den ovale enhed med center-monteret diskant (vist længere oppe i tråden) har jeg ikke hørt lyde godt.
Har haft dem i et System 7 - det kom der ikke meget bas ud af, men for meget, lidt presset mellemtone.
Fede kabinetter, dog - de dér lameller ser bare godt ud.

Endelig:
Som X-ray nævner - det er ligegyldigt at omtale at Beovox S-45-2 er en skøn lillehøjttaler (selv om det er helt rigtigt :p )
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 61 gæster