Specs på delefilter til B&O CX100

Rosinen i pølseenden

Specs på delefilter til B&O CX100

Indlægaf Elway » søn 12. nov 2017 12:00

Hej,

jeg har et sæt CX100 - de var WAF'ede nok til at give lyd fra TV via Beomaster 4500.

Anyways. Jeg har nu skiftet kanter på de ialt 4 mellemtone/bas-enheder. Og skiftet det hvide frontstof til sort (kabinetter er hvide, det ser lidt mindre "fesent" ud med sort stof").

Nu tænker jeg at sidste trin i raketten, er at se om ikke kondensatorer i delefilteret burde skiftes.

Jeg har googlet rundt - men har ikke fået mange hits på delefilter (jeg har dog heller ikke skilt højttaleren af endnu)

Men fundet en mulig tegning:
Billede

Ser ud til at filteret har en enkelt 6,8 uF kondensator.
Nogen af jer der har specs på filteret? Eller nogen råd om hvad man skal vælge, når først man kende værdien på konsatoren? Hvilken type er det?
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Specs på delefilter til B&O CX100

Indlægaf Elektronik » søn 12. nov 2017 13:27

Sært diagram.
Normalt sider der en kondensator i serie med diskanten.
For Diskanter hader Bas frekvenser og brænder nemt af.
Elektronik
 

Re: Specs på delefilter til B&O CX100

Indlægaf Fredmarantz » søn 12. nov 2017 13:42

Jeg følger lige med, da jeg har 3 stk. af omtalte højttaler, i hvid med Hvidt stof- udførelse, som skal have hele turen også. Nye kanter er modtaget fra Holland.

Vh Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Specs på delefilter til B&O CX100

Indlægaf sorenb » søn 12. nov 2017 14:21

Elektronik skrev:Sært diagram.

det er en seriel konfiguration du kan se på diagrammet, der i modsætning til en parallel-konfiguration, er noget mere tolerant overfor, at enhederne måtte ændre sig - sikkert årsagen til at B&O benytter den.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Specs på delefilter til B&O CX100

Indlægaf Captain Phoenix » søn 12. nov 2017 15:59

Er det letteste ikke bare at se hvordan det nuværende delefilter ser ud (nu du har enhederne ude for at sætte nye kanter på)?
Herfra ville jeg så erstatte kondensatorer i signalvejen med Jantzen CrossCaps i samme værdi (som jeg plejer med B&O-højttalere)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Specs på delefilter til B&O CX100

Indlægaf Elway » søn 12. nov 2017 19:28

Fredmarantz skrev:Jeg følger lige med, da jeg har 3 stk. af omtalte højttaler, i hvid med Hvidt stof- udførelse, som skal have hele turen også. Nye kanter er modtaget fra Holland.

Vh Freddy


Smag og behag, men jeg er glad for at jeg satte sort stof på.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Specs på delefilter til B&O CX100

Indlægaf Elway » søn 12. nov 2017 19:35

Captain Phoenix skrev:Er det letteste ikke bare at se hvordan det nuværende delefilter ser ud (nu du har enhederne ude for at sætte nye kanter på)?
Herfra ville jeg så erstatte kondensatorer i signalvejen med Jantzen CrossCaps i samme værdi (som jeg plejer med B&O-højttalere)


Bagsiden kan skrues af, det må være vejen ind til filteret. Det skal prøves.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Specs på delefilter til B&O CX100

Indlægaf cdp » søn 12. nov 2017 20:00

sorenb skrev:
Elektronik skrev:Sært diagram.

det er en seriel konfiguration du kan se på diagrammet, der i modsætning til en parallel-konfiguration, er noget mere tolerant overfor, at enhederne måtte ændre sig - sikkert årsagen til at B&O benytter den.

Jow - vil det sige L1 bærer strømmen til basenhederne..?
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Specs på delefilter til B&O CX100

Indlægaf Elway » søn 12. nov 2017 20:05

Så er der bestilt Jantzen CrossCaps. Det var 6,8 uF. Det kommer til at knibe med pladsen, fotos følger
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Specs på delefilter til B&O CX100

Indlægaf sorenb » søn 12. nov 2017 22:35

cdp skrev:
sorenb skrev:
Elektronik skrev:Sært diagram.

det er en seriel konfiguration du kan se på diagrammet, der i modsætning til en parallel-konfiguration, er noget mere tolerant overfor, at enhederne måtte ændre sig - sikkert årsagen til at B&O benytter den.

Jow - vil det sige L1 bærer strømmen til basenhederne..?

prøv at tegne filteret ved lav frekvens (erstat spoler med korsslutninger, og fjern kondensatorer ), og omvendt ved høje frekvenser, så er det måske nemmere at forstå, hvordan det fungerer
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Specs på delefilter til B&O CX100

Indlægaf Elway » man 4. dec 2017 17:40

Fredmarantz skrev:Jeg følger lige med, da jeg har 3 stk. af omtalte højttaler, i hvid med Hvidt stof- udførelse, som skal have hele turen også. Nye kanter er modtaget fra Holland.

Vh Freddy


Fik skiftet caps. Den som Phoenix anbefalede er noget større end den originale (den gyldne på foto), så den blev loddet på med "lange ben" og ligger lidt mere ovenpå de andre komponenter, så det hele samlet kunne sniges ind mellem de 2 tværstivere på kabinettet (se nederste foto). Ingen problem

IMG_20171118_133444.jpg


IMG_20171118_134248.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Specs på delefilter til B&O CX100

Indlægaf Captain Phoenix » man 4. dec 2017 19:36

Elway skrev:Den som Phoenix anbefalede er noget større end den originale (den gyldne på foto), så den blev loddet på med "lange ben" og ligger lidt mere ovenpå de andre komponenter, så det hele samlet kunne sniges ind mellem de 2 tværstivere på kabinettet (se nederste foto). Ingen problem

Ja - de er immervæk noget større. Godt de kunne være der :p
Kan du konstatere forskel i lydbilledet?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Specs på delefilter til B&O CX100

Indlægaf Elway » tirs 5. dec 2017 12:49

Det gik godt med størrelsen af lytterne. Tak for hjælpen, kaptajn.

Jeg vil sige om lyden, at der blev lidt mere plads mellem instrumenterne. Ikke meget, men dog hørbart. Jeg lyttede mellem en skiftet og en uskiftet. Nu er kanter og lytter skiftet. Jeg gik også fra hvidt til sort frontstof. Så er de klar til 30 år mere.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 748
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Specs på delefilter til B&O CX100

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 5. dec 2017 13:46

Elway skrev:Jeg vil sige om lyden, at der blev lidt mere plads mellem instrumenterne. Ikke meget, men dog hørbart.

Jeps - det er en meget god beskrivelse af hvad nye, gode kondensatorer gør.
Andre ord for det kan være “mindre massivt”, “mere luftigt” eller “mere gennemsigtigt”(efter mine erfaringer).
Forskellen ville sikkert have været større for ældre højttalere (hvor kondensatorerne nok var”forfaldet” mere).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Specs på delefilter til B&O CX100

Indlægaf Woood » ons 13. dec 2017 19:28

Elway skrev:
Fredmarantz skrev:Jeg følger lige med, da jeg har 3 stk. af omtalte højttaler, i hvid med Hvidt stof- udførelse, som skal have hele turen også. Nye kanter er modtaget fra Holland.

Vh Freddy


Fik skiftet caps. Den som Phoenix anbefalede er noget større end den originale (den gyldne på foto), så den blev loddet på med "lange ben" og ligger lidt mere ovenpå de andre komponenter, så det hele samlet kunne sniges ind mellem de 2 tværstivere på kabinettet (se nederste foto). Ingen problem

IMG_20171118_133444.jpg


IMG_20171118_134248.jpg


For morsomt! Den tur du har været på med de cx100 humpede jeg igennem for nøjagtig et år siden. Og dælme med en Jantzen magen til :-)

Jeg vil nu hævde at diskant blev faktisk "fin" i det. Bruger dem i køkkenet med en Aqvox dac og en vintage Fostex Power Amplifier 300. Der lyder de faktisk godt når de får en dynge Watt i po-po'en :-)
Woood
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20 okt 2012
Lokalitet: Jammerbugten


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 30 gæster