Med fare for at save den gren over..

Rosinen i pølseenden

Med fare for at save den gren over..

Indlægaf PAAP » fre 27. okt 2017 19:41

Hej

Drømmer om et par JBL 4355 - det jeg nok ikke ene om og prisen, tjah det bliver nemmere at betale dem end at få dem ind gennem hoveddøren forbi min kone...

Men sådan en 40 år gammel sag, vil den lyde bedre end mine B&W 804 som jeg med møje og besvær fik forbi den indretningsansvarlige for 12år siden eller er det ren nostalgi alt sammen?
PAAP
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 11 dec 2015
Lokalitet: Karlslunde

Re: Med fare for at save den gren over..

Indlægaf peer » fre 27. okt 2017 21:03

Jeg plejer at stikke fruen lidt mønt til nyt tøj så er hun ude i et par timer- imens kan jeg få lusket mine indkøb ind af døren og så håbe på tilgivelse.
peer
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 09 okt 2015
Lokalitet: rønne

Re: Med fare for at save den gren over..

Indlægaf Fredmarantz » fre 27. okt 2017 21:14

Fordi det altid er lidt fedt med billeder og fordi et billede af dén højttaler siger mere end mange ord - og kan på forunderlig vis skabe en særlig stemning i enhver tråd :-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Med fare for at save den gren over..

Indlægaf Louis » fre 27. okt 2017 21:17

Altså hvis du spørger mig er et sæt 4355 meget flottere end en hvilken som helst B&W højtalere - jeg føler mig også overbevist om at de lyder lige så godt som de ser ud.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Med fare for at save den gren over..

Indlægaf janfroerup » fre 27. okt 2017 21:27

PAAP skrev:Men sådan en 40 år gammel sag, vil den lyde bedre end mine B&W 804 som jeg med møje og besvær fik forbi den indretningsansvarlige for 12år siden eller er det ren nostalgi alt sammen?


Det kommer nok an på definitionen af "bedre" - de vil med stor sikkerhed lyde ganske anderledes.

Nu har jeg hverken hørt BW804, eller de store JBL'ere - men de kommer jo fra hver sin verden, eller lydfilosofi om man vil - JBL studiomonitorer er berømte for at skille symfoniorkestret ad, så enhver lille detalje udstilles nådesløst. Den "engelske lyd som BW plejer at stå for er nok den modsatte grøft - med vægten på musikalitet.

Men igen - det er 20 år siden jeg har været i et studie.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Med fare for at save den gren over..

Indlægaf Fredmarantz » fre 27. okt 2017 22:12

hmmm - jahhh..

Jeg har hørt flere store B&W'er gennem årene og ligeledes nogle af de store JBL'er - (4333A - 4343A - 4350 (1 gang) samt ja, bare for at nævne det, et par eksemplarer af Paragon - den sidste synes ikke relevant i denne debat, men nævnes skulle det da lige.

Som jeg husker det, så har Jan fat i essensen -

JBL - meget opløst og detaljeret - dynamiske, men stadig sammenhængende, synes jeg:

B&W: sammenhængende - måske lidt kliniske/høflige i sammenligningen mellem de to mærker.

De store B&W mener jeg har en højere drifteffekt (sværere at "trække") - de hænger godt sammen i lyden - måske knap så åbne som JBl'erne generelt. Ligeledes måske knap så dynamiske som JBL'erne. De virker måske bare i mine ører en smule "kliniske" (men dét kan jo også være "rigtig" Hifi?) - det er helt sikkert gode højttalere, når man kommer op i en klasse, som kan sammenlignes med 4355 - Det skal nok være nogle af de største Nautilus'er. B&W'erne er nok en smule mere "høflige" i lyden. De B&W'er i den klasse, som jeg har lyttet på er Primært Nautilus 801 samt 802.

Fælles for JBL'erne er, at de er særdeles dynamiske - De kan få det til at lyde som om lyden nærmest bliver SMIDT ud af kasserne - vanvittig åbne - meget definerede/opløste - saft i bunden - hænger ligeledes godt sammen i lydbilledet, hvis delefiltret er intakt. Min oplevelse af JBL'erne er dog også, at de, hvis der skrues meget op, bliver en tydelig tendens til at hornet (høje mellemtone (2"-compressiondriver)) begynder at stikke af - hvilket kan føles anmasende. Dette KAN tæmmes, men ikke let. Jeg vil ikke tage fra dem, at de i mine ører lyder helt fantastisk fra lav styrke- og op indtil hornet stikker af. JBL er min personlige favorit og ville da gerne have et sæt til at stå her, hvis der var plads :p

Selv om JBL'erne er lette at "trække" - så kan en supergod og kraftig forstærker til dem være helt vildt fede - men de kan altså godt lyde fedt med mindre forstærkere ligeså - de er stadig livlige. .

Det skal siges, at jeg vel også er en smule "biased" - idet jeg på ca. 40. år har et originalt sæt 4333AWX (uden udhæng) fra samme højttalerserie til at stå. Jeg har aldrig haft trang til andre og de skal aldrig skiftes ud, så længe jeg bestemmer.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 41 gæster