Quad 57 demo

Rosinen i pølseenden

Quad 57 demo

Indlægaf otto » tors 8. feb 2018 01:04

Hej
Har købt et sæt Quad 57 der er i stumper
Jeg ville ha haft det lavet men er kommet lidt i tvivl
Jeg har kun læst om dem men aldrig hørt dem spille
Så jeg tænkte om der var en i Jylland der havde et sæt jeg kunne høre spille

Jeg bor i Viborg
Og Helst nogen der er renoveret da de bliver dårligere med tiden så jeg vil gerne høre dem som de var fra nye
Mvh
Otto
Spiller på Yamaha ns 1000m og en Lectron jh50 nu
otto
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 12 jan 2015
Lokalitet: viborg

Re: Quad 57 demo

Indlægaf Helikon » tors 8. feb 2018 12:43

Jeg har et par, de har ikke været sat til i mange år dem vil jeg gerne finde frem til et lyt. De spiller fremragende når man sidder helt rigtigt placeret foran dem, de har et meget lille "sweet spot" område. Hvis det har interesse så giv et pip på pb
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Quad 57 demo

Indlægaf Klarskov » tors 8. feb 2018 13:01

Hej Otto.
Jeg har ikke før hørt, at ESL57 bliver "dårligere med tiden" sådan generelt. Der sker indimellem to ting: Diskantelementet får for meget juice så der bliver overslag og dermed brændes der huller i membranen og statorerne bliver sorte. I det tilfælde er der ikke andet at gøre end renovere elementet (eller skifte det ud). Der er meget udførlige vejledninger til renovering på nettet - og man kan naturligvis købe sig til det. Det andet der ikke sjældent sker er, at højspændingsforsyningen bliver svag. Dermed spiller de svagere. Det er overkommeligt (også økonomisk) at skifte hele højspændingsdelen ud - eller renovere ensretterne. I sjældne tilfælde skifter modstandene i delefiltret værdi, men så vidt jeg ved er det ikke hyppigt. Så et sæt, der er uden overslag i diskanten og med den rigtige højspænding skulle spille ca. som da de blev lavet. Hvis du læser rundt på nettet om dem så er der en masse klogeåger, som har fundet (på) de ultimative opgraderinger, modifikationer m.v. der får dem til at spille bedre end englesang og åndemusik - men det er en anden snak.

Med hensyn til deres spillestil: Det er højttalere som er utrolig afhængige af rummet, de spiller i. Noget kan justeres med placering, vinkling m.v. men ikke alt. Så du kan naturligvis få et indtryk af dem i et andet rum end dit, men den ultimative test er dit eget rum. Desuden er de helt ekstremt retningsfølsomme, så "the sweet spot" er meget, meget lille.
Dog, med hensyn til din grundlæggende bekymring: Det kan godt være jeg tager fejl - og så så fald vil jeg meget gerne oplyses.
Go' fornøjelse med dem.

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: Quad 57 demo

Indlægaf Tonni » tors 8. feb 2018 14:55

Niels. Jeg har ladet mig fortælle at ESL57 og Leak Stereo 20 skulle være en magisk kombination... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Quad 57 demo

Indlægaf Helikon » tors 8. feb 2018 18:05

@Tonni: Ja det er rigtigt, det lyder som det lækreste lækre.
@Klarskov: Det siges den nylon opløsning der blev smurt på folien bliver lige så stille nedbrudt over tid og bliver dermed mindre ledende med faldende lydtryk som følge. I øvrigt er jeg enig med dig. De nyeste er fra 1985 hvor produktinen af 57 modellen ophørte. 63'eren kom på markedet i 1981.

Skift dioderne, 1N4007 er fine, (og måske kondensatorer) i EHT modulet. Dioderne bliver nedbrudt langsomt over tid af den høje spænding og så falder spændingen på statorpanelerne og i sidste ende påvirker det lydtrykket og de bliver kedelige og matte i lyden.

Her er links til sider med folk der har været med i Quad renovering siden før 2000. Der er meget nyttig viden at hente her.
http://quadesl.org/ Kaldte sig tidligere Area 51. De sælger også folie og nylonopløsning til at smøre på membranerne.
http://www.quad-musik.com/ Tyskland tilbyder renoverede paneler og hele højttalere
http://www.quadesl.com/ Sheldon Stokes fra Australien anviser hvordan man kan bruge grafitpulver som ledemateriale på membranerne
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Quad 57 demo

Indlægaf otto » fre 9. feb 2018 01:53

Hej mine er fra 77 men uden støv membran så de skal laves hvis de skal kunne spille
Der er masser af sider på nettet men vil gerne høre dem spille inden jeg bruger en masse penge på en højttaler jeg ikke ved hvordan den lyder
otto
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 12 jan 2015
Lokalitet: viborg

Re: Quad 57 demo

Indlægaf his067 » fre 9. feb 2018 05:08

Jeg kørte mine ESL63 uden støvmembraner i mere end fem år uden problemer. Quad var (og er) temmeligt hysteriske med hensyn til dem. Men de skal jo også tænke på at deres produkter skal kunne bruges i kraftigt støvende Britiske hjem med gulvtæpper over det hele....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Quad 57 demo

Indlægaf Helikon » fre 9. feb 2018 09:49

otto skrev:Hej mine er fra 77 men uden støv membran så de skal laves hvis de skal kunne spille
Der er masser af sider på nettet men vil gerne høre dem spille inden jeg bruger en masse penge på en højttaler jeg ikke ved hvordan den lyder


Det kan jeg godt forstå og det giver god mening. Som jeg skrev er du velkommen forbi til et lyt. Jeg har faktisk et sæt mere, men de skal renoveres meget. Da jeg arbejdede i Dansk Audio Teknik i Århus i 90'erne havde vi flere kunder der havde deres Quad esl til rep. hos os, både 57 og 63 og som regel var det mig der fik den opgave.
De kan sagtens spille uden støvfolie. Selv ville jeg få dem prøve samlet som de er og så høre hvordan de lyder og derfra starte med de billige tricks som at skifte dioderne og få støvfolie på.
Du skriver ikke noget om standen ud over de er adskilte, så det jo ikke sikkert der er noget i vejen med dem bortset fra støvfolien er skåret af. Hvis de ikke har lidt overlast med for meget effekt i tidens løb og dermed ikke har fået overslag på membranerne er de jo principielt intakte. Så altså hvis membranerne i øvrigt er fine og lyder rigtigt er det jo bare på med nyt støvfolie. Her kan i en snæver vending anvendes husholdningsfilm/strækfilm stramt udspændt. Hvis du selv vil udføre arbejdet kan det gøres til få kroner, det er tiden der går med det der koster når man køber ydelsen hos feks. Quad Musikwiedergabe i Tyskland. Ud fra deres prisliste kan man så fastslå at de bruger den nødvendige tid..

Dioderne kan skiftes for meget få kroner, typisk langt under 50,- Hvis du kommer forbi til et lyt og tager dine EHT blokke med kan vi skifte dem "on the fly" jeg har skiftet dem på mine og det er er ikke det helt store. bare i ovnen med EHT klumpen på 75-100 gr. så løber vokset ud (gemmes -skal i igen) ud med printet af med dioderne, tag billede så du kan se hvordan de vender når du har glemt det, eller tag printene et ad gangen så der er en at se efter. Samle, spille, lytte. Det er heller ikke sikkert de fejler noget, nu er de jo forholdsvis nye kun 41 år og måske har de ikke spillet meget de sidste 20 - 30 år hvem ved
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Quad 57 demo

Indlægaf otto » fre 9. feb 2018 16:31

Hej
De ser sådan ud
Og jeg vil gerne kikke forbi og høre dem
Mvh
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
otto
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 12 jan 2015
Lokalitet: viborg

Re: Quad 57 demo

Indlægaf Helikon » fre 9. feb 2018 17:05

Ja okay, det gode er så at du ikke skal bruge så meget tid på at skille dem ad....Tag panelerne med i bilen så kigger vi på dem når du kommer forbi.

edit. Jeg kom til at tænke på et citat fra en amerikansk film hvor der er en, der måske kunne være 41 og altså ikke gammel i den forstand, meget kort redegør for slid med sætningen "it's not the years honey - it's the miles"
det er muligvis i en Indiana Jones film
Det kan så godt være Quad'erne ikke er så gamle, men de har helt sikkert ikke overholdt alle olieskift-intervallerne...
Senest rettet af Helikon fre 9. feb 2018 23:21, rettet i alt 1 gang.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Quad 57 demo

Indlægaf otto » fre 9. feb 2018 17:16

Super har sendt mit nr på PB så kan vi snakke i tlf træls at skrive på nettet
otto
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 12 jan 2015
Lokalitet: viborg

Re: Quad 57 demo

Indlægaf Fredmarantz » fre 9. feb 2018 17:22

otto skrev: træls at skrive på nettet


Men otto, sålænge i skriver her, er det jo lettere og bedre for de, der også er interesserede i Quad-forehavenet, at følge med - og få noget ud af det. Der er jo mange gode informationer i tråden indtil nu....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Quad 57 demo

Indlægaf otto » fre 9. feb 2018 19:35

Ja det har du ret i :-) :-)
otto
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 12 jan 2015
Lokalitet: viborg

Re: Quad 57 demo

Indlægaf The Canadian » lør 10. feb 2018 12:16

Tonni skrev:Niels. Jeg har ladet mig fortælle at ESL57 og Leak Stereo 20 skulle være en magisk kombination... ;)


Det lige netop hvad jeg gør ... Med en Tublab pre foran Leak'en ... Englesang, måske ... Men glad er jeg :Thumpsup: :Thumpsup: :Thumpsup: :Thumpsup: :Thumpsup:
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 495
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Quad 57 demo

Indlægaf Tonni » lør 10. feb 2018 19:46

The Canadian skrev:
Tonni skrev:Niels. Jeg har ladet mig fortælle at ESL57 og Leak Stereo 20 skulle være en magisk kombination... ;)


Det lige netop hvad jeg gør ... Med en Tublab pre foran Leak'en ... Englesang, måske ... Men glad er jeg :Thumpsup: :Thumpsup: :Thumpsup: :Thumpsup: :Thumpsup:


Hvor er det dejligt, at den Leak har fået et godt hjem Jake!
Havde nu også på fornemmelsen det lige var dig! :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 34 gæster