Tannoy Berkeley

Rosinen i pølseenden

Tannoy Berkeley

Indlægaf Jens Peter » lør 17. mar 2018 12:09

Hej
Jeg har at sæt Tannoy Berkeley med HPD 385 enheder som jeg er syntes spiller fantastisk. Men spørgsmålet er om der er en mulighed for at få dem til at spille endnu bedre ved at opdatere delefilteret, da det jo ikke er nyt længere (1978).
Kan man bare skifte delene med nye og bedre dele med samme værdi som dem der er monteret nu. Eller er det en dødssynd at røre ved noget der virker.

Med venlig hilsen
Jens Peter
Jens Peter
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07 apr 2014
Lokalitet: Horsens

Re: Tannoy Berkeley

Indlægaf MaxJ » lør 17. mar 2018 12:26

Hvis du tager billeder af filtret og gemmer delene så du kan bringe det tilbage til nuværende så er der vel ikke noget galt ved at prøve.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Tannoy Berkeley

Indlægaf Helikon » lør 17. mar 2018 13:54

Hej Jens Peter

Læs her først, det er engelsk...meget engelsk.....så kontrol er bedst. http://www.troelsgravesen.dk/MG15XO-up-grade.htm
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Tannoy Berkeley

Indlægaf janfroerup » lør 17. mar 2018 14:13

Jens Peter skrev:...Kan man bare skifte delene med nye og bedre dele med samme værdi som dem der er monteret nu. Eller er det en dødssynd at røre ved noget der virker.


Der er vist ikke noget forbudt i at ville forbedre noget - så du kan nok med fordel udskifte eventuelle kondensatorer der sidder i serie med diskant-elementet. Om lyden bliver "bedre" eller anderledes kan nok kun du selv afgøre.

*jeg* ville nok være mest opmærksom på at lyden ikke bevæger sig for langt væk fra den oprindelige, men det bliver jo unægteligt svært, for hvordan lød højttaleren dengang ?
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Tannoy Berkeley

Indlægaf ralphandersen » lør 17. mar 2018 18:40

Der vil næsten altid være forbedringer hvis man får et bedre delefilter.
Jeg har et sæt Monitor Gold 12" og skiftede fra det originale delefilter til et Tannoy elektronisk delefilter. Jeg var allerede glad, men blev endnu gladere og har ikke tænkt mig at skifte tilbage.
Jeg ville ikke kunne få mig selv til at pille ved det originale delefilter (Der også repræsenterer en økonomisk værdi).
Prøv i stedet nogle af dem der sælger nye delefiltre på ebay fx https://www.ebay.co.uk/itm/Pair-A-Serie ... 7X9USQp2aA
Flere af brugerne her på siden har købt delefiltre til Tannoy på ebay (ikke nødvendigvis fra denne sælger) og med gode resultater.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Tannoy Berkeley

Indlægaf Jens Peter » lør 17. mar 2018 20:04

Det var måske en god mulighed at købe et nyt for ikke at pille ved det originale. Det er nok bedre med et originalt delefilter ved et evt. salg.
Jens Peter
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07 apr 2014
Lokalitet: Horsens

Re: Tannoy Berkeley

Indlægaf Louis » søn 18. mar 2018 08:16

Jeg købte delefilter af “mainlytannoy” på eBay til mine 3809 enheder og var desværre ikke imponeeet. Men det kan jo være de lyder godt på hpd? Jeg ville i hvert fald holde det originale originalt.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Tannoy Berkeley

Indlægaf Kdaddy » tors 29. mar 2018 13:54

Mainlytannoy er en svindler. Jeg har været i nærkontakt med en 10" gold enhed han havde solgt,
hvor han havde byttet den originale diskant dome ud med en senere model der slet ikke passede.
Der var også tilhørende delefiltre og de lød ikke rigtigt. Jeg ville holde mig langt fra hans produkter.

Hvis man er lidt ferm med loddekolben skulle det kunne lade sig gøre at kopiere diagrammerne på

http://www.44bx.com/tannoy/TannoyXos.html

Ellers ved jeg ham her

http://www.referencefidelitycomponents.co.uk/

laver gode sager. Men der kan være lang ventetid -- og det er selvfølgelig heller ikke så
billigt som hvis man gør det selv.

Jesper
Kdaddy
 
Indlæg: 159
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: København


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 30 gæster