Saba IV

Rosinen i pølseenden

Saba IV

Indlægaf Goetske » tirs 30. maj 2017 23:39

Hej -
Jeg er blevet den stolte ejer af et par Saba IV højttalere.
Hvis der havde fulgt en dåbsattest med, havde der vist nok stået, at de var født i Tyskland i 1966.
4 vejs med 10" bas, oval nedre mellemtone, øvre mellemtonehorn og diskant og 52 stk. maskinskruer i forskellige størrelser! (og ikke en eneste alm. træskrue..)
Kabinetterne er ok - trænger til en opfrisker og så virker det ene horn ikke når det sidder i delefiltret. Udenfor er den ok, men det skal jeg nu nok få styr på.

Der er dog et par ting der undrer mig:
Når jeg finder billeder af (måske) den samme højttaler på nettet, så er det ikke det samme mellemtonehorn der sidder i. Nogle er kvadratiske og andre er rektangulære - som mine. Er der nogen der har kendskab til dette?

En anden ting: Jeg har engang læst mig til, at man højst skal bruge 4-5 cm. dæmpemateriale på indvendige flader. Hvis der bruges mere - så går det bare ud over kabinetvolumen. Nu ved jeg jo ikke om min kilde har ret, men i mine højttalere har tyskerne proppet så meget rockwool i, at man nærmest ikke kan få en lineal ind under!
Er der nogen af jer der har set tilsvarende?
Nu hælder jeg jo til det originale, men mindre dæmpemateriale skal prøves ved lejlighed.

Vh
Steffen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Goetske
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 feb 2017
Lokalitet: Vejle

Re: Saba IV

Indlægaf svend » ons 31. maj 2017 00:07

Det med dæmpematerialet kan jeg godt svare på, dine højtalere er jo lukket kabinet, og der "plejer" man at bruge godt med dæmpemateriale for at få udlignet vibrationer, det er den ene ting, den anden er at man kan gøre bassen enten mere løs eller mere fast, for lidt materiale giver en mere mudret og løsere bas, mens mere materiale giver en strammere og mere præcis bas, i basrefleks er der typisk mindre dæmpemateriale i kabinettet, her har man så løst (forhåbentlig) resonansen fra kabinettet ved dels at afstive med tværstolper i kabinettet, og dels også anvende tykkere plader til kabinettet.
Jeg håber det kunne bidrage til dit spørgsmål.
mvh
Alex
svend
 

Re: Saba IV

Indlægaf Goetske » tors 1. jun 2017 23:08

Hej Alex -
De højttalerkonstruktioner jeg har lavet efter tegninger gennem tiderne, er det - ligesom du skriver - blevet anbefalet at bruge en del mere dæmpningsmatetiale i et lukket kabinet end f.eks. i et basrefleks kabinet. Og mere dæmpning gir stram bas - og omvendt - er også mine erfaringer.
Det er egentlig heller ikke for at betvivle Saba konstruktørernes evner (og ører..), men jeg undres stadig over hvor meget materiale der egentlig er brugt til kabinetterne. Man skal nærmest ha' et knæ på pladen - når man sætter de første skruer i :-) Og alt andet lige, så kan der ikke være ret meget rum tilbage til den bevægelige luftmasse.

Vh Steffen
Goetske
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 feb 2017
Lokalitet: Vejle

Re: Saba IV

Indlægaf spuncut » fre 2. jun 2017 02:23

Faktisk øges den virtuelle volumen ved at fylde kabinettet med dæmpemateriale, det må dog ikke være presset sammen.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3610
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Saba IV

Indlægaf thorlund321 » tirs 4. jan 2022 10:12

Goetske skrev:Hej -
Jeg er blevet den stolte ejer af et par Saba IV højttalere.
Hvis der havde fulgt en dåbsattest med, havde der vist nok stået, at de var født i Tyskland i 1966.
4 vejs med 10" bas, oval nedre mellemtone, øvre mellemtonehorn og diskant og 52 stk. maskinskruer i forskellige størrelser! (og ikke en eneste alm. træskrue..)
Kabinetterne er ok - trænger til en opfrisker og så virker det ene horn ikke når det sidder i delefiltret. Udenfor er den ok, men det skal jeg nu nok få styr på.

Der er dog et par ting der undrer mig:
Når jeg finder billeder af (måske) den samme højttaler på nettet, så er det ikke det samme mellemtonehorn der sidder i. Nogle er kvadratiske og andre er rektangulære - som mine. Er der nogen der har kendskab til dette?

En anden ting: Jeg har engang læst mig til, at man højst skal bruge 4-5 cm. dæmpemateriale på indvendige flader. Hvis der bruges mere - så går det bare ud over kabinetvolumen. Nu ved jeg jo ikke om min kilde har ret, men i mine højttalere har tyskerne proppet så meget rockwool i, at man nærmest ikke kan få en lineal ind under!
Er der nogen af jer der har set tilsvarende?
Nu hælder jeg jo til det originale, men mindre dæmpemateriale skal prøves ved lejlighed.

Vh
Steffen


Hej Steffen.

Hvordan spiller de ? På forhånd tak
Mvh Tim
thorlund321
 
Indlæg: 66
Tilmeldt: 04 jun 2020
Lokalitet: Nørresundby


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 25 gæster