Nye kanter på HPD385

Rosinen i pølseenden

Nye kanter på HPD385

Indlægaf snod » ons 18. okt 2017 20:56

Nu har jeg fået Tannoy ;)
Et sæt meget fine Berkley, men som overskriften afslører, med møre ophæng.
Jeg prøvet at skifte kanter nogle gange før og synes selv, at jeg er blevet nogenlunde ferm til opgaven.
Jeg har ikke prøvet noget større end 10”, men et sæt 15” burde vel ikke være et problem.
Men efter at have skruet en HPD385 ud og kigget lidt på den, er jeg lidt i tvivl om det er noget, jeg giver mig i kast med.
Kanterne er limet på bagsiden og rundt på membranen bagtil sidder papstivere, der sikkert modvirker membranopbrydninger.
Kanter og stivere er limet sammen, som det ses her:
DSC02366.JPG

Som jeg kan læse på nettet, er der 3 måder:
1: Frigøre stiverne, montere kanten på bagsiden og så lime stiverne igen. Men det er vist ikke helt ligetil at få godt; den løsning blev ikke anbefalet.
2: Klippe trekantede hakker og montere på bagsiden.
3: Montere på forsiden.
1 og 2 indebærer afmontering af membran (den er skruet på). Er den til at få centreret igen efter pålimning af kant?
Lige umiddelbart hælder jeg til at købe mig til opgaven. Basrep har måske prøvet opgaven tidligere, og han bor ikke langt væk.
Råd, erfaringer og kommentarer udbedes.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Nye kanter på HPD385

Indlægaf shadow » tors 19. okt 2017 00:56

Altså jeg ville ikke sende noget til basrep.
Har set noget som han har fusket og nægtede at gøre det ordentlig for egen regning.
Nogle ophæng der var bestilt i forkert størrelse og derfor klippet kortere og så montereret så det så forfærdeligt ud.
I stedet for bare at bestille igen og sørge for det var de rigtige.
Kunne ærlig talt ikke forstå han overhovedet sendte enhederne tilbage efter sådan noget fusk, og ville betales igen for at rette hans egen fejl.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Nye kanter på HPD385

Indlægaf MAJ » tors 19. okt 2017 01:34

Jeg har heller ikke gode erfaringer med "basrep". Forfærdelig "klyt" han havde lavet på diskanter og mlmtone på et sæt højtalere jeg købte på Fyn.
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Nye kanter på HPD385

Indlægaf Louis » tors 19. okt 2017 07:30

Tillykke med dine Tannoy - dem bliver du glade for, uden tvivl.

Jeg har aldrig selv prøvet at skifte kanter på Tannoy. Men jeg synes at mulighed 3 med at montere på forsiden er fuldstændig udelukket. Det er simpelthen forkert. Ar afmontere stiverne tror jeg også er svært uden at ødelægge pappet.

Jeg har altid fået af vide at det var meget nemt at tage membranerne af og montere dem igen, men jeg har aldrig prøvet. Originalt mener jeg at Tannoy har klippet to hak i kanterne så de kunne gå uden over stiverne, så sådan ville jeg gøre.

Jeg har ikke fået lavet noget ved Basrep, men jeg ville være meget forsigtig med hvem overdrog så fine enheder til.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Nye kanter på HPD385

Indlægaf Elektronik » tors 19. okt 2017 07:31

Samme her. Anbefalede min kammerat at få lavet kant ophæng på 2 originale 15" Cerwin Vega (AT100).
Umiddelbart så kantopgængene pæne ud, men kort tid efter, stod enhederne af. mystisk.
Min kammerat købte så nogle andre enheder (ikke CV) som er bedre kvalitet. De har holdt siden uanset belastning.
Elektronik
 

Re: Nye kanter på HPD385

Indlægaf ferr31 » tors 19. okt 2017 08:28

Jeg fik hjælp af Hackenberg til min Coral 15L100 som også er limet på bagsiden.
Meget flot udført arbejde eneste minus er afstanden til Hackenberg ;) det kræver
lidt logistik.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Nye kanter på HPD385

Indlægaf Helikon » tors 19. okt 2017 09:56

Det er 4 møtriker med skiver der skal af, så kan hele membranen tages af og det er snydenemt at centrere centerfjederen fordi den er skruet på, ingen lim der.
PS husk at lodde litze trådene af terminalen.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Nye kanter på HPD385

Indlægaf snod » tors 19. okt 2017 20:29

Tak for indlæg.

Omkring basrep kan man læse både godt og dårligt. Men noget af det dårlige lyder, som han kan forfalde til
MAJ skrev: "klyt"
Så den løsning på min udfordring har jeg absolut respekt for.

Louis skrev:Tillykke med dine Tannoy - dem bliver du glade for, uden tvivl.
Tak.
Jeg har jo følt mig lidt udenfor, når det hele lige pludseligt handlede om Tannoy ;)
Nu er jeg vist inkluderet igen (ironi kan forekomme).

Louis skrev: Men jeg synes at mulighed 3 med at montere på forsiden er fuldstændig udelukket. Det er simpelthen forkert.
Sådan har jeg det også!
Men dog alligevel hellere en OK løsning 3 end en dårlig 1 eller 3.

Helikon skrev: det er snydenemt at centrere centerfjederen fordi den er skruet på, ingen lim der.
Den melding giver mig jo straks mod på at prøve selv.
Helikon skrev:husk at lodde litze trådene af terminalen.
Nemlig, og det er let tilgængeligt og "snydenemt".

youtube ligger en video, hvor kanten limes på en HPD385s bagside, uden at stiverne på bagsiden bliver problematiseret (uden klip eller lign. i kanten). Men bagsiden ses heller ikke efterfølgende.
Så det kan man også (løsning 4?).

Så lige nu hælder jeg til at prøve selv.
Jeg skal lige have besluttet mig for hvorfra, men jeg bestiller et sæt og ser, hvad der så sker.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Nye kanter på HPD385

Indlægaf snod » lør 30. dec 2017 17:32

Så har jeg skiftet kanter på mine Tannoy.
DSC02367.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Nye kanter på HPD385

Indlægaf hificlassic » lør 30. dec 2017 17:41

flot arbejde
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Nye kanter på HPD385

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. dec 2017 18:40

Et forsigtigt spørgsmål, Snod:

Hvor kommer de højttalere oprindeligt fra ? - hvor har du købt dem? - jeg kendte nemlig en kammerat, en, som jeg har spillet med, som har solgt sine Berkeley for vist nogle år siden. Han bor i Silkeborg. Hans 15"-kanter var nemlig gået i opløsning. Måske er det hans højttalere, som du engang har købt af ham - eller?

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nye kanter på HPD385

Indlægaf snod » lør 30. dec 2017 18:47

Jeg har hentet dem i Hobro for et par måneder siden hos en fyr, der havde haft dem fra ny.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Nye kanter på HPD385

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. dec 2017 18:48

ok- tak - ja, så er det jo ikke dem :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Nye kanter på HPD385

Indlægaf Louis » lør 30. dec 2017 20:28

Fredmarantz skrev:Et forsigtigt spørgsmål, Snod:

Hvor kommer de højttalere oprindeligt fra ? - hvor har du købt dem? - jeg kendte nemlig en kammerat, en, som jeg har spillet med, som har solgt sine Berkeley for vist nogle år siden. Han bor i Silkeborg. Hans 15"-kanter var nemlig gået i opløsning. Måske er det hans højttalere, som du engang har købt af ham - eller?

Vh
freddy


Er det ham fra hælebaren du tænker på?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Nye kanter på HPD385

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. dec 2017 22:09

jep - det er det :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster