Hvilken forstærker til JBL 4312 mk1??

Rosinen i pølseenden

Hvilken forstærker til JBL 4312 mk1??

Indlægaf esbena » man 8. jan 2018 13:38

Hej alle.

Jeg bruger pt en sansui au666 forstærker + tu666 tuner til mine 4312ér... Men forstærkeren går i stykker hele tiden. Transistorerne brænder af.

Jeg er derfor på udkig efter en ny forstærker.... men hvilken?
Hvad passer godt til disse højtalere??
esbena
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 05 sep 2012
Geografisk sted: Aarhus N
Lokalitet: Aarhus N

Re: Hvilken forstærker til JBL 4312 mk1??

Indlægaf his067 » man 8. jan 2018 13:57

Med undskyldninger, men jeg kunne ikke stå for fristelsen....

"Here is wisdom. Let him that hath understanding count the number of the beast: for it is the number of a man; and his number is Six hundred threescore and six." (Johannes Åbenbaring 13:18 i The King James Version)

Af samme grund vil konen ikke tillade mig at købe en!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvilken forstærker til JBL 4312 mk1??

Indlægaf CARS10 » man 8. jan 2018 16:21

Der er en Nakamichi PA5 E mk.II til salg på DBA til 5.ooo-. Den vil passe perfekt til dine JBL.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Hvilken forstærker til JBL 4312 mk1??

Indlægaf Helikon » man 8. jan 2018 16:53

Her er et andet bud, kraftige sager og der skal to til tango (stereo) som jeg husker er de på et par hundrede watt i 8 Ohm, måske 250 watt. Til prisen er de svære at slå vil jeg mene. Jeg har selv haft kig på dem men jeg må sgu holde mig i skindet nu, det er ved at tage overhånd med alt det grej :Skor:
https://www.dba.dk/effektforstaerker-in ... 038819325/
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Hvilken forstærker til JBL 4312 mk1??

Indlægaf Captain Phoenix » man 8. jan 2018 17:38

Jeg har en Luxman L-410 der kan gå videre til en god pris.
Den er på 2x75 W / 8 Ohm og har både MM- og MC-indgang, relevante filtre mm.
Efter min erfaring vil Luxman’ens slanke/neutrale/lidt kliniske lyd passe godt til JBL’ernes varme/fyldige lyd.
Send en PB hvis du er interesseret.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvilken forstærker til JBL 4312 mk1??

Indlægaf sorenb » man 8. jan 2018 18:25

esbena skrev:Hej alle.

Jeg bruger pt en sansui au666 forstærker + tu666 tuner til mine 4312ér... Men forstærkeren går i stykker hele tiden. Transistorerne brænder af.

Jeg er derfor på udkig efter en ny forstærker.... men hvilken?
Hvad passer godt til disse højtalere??

Hvis forstærkeren går istykker hele tiden bør du nok bede din reparatør om at tjekke stabiliseringskondensatorerne i udgangstrinnet efter, evt. få tjekket forstærkeren i en kapacitiv belastningen ... gætter på, at den oscillerer ... får du det fikset, vil den sikkert også komme til at lyde bedre ...
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Hvilken forstærker til JBL 4312 mk1??

Indlægaf Fredmarantz » tirs 9. jan 2018 00:58

i tråd med sorenb's forslag, vil jeg også gerne slå et slaw for at du måske snarere skulle hælde til at forstærkeren grundlæggende ikke er rask. Den burde efter min mening tjekkes igennem og repareres ordentligt. For mig synes et par JBL 4312 og en Sansui 666 ikke at være et dårligt match - selv om man måske godt kunne fodre 4312'erne med lidt mere end, hvad en AU-666 byder på. På den anden side set, så er det altså ikke så tit man fyrer helt op for sine ting at man får en AU-666 til at svide sine udgangs?-transistorer. (kender dog ikke dine vaner mht. hvor højt - hvor længe du spiller). Jeg skulle mene, at et par 4312 er ret lette at drive, hvis de følger den klassiske JBL-tradition.
En sund AU-666 sat sammen med et par 4312 skal altså lyde godt - og kan også spille pænt op.

Jeg ville bruge pengene på en kvalificeret reparation og hermed beholde AU-666 fremfor at købe en anden forstærker. Samtidig ville jeg sikre mig at jeg gav min forstærker gode arbejdsbetingelserr - stille den, så den har god ventilation - og aldrig spille højere end at det lød uforvrænget. Som tidligere skrevet, så ved jeg jo ikke, hvordan dine spillevaner er)

PS: Når jeg spænder 35 watt (rør) på mine ret effektive JBL-kasser herhjemme, så er der masser af kræfter til det hele .. også at spille meget højt - til noget, der ligner kvalme. Så jeg tænker ikke, at du nødvendigvis behøver mere kraft - men derimod mere stabilitet.

Er der noget ved 4312, der skulle gøre dem særlig giftige for forstærkere?

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken forstærker til JBL 4312 mk1??

Indlægaf X-ray » tirs 9. jan 2018 09:49

AU-666 er en af de Sansui forstærkere, hvor der sidder et SCR/Thyristor kredsløb på udgangen. Kredsløbet vil kortslutte(det skal det) i tilfælde af overstyring/ubalance i forstærker. Det skulle gerne resultere i, at sikringen smutter før udgangs-transistorerne gør det - men det skal være fast/quick blown' sikringer ellers fungerer det måske ikke..!
Dette var bare lidt info... På div sites er det populært, at fjerne dette kredsløb - 2 ledninger skal bare klippes, så er det ude af drift og forstærkeren 'ser' stadig original ud.. ;) Gør man dette indgreb ville jeg nok skifte til slow blown' sikringer.
Det er selvfølgelig en forudsætning, at udgangene kører som de skal. Men det er jo ellers en rimelig no-nonsense forstærker - og dejlig/rigtig vintage - så den burde bestemt bare gennem et par kyndige hænder, så vil den gå fint i spænd med JBL'erne.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Hvilken forstærker til JBL 4312 mk1??

Indlægaf esbena » tirs 9. jan 2018 10:14

Mange tak for kyndige svar.

Den har været til rep. over to omgange ved Sound2vision v. Lars i Viborg, hvor der blev fundet fejl i udgangsforstærker.
Sidst den var derovre lånte jeg min fars gamle Sony TA-1630, og det irriterede mig faktisk, da den spillede bedre end min egen.
Jeg har nemlig været i tvivl vedr. hvori fejlen i mit setup ligger. Men det kan dårligt være både kabler eller højtalere når det hele spiller hvis man skifter forstærkeren ud...

Den må afsted til rep. igen.
Nogen der kender en i Aarhus?
esbena
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 05 sep 2012
Geografisk sted: Aarhus N
Lokalitet: Aarhus N

Re: Hvilken forstærker til JBL 4312 mk1??

Indlægaf sorenb » tirs 9. jan 2018 11:11

Nu skriver du ikke om det er den samme fejl der er repareret to gange, ej heller, hvilken betingelser forstærkeren blev indleveret til reparation med; fx. om apparatet skulle bringes i funktionel tilstand billigst muligt el. tilsvarende ...
Apparatet er tæt på 50år gammelt, og fordre nok en større gennemgang - mon ikke du skal give Lars et kald og foreligge ham problemet, istedet for at skifte reparatør?
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Hvilken forstærker til JBL 4312 mk1??

Indlægaf esbena » tirs 9. jan 2018 11:16

Jeg må indrømme, at jeg ikke ved meget om vintage hi-fi. Jeg tog kontakt til Lars i sin tid, hvor jeg fortalte ham, at jeg havde købt en sansui au666 som efter noget tid ikke spillede "ordenligt". Altså den skrattede og faldt ud i den ene indgang. jeg fortalte ham om problemet, og han sagde, at de nok skulle lave fejlfinding på den. Jeg gjorde klart for ham, at den bare skulle laves. Ikke noget med billigst muligt (...og det ville han heller ikke). Så den fik hele armen. Jeg sørger en anden operatør udelukkende fordi jeg ikke har tid til at transportere den til Viborg.
esbena
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 05 sep 2012
Geografisk sted: Aarhus N
Lokalitet: Aarhus N

Re: Hvilken forstærker til JBL 4312 mk1??

Indlægaf his067 » tirs 9. jan 2018 18:19

mom ikke vores kurer-service kan hjælpe? Det er da et forsøg værd...
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvilken forstærker til JBL 4312 mk1??

Indlægaf esbena » tirs 9. jan 2018 20:20

...?
esbena
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 05 sep 2012
Geografisk sted: Aarhus N
Lokalitet: Aarhus N

Re: Hvilken forstærker til JBL 4312 mk1??

Indlægaf Fredmarantz » tirs 9. jan 2018 20:30

Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilken forstærker til JBL 4312 mk1??

Indlægaf dfms » tirs 9. jan 2018 20:52

his067 skrev:"Here is wisdom. Let him that hath understanding count the number of the beast: for it is the number of a man; and his number is Six hundred threescore and six." (Johannes Åbenbaring 13:18 i The King James Version)




:off:
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster