Tandberg højtaler model TL 1610 .. NYE BILLEDER!!!

Rosinen i pølseenden

Tandberg højtaler model TL 1610 .. NYE BILLEDER!!!

Indlægaf acj1980 » ons 13. maj 2015 15:22

I weekenden var jeg ude på et markede hvor der stod et sæt meget fine Tandberghøjtalere, dog kun kosmetisk, for da jeg tog frontstoffet af havde bas enheden set bedre dage, skumkanten var helt væk, spørgsmålet er som lyder.

Basserne var 6.5" tænker jeg, med en pæn bred skumkant, diskanten var vidst en seas, jeg husker desværre ikke hvilken model serie det var, men det var en 2 vejs, er der nogen som ved hvilken fabrikat bas enheden er?

Jeg tænker mig lidt at jeg godt kunne finde på at se om de kunne hverves billigt og jeg derved kunne renovere basserne og ha et sæt fine Tandberg?

Mange hilsner
Alex
Senest rettet af acj1980 fre 29. jan 2016 11:22, rettet i alt 3 gange.
acj1980
 

Re: Tandberg højtaler spørgsmål

Indlægaf X-ray » ons 13. maj 2015 16:11

Et billede havde været vejen frem... ;)
Det er måske TL1520 - 1607 - TL2510...!

Hér lidt link - der kan hjælpe dig på vej...

http://sportsbil.com/tandberg/loudspeakers-schema-parts.pdf
http://sportsbil.com/tandberg/loudspeaker-driver_listing.pdf

eller måske http://www.nrhf.no/Skjemabank/tb_hoyttalere.php

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Tandberg højtaler spørgsmål

Indlægaf acj1980 » ons 13. maj 2015 17:50

Hej X-ray.. tak for info.. jah jeg ved det.. men glemte helt at få skrevet model nummeret ned, jeg vil lige granske de to links du har postet så vender jeg tilbage ;-)

Mange tak for info :-)

Mange hilsner

Alex
acj1980
 

Re: Tandberg højtaler spørgsmål

Indlægaf acj1980 » ons 13. maj 2015 18:09

Jeg ser at du X-ray har haft postet lidt omkring tandberg
modellen her er fra din tl3520, her er det 8", dem jeg så var lidt mindre.. men ellers fuldstændig identisk af udseende ift skumkanter, dustcap osv, de ligner lidt tl1210 som her http://nrhf.no/Tandberg/TR%20Hoyttalere ... -1210.html

Billede

så jeg er næsten sikker på det er sådan et sæt ;-)
acj1980
 

Re: Tandberg højtaler spørgsmål

Indlægaf Tante Berg » fre 15. maj 2015 08:48

Pics, or it didn't happen!

acj1980: Du roder noget rundt i de tre modeller (TL1210, TL2520 og TL3520).

TL1210 er en to-vejs højttaler(12 liter), altså diskant og en 6,5" bas. Bassen har gummiophæng. Jeg har selv denne højttaler og enhederne er tip-top og selvfølgelig også de originale gummiophæng.

TL2520 er en tre-vejs højttaler(25 liter), altså diskant, mellemtone og en 8" bas. Bassen har skumophæng. Dette skum mørner og smuldrer væk og har gjort det i de sidste 10 år, mindst. De skal have nye ophæng.

TL3520 er en tre-vejs højttaler(35 liter), altså diskant, mellemtone og en 10" bas. Bassen har skumophæng. Dette skum mørner og smuldrer væk og har gjort det i de sidste 10 år, mindst. De skal have nye ophæng.

Jeg har et sæt TL3520 og jeg er vild med dem. Jeg har selv skiftet ophæng på basserne og det er ikke så svært som nogle ynder at gøre det til.

Iøvrigt er Tandberg højttalere med aluminiums-kant i begge sider de sidste højttalere fra Tandberg i 'TLXX20'-serien. Det er nok svært at finde en TLXX20 fra efter 1980.

Generelt skal man købe Tandberg højttalere når man ser dem :Thumpsup:
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg højtaler spørgsmål

Indlægaf acj1980 » fre 15. maj 2015 11:52

Tante Berg skrev:Pics, or it didn't happen!

acj1980: Du roder noget rundt i de tre modeller (TL1210, TL2520 og TL3520).

TL1210 er en to-vejs højttaler(12 liter), altså diskant og en 6,5" bas. Bassen har gummiophæng. Jeg har selv denne højttaler og enhederne er tip-top og selvfølgelig også de originale gummiophæng.

TL2520 er en tre-vejs højttaler(25 liter), altså diskant, mellemtone og en 8" bas. Bassen har skumophæng. Dette skum mørner og smuldrer væk og har gjort det i de sidste 10 år, mindst. De skal have nye ophæng.

TL3520 er en tre-vejs højttaler(35 liter), altså diskant, mellemtone og en 10" bas. Bassen har skumophæng. Dette skum mørner og smuldrer væk og har gjort det i de sidste 10 år, mindst. De skal have nye ophæng.

Jeg har et sæt TL3520 og jeg er vild med dem. Jeg har selv skiftet ophæng på basserne og det er ikke så svært som nogle ynder at gøre det til.

Iøvrigt er Tandberg højttalere med aluminiums-kant i begge sider de sidste højttalere fra Tandberg i 'TLXX20'-serien. Det er nok svært at finde en TLXX20 fra efter 1980.

Generelt skal man købe Tandberg højttalere når man ser dem :Thumpsup:



Tak for svaret Tanteberg..
Så kan jeg jo se att det ikke er nogle af de 3 modeller som du nævner :shock: :shock: :shock: , så må vidst på markedet igen og kigge evt. forhandle prisen lidt, nej det er ikke særlig svært ved jeg, har har så sent som igår skiftet kanter på 2 stk 6½" (se B&O RL140 tråden)
Hilsen

Alex
acj1980
 

Re: Tandberg højtaler model TL 1610 spørgsmål

Indlægaf acj1980 » lør 16. maj 2015 14:51

Så kom jeg forbi markedet igen, sættet hedder som overskriften lyder TL1610, efter lidt søgning peger det på at enheden som har den defekte skumkant er en 7" enhed.. lidt usædvanlig størrelse i min verden, men mon ikke at skumkanter kan findes til sådan en enhed også? jeg fik i øvrigt sættes for en 50er ;-), de er i rigtig pæn stand i kabinetterne

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
acj1980
 

Re: Tandberg højtaler model TL 1610 .. nu med billeder

Indlægaf Rolf Zetterberg » lør 16. maj 2015 17:47

Den där breda skumkanten är typisk för Peerless KO70WF.
Den har också en form med "hörn" som påminner lite om Heco och andra tyska högtalare.Mycket ovanligt för att vara en Peerless.
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Tandberg højtaler model TL 1610 .. nu med billeder

Indlægaf Tante Berg » søn 17. maj 2015 12:13

acj1980: Tillykke med de fine højttalere. De ser velholdte ud. Vent med at spille på dem til du har fået nye skumkanter på. Jeg har aldrig hørt et sæt TL1610. Men jeg har som sagt et sæt TL1210 og de lyder altså ret godt.
For at få det fulde udbytte af disse letdrevne højttalere(4 Ohm), så spiller de allerbedst med lidt 'svagere' og samtidige recievere. Altså noget fra starten af 1970'erne. Ca 25 Watt eller mindre. Jeg ved godt at der på bagsiden står '4-8 Ohm', men det er altså en letdreven højttaler fra en svunden tid. Diskanten er 8 Ohm og bassen er 4 Ohm.

Hvad måler ophænget i diameter målt på ydersiden, helt præcist i millimeter?

Hvis du ikke selv har mod på at skifte ophæng, så skal jeg gøre det for dig. Du skal bare afholde udgifterne til materialer og forsendelse. Ophæng koster ca 150 kr(eks. forsendelse) fra Holland, audiofriends.nl .
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg højtaler model TL 1610 .. nu med billeder

Indlægaf acj1980 » søn 17. maj 2015 14:29

Hej Tante berg ;-) mange tak for din hilsen, jeg synes selv jeg har været meget heldig med sættet, jeg tænker at jeg vil bruge dem som et par gode monitorer til når jeg redigere indslag og lytter musik ved min PCer, da jeg ikke er i tvivl om at lydbilledet er noget nær perfekt med sådan et sæt.

Jeg har kigget lidt efter info og kan se at her er tale om 7" bas enheder med bred skumkant, jeg har allerede prøvet at skifte skumkanter på mine RL140, det var jo en let sag som bestemt ikke har afskrækket mig, jeg skal blot have lidt tid til at finde et sæt skumkanter der matcher dem som har siddet på disse herlige enheder, men du skal have stort tak for dit tilbud :-), det er jeg glad for :-)

Mange hilsner

Alex
acj1980
 

Re: Tandberg højtaler model TL 1610 .. nu med billeder

Indlægaf Tante Berg » tirs 19. maj 2015 17:37

acj1980: Selv tak. Jeg er glad for at høre at du selv både kan og vil sætte ophæng på. Du skriver at du fik dine TL1610 for 50 kroner. Det er en rigtig hyggelig pris. Selv gav jeg 30 kroner for mine TL1210. Det er begge symbolske beløb.
Det er i øvrigt samme type skumkanter(ikke størrelse) på TL1610, som dem der blev brugt senere på de sidste højttalere TL2520 og TL3520.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Tandberg højtaler model TL 1610 .. nu med billeder

Indlægaf acj1980 » tirs 19. maj 2015 17:48

Tak Tante Berg ;-), jeg synes det er et hyggeligt arbejde at sidde og nusse med, jeg må nok hellere lige spørge dig hvordan du fæstnede yderkanten fast på dine højtalere med skumkanten, mine B&O var det jo let da jeg simpelthen genbrugte pap kransen der sad på højtaleren fra starten, på den måde var det let at montere og centrere så svingspolen ikke skrabede imod.

Mange hilsner

Alex
acj1980
 

Re: Tandberg højtaler model TL 1610 .. nu med billeder

Indlægaf acj1980 » man 21. dec 2015 22:34

Så er det vidst på tide at genopfriske denne tråd igen, efter at ha ligget i næsten dvale i 6 måneder er skumkanterne omsider bestilt, jeg har fået 2 sæt, derfor tilbydes 1 sæt til 7" enheder inkl lim til en pris vi finder ud af :-)
mvh Alex
acj1980
 

skumkanter.. Tandberg højtaler model TL 1610 .. flere billed

Indlægaf acj1980 » fre 29. jan 2016 01:28

Så fik jeg omsider de længe ventede skumkanter, den første pakke er sporløst forsvundet hos pest dummark, men Fred Buist hos Audiofriends er sku en flink fyr, så han sendte en pakke til.

Billede

Billede

Billede

Billede

Som nogen nok vil bemærke, så er de stadigvæk lidt gullige hvor den nye skumkant er sat på, selvom jeg har renset rigtig godt efter, har det ikke lykkedes mig at få reduceret sporene efter den gamle porøse kant væk, men jeg kan nu sagtens leve med det
acj1980
 

Re: Tandberg højtaler model TL 1610 .. NYE BILLEDER!!!

Indlægaf Fensten » fre 11. feb 2022 14:00

Jeg kom til st købe et tilsvarende sæt i den lokal Korshær i dag.

Prisen var dog lidt højere end de 50,- du slap med. Men de er ikke så jeg er tilfreds.

Kan du løfte sløret for hvilke ophæng du endte med at købe?


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 877
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster